Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Re: GYLLENE TIDER, happy days i garasjen
Sykemeldt på tredje uka. Æ trudde rygghelvete var blitt bedre, har stått opp uten start-tablett i flere dager, men i dag ble det verre igjen.
Og det har ingenting å gjøre med at æ var to timer i garasjen og skrudde. Delene til gaffelen kom endelig
i postkassa. Begge gaffelbeinan er satt ihop, det er enda litt slark, men betraktelig bedre enn før.
Fant ut at foringene var slitt ca 0,3mm.
For ei uke siden va æ hos optikeren og fikk konstatert at æ trenger lesebriller.
Begge øyan er i det minste "synkron", så da fyren skulle lure på meg briller til over 5tusen, fant æ ikke på noe bedre å svare enn at æ trudde det var best om kjerringa blei med en annen dag for å ta ut innfatning. Egentlig hadde æ tenkt meg til Europris for å se etter briller.
Fruen syns det var bra svart, "for du treng jo høreapparat også"
Ho skal bare tøffe seg, så kommer æ med hentesveis en vakker dag.
Og det har ingenting å gjøre med at æ var to timer i garasjen og skrudde. Delene til gaffelen kom endelig
i postkassa. Begge gaffelbeinan er satt ihop, det er enda litt slark, men betraktelig bedre enn før.
Fant ut at foringene var slitt ca 0,3mm.
For ei uke siden va æ hos optikeren og fikk konstatert at æ trenger lesebriller.
Begge øyan er i det minste "synkron", så da fyren skulle lure på meg briller til over 5tusen, fant æ ikke på noe bedre å svare enn at æ trudde det var best om kjerringa blei med en annen dag for å ta ut innfatning. Egentlig hadde æ tenkt meg til Europris for å se etter briller.
Fruen syns det var bra svart, "for du treng jo høreapparat også"
Ho skal bare tøffe seg, så kommer æ med hentesveis en vakker dag.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
Lørdag formiddag i garasjen.
Forskjerm, hjul og styre er på plass. Bremsekaliperne får vente til støvbelgene kommer i posten, med innsugsgummiene.
Jeg har muligens sagt det før, men for hver feil man får reparert på en gammel sykkel, dukker det opp minst en ny.
Har mange ganger lagt merke til en kraftig vibrasjonslyd i tanken, og innbilt meg at det skulle være sånn.
I dag fant jeg årsaken, tanken ligger nedpå den en coilen. Ikke noen stor sak, det er bare å bøye festene til coilene sånn at de
kommer nærmere rammerøret.
Ellers er ikke grønn teknologi noe nytt, denne kontakten hører til tankmåleren.
En av de grønneste kontaktene jeg har sett, som enda fungerer.
( var litt uheldig med fokuset på bildet) Hjulet på plass igjen med ny avtappingsplugg nederst på gaffelen.
Gaffelen kjennes tait ut nå, får se om den virkelig er det når resten av delene er kommet og skrudd på plass.
Forskjerm, hjul og styre er på plass. Bremsekaliperne får vente til støvbelgene kommer i posten, med innsugsgummiene.
Jeg har muligens sagt det før, men for hver feil man får reparert på en gammel sykkel, dukker det opp minst en ny.
Har mange ganger lagt merke til en kraftig vibrasjonslyd i tanken, og innbilt meg at det skulle være sånn.
I dag fant jeg årsaken, tanken ligger nedpå den en coilen. Ikke noen stor sak, det er bare å bøye festene til coilene sånn at de
kommer nærmere rammerøret.
Ellers er ikke grønn teknologi noe nytt, denne kontakten hører til tankmåleren.
En av de grønneste kontaktene jeg har sett, som enda fungerer.
( var litt uheldig med fokuset på bildet) Hjulet på plass igjen med ny avtappingsplugg nederst på gaffelen.
Gaffelen kjennes tait ut nå, får se om den virkelig er det når resten av delene er kommet og skrudd på plass.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- MaxTron
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Driv å lure på å selle de gamle Bike bladene mine, som ikke er VELDIG gamle...
Men kanskje æ heller ska la de "modnes" en ti - femten år....
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- Jompa
Vet da søren, hvis du tenker på verdi, er du sikkert "six feet under" før blarne blir verdt noe særlig.MaxTron skrev:Driv å lure på å selle de gamle Bike bladene mine, som ikke er VELDIG gamle...
For meg e kassa med gamle mc-blar ungdomsminner, de fleste bladene er fra før min første sykkel
ble kjøpt.
Hadde en gang en stor bunke med brosjyrer, sent 70 og til midten av 80-tallet.
Den hadde det vært artig og funnet igjen. Æ hadde bl.a ei brosjyre på gpz 750 turbo som kom ut
2 -3 år før sykkeln ble lansert. Og da så den ikke ut som i brosjyra engang.
Dem ligg nok i ei eske på mørkeloftet hos gamlingan.
- ejs
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.
- Jompa
Der var den, ja.
Mulig det var en prototype eller en veldig tidlig førseriemodell ?
I dag da jeg kom hjem fra jobb lå det en pakke fra Nederland på trappa. Deler.
Så i kveld må det bli litt mekking, trur jeg gjør ferdig caliperne og fyller bremsevæske.
Og til helga er det meldt sommervær
Mulig det var en prototype eller en veldig tidlig førseriemodell ?
I dag da jeg kom hjem fra jobb lå det en pakke fra Nederland på trappa. Deler.
Så i kveld må det bli litt mekking, trur jeg gjør ferdig caliperne og fyller bremsevæske.
Og til helga er det meldt sommervær

- Jompa
Innsuget er på plass. Det blei faen meg natt før æ var ferdig.
Begynte ganske sent også....
Huska på å bøye ned coilbrakettene, så da bør vibrasjonen i tanken være borte.
I morra skal det kjøpes bremsevæske, så blir det muligens en prøvetur om kvelden.
Og værmeldinga for helga ser lovende ut
Begynte ganske sent også....
Huska på å bøye ned coilbrakettene, så da bør vibrasjonen i tanken være borte.
I morra skal det kjøpes bremsevæske, så blir det muligens en prøvetur om kvelden.
Og værmeldinga for helga ser lovende ut

- Jompa
Der var prøveturen unnagjort. Starta hjemmefra i 8-tida i kveld og kjørte en liten omvei til
den faste treffplassen ved Statoil.
Det var godt med parkeringsplass ved benken, for amcarfolkt hadde visst kollektiv hjemmekveld.
Men flust med mckjørere.
Ble sittende etpar timer i finværet, over 12 grader om kvelden 30.august e ikke verst.
Innsuget høres tett ut, istedet er jeg blitt obs på noen andre lyder.
Minner om en annen her på forumet.
Men det virker som om gaffelen er omtrent uten demping.
Har fått oppgitt 250 ml olje pr gaffelbein, og det høres egentlig litt lite ut.
Iflg Clymerhandboka skal der være ca 300 ml pluss minus på andre Kawaskimodeller,
Men boka sier ingenting om oljemengde på min gaffel.
Får prøve å fylle på 50ml til, for det blir vel uansett ikke for mye, så lenge det er plass til olje med
gaffelen i botn ?
den faste treffplassen ved Statoil.
Det var godt med parkeringsplass ved benken, for amcarfolkt hadde visst kollektiv hjemmekveld.
Men flust med mckjørere.
Ble sittende etpar timer i finværet, over 12 grader om kvelden 30.august e ikke verst.
Innsuget høres tett ut, istedet er jeg blitt obs på noen andre lyder.
Minner om en annen her på forumet.
Men det virker som om gaffelen er omtrent uten demping.
Har fått oppgitt 250 ml olje pr gaffelbein, og det høres egentlig litt lite ut.
Iflg Clymerhandboka skal der være ca 300 ml pluss minus på andre Kawaskimodeller,
Men boka sier ingenting om oljemengde på min gaffel.
Får prøve å fylle på 50ml til, for det blir vel uansett ikke for mye, så lenge det er plass til olje med
gaffelen i botn ?
- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Re: GYLLENE TIDER, på veien igjen.
Gjorde ett raskt søk, regner med a A1 ogA2 er like. Står 348 cm3 i hvert bein, og en prosedyre for hvordan det skal gjøres:
http://www.fixya.com/motorcycles/t16476 ... _a2_repair" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.fixya.com/motorcycles/t16476 ... _a2_repair" onclick="window.open(this.href);return false;

Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
Takk.Kjellrf skrev:Gjorde ett raskt søk, regner med a A1 ogA2 er like. Står 348 cm3 i hvert bein, og en prosedyre for hvordan det skal gjøres:
Det var jo en vesentlig forskjell, får kjøpe mere olje i morra.
- Jompa
Lørdag formiddag blei det å røske opp forgaffelfjærene og sjekke oljenivå.
Stemplene var over nvået i gaffelbeina, og etter ett søk på div forum fylte jeg på en desiliter til i hvert gaffelbein. Det er flere reundt omkring i verden som har prøvd med 244 ml og blitt uten demping.
Fikk ikke prøvekjørt før søndag ettermiddag.
Gaffelen ser ut til å fungere fint, istedet ble skivene varme, ca 50 -60 grader målt med "fingertupptermometer".
Tok opp pumpa i går kveld, renset bakenden på stemplet for rust, og stappa hele greia på plass igjen.
Nå går ihvertfall klipa helt tilbake. Burde vel bytta pakning og o-ring.
Fikk montert sikkerhetsbryteren på sidestøtta også. Det ble ganske fancy med blinkende rødt lys så lenge støtta er nede, både
i den store røde lampa og på displayet.
Og motoren slokne straks den settes i gear med støtta nede.Bra.
Det er enda mc-sesong ei stund til her, rene sommeren de siste dagene med 18 grader i går.
Men sene kveldsturer blir det ikke flere av i år, "te-lyset" foran er for dårlig til det.
Stemplene var over nvået i gaffelbeina, og etter ett søk på div forum fylte jeg på en desiliter til i hvert gaffelbein. Det er flere reundt omkring i verden som har prøvd med 244 ml og blitt uten demping.
Fikk ikke prøvekjørt før søndag ettermiddag.
Gaffelen ser ut til å fungere fint, istedet ble skivene varme, ca 50 -60 grader målt med "fingertupptermometer".
Tok opp pumpa i går kveld, renset bakenden på stemplet for rust, og stappa hele greia på plass igjen.
Nå går ihvertfall klipa helt tilbake. Burde vel bytta pakning og o-ring.
Fikk montert sikkerhetsbryteren på sidestøtta også. Det ble ganske fancy med blinkende rødt lys så lenge støtta er nede, både
i den store røde lampa og på displayet.
Og motoren slokne straks den settes i gear med støtta nede.Bra.
Det er enda mc-sesong ei stund til her, rene sommeren de siste dagene med 18 grader i går.
Men sene kveldsturer blir det ikke flere av i år, "te-lyset" foran er for dårlig til det.
- Jompa
Skulle egentlig ha kjørt en tur i kveld, men litt regn i lufta fikk meg til å koke kaffe og se
Nordnytt istedet.
En reportasje fra E6-utbygginga vest for Alta fikk meg til å "se lyset".
Utbygginga på 13 km er delt opp i flere mindre anbud istedetfor ett stort. Hensikten er iflg
Vegvesnet at lokale entreprenører skal ha mulighet til å konkurrere om jobben.
Bra
Hadde et såpass stort proskekt vært lagt ut som ett samlet anbud, hadde bare NCC, Veidekke og etpar
andre hatt mulighet til å ta det.
Nå er det ett sveitsisk, ett islandsk og flere lokale firma som jobber på veien, og de er visstnok i rute også.
Så utifra dette trekker jeg den slutninga at de som argumenterer heftig for "samlede anbud" først
og fremst taler storentrprenørenes sak, og ikke nødvendigvis er så opptatt av å få mest mulig vei pr krone.
De store er jo også blitt tatt for prissamarbeid etpar ganger.
Nordnytt istedet.
En reportasje fra E6-utbygginga vest for Alta fikk meg til å "se lyset".
Utbygginga på 13 km er delt opp i flere mindre anbud istedetfor ett stort. Hensikten er iflg
Bra

Hadde et såpass stort proskekt vært lagt ut som ett samlet anbud, hadde bare NCC, Veidekke og etpar
andre hatt mulighet til å ta det.
Nå er det ett sveitsisk, ett islandsk og flere lokale firma som jobber på veien, og de er visstnok i rute også.
Så utifra dette trekker jeg den slutninga at de som argumenterer heftig for "samlede anbud" først
og fremst taler storentrprenørenes sak, og ikke nødvendigvis er så opptatt av å få mest mulig vei pr krone.
De store er jo også blitt tatt for prissamarbeid etpar ganger.
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Men samtidig e det ikke utenkelig at de går glipp av det billigste anbudet, forde det absolutt skal oppstykkes, men det e jo ting man ikke får svar på så lenge det ikke utlyses begge typer anbud.Jompa skrev: Utbygginga på 13 km er delt opp i flere mindre anbud istedetfor ett stort. Hensikten er iflg
Bra![]()
![]()
.

- Jompa
Jo, men som den patrioten æ e, kan æ ikke la være å glede meg over at de lokale småentrprenørene fikk endel av kaka.jhn skrev:Men samtidig e det ikke utenkelig at de går glipp av det billigste anbudet, forde det absolutt skal oppstykkes, men det e jo ting man ikke får svar på så lenge det ikke utlyses begge typer anbud.Jompa skrev: Utbygginga på 13 km er delt opp i flere mindre anbud istedetfor ett stort. Hensikten er iflg
Bra![]()
![]()
.Så da kan vi sitte her (og der) å lure på hvordan det egentlig henger sammen
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Re: GYLLENE TIDER, på veien igjen ??
Ja, det kan vi glede oss over, helt enig