Bugatti Veyron som er en heftig bil, har en toppfart på over 400km/t. Om føreren slipper gassen i 410km/t gir luftmotstanden en bremseytelse på formidable 1200hk
![Bredt smil :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Det du snakker om her handler altså om hjuldrift, hvor friksjon (hjulene mot veien) er det som sørger for kraften forover..?Bikeridr skrev:Det er fysisk umulig (her på jorden) å aksellerere fortere enn 2,8 sek fra 0-100km/t med "standard utstyr". Alle som sier de har motorsykler som er raskere enn dette har enten strøket i fysikk/dynamikk eller håper på at den de forteller dette til har strøket. :-)
Skal man aksellerere fortere må man ha downforce