Årdal, Aurland, Sognefjellet og "helvete" 31aug-2sept 2012

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
BMWilly
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.

Årdal, Aurland, Sognefjellet og "helvete" 31aug-2sept 2012

Legg inn av BMWilly »

Tenkte jeg skulle skrive litt om turen Toffinteppen og jeg hadde i helga. vi hadde lyst på en tur på veier vi ikke hadde kjørt før, ihvertfall ikke sammen. Så i en annen post at Aurlandsfjellet var nevnt og det så fristende ut. Booket overnatting i Årdal natt til lørdag og Elveseter hotell i Bøverdal natt til søndag. Ettersom vi skulle starte fredag ettermiddag, ville vi ha enoverkommelig etappe med tid til noen stopp underveis uten å stresse. Ikke mer enn 30 mil fra Elverum til Årdalstangen. Supert. Resten av ruta tenkte vi å ta litt på sparket med tanke på været som så litt tvilsomt ut på lørdag ifølge yr.no.

Her er ruta vi endte opp med å kjøre http://goo.gl/maps/d8Y80

Stopp ved Tyin vatnet
Bilde

På lørdagsmorgen etter frokost, skulle vi til Utladalen. På hotellet vi bodde(Klingenberg hotell) var det utsjekk klokka 12 og vi droppa noe kjøreutstyr fordi vi skulle(måtte :sk?) bruke beina litt. Motorsykling ikke tillatt

Bilde

Vi gikk omtrent 5km til fots en vei. Mye fint å se på blant annet Avdalsfossen. Vettisfossen får vi se på neste gang. Vi var jo tross alt på motorsykkeltur.

Bilde

Hjelledalsfossen. Omtrent så langt er det lov å kjøre.

Bilde

På turistvegen over Aurlandsfjellet fant vi denne hula (var det Vedahaugane det het?)

Bilde

Hula hadde et uventet innhold (for oss da)

Bilde

Aurlandsfjellet

Bilde

Vi tok en liten avstikker til noen antennemaster før vi kjørte ned mot Aurland. Flott utsikt. Blant annet mot hallingskarvet men bildet her er mer nordlig retning

Bilde

Her har stoppet vi på Stegastein med flott utsikt over aurlandsfjorden og endel paraglidere

Bilde

Etter å kjørt Lærdalstunnelen tilbake dro vi en tur innom Sogndal før vi dro opp på Sognefjellet. Ettersom vi er så godt i gang med rasteplasser langs de nasjonale turistveger, her er en til. Med siktemidler.

Bilde

I tåka ligger bla store Skagastølstind

Bilde

Noen er mer glad i fossefall enn andre. Her er fossfetisjist Toffinteppen

Bilde

Like før avreise fra Elveseter hotell på søndag. Veldig nasjonalromantisk. De hadde et par originale Tidemand malerier der også

Bilde

Her har vi fyrt opp primusen for en kaffetår. Elva i bakgrunnen er Sjoa. Primusen ble for øvrig flittig brukt på rastene våre og vi droppa statoil koppen denne gang

Bilde

Ny kafferast. Her er vi ved ei gammal mølle(tror det er det men kjenner ikke til hva slags) ved Espedalsvatnet

Bilde

Så en helvetes fin opplevelse. "Helvete", jettegrytene i Espedalen. Absolutt verdt de 50 kronene det kostet å komme inn

Bilde
Bilde
Bilde

Kjempehelg. Ble ca 30 mils kjøring hver dag som ble akkurat passe for oss. Vi hadde våt vei fra Bøverdal til Lom og noe i Heidal men ellers tørr og fin asfalt.
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Re: Årdal, Aurland, Sognefjellet og "helvete" 31aug-2sept 20

Legg inn av ArcticTiger »

Flotte bilder og tur-skildring! :thumleft
Og hvis det ikke er værre å komme til Helvete enn det så ut til på bildene, så skal jeg ta meg en tur jeg og. Frivillig :vs

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Helt enig!
Flott turopplevelse, noe de gode og beskrivende bildene tydelig viser og som gjør at jeg får lyst til å ta samme ruta. Kanskje ikke i år, men til neste år - helt klart!!
Takk for at dere deler :thumleft

Brukeravatar
BMWilly
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.

Legg inn av BMWilly »

ArcticTiger skrev:Flotte bilder og tur-skildring! :thumleft
Og hvis det ikke er værre å komme til Helvete enn det så ut til på bildene, så skal jeg ta meg en tur jeg og. Frivillig :vs
Ja helvete er ikke noe å være redd for... :knegg
AJ skrev:Helt enig!
Flott turopplevelse, noe de gode og beskrivende bildene tydelig viser og som gjør at jeg får lyst til å ta samme ruta. Kanskje ikke i år, men til neste år - helt klart!!
Takk for at dere deler :thumleft
Kan absolutt gjentas også
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Ser ut som en topp tur. :prf

Fine bilder og fin rute - Jotunheimen og omkringliggende er jo mer som indrefileten av fjellområder i dette landet. (Kanskje med unntak av Lofoten i finvær, men dit er det så altfor langt for helgeturer.)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

joo
Motorsykkelen din: '

Legg inn av joo »

Takk for innlegget :thumleft

Noterer flittig på blokka mi der alt av spennende ting fra andre MCsidisters turer skal med med tanke på egne turer.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

Lurer på om jeg ikke må planlegge en norgesferie neste sommer, når lappen er i boks. Når jeg ser slike bilder og hører om slike turer så blir jeg veldig inspirert, takk for titten :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar