EU-Kontroll for oss motorsykkelister!
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
EU-Kontroll for oss motorsykkelister!
Hepp folkens!
Nå er det oppe i media igjen, hva mener egentlig folket?
Personelig så bryr det meg ikke om det skulle skje... Motorsykkel min er et smykke og er alltid i 110% teknisk god stand.. Jeg har den på service to ganger i året uansett så om jeg måtte ha hatt en EU kontroll oppi alt eller på en av servicene, bryr det meg egentlig overraskende lite..!
Kjør debatt!!
Nå er det oppe i media igjen, hva mener egentlig folket?
Personelig så bryr det meg ikke om det skulle skje... Motorsykkel min er et smykke og er alltid i 110% teknisk god stand.. Jeg har den på service to ganger i året uansett så om jeg måtte ha hatt en EU kontroll oppi alt eller på en av servicene, bryr det meg egentlig overraskende lite..!
Kjør debatt!!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!
Bryr det deg ikke å betale ennå mere på servisen? du tror vel ikke det er gratis med PKK????
hvis sykkelen er i god stand hele tiden hvorfor betale andre for å konstantere dette???
jaja.. deg om det..
Dette gjelder faktisk alle kjøretøy-først 4 år, så 2 år, årlig etter 6 års alder..ennå mere pengerut av lommeboka -for HVA??????
hvis sykkelen er i god stand hele tiden hvorfor betale andre for å konstantere dette???
jaja.. deg om det..
Dette gjelder faktisk alle kjøretøy-først 4 år, så 2 år, årlig etter 6 års alder..ennå mere pengerut av lommeboka -for HVA??????
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!
Det er ganske mange biler pdd som ikke burde vært på veien.mekkern skrev:Bryr det deg ikke å betale ennå mere på servisen? du tror vel ikke det er gratis med PKK????
hvis sykkelen er i god stand hele tiden hvorfor betale andre for å konstantere dette???
jaja.. deg om det..
Dette gjelder faktisk alle kjøretøy-først 4 år, så 2 år, årlig etter 6 års alder..ennå mere pengerut av lommeboka -for HVA??????
Problemet er ikke at de ikke er til EUOK, men at man kjenner noen som sender dem gjennom når de skulle vært "avaslått"
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!
Som sagt.. Bryr det meg ikke at en kyndig tar en sjekk hvert andre år!
Regne med at summen av en PKK-kontroll vil ligge rundt 450-600kr og det gidder jeg ikke og grine over hvert andre år!
Dog, finnes det en hel del som bruker sykkel uten og tenke så mye mer en på start og stopp, det er jo den gruppen en slik kontroll sikter seg inn på!
Regne med at summen av en PKK-kontroll vil ligge rundt 450-600kr og det gidder jeg ikke og grine over hvert andre år!
Dog, finnes det en hel del som bruker sykkel uten og tenke så mye mer en på start og stopp, det er jo den gruppen en slik kontroll sikter seg inn på!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!
Det her mecd EU-kontroll av kjøretøyer er den største bløffen som finnes, presentert som trafikksikkerhetstiltak, og presset gjennom i EU-byråkratiet av den grådige bil-bransjens dykktige lobbyister.
Kun en meget liten del av trafikkulykkene kan relateres til tekniske feil ved kjøretøyet, som og er nevnt nederst i dagens artikkel.
Selve kontrollen er illusorisk, kun en skattelegging.
Og vi finner oss i det
Kun en meget liten del av trafikkulykkene kan relateres til tekniske feil ved kjøretøyet, som og er nevnt nederst i dagens artikkel.
Selve kontrollen er illusorisk, kun en skattelegging.
Og vi finner oss i det

- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!
Tja, hvor skal jeg begynne....
Det er vel ganske godt dokumentert at teknisk stand på kjøretøyet ikke er en faktor i mculykker. Allikevel blir vi altså pålagt å bruke tid og penger på en helt unødvendig kontroll.
Forslag om eu kontroll har jo vært luftet før og det er vel ikke tvil om at før eller siden vil de reguleringskåte pampene i Brussel får gjennomslag for idiotiet sitt.
Siden vi er pliktige til å vedta dette på grunn av at Gro solgte nasjonen til EU i 1994 vil vi nok måtte belage oss på å pakke sykkelen på tilhengeren i Januar(om en er uheldig)hvert annet år og kjøre 10-30mil for å gjennomføre en totalt unødvendig sjekk.
Frister meg å si at en burde ha
hele gjengen men det ville ha vært en hatefull ytring og sannsynligvis imot forumreglene. Dessuten har jo de samma folka klart å innføre datalagringsdirektivet så jeg havner vel på obs lista ved å si no sånt 
Det er vel ganske godt dokumentert at teknisk stand på kjøretøyet ikke er en faktor i mculykker. Allikevel blir vi altså pålagt å bruke tid og penger på en helt unødvendig kontroll.
Forslag om eu kontroll har jo vært luftet før og det er vel ikke tvil om at før eller siden vil de reguleringskåte pampene i Brussel får gjennomslag for idiotiet sitt.
Siden vi er pliktige til å vedta dette på grunn av at Gro solgte nasjonen til EU i 1994 vil vi nok måtte belage oss på å pakke sykkelen på tilhengeren i Januar(om en er uheldig)hvert annet år og kjøre 10-30mil for å gjennomføre en totalt unødvendig sjekk.
Frister meg å si at en burde ha


Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!
Kapasitet og timepris på sentrale MC-verksted er et annet moment. Tipper det neppe kommer under 1000-lappen for MC og man må som regel ta til takke med 5 ukers bestillingstid. Bestillingstiden går neppe ned om alle sykler som stort sett lever et stille liv i garasjen skal kontrolleres - noe som igjen vil drive prisene opp.
Pluss, med ca halvt års effektiv bruk per år så vil samme intervaller som på bil, faktisk bety dobbelt så hyppige kontroller som på bil. Hva er poenget med det? MC-førerne er jevnt over meget opptatt av at ting er i orden og minste ulyd etc blir sjekket pga at man er klar over at tekniske feil er viktig å få rettet for egen sikkerhet.
Teknisk stand (og da inkluderes feil lufttrykk) er faktor på mindre enn 1% av ulykkene ( http://nmcu.org/eu-kommisjonen-vil-ha-p ... otorsykler ).
Nei takk til å kaste bort dyrebar tid i sesongen og unødvendige penger på dette. Helt klart lobby-virksomhet fra verkstednæringen dette.
Pluss, med ca halvt års effektiv bruk per år så vil samme intervaller som på bil, faktisk bety dobbelt så hyppige kontroller som på bil. Hva er poenget med det? MC-førerne er jevnt over meget opptatt av at ting er i orden og minste ulyd etc blir sjekket pga at man er klar over at tekniske feil er viktig å få rettet for egen sikkerhet.
Teknisk stand (og da inkluderes feil lufttrykk) er faktor på mindre enn 1% av ulykkene ( http://nmcu.org/eu-kommisjonen-vil-ha-p ... otorsykler ).
Nei takk til å kaste bort dyrebar tid i sesongen og unødvendige penger på dette. Helt klart lobby-virksomhet fra verkstednæringen dette.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!
NMCU har stoppet dette før og jeg håper de klarer det igjen om det seriøst blir vurdert. For makan til tull ..
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!
Her i Italia er det EU-kontroll på motorsykler. Det tar 20 minutter annet hvert år.
For å si det mildt så synes jeg nok at finnes det viktigere ting som bør få folk til å hisse seg opp enn akkurat det der.
Dustete nok har jo Norge valgt en løsning hvor man er med i EU uten å få være med å bestemme, så hvordan det går med denne saken har man valgt å ikke ha noen innflytelse over. Hvordan man kan sette seg i en slik situasjon er vanskelig å forstå.
[TaSK]
For å si det mildt så synes jeg nok at finnes det viktigere ting som bør få folk til å hisse seg opp enn akkurat det der.
Dustete nok har jo Norge valgt en løsning hvor man er med i EU uten å få være med å bestemme, så hvordan det går med denne saken har man valgt å ikke ha noen innflytelse over. Hvordan man kan sette seg i en slik situasjon er vanskelig å forstå.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!
Problemet er at dette ikke er nasjonalt men en Forordning for hele EU/EØS området som er anbefalt innført-Norge kan ikke reservere seg heller.TBI81 skrev:NMCU har stoppet dette før og jeg håper de klarer det igjen om det seriøst blir vurdert. For makan til tull ..
Brusselmat med lobbyister fra verkstedbransjen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!
Der er vi helt på linje...tagesk skrev:Dustete nok har jo Norge valgt en løsning hvor man er med i EU uten å få være med å bestemme, så hvordan det går med denne saken har man valgt å ikke ha noen innflytelse over. Hvordan man kan sette seg i en slik situasjon er vanskelig å forstå.
Død over EØS! er min mening.
Edit:godt de ventet med "anti tampering" loven i det minste...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!
Helt enig; fullt medlemskap er eneste vettige, og det eneste som tjener våre interesser.mekkern skrev: Død over EØS! er min mening.
For det var det du mente, ikke sant

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- OleB
- Innlegg: 641
- Registrert: 15 aug 2009, 19:32
- Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
- Bosted: Østfold
Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!
tagesk skrev:Helt enig; fullt medlemskap er eneste vettige, og det eneste som tjener våre interesser.mekkern skrev: Død over EØS! er min mening.
For det var det du mente, ikke sant
![]()
[TaSK]


Noen ganger er jeg så kraftig lei av å ikke være med i resten av verden

-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!
Neste gang du får en 1- eller 2-euro mynt i hånden, se meget nøye på kartet på "baksiden".OleB skrev: Noen ganger er jeg så kraftig lei av å ikke være med i resten av verden
Kartet viser hvordan 400 millioner européere betrakter Europa.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!
Men da kan du trøste deg med at størstedelen av verden heller ikke er med i ...eeh ... resten av verdenOleB skrev:tagesk skrev:Helt enig; fullt medlemskap er eneste vettige, og det eneste som tjener våre interesser.mekkern skrev: Død over EØS! er min mening.
For det var det du mente, ikke sant
![]()
[TaSK]![]()
![]()
Noen ganger er jeg så kraftig lei av å ikke være med i resten av verden

Regner med at det fremdeles e EU det snakkes om