Vått vs. Tørt føre?
Re: Vått vs. Tørt føre?
Det er en faktor som jeg ikke har sett i denne tråden enda, og det er nye dekk. De er glatte som juling!
Må få kjørt av det ytterste belegget først, før en kan begynne å legge den hardt ned...
Må få kjørt av det ytterste belegget først, før en kan begynne å legge den hardt ned...
Re: Vått vs. Tørt føre?
Har da oftest en single i stallen også, de bremser på motoren de også jaTheHaughom skrev: Da skulle du prøvd en single

Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Bosted: Oslo
Re: Vått vs. Tørt føre?
Jeg kjører hver dag uansett vær, ca 3 mil i urbant strøk, med mange rundkjøringer. Må jo si at rundkjøringene egentlig er "værst". Blir litt stivere i bevegelsene, selv om man jo etter hvert har fått god rutine. Man MÅ prøve å være avslappet og ikke tenke for mye på det. Men jeg prøver der det er mulig å holde meg innerst i rundkjøringen (enkle rundkjøringer), for der er det kanskje mindre sjanse for dieselsøl - kanskje..
Enda verre blir det når man kjenner dieselukta i regnværet :-)å da må jeg si at jeg blir litt stiv.
Men mye av problemstillingen med slipp kan man jo hente direkte fra bilkjøring på vinterveier. Vi har vel alle erfart at brå bevegelser medfører skrens...
En annen ting jeg tenker på er bremselengden på vått føre. Jeg tror jeg kommer til å gå på trynet ved "panikkbremsing" da.
Har ikke ABS
Men jeg er veldig fornøyd med PR3 dekkene mine.
Enda verre blir det når man kjenner dieselukta i regnværet :-)å da må jeg si at jeg blir litt stiv.
Men mye av problemstillingen med slipp kan man jo hente direkte fra bilkjøring på vinterveier. Vi har vel alle erfart at brå bevegelser medfører skrens...
En annen ting jeg tenker på er bremselengden på vått føre. Jeg tror jeg kommer til å gå på trynet ved "panikkbremsing" da.
Har ikke ABS

Men jeg er veldig fornøyd med PR3 dekkene mine.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Vått vs. Tørt føre?
Det verste med rundkjøringer er når de er utformet bittelitt merkelig, slik at man nesten må krysse de hvite feltstripene.
Har en slik på vei til jobb, og her om dagen ble det en bitteliten slipp. Ikke noe dramatisk, men fy så glatt det var :-)å
Edit: Skjedde selvfølgelig i regnvær.
Har en slik på vei til jobb, og her om dagen ble det en bitteliten slipp. Ikke noe dramatisk, men fy så glatt det var :-)å
Edit: Skjedde selvfølgelig i regnvær.
Sist redigert av TheHaughom den 22 aug 2012, 12:10, redigert 1 gang totalt.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vått vs. Tørt føre?
...og rundkjøring hvor det er lagt brostein i "innersirkelen", de er både glatte (i regnvær) og gir veibanen en kurving. Vi har en del av disse her i Trondheim!
Re: Vått vs. Tørt føre?
Har veldig god erfaring med Metzeler Z8 og M3-5 på både vått og tørt. Kjørte på M3 på rudskogen i fjor i sprutregn, og ble veldig overrasket over hvor godt sykkelen sitter.
Har M5 på 10r'n, og selv på første trigger ikke traction control'n før du er over 10k rpm eller noe sånt.
Rett frem har jeg ikke hatt problemer selv i hastigheter over 130km/t, men ville forsåvidt vært skeptisk ovenfor stående vann i den farten. Vått føre != stående vann, imo.
For meg er det verste med regn at billister kjører sakte OG farlig nærme, mens sikten er lik null. Også har jeg ikke vanntette hansker -.-
Har M5 på 10r'n, og selv på første trigger ikke traction control'n før du er over 10k rpm eller noe sånt.
Rett frem har jeg ikke hatt problemer selv i hastigheter over 130km/t, men ville forsåvidt vært skeptisk ovenfor stående vann i den farten. Vått føre != stående vann, imo.
For meg er det verste med regn at billister kjører sakte OG farlig nærme, mens sikten er lik null. Også har jeg ikke vanntette hansker -.-
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
Re: Vått vs. Tørt føre?
I support this statement!Wiggern skrev:Det er en faktor som jeg ikke har sett i denne tråden enda, og det er nye dekk. De er glatte som juling!
Må få kjørt av det ytterste belegget først, før en kan begynne å legge den hardt ned...

Selv om jeg visste dette godt (har bl.a kjørt med flunka nytt dekk på rudsskogen i regnvær), holdt jeg på å smake asfalt med er-6'n etter dekkskifte i april. Er utrolig fort gjort å gå på snørra med nye dekk.
Har du depotstøtte(r) (anbefaler alle dette, gjør livet SÅ mye enklere) kan du vaske av silikonet på nye dekk

er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Vått vs. Tørt føre?
Globe skrev:...og rundkjøring hvor det er lagt brostein i "innersirkelen", de er både glatte (i regnvær) og gir veibanen en kurving. Vi har en del av disse her i Trondheim!
Synes også det er skummelt med rundkjøringer som har kommlokk

- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vått vs. Tørt føre?
Absolutt...de er det også en del av...idiotisk..spør du meg!!!
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Vått vs. Tørt føre?
Rundkjøringer med trikkeskinner i gjennom. Har hatt mang en "nær asfalten" opplevelse der.. Selv på tørt føre om morgenen, er skinnene kalde og duggvåte, om høsten gjerne litt løv oppi også.. Glatt selv med bil...Andreas skrev:Globe skrev:...og rundkjøring hvor det er lagt brostein i "innersirkelen", de er både glatte (i regnvær) og gir veibanen en kurving. Vi har en del av disse her i Trondheim!
Synes også det er skummelt med rundkjøringer som har kommlokk
Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Vått vs. Tørt føre?
Jeg er _redd_ når det er vått.
I rundkjøringen i Oslo opp fra Bussterminal (Den på toppen, om dere vet hva jeg prater om) er det omtrent alltid vått i venstre felt på ene siden. Og jeg blir like redd hver gang, og kjører som en kylling gjennom.
I rundkjøringen i Oslo opp fra Bussterminal (Den på toppen, om dere vet hva jeg prater om) er det omtrent alltid vått i venstre felt på ene siden. Og jeg blir like redd hver gang, og kjører som en kylling gjennom.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Vått vs. Tørt føre?
Fortsett med det. Vet akkurat hvor du mener. Har holdt på å tryne der flere ganger, senest i går..AndreasB skrev:Jeg er _redd_ når det er vått.
I rundkjøringen i Oslo opp fra Bussterminal (Den på toppen, om dere vet hva jeg prater om) er det omtrent alltid vått i venstre felt på ene siden. Og jeg blir like redd hver gang, og kjører som en kylling gjennom.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Vått vs. Tørt føre?
Jeg har kommet fram til at det er bedre å ligge i høyre feltSuperMorten skrev:Fortsett med det. Vet akkurat hvor du mener. Har holdt på å tryne der flere ganger, senest i går..AndreasB skrev:Jeg er _redd_ når det er vått.
I rundkjøringen i Oslo opp fra Bussterminal (Den på toppen, om dere vet hva jeg prater om) er det omtrent alltid vått i venstre felt på ene siden. Og jeg blir like redd hver gang, og kjører som en kylling gjennom.

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Vått vs. Tørt føre?
Når du kommer nedenifra (avkjøringen nærmest Plaza), så mener du den våte flekken på motsatt side av rundkjøringen (på nordsiden..? )Jeg har hatt så mange slipp her, at jeg tar hele rundkjøringen i gangfart. Skal som regel oppover mot Carl Berner/Tøyen, selv om det er sjeldnere og sjeldnere siden jeg ikke lenger bor i byen..AndreasB skrev:Jeg har kommet fram til at det er bedre å ligge i høyre feltSuperMorten skrev:Fortsett med det. Vet akkurat hvor du mener. Har holdt på å tryne der flere ganger, senest i går..AndreasB skrev:Jeg er _redd_ når det er vått.
I rundkjøringen i Oslo opp fra Bussterminal (Den på toppen, om dere vet hva jeg prater om) er det omtrent alltid vått i venstre felt på ene siden. Og jeg blir like redd hver gang, og kjører som en kylling gjennom.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Vått vs. Tørt føre?
Jepp! Kommer fra plaza, opp, halvveis rundt, og så er det bare vått som f*... Og jeg skvetter like jævlig hver gang, så jeg har lært meg å legge meg i høyre felt rundt, og så bytter jeg heller felt lengre bort etter enste rundkjøring.. (den ved hausmanns gate)SuperMorten skrev:Når du kommer nedenifra (avkjøringen nærmest Plaza), så mener du den våte flekken på motsatt side av rundkjøringen (på nordsiden..? )Jeg har hatt så mange slipp her, at jeg tar hele rundkjøringen i gangfart. Skal som regel oppover mot Carl Berner/Tøyen, selv om det er sjeldnere og sjeldnere siden jeg ikke lenger bor i byen..AndreasB skrev:Jeg har kommet fram til at det er bedre å ligge i høyre feltSuperMorten skrev:Fortsett med det. Vet akkurat hvor du mener. Har holdt på å tryne der flere ganger, senest i går..AndreasB skrev:Jeg er _redd_ når det er vått.
I rundkjøringen i Oslo opp fra Bussterminal (Den på toppen, om dere vet hva jeg prater om) er det omtrent alltid vått i venstre felt på ene siden. Og jeg blir like redd hver gang, og kjører som en kylling gjennom.