Kjøpsråd "Sportstourer"
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
GSX600/750 var vel Suzuki's krispaket da de kom. Kjent for dårlig dreimoment, men blei vel noe bedre etterhvert. En grei sykkel som ikke var best på noe. En Kawa 600 går minst like bra/bedre enn suki 750'ien. Men det har vært lite tull med de, så en trygg handel. Ikke kjøp første utgaven, kjøp i tilfelle den nye modellen som kom nærmere 2000. Den er bedre.
ZZR600 har forresten lav salhøyde, ganske smal sal, og lavt tyngdepunkt, noe som passer mange av de med korte bein...
Er også en av 600'ene som er best egnet for passasjer. Men da bør fjæra på demperen stives opp.
:-)
ZZR600 har forresten lav salhøyde, ganske smal sal, og lavt tyngdepunkt, noe som passer mange av de med korte bein...
Er også en av 600'ene som er best egnet for passasjer. Men da bør fjæra på demperen stives opp.
:-)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Ok, krisepakke og dårlig dreiemoment høres ikke bra ut. Ser ut som det kom et modellskifte i 1998, og at disse ble solgt noen år innpå 2000-tallet. Er det disse som har blitt bedre? Høres kanskje ut som jeg favoriserer disse GSX`ene, men gjør egentlig ikke det. Det er bare det at det er så godt utvalg av hele, pene og relativt lite kjørte slike. Noe som burde gi anledning til en grei handel.
Mvh morrun
Mvh morrun
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Tror ikke forsikring på en ZZR burde være så ille. På min ZZR betalte jeg bare 2000 kr i året for ansvarsforsikring, med 75% bonus. Skulle tro en 600 kom enda bedre ut.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Hei igjen. Finner jo stadig nye varianter av sykler som vi ikke visste at fantes (...). Suzuki GSF 600 S med eller uten "bandit" 2001 ser tøff ut med helkåpe. Suzuki SV650 S ser enda tøffere ut med helkåpe, men kanskje dette er "R-sykler" hva gjelder forsikring og ergonomi? Annonsører skryter av bunndraget i v-twin-motoren. Hva skal man tro om det? Ser at det også er stor forskjell på hva disse syklene veier. Er det lurt av kona å velge en som er relativt lett?
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Etter jeg kjørte opp så var jeg veldig gira på GSXF, men kom over en GSF600S med helkåpe. Ble forelska i den og kjøpte den. En MEGET god og lettkjørt motorsykkel med seig nok motor til å kjøre med 2 voksne uten at det blir masete. Jeg må innrømme at jeg savner den veldig. Billig i drift og billig forsikring på den også. Ikke la deg skremme av "bare" 78 hk.morrun skrev:Hei igjen. Finner jo stadig nye varianter av sykler som vi ikke visste at fantes (...). Suzuki GSF 600 S med eller uten "bandit" 2001 ser tøff ut med helkåpe. Suzuki SV650 S ser enda tøffere ut med helkåpe, men kanskje dette er "R-sykler" hva gjelder forsikring og ergonomi? Annonsører skryter av bunndraget i v-twin-motoren. Hva skal man tro om det? Ser at det også er stor forskjell på hva disse syklene veier. Er det lurt av kona å velge en som er relativt lett?


Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
http://www.motorcyclenews.com/MCN/biker ... 9-current/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Forget fancy cycle parts, instead the Suzuki SV650 has a super-light feel, accurate steering and assured suspension and brakes. Tour by all means (it’s plush enough) but the Suzuki SV650 revels in thrashing through the twisties, too. Six-footers may find an SV650 a little cramped."
Jeg ser det er noen fine SV650 på finn ja.
"Forget fancy cycle parts, instead the Suzuki SV650 has a super-light feel, accurate steering and assured suspension and brakes. Tour by all means (it’s plush enough) but the Suzuki SV650 revels in thrashing through the twisties, too. Six-footers may find an SV650 a little cramped."
Jeg ser det er noen fine SV650 på finn ja.
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Og V2 vil jeg si er å foretrekke fremfor R4-motor. Rundt 70 hester burde holde det. Og så er det myyye kulere lyd 

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Hei igjen.
Syklene vi leter blandt er 10-12år gamle. Når jeg kontakter annonsører og spør etter servicehistorikk, er det ikke så mange som kan vise til slikt. Er det ikke som med biler, at man følger et serviceprogram og et servicehefte? Skjønner at man gjerne tar oljeskift og en del fiks på syklen selv fordi man liker å stelle med den og når sykkelen begynner å bli gammel, men at det ikke er noe serviceprogram synes jeg er snodig.
Hva er vanlig for 10-12 år gamle sykler?
Syklene vi leter blandt er 10-12år gamle. Når jeg kontakter annonsører og spør etter servicehistorikk, er det ikke så mange som kan vise til slikt. Er det ikke som med biler, at man følger et serviceprogram og et servicehefte? Skjønner at man gjerne tar oljeskift og en del fiks på syklen selv fordi man liker å stelle med den og når sykkelen begynner å bli gammel, men at det ikke er noe serviceprogram synes jeg er snodig.
Hva er vanlig for 10-12 år gamle sykler?
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Hei igjen.
Syklene vi leter blandt er 10-12år gamle. Når jeg kontakter annonsører og spør etter servicehistorikk, er det ikke så mange som kan vise til slikt. Er det ikke som med biler, at man følger et serviceprogram og et servicehefte? Skjønner at man gjerne tar oljeskift og en del fiks på syklen selv fordi man liker å stelle med den og når sykkelen begynner å bli gammel, men at det ikke er noe serviceprogram synes jeg er snodig.
Hva er vanlig for 10-12 år gamle sykler?
Syklene vi leter blandt er 10-12år gamle. Når jeg kontakter annonsører og spør etter servicehistorikk, er det ikke så mange som kan vise til slikt. Er det ikke som med biler, at man følger et serviceprogram og et servicehefte? Skjønner at man gjerne tar oljeskift og en del fiks på syklen selv fordi man liker å stelle med den og når sykkelen begynner å bli gammel, men at det ikke er noe serviceprogram synes jeg er snodig.
Hva er vanlig for 10-12 år gamle sykler?
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Spørs vel sikkert på pris - hvis service koster en god del av bruktprisen, vil nok de fleste gjøre enklere service som bytte av olje/oljefilter, bremseklosser etc selv.
Mye er jo relativt enkelt (bare tidkrevende) å gjøre selv på MC - og mange liker å pusle med sykkelen om vinteren. Det vises jo gjerne om det er entusiast eller en som lar sykkelen gå for lut og kaldt vann.
Er man utrygg på tekniske kunnskaper til den som selger, så er det nok bedre å satse på nestemann som evt har servicehistorikk i orden eller som kan overbevise om at han er nøye og har kunnskapen. Tryggest er nok brukt-kjøp hos forhandler, for de går stort sett nøye igjennom de brukte de legger ut for salg, med tanke på at de gir 3mnd garanti (men man betaler jo litt ekstra da for den tryggheten).
Mye er jo relativt enkelt (bare tidkrevende) å gjøre selv på MC - og mange liker å pusle med sykkelen om vinteren. Det vises jo gjerne om det er entusiast eller en som lar sykkelen gå for lut og kaldt vann.
Er man utrygg på tekniske kunnskaper til den som selger, så er det nok bedre å satse på nestemann som evt har servicehistorikk i orden eller som kan overbevise om at han er nøye og har kunnskapen. Tryggest er nok brukt-kjøp hos forhandler, for de går stort sett nøye igjennom de brukte de legger ut for salg, med tanke på at de gir 3mnd garanti (men man betaler jo litt ekstra da for den tryggheten).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Nei er da ikke det. Unison er bla. leverandør til NAF. Jeg har kjøpt gjennom Liveo forsikring, men dem også bruker Unison som leverandør. Har både bil, hus med innbo, reiseforsikring og mc der, så får litt samlerabatt. Skiftet selskap i fjor, og sparte flere tusen. Ja, sikker på det hadde gitt respekt å komme med Ninjan i skolegården. Så slå til!morrun skrev:Det høres ikke så værst ut. Et forsikringsselskap spesielt for MC dette? Kona er lærer på videregående og en slik sykkel hadde nok gitt litt respekt blandt enkelte umuliuser vil jeg tro

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Men heller ikke jeg har servicehefte på Ninjan, da det ikke fulgte med da jeg kjøpte den. Men skjønte fort at han som hadde den var seriøs, og at sykkelen var bra. Gikk derfor etter magefølelsen. Etter dette har jeg fulgt opp med ventiljustering, oljeskift etc etter intervallene. Alt annet er skiftet etter behov. Mener dette er godt nok på litt eldre sykkel. Tror man er nødt til å ta noen sjanser når det gjelder å kjøpe sykkel i litt lavere prisklasser. Hvis ikke må man nok en del opp i pris, eller evt. kjøpe nytt for å kunne være helt sikkert på at alt er helt 100%. Brukt er brukt, og ikke nytt.. 

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Takk for alle gode tips og råd og reklame for egne salgsobjekter;-D Dere virker som en bra gjeng her på forumet. Vi lurer fortsatt på mye og spør og spør igjen. Håper dere ikke går lei riktig ennå. Hverdagen er jo hektisk og vi er litt redd for å reise langt avgårde på bomtur. Dette med størrelse på sykkelen er hun opptatt av. Som jeg innledningsvis fortalte så har hun lånt sykkelen til en kamerat av meg noen få ganger(sykkelen er nå solgt). Denne sykkelen synes hun var for stor og tung. Hun er opptatt av at hennes sykkel skal være litt lettere og mer letthånterlig, uten at den er noen utpreget lettsykkel. Hvis jeg ikke husker feil, var kameratens sykkel en Yamaha YZF 900RR, Det var hvertfall en Yamaha 900RR, fra siste halvdel av 90-tallet. Derfor spør vi denne gang; De syklene jeg har spurt og gravd om her, vet dere hvordan de er å håndtere i forhold til en slik 900RR? For at dere skal slippe å scrolle hele tråden, nevner jeg i fleng; Suzuki GSX 600/750F, Suzuki SV 650 S, Suzuki GSF 600S Kawasaki ZZR 600, Honda CBR 600F. Det er vel de vi har sett mest på foreløpig, bl.a etter tips herfra.
Mvh morrun
Rettelse; Sykkelen hun lånte av en kamerat var en Yamaha YZF 1000 Thunderace, men den synes hun altså var for stor og tung.
Mvh morrun
Rettelse; Sykkelen hun lånte av en kamerat var en Yamaha YZF 1000 Thunderace, men den synes hun altså var for stor og tung.
Sist redigert av morrun den 01 sep 2012, 12:46, redigert 1 gang totalt.
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Uten at jeg kan hjelpe direkte med disse syklene, vil jeg si at det er ikke nødvendigvis så stor sammenheng mellom vekt og opplevd "tyngde", om du forstår. Det er sammenheng mellom vekt, høyde, bredde (sadel, styre..), hjuldiameter, type og bredde på dekk, lufttrykk, og tyngdepunkt. Min påstand er at en V2-motor vil kunne oppleves som lettere enn en rekke-fire, siden den er smalere. Selvsagt avhengig av hvor høyt den er montert... Flere nyere sykler har fokusert mye på tyngdepunkt, og har fått bla.a bensintanken delvis under sadelen. Slike ting kan ha en god del å si.
Som et eksempel så hadde vi en CBR600 (rekke-fire)tidligere, dvs det var fruen sin. Vi begge (jeg er 1.73, fruen 1.68) trivdes med den, opplevdes som lettkjørt. Vi har en FZX700 (rekke-fire), som erstattet CBR-en. Den opplever vi som minst like lettkjørt, selv om den har noe høyere vekt, og er en langt eldre konstruksjon. Deauville-en vi hadde, var adskillig tyngre enn de to førstnevnte, og hadde et ganske høyt tyngdepunkt, men smal V2-motor. Likevel var den absolutt lettkjørt, men pga relativt lang akselavstand var den ikke så lett å f.eks krypkjøre med. Der var CBR-en perfekt, lett å ta "garasjen" som var en av øvelsene da jeg tok lappen i forrige århundre...
Som et eksempel så hadde vi en CBR600 (rekke-fire)tidligere, dvs det var fruen sin. Vi begge (jeg er 1.73, fruen 1.68) trivdes med den, opplevdes som lettkjørt. Vi har en FZX700 (rekke-fire), som erstattet CBR-en. Den opplever vi som minst like lettkjørt, selv om den har noe høyere vekt, og er en langt eldre konstruksjon. Deauville-en vi hadde, var adskillig tyngre enn de to førstnevnte, og hadde et ganske høyt tyngdepunkt, men smal V2-motor. Likevel var den absolutt lettkjørt, men pga relativt lang akselavstand var den ikke så lett å f.eks krypkjøre med. Der var CBR-en perfekt, lett å ta "garasjen" som var en av øvelsene da jeg tok lappen i forrige århundre...

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: Kjøpsråd "Sportstourer"
Finn-søk gir (stigende pris)
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36263871 - ser bra ut og ekstra billig pga liten velt. Dog alltid litt skummelt med velt, kan bli rammeskeiv.. bør m.a.o. tas en sjekk på verksted.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36413081 Bør være safe sykkel å kjøpe. Driftssikker, sterk, senkesett.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36824454 Gått litt langt, men hvis service er fulgt bør den være OK- ABS og kardang
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35838271 Bør også være rimelig safe å kjøpe. Lav km, så her betyr det ikke så mye om servicehistorikk mangler fordi første ventiljustering allikevel bør tas rundt denne km-standen - så beregn evt en service (hvis ikke akkurat gjort)
http://www.finn.no/finn/mc/used/viewima ... e=36836941 Denne er jo bare stilig, men bruken begrenser seg da til koseturer og imponere elevene
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35643067 Moto Guzzi går for å være driftssikre touring sykler - men mangler kåpe om det var et "must" (...men finnes div typer vindskjermer å få kjøpt da). Akkurat tatt storservice og selges gjennom forhandler = ingen ekstrautgifter til vedlikehold med det første
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36203611 Dette er en artig sak - 1100cc motor med skikkelig bånndrag og komfortabel på tur. (Dog noe tung og mangler kåpe da...)
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36573320 Ser fin ut. (Pass på salgspanten ved kjøp)
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36007590 Ser heller ikke dum ut...
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36746071 Lav km, ganske så ny og med ABS (Pass på salgspanten ved kjøp)
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36263871 - ser bra ut og ekstra billig pga liten velt. Dog alltid litt skummelt med velt, kan bli rammeskeiv.. bør m.a.o. tas en sjekk på verksted.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36413081 Bør være safe sykkel å kjøpe. Driftssikker, sterk, senkesett.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36824454 Gått litt langt, men hvis service er fulgt bør den være OK- ABS og kardang
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35838271 Bør også være rimelig safe å kjøpe. Lav km, så her betyr det ikke så mye om servicehistorikk mangler fordi første ventiljustering allikevel bør tas rundt denne km-standen - så beregn evt en service (hvis ikke akkurat gjort)
http://www.finn.no/finn/mc/used/viewima ... e=36836941 Denne er jo bare stilig, men bruken begrenser seg da til koseturer og imponere elevene

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35643067 Moto Guzzi går for å være driftssikre touring sykler - men mangler kåpe om det var et "must" (...men finnes div typer vindskjermer å få kjøpt da). Akkurat tatt storservice og selges gjennom forhandler = ingen ekstrautgifter til vedlikehold med det første
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36203611 Dette er en artig sak - 1100cc motor med skikkelig bånndrag og komfortabel på tur. (Dog noe tung og mangler kåpe da...)
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36573320 Ser fin ut. (Pass på salgspanten ved kjøp)
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36007590 Ser heller ikke dum ut...
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36746071 Lav km, ganske så ny og med ABS (Pass på salgspanten ved kjøp)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#