Voksen jentunge har startet på MC lappen

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

ArcticTiger skrev:Men det har vært endel avgang av Banditer i det siste, så der er det ledig plass :thumleft Og du, gå for en 1200 Bandit, den er enda mer lettkjørt enn en 600. Mindre turtal og mer moment enn 600-en gjør den lettkjørt. Og ikke er den noen sinke heller, hvis du vil det :knegg
Blir jo litt bekymret når du sier det har vært en del avgang da....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

Kommer i farten på to her som har solgt 600 Bandit i det siste, en bytta til større, en bytta til V-strom. og så solgte jeg 1200 Banditen min til sønn min.
Det er knallgoe sykkler både 600 0g 1200, "mye sykkel for penga" hvis du finner en som er pent brukt.

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Det er noe som heter "don't mind the inmates" :lol ...så ta det som sies med en klype salt og alltid - ALLTID - det som sies i beste mening... :D

TDM er en flott sykkel - var sterkt med i min vurdering forut for siste kjøp - den du linket til har også ABS (et "must" mener jeg, medmindre du har mikrosekunders reaksjonstid når det gjelder å porsjonere bremsekraften ift overraskende dårlig underlag). Rimelig oppreist sittestilling også.

Andre alternativer er f.eks. BMW F800 ST som Bimma har (da slipper man også kjede-vedlikehold pga at den har remdrift). XJ og CBF også veldig gode sykler. Mer offroad - hvis det er interessant - så er det nye generasjonen F650GS eller F800GS med lav sal og evt senkesett. Snakker da om de nye f.o.m. 2008 som begge har den nye paralelltwin 800cc motoren til BMW (sterk i bøtter og spann, og går for å være pålitelig). Videre går f.eks. Moto Guzzi Breva for å være lettkjørt og fin (den har kardang, så der slipper man også alt søl rundt kjede-vedlikehold) - men mulig den har litt lite hk i forhold til å være morsom over nybegynner-stadiet.

Det er egentlig flere sykler som er forholdsvis lave enn de som er høye, så det er mye å velge i.

Cycle-ergo.com kan brukes for å sjekke sittehøyde (standard sal da... de fleste MC'er har lav sal (3-5cm lavere enn standard) som ekstrautstyr (Koster et par-tre lapper som regel hvis man skal kjøpte til en sykkel du har kjøpt brukt, ellers kan nye sykler bestilles med lav om ønskelig) Velg Options > "Metric values" og "Inseam" er lengden fra der bena møtes og til bakken (inkl evt såle på sko).
Sist redigert av RuneMC den 25 aug 2012, 22:01, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Hmm, ok, mye å tenke på og godt jeg har vinteren på meg.... tror jeg....

Jeg vil helst slippe sykkel med kjede vet jeg. Og jeg kommer ikke til å kjøpe en flunka ny TDM, så rik er jeg ikke. Hvor nye må syklene være for at de skal ha ABS bremser?
Blogg

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Mener å huske at AJ og Globe hadde ABS på sine. Tro begge hadde 2006 modell. Gikk an å få ABS på tidligere modeller også, men tror ikke det var standard når den kom i 2002. Men det er sånn du kan forhøre deg med selger om hvis du lurer på en sånn sykkel.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Varierer. BMW har hatt ABS som standard i maange år for sykler solgt gjennom norske forhandlere (siden 90-tallet tror jeg). (Men ikke nødvendigvis på import-BMW'er). Noen MC-modeller/merker har vært sent ute med ABS som opsjon.

EU har nettopp besluttet å påby ABS for alle nye sykler, pga fordelene ift bedre sikkerhet, men igjen vil dette gjelde for fabrikknye sykler fra neste år eller noe sånt...

Fordelen med å søke på ABS på Finn er at det blir mindre å velge i. Ulempen er at de med ABS ligger litt over de uten ABS i pris...

Jeg søker gjerne på "ABS varmeholker", når jeg leter, siden begge deler er ønskelig - sorterer på pris og ser om det er noe interessant. Det første pga sikkerhet, det andre pga at vi lever i Norge - det er gull på vår og høst (men varmeholker kan jo evt ettermonteres ganske rimelig - men kjekt med alt man får på kjøpet).
Har du bestemt deg for TDM så slenger du på TDM i tillegg og finner f.eks.:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36671350 -> Lav km, litt bagasje på kjøpet, ABS, varmeholker, rimelig nærhet til å titte på... og 50K lavere i pris enn ny.
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Og varmeholker er varme i håndtakene?

Har sett på den annonsen og hadde jeg vært klar for å kjøpe så hadde jeg nok sjekket ut denne nærmere. Men fy for en ufin annonse da
Blogg

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

ABS er sikkert fint, men er det et "must"? Min KTM har ikke ABS, har hatt en nødbremsing i sommer, og jeg måtte slippe opp litt da jeg var iferd med å gå over styret når bakhjulet var høyt oppe i luften. Vet ikke om ABS hadde fikset dette, men man lære seg å bremse for å bli en noenlunde sikker MC-fører.
Varmeholker er ikke noe stor sak å ettermontere, ikke dyrt å kjøpe og enkelt å koble.

