Voksen jentunge har startet på MC lappen

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av tagesk »

Carpa skrev:Hmm, ser på denne ER-6 sykkelen på finn igjen og der står det i en annonse at denne er lav effekt men finnes også som fulleffekt. Tror jeg skjønner at det blir mer hk i en fulleffekt men hva er det egentlig som gjør dette?
Mange produsenter tilbyr sine sykler også i mellomklassen. Men fordi motorene i utgangspunktet yter mer enn 34 HK så monteres det inn elektronikk som senker effekten. Denne elektronikken kan fjernes og da får man tilbake den fulle effekten.
Carpa skrev:34 hk er vel litt i minste laget selv for meg tror jeg.....
Om jeg var deg ville jeg ha ventet med å avgjøre akkurat det. Holder du deg under 34HK får du veldig mye mer for pengene.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

Icetruck skrev:I laveffekt er det vel 34hk (?).. Vet ikke om det er det samme opplegget her som Suzuki hvor man må bytte ECU osv for å få fulleffekt. Men hvis du gjør det, må du betale en del avgifter til staten for å få registrert den som fulleffekt, ellers kjører du ulovlig. Lønner seg vel ikke prismessig å kjøpe en laveffekt og oppgradere.
Det sto at de også hadde fulleffekten inne men den kostet 13 000 mer (2008 mod)

Hk varierer jo veldig fra sykkel til sykkel. Denne har jeg nå sett fra 34 hk og opp til 72 hk, mange ligger på rundt 53 hk

Også var det vekta da, den varierer jo fra 178 kg og opp til nesten 400. Hvordan kan det være så store forskjeller?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

tagesk skrev:
Carpa skrev:34 hk er vel litt i minste laget selv for meg tror jeg.....
Om jeg var deg ville jeg ha ventet med å avgjøre akkurat det. Holder du deg under 34HK får du veldig mye mer for pengene.

[TaSK]
Hm, ja jeg ser at jeg kan spare en del kroner på det men er den kjapp nok til til å akskjelerere hurtig nok forbi i forbikjøringer, ut av kryss, inn på motorvei etc?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Duville »

tagesk skrev:
Carpa skrev:Hmm, ser på denne ER-6 sykkelen på finn igjen og der står det i en annonse at denne er lav effekt men finnes også som fulleffekt. Tror jeg skjønner at det blir mer hk i en fulleffekt men hva er det egentlig som gjør dette?
Mange produsenter tilbyr sine sykler også i mellomklassen. Men fordi motorene i utgangspunktet yter mer enn 34 HK så monteres det inn elektronikk som senker effekten. Denne elektronikken kan fjernes og da får man tilbake den fulle effekten.
Carpa skrev:34 hk er vel litt i minste laget selv for meg tror jeg.....
Om jeg var deg ville jeg ha ventet med å avgjøre akkurat det. Holder du deg under 34HK får du veldig mye mer for pengene.

[TaSK]
34 hk er som ett slag på snuten når du får prøvd noe annet, enten prøvekjørt eller kjørt sammen med andre. Det er jo kun akselerasjonen det går ut over og det er jo akselerasjonen som er bra ute i trafikken. Tyngden på denne mcen er jo den samme som fulleffekt og det mcen er laget for. Den er jo ikke laget for de 34 hkene de senkes til (hvis det ikke er en original 34 hk mc) så i tillegg til at effekten er senket så får du en mc som er for tung i forhold til de disponible hestene i sykkelen. Utfordringen komme når du skal holde følge med de man kjører sammen med og ha noenlunde det samme å gi på slik at man ikke blir en sinke i forhold til de andre.

Helt ok å være sinke dersom det er kjøreevner og mestringsfølelse som er begrensningen, men hvis det er mcen som er begrensningen så er det ett STOOR negativt moment når man er ute på sykkelen og skal kose seg. Det tror jeg nå er min mening om den saken i dag....

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Bosted: Drammen (Lier)

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Icetruck »

Veldig enig med Duville her...
Med 34hk blir det nok stram waier konstant ut av kryss ol. =;
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

Ok, tenkte nok det.

Men hva med vekta, hvorfor er den så forskjellig på tilsynelatende like sykler?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Bosted: Drammen (Lier)

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Icetruck »

:-k Hvilke sykler er det som har så stor forskjell på vekt?
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Duville »

Carpa skrev:Ok, tenkte nok det.

Men hva med vekta, hvorfor er den så forskjellig på tilsynelatende like sykler?

Ren liten r sykkel uten mer utstyr enn nødvendig veier vel mindre enn en fullspekket touring sykkel med vesker. I tillegg har de vel kanskje hatt fokus på lette matrialer i en r sykkel bygget for 1 - 2 times kjøring i toppfart hvor veigrep og toppfart veier tyngst mot en noe trauster mc du skal kjøre 80 mil på om dagen. En chopper som skal brukes ned til baren på hjørne bygges vel også for den bruken uten hensyn til annet enn utseende. De trenger jo ikke en gang være gode å kjøre :evil

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

Det er ER-6 sykkelen jeg prater om..
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Bosted: Drammen (Lier)

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Icetruck »

Fant ikke så store avik på vekt. Fant en som det stod 140kg på, som hørtes litt lite ut. Jeg tror den veier rundt 196kg. Så kan du legge på noen få kilo om det er med ABS.
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

Icetruck skrev:Fant ikke så store avik på vekt. Fant en som det stod 140kg på, som hørtes litt lite ut. Jeg tror den veier rundt 196kg. Så kan du legge på noen få kilo om det er med ABS.
Ok, jeg fant fra 170 og opp til nesten 400. Feilregistrering kanskje?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av ojda »

En ER6 har aldri veid tilnermelses likt 400kg.
Hvor har du fått det ifra? :scratch
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av ojda »

Det er vel største tilatte totalvekt vi prater om her.
Sykkel/forer/passasjer og bagasje :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av Carpa »

Bare le dere :sorry men det står her
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36391861" onclick="window.open(this.href);return false;
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Voksen jentunge vurderer MC lappen

Legg inn av ojda »

Carpa skrev:Bare le dere :sorry men det står her
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36391861" onclick="window.open(this.href);return false;

Oj, slett ikke meningen å fornærme noen her :redface
Detvar bare det at det plutselig gikk opp for meg hvordan
slike tall var mulig. :vs
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Svar