Heisann, jeg har oppkjøring neste uke, og lurte på om dere her inne kan tipse meg om hvilke oppkjøringsruter som blir brukt i Bergen og omegn? Starter fra banen på Haukås. Kunne tenke meg å kjøre igjennom rutene nå i helgen siden jeg er ganske nervøs
Takk på forhånd :)
2012 - August/September: 4500 km - Norge, Danmark, Tyskland, Østerrike.
Rutene trekkes tilfeldig fra et ganske stort utvalg ruter.
Så det eneste som er rimelig sikkert er at start/slutt blir i samme området, så kan være lurt å merke seg fotgjengeroverganger, rundkjøringer, spesielle skilt som er i nærområdet der. Ellers er vel rutene på MC lagt opp slik at det blir hhv noe kjøring på småveier for å sjekke svingkunnskaper, plassering, blikkbruk, samspill, oppfattelse av skilt og kjøreteknikk. Også noe kjøring på motorvei for å sjekke fartstilpasning, sjekk av dødvinkel etc. Og som vanlig - bryter man vikeplikt, glemmer å gi tegn/slå av blinklys, kjører for fort/sakte, glemmer å stoppe for fotgjengere etc, så er det stryk selv om alt annet gikk fint. Kan også være lagt inn noen "lure" elementer som at du blir bedt om å ta neste til høyre og første veien har innkjøring forbudt - da blir det den neste etter den...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul. RuneMC's foto på Flickr Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Takk for svar:) Ja det er dette med å registrere mest mulig, raskest mulig, slik at man ikke gjør feil. Jeg vet at vikepliktsbrudd er stryk, så den skal jeg være obs på. Ellers liker jeg ikke å snu på trange steder, men det går jo an å sette foten ned i så da skal det gå greit. Jeg tar meg en kjøretur i morgen. Mye som spiller inn; nerver, redd for å gjøre feil, ikke kjøre for fort, ikke for sent, ha flyt i trafikken, blikk bruk osv. Det er bare det å gjøre alt dette på èn gang
2012 - August/September: 4500 km - Norge, Danmark, Tyskland, Østerrike.
Det er jo noe selv jeg har sett meget erfarne folk gjør i ny og ne. Altså en ting er å glemme å slå det av og la det stå på helt til man er ferdig med ruta, men en annen ting er å glemme det til man sjekker speil/instrumenter eller kommer til neste sving.
@ega16, ja tenkte mest på om man glemmer det f.eks. i Oslo, der er det rimelig tett mellom veiene og å glemme blinklyset da er direkte farlig. Har også merket meg at endel med lappen glemmer det i ny og ne. Ikke bra for sin egen sikkerhet... Hørte også kjørelæreren fortelle om en som glemte å feste hakestroppen på hjelmen og strøk pga det... så, ja man kan ryke pga "bagateller" også.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul. RuneMC's foto på Flickr Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Huff, det var triste greier
Blir ikke mye TV titting på deg framover nå da
Må man få gratulere
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Gratulerer så mye med lappen! Er ikke lenge siden jeg kjørte opp, og husker ekstasen da sensor sa "Du har bestått". :-)å
Og ikke minst de første milene alene, uten noen bakpå/som følger etter.
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000