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

pelsen skrev:ABS er sikkert fint, men er det et "must"? Min KTM har ikke ABS, har hatt en nødbremsing i sommer, og jeg måtte slippe opp litt da jeg var iferd med å gå over styret når bakhjulet var høyt oppe i luften. Vet ikke om ABS hadde fikset dette, men man lære seg å bremse for å bli en noenlunde sikker MC-fører.
Varmeholker er ikke noe stor sak å ettermontere, ikke dyrt å kjøpe og enkelt å koble.
Jeg har kjørt bil i mange år og husker at det faktisk var litt utfordrende å gå over til ABS for jeg var vant til å bremse litt forsiktig så det er kanskje litt vanesak også? Men tror vel ABS er kjekt å ha da
Blogg

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Ja, skal vel ikke være for bastant. På kjøreskolen vil du lære nødbrems uten ABS. Og på løsgrus kan det være fordel uten ABS (dvs stive hjul bremser bedre enn ABS'n som slipper opp hele tiden -> grunnen til at ABS ofte kan skrus av på offroad sykler).

Motsatt kan den redde en, f.eks. på vått underlag fra at forhjulet sklir - når det sklir, har det en tendens til å si "svupp" og så ligger man på bakken... (Tror det reddet meg en gang, dvs forhjulet var på vei til å skli, men på den annen side så var nok nedslitt dekkmønster medvirkende, så med gode dekk kan det hende ABS'n hadde vært unødvendig.)
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

RuneMC skrev:Ja, skal vel ikke være for bastant. På kjøreskolen vil du lære nødbrems uten ABS. Og på løsgrus kan det være fordel uten ABS (dvs stive hjul bremser bedre enn ABS'n som slipper opp hele tiden -> grunnen til at ABS ofte kan skrus av på offroad sykler).

Motsatt kan den redde en, f.eks. på vått underlag fra at forhjulet sklir - når det sklir, har det en tendens til å si "svupp" og så ligger man på bakken... (Tror det reddet meg en gang, dvs forhjulet var på vei til å skli, men på den annen side så var nok nedslitt dekkmønster medvirkende, så med gode dekk kan det hende ABS'n hadde vært unødvendig.)
Så når man kjører hovedsakelig på asfalt så er ABS å foretrekke da.
Blogg

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

RuneMC skrev:Motsatt kan den redde en, f.eks. på vått underlag fra at forhjulet sklir - når det sklir, har det en tendens til å si "svupp" og så ligger man på bakken... (Tror det reddet meg en gang, dvs forhjulet var på vei til å skli, men på den annen side så var nok nedslitt dekkmønster medvirkende, så med gode dekk kan det hende ABS'n hadde vært unødvendig.)
Men det er mulig å kjøre i 30 år uten å tryne uten ABS også så det kan ha litt med kjørestiler også... :-J
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

mekkern skrev:Men det er mulig å kjøre i 30 år uten å tryne uten ABS også så det kan ha litt med kjørestiler også... :-J
:knegg det kan nok ha noe å si ja, og at man vet hvilken sykkel man kjører, for oss som har flere å velge mellom :knegg

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

mekkern skrev:Men det er mulig å kjøre i 30 år uten å tryne uten ABS også så det kan ha litt med kjørestiler også... :-J
Erfaring mekkern - du har erfaring, mens jeg er rimelig fersk og trenger "tekniske krykker" :knegg Eller så kan vi møtes på halvveien og si at kjørestil modereres av erfaring - men det tar jo sin tid å opparbeide den erfaringen, og ekstra marginer er alltid bra.

@Carpa - der jeg ser mest bruk for ABS er egentlig ikke på et jevnt underlag, men på et underlag som har "overraskelser" - som en flekk olje/diesel på asfalten, en flekk sand, etc... Man gir full bremsekraft utifra at man tror det er jevn asfalt, men så er det overraskelser i underlaget, som gjør at man bør slippe litt opp. ABS'en er kjappere til det enn min reaksjonstid. Det mekkern antyder er nok også at det er lett å bruke opp den ekstra sikkerhetsmarginen om man stoler blindt på at ABS'en alltid vil redde en.
RuneMC's foto på Flickr

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Litt backup kan være greit å ha i bakhånd men mange har lagt som vane å støtte seg til hjelpesystemer.. en i fjor havnet i skauen da ABSn slutta å virke...

første snøfallet ser en at det er de "sikreste" bilene som ligger i grøfta også...

Sløvheten er farlig.

Pelsen: lurer på om jeg skal ha meg en gir/brems på vranga sykkel(engelsk) også...artig når en gearer i panikk i steden for å bremse... :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar