Voksen jentunge har startet på MC lappen
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen
Ang ABS eller ikke ABS, så har jeg aldri prøvd ABS på sykkel, men har panikkbremset, og låst forhjulet et par ganger. Det som har reddet meg er kjøreerfaring generelt. Har kjørt bil i over 20 år, både med og uten ABS, og tror jeg reagerer instinktivt når hjulet låser seg, og slipper opp litt. Hittil har det gått bra (bank i bordet..). Alle låsinger har hittil skjedd i bytrafikk, og altså relativt lave hastigheter.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
RuneMC skrev:Varierer. BMW har hatt ABS som standard i maange år for sykler solgt gjennom norske forhandlere (siden 90-tallet tror jeg). (Men ikke nødvendigvis på import-BMW'er). Noen MC-modeller/merker har vært sent ute med ABS som opsjon.
EU har nettopp besluttet å påby ABS for alle nye sykler, pga fordelene ift bedre sikkerhet, men igjen vil dette gjelde for fabrikknye sykler fra neste år eller noe sånt...
Fordelen med å søke på ABS på Finn er at det blir mindre å velge i. Ulempen er at de med ABS ligger litt over de uten ABS i pris...
Jeg søker gjerne på "ABS varmeholker", når jeg leter, siden begge deler er ønskelig - sorterer på pris og ser om det er noe interessant. Det første pga sikkerhet, det andre pga at vi lever i Norge - det er gull på vår og høst (men varmeholker kan jo evt ettermonteres ganske rimelig - men kjekt med alt man får på kjøpet).
Har du bestemt deg for TDM så slenger du på TDM i tillegg og finner f.eks.:
-> Lav km, litt bagasje på kjøpet, ABS, varmeholker, rimelig nærhet til å titte på... og 50K lavere i pris enn ny.
Eiers beskrivelse av denne er jo ganske klar:
Foretrekker du stygt og trygt fremfor vakkert og upålitelig er dette noe for deg.
Svært lav km. på denne sykkelen, neste service må vel påregnes rundt 20 000.
Sykkelen er avertert tidligee i sommer, registrert som solgt da u.t reiste på ferie.
Ser ut som et insekt, høres ut som torden -----
TDM eierene her er vel helt enige i den beskrivelsen ?????
(jaja jeg er jo ikke enig i eieres beskrivelse men den må jo frem......)
- tagesk
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Kontakt:
ABS fører alltid til opphetede diskusjoner. Her er noen argumenter som efter min ringe mening fra utlandet er helt på jordet og som du skal neglisjere; legg merke til at alle i og for seg er gyldige argumenter:
- Jeg har kjørt i 40 år uten ABS.
- Jeg har aldri vært innblandet i en ulykke.
- Jeg har aldri fått panikk.
- Jeg har ikke opplevd en panikksituasjon i høy fart, derfor har jeg aldri hatt bruk for ABS, så derfor er ABS unødig.
- ABS tar bort kjøregleden.
- Dersom du kjører i terrenget, da er ikke ABS noen fordel, og derfor er ikke ABS noe du ønsker på din sykkel.
- ABS forlenger bremselengden.
- Stoner og Rossi (MotoGP) har ikke ABS, altså er ABS ikke nødvendig
- ABS er dyrt.
Er du god til å kjøre (la oss di 30.000 km i året eller mer) da merker du aldri ABS, selv ikke i panikksituasjoner (fordi du er flink til å bremse). Derfor bør du ha ABS, nettopp fordi det er sikkerhetsutstyr som du ikke merker. Den som tror at "ABS griper inn" i kjøringen er uerfaren (og bremser for mye).
Er du uerfaren (la oss si mindre enn 30.000 km i året) da bør du ha ABS. Det er ikke en luksusgreie eller en komfortgreie (som varmeholker), det er sikkerhetsutstyr. Dersom det overhode er mulig å skaffe seg ABS, da bør du skaffe seg ABS: Ordet er er sikkerhet.
Med all respekt til mine venner her inne: Jeg synes ikke det er tilbørlig å insinuere til en nybegynner at ABS er noe man kan greie seg uten.
Mitt motto er slik: Dersom noen spør om ABS, da er svaret alltid (!) at det er en god ting. De som enten vet noe om ABS, eller som av en eller annen grunn tror de er bedre enn elektronikk, de kan greie seg uten. Men å si til en nybegynner at det kan du greie deg uten, det synes jeg ikke noe om.
Legg forresten merke til at det er riktig at bremselengden øker litt med ABS. Høres det rart ut? Det er fordi man sammenligner en nybegynner med ABS med Stoner og Rossi uten ABS. Så selv om det teknisk setter riktig er det ikke relevant.
Min ABS-historie er slik: Det regner. Nærmer meg et kryss hvor jeg har forkjørsrett; det kommer en bil fra høyre. Blir bekymret; skal han ikke begynne å bremse snart? Jeg følger med, men efter noen sekunder bestemmer jeg meg for at jeg ikke tør ta sjansen, og drar inn begge bremsene for ikke å smelle i ham midt i krysset.
Men fordi jeg hadde hatt fokus på bilen fra høyre la jeg ikke merke til at at krysset hadde en svært bred fotgjengerovergang med sikkert ti meter lange hvite striper. Noen brøkdeler av et sekund senere kommer jeg inn på det hvite, og begge hjulene låser. Min ABS griper inn, slipper opp låsingen, og når vi er tilbake på "trygg grunn" kommer bremsene på fullt igjen.
Bilen stoppet som den skulle, og jeg stoppet midt i krysset. Om han ikke hadde stoppet hadde jeg nok truffet ham, men i lav fart.
Jada, i teorien var det min skyld. Skulle ikke ha fokusert så mye på bilen jeg trodde ville kjøre på meg. Jeg kjører ganske mye, men opplevde likevel en situasjon hvor noe uforutsett skjedde. Når noen sier "Noe slikt ville aldri ha skjedd med meg" så smiler jeg overbærende og noterer i margen at personen ikke har injurierende kraft.
Legg nøye merke til at jeg utelukkende snakker om hvilket råd man skal gi til dem som spør om ABS. Dette er altså ikke et innlegg i "ABS er bra/dårlig"-debatten men "Hvilket råd skal man gi en nybegynner om ABS"-debatten.
Sukk - beklager at jeg skriver så langt og er så "skarp" i formen.
Det er delte meninger om så mangt. Men når du som helt fersk spør om ABS mener jeg altså at det er på kanten av det umoralske å gi deg tanker om at det er noe du ikke behøver. Om du til slutt kjøper med eller uten ABS, det er din sak helt og holdent og har med så mange ting å gjøre (penger, for eksempel). Man skal ikke misjonere ovenfor dem som ikke er interessert. Men rådet, det er efter min mening soleklart.
[TaSK]
- Jeg har kjørt i 40 år uten ABS.
- Jeg har aldri vært innblandet i en ulykke.
- Jeg har aldri fått panikk.
- Jeg har ikke opplevd en panikksituasjon i høy fart, derfor har jeg aldri hatt bruk for ABS, så derfor er ABS unødig.
- ABS tar bort kjøregleden.
- Dersom du kjører i terrenget, da er ikke ABS noen fordel, og derfor er ikke ABS noe du ønsker på din sykkel.
- ABS forlenger bremselengden.
- Stoner og Rossi (MotoGP) har ikke ABS, altså er ABS ikke nødvendig
- ABS er dyrt.
Er du god til å kjøre (la oss di 30.000 km i året eller mer) da merker du aldri ABS, selv ikke i panikksituasjoner (fordi du er flink til å bremse). Derfor bør du ha ABS, nettopp fordi det er sikkerhetsutstyr som du ikke merker. Den som tror at "ABS griper inn" i kjøringen er uerfaren (og bremser for mye).
Er du uerfaren (la oss si mindre enn 30.000 km i året) da bør du ha ABS. Det er ikke en luksusgreie eller en komfortgreie (som varmeholker), det er sikkerhetsutstyr. Dersom det overhode er mulig å skaffe seg ABS, da bør du skaffe seg ABS: Ordet er er sikkerhet.
Med all respekt til mine venner her inne: Jeg synes ikke det er tilbørlig å insinuere til en nybegynner at ABS er noe man kan greie seg uten.
Mitt motto er slik: Dersom noen spør om ABS, da er svaret alltid (!) at det er en god ting. De som enten vet noe om ABS, eller som av en eller annen grunn tror de er bedre enn elektronikk, de kan greie seg uten. Men å si til en nybegynner at det kan du greie deg uten, det synes jeg ikke noe om.
Legg forresten merke til at det er riktig at bremselengden øker litt med ABS. Høres det rart ut? Det er fordi man sammenligner en nybegynner med ABS med Stoner og Rossi uten ABS. Så selv om det teknisk setter riktig er det ikke relevant.
Min ABS-historie er slik: Det regner. Nærmer meg et kryss hvor jeg har forkjørsrett; det kommer en bil fra høyre. Blir bekymret; skal han ikke begynne å bremse snart? Jeg følger med, men efter noen sekunder bestemmer jeg meg for at jeg ikke tør ta sjansen, og drar inn begge bremsene for ikke å smelle i ham midt i krysset.
Men fordi jeg hadde hatt fokus på bilen fra høyre la jeg ikke merke til at at krysset hadde en svært bred fotgjengerovergang med sikkert ti meter lange hvite striper. Noen brøkdeler av et sekund senere kommer jeg inn på det hvite, og begge hjulene låser. Min ABS griper inn, slipper opp låsingen, og når vi er tilbake på "trygg grunn" kommer bremsene på fullt igjen.
Bilen stoppet som den skulle, og jeg stoppet midt i krysset. Om han ikke hadde stoppet hadde jeg nok truffet ham, men i lav fart.
Jada, i teorien var det min skyld. Skulle ikke ha fokusert så mye på bilen jeg trodde ville kjøre på meg. Jeg kjører ganske mye, men opplevde likevel en situasjon hvor noe uforutsett skjedde. Når noen sier "Noe slikt ville aldri ha skjedd med meg" så smiler jeg overbærende og noterer i margen at personen ikke har injurierende kraft.
Legg nøye merke til at jeg utelukkende snakker om hvilket råd man skal gi til dem som spør om ABS. Dette er altså ikke et innlegg i "ABS er bra/dårlig"-debatten men "Hvilket råd skal man gi en nybegynner om ABS"-debatten.
Sukk - beklager at jeg skriver så langt og er så "skarp" i formen.
Det er delte meninger om så mangt. Men når du som helt fersk spør om ABS mener jeg altså at det er på kanten av det umoralske å gi deg tanker om at det er noe du ikke behøver. Om du til slutt kjøper med eller uten ABS, det er din sak helt og holdent og har med så mange ting å gjøre (penger, for eksempel). Man skal ikke misjonere ovenfor dem som ikke er interessert. Men rådet, det er efter min mening soleklart.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
- Carpa
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Veldig bra innlegg tagesk
Jeg har som sagt kjørt bil i mange år, med og uten ABS og jeg foretrekker med.
Tenker også at det er en grunn til at myndighetene nå pålegger dette på alle nye sykler

Jeg har som sagt kjørt bil i mange år, med og uten ABS og jeg foretrekker med.
Tenker også at det er en grunn til at myndighetene nå pålegger dette på alle nye sykler
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Carpa
Eiers beskrivelse av denne er jo ganske klar:
Foretrekker du stygt og trygt fremfor vakkert og upålitelig er dette noe for deg.
Svært lav km. på denne sykkelen, neste service må vel påregnes rundt 20 000.
Sykkelen er avertert tidligee i sommer, registrert som solgt da u.t reiste på ferie.
Ser ut som et insekt, høres ut som torden -----
TDM eierene her er vel helt enige i den beskrivelsen ?????
(jaja jeg er jo ikke enig i eieres beskrivelse men den må jo frem......)
Dårlig salgstriks å fortelle at man synes sykkelen er stygg da, men han om det.
Så disse syklene bråker fælt altså, Er det sånn at det blir slitsomt på lange turer?
Blogg
- Snikkeren
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Med originalpottene er de knapt hørbar. Med ettermarkedspotter kan de (ikke bråke) lage masse gromlyd. 
Litt avhengig av hvilke ettermarkedspotter (slip-ons) som står på sykkelen. Noen slip-ons følger det med forskjellige dB-killere. På mine (Laser Duo-Tech) følger det med to forskjellige dB-killere. Et sett som er godkjent støynivå på, et "racing" sett som har litt med gromlyd, eller man kan kjøre uten dB-killere og få skikkelig gromlyd.
Jeg kjører uten. Jeg kjører med ørepropper, ikke pga pottene, men pga vindsus. Det anbefaler jeg alle å gjøre. Det sparer hørselen. Så lenge jeg bruker ørepropper blir aldri lyden fra pottene slitsom, etter min mening.

Litt avhengig av hvilke ettermarkedspotter (slip-ons) som står på sykkelen. Noen slip-ons følger det med forskjellige dB-killere. På mine (Laser Duo-Tech) følger det med to forskjellige dB-killere. Et sett som er godkjent støynivå på, et "racing" sett som har litt med gromlyd, eller man kan kjøre uten dB-killere og få skikkelig gromlyd.
Jeg kjører uten. Jeg kjører med ørepropper, ikke pga pottene, men pga vindsus. Det anbefaler jeg alle å gjøre. Det sparer hørselen. Så lenge jeg bruker ørepropper blir aldri lyden fra pottene slitsom, etter min mening.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Det står i annonsen at original-pottene følger med - og det bør man generelt alltid passe på å få med (inkl evt feste og skruer).
Mange bytter ut de originale fordi man ikke synes de lager nok lyd. Lyd er liksom en del av greia for mange med MC- og motor-interesse. Legg merke til at det er støynivået som står i vognkortet som er maks(*), så hvis man blir stoppet, så kan det bli bot/visning og da er det høyst aktuelt å sette tilbake de originale. Men veldig få blir stoppet - så derfor så er det ganske pop å sette på alskens "bråkepotter". Noen kommer med dempeplugg som settes inn bak og som demper lyden en god del til daglig, og så kan man fjerne den når man skal virkelig nyte lyden. Ja, det kan absolutt bli slitsomt i lengden med for mye lyd også.
*) På eldre sykler kan det bare være et decibel krav, mens på nyere skal det være et e-nummer preget på potta som skal stemme overens med vognkortet (lettere å sjekke for de som kontrollerer).
Personlig ser jeg flere fordeler med originalt lavt lydnivå - mindre konflikt kontra de som bor i rolige boligområder og f.eks. endel hester/dyr jeg har møtt på langs veien og vil tippe de kan bli skremt hvis MC'n bråker noe alvorlig. Ørepropper med musikk bruker jeg også, så for meg er det kjøreopplevelsen som er greia og ikke maks lyd. I bilkøen på E18 kan det sikkert være fordel å ha litt lyd når man kjører mellom feltene - men man kan jo også vente på at en Harley kommer og "brøyter" vei
Mange bytter ut de originale fordi man ikke synes de lager nok lyd. Lyd er liksom en del av greia for mange med MC- og motor-interesse. Legg merke til at det er støynivået som står i vognkortet som er maks(*), så hvis man blir stoppet, så kan det bli bot/visning og da er det høyst aktuelt å sette tilbake de originale. Men veldig få blir stoppet - så derfor så er det ganske pop å sette på alskens "bråkepotter". Noen kommer med dempeplugg som settes inn bak og som demper lyden en god del til daglig, og så kan man fjerne den når man skal virkelig nyte lyden. Ja, det kan absolutt bli slitsomt i lengden med for mye lyd også.
*) På eldre sykler kan det bare være et decibel krav, mens på nyere skal det være et e-nummer preget på potta som skal stemme overens med vognkortet (lettere å sjekke for de som kontrollerer).
Personlig ser jeg flere fordeler med originalt lavt lydnivå - mindre konflikt kontra de som bor i rolige boligområder og f.eks. endel hester/dyr jeg har møtt på langs veien og vil tippe de kan bli skremt hvis MC'n bråker noe alvorlig. Ørepropper med musikk bruker jeg også, så for meg er det kjøreopplevelsen som er greia og ikke maks lyd. I bilkøen på E18 kan det sikkert være fordel å ha litt lyd når man kjører mellom feltene - men man kan jo også vente på at en Harley kommer og "brøyter" vei

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
- Carpa
Helt fantastisk hvor flinke dere er til å forklare meg som er rimelig grønn
Til våren er jeg nok proff, i hvertfall på det teoretiske :-)
Jeg digger jo gromlyder på biler (V8) og hører godt når en kompis av meg kommer på sin sykkel pga grom lyd :-) Men på den andre siden så vil jeg jo ikke plage nabolaget eller bli hørselsskadd.
Vet det er mange som kjører med musikk på øret men er ikke hørselen en viktig sans å ha når man kjører sykkel?

Til våren er jeg nok proff, i hvertfall på det teoretiske :-)
Jeg digger jo gromlyder på biler (V8) og hører godt når en kompis av meg kommer på sin sykkel pga grom lyd :-) Men på den andre siden så vil jeg jo ikke plage nabolaget eller bli hørselsskadd.
Vet det er mange som kjører med musikk på øret men er ikke hørselen en viktig sans å ha når man kjører sykkel?
Blogg
- tagesk
- Kontakt:
Jeg har hørt sykkelen og må nok si jeg er glad ingen av mine naboer har noe slikt installert (ikke installert, er vel riktigere).Snikkeren skrev:På mine (Laser Duo-Tech) følger det med to forskjellige dB-killere. Et sett som er godkjent støynivå på, et "racing" sett som har litt med gromlyd, eller man kan kjøre uten dB-killere og få skikkelig gromlyd.
Jeg kjører uten.
[TaSK]
Oslo øst
Forsåvidt men man lærer seg til å bruke speil og vri på hodet mer. Mine ørepropper demper så godt at jeg kan spille musikken lavt og allikevel høre litt motorlyd - og evt tuting.Carpa skrev:Vet det er mange som kjører med musikk på øret men er ikke hørselen en viktig sans å ha når man kjører sykkel?
Ellers med vanlige ørepropper så forsvinner mye lyd uansett. Uten ørepropper så varer ikke hørselen så lenge - det er vindsuset/vindblaffene som tar den. Ikke nødvendigvis at hørselen blir borte, men endel kan få tinnitus (høy pipelyd som hjernen lager hele døgnet pga ødelagte flimmerhår i øret). Veldig individuelt - akkurat som noen tåler å stå ved høyttalerne på rockekonsert uten å ta skade, mens andre tåler kun få minutter.
Finnes også ørepropper - formstøpte - med akustisk filter (= spesialdesignet åpning) som bare slipper igjennom tale og endel av motorlyden. Den er nok den aller beste for de som både er interessert i å spare hørselen, men samtidig kunne snakke med andre og høre motoren og evt lyder fra trafikken. Koster vel 2-3 lapper ca. Flere her inne som bruker dette.
På kjøreskolen får du ikke brukt noen av delene, for der skal du høre intercom'en fra kjørelæreren som monteres i hjelmen ved kjøring i trafikk. Kjøregården er ikke noe problem, for der er det mest saktekjøring.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
RuneMC's foto på Flickr
- Snikkeren
Voksen jentunge vurderer MC lappen
Jeg kjører med propper uten filter i. Dette er DIY formstøpte ørepropper. Jeg hører helt fint både motorlyd og eventuelt sirener. Intercom'en hører jeg også helt fint.
Så tilbake til det med pottene. Naboene hører gromlyden mellom 40 og 60 sekunder totalt hver dag. Det synes jeg de bør tåle.
Har også fått høre av ene naboen at pottene ikke er plagsomme, det er bare godlyd som han sa. :)
Så tilbake til det med pottene. Naboene hører gromlyden mellom 40 og 60 sekunder totalt hver dag. Det synes jeg de bør tåle.
Har også fått høre av ene naboen at pottene ikke er plagsomme, det er bare godlyd som han sa. :)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- ojda
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Pottene dine var jo ikke noen uoverkommelig plage Snikkeren
Men du hadde en forumkompis litt lenger nord, med samme sykkel
som det rett og slett var en pyton å ligge bak pga lyden
Hans naboer misunnte jeg ikke

Men du hadde en forumkompis litt lenger nord, med samme sykkel
som det rett og slett var en pyton å ligge bak pga lyden

Hans naboer misunnte jeg ikke

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

- Snikkeren
Lydnivået var nok ganske likt på de, men mine har en dypere lyd, og blir ikke så skarpe. Da er det ikke så slitsomt. 

Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- tagesk
- Kontakt:
Den eneste damen jeg kjenner godt, hun som nettopp er tilbake fra en 16.000 km MC-tur som passasjer, hun ser på meg som om jeg var en tulling når jeg spør henne hva hun synes om gromlyd.
For henne er det minst femten tusen ting som er viktigere.
Jeg er ikke dummere enn at jeg forstår hva det betyr for lykken her i familien.
[TaSK]
For henne er det minst femten tusen ting som er viktigere.
Jeg er ikke dummere enn at jeg forstår hva det betyr for lykken her i familien.
[TaSK]
Oslo øst
- ojda
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
db'n som måles på.respektive potter kunne nok kansje måles ganske likt,
men opplevet "støy" var det himmelvid forskjell på.
Men det er kansje ikke så interessant å kværne videre på i denne tråden.
men opplevet "støy" var det himmelvid forskjell på.
Men det er kansje ikke så interessant å kværne videre på i denne tråden.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
)