Jeg trenger litt hjelp her.
jeg har fulgt følgende dokument : http://home.comcast.net/~joelcool/valve ... vezx11.htm
Jeg endte opp med følgende verdier:
jeg måler innsug på 2 og 4, rett etter den har sugd inn bensin, og før den åpner eksosventilen, og at T er ved merket.
Etter å ha sjekket alt, fikk jeg følgende verdier:
Ventil | E | I |
1L | 0.20 | under 0.05 |
1R | 0.20 | under 0.05 |
2L | 0.20 | under 0.05 |
2R | 0.20 | under 0.05 |
3L | 0.20 | under 0.05 |
3R | 0.20 | under 0.05 |
4L | 0.20 | under 0.05 |
4R | 0.15 | under 0.05 |
Det jeg reagerer på er at jeg får ikke inn bladet som er 0.05 på noen av innsugsventilene, når spec sier at den skal være mellom 0.13 og 0.18. Kan det virkelig være såpass off?
Sjekk av ventilklaringer kawa ZX11 - Har noen peiling?
-
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Re: Sjekk av ventilklaringer kawa ZX11 - Har noen peiling?
ja, det hender ofte. på min gammle Gpz, var flere innsugsventiler under 0,05mm når eg kjøpte den.
kan du rotere shimsene, eller sitter di fast(når du måler)
Tykkelesen på shimsene skal være preget inn, helst på den siden som vender mot ventilen(men lurt å skjekke, kan være slipt).
På min var ene shimsen slipt, noe som ikke anbefales.
Må du av med kammene for å skifte shims?
kan du rotere shimsene, eller sitter di fast(når du måler)
Tykkelesen på shimsene skal være preget inn, helst på den siden som vender mot ventilen(men lurt å skjekke, kan være slipt).
På min var ene shimsen slipt, noe som ikke anbefales.
Må du av med kammene for å skifte shims?
-
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Hei! Takk for svar!
Nei, jeg må ikke skru av kammene etter det jeg har skjønt. Kan bare dra "armen" til side, og ned og "feste" den i fjæra, og så løfte ut shimmen.
jeg har også mikrometer slik at jeg kan måle tykkelsen på dem.
Men da må jeg måle den, og så trekke fra 0.10 mm sant? slik at klaringen blir større.
Nei, jeg må ikke skru av kammene etter det jeg har skjønt. Kan bare dra "armen" til side, og ned og "feste" den i fjæra, og så løfte ut shimmen.
jeg har også mikrometer slik at jeg kan måle tykkelsen på dem.
Men da må jeg måle den, og så trekke fra 0.10 mm sant? slik at klaringen blir større.
-
Nå har jeg tatt ut shimmen som satt i eksosventil 4R. Det stod ikke noe størrelse på den, men ved bruk av mikrometer har jeg funnet ut at den er ca 2.31mm kanskje litt under. Klaringen ble målt til 0.15, og skal være 0.20. Vil det da si, at jeg må ha en shim som er 2.25mm ?
-
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Stemmer nok det :-)AndreasB skrev:Nå har jeg tatt ut shimmen som satt i eksosventil 4R. Det stod ikke noe størrelse på den, men ved bruk av mikrometer har jeg funnet ut at den er ca 2.31mm kanskje litt under. Klaringen ble målt til 0.15, og skal være 0.20. Vil det da si, at jeg må ha en shim som er 2.25mm ?
Ja.AndreasB skrev:Nå har jeg tatt ut shimmen som satt i eksosventil 4R. Det stod ikke noe størrelse på den, men ved bruk av mikrometer har jeg funnet ut at den er ca 2.31mm kanskje litt under. Klaringen ble målt til 0.15, og skal være 0.20. Vil det da si, at jeg må ha en shim som er 2.25mm ?
Når det gjelder innsugventilene,så var det på en måte bra at alle er trange.Det tyder på at de er jevnt slitt.(og at det er lenge siden de er sjekket,kan du jo håpe) Men bare begynn å spare til nye

Legg deg opp imot max klaring på innsugsventilene.
Har mye shims til denne motoren som du kunne fått bytta,men er ikke hjemme før i slutten på kommende uke. Vurder å kjøp deg et sett fra "Hot cams",men ting tar tid.
ikkebike.norwegianforum.net
-
Posting fortsetter her: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=4 ... 39#p130639" onclick="window.open(this.href);return false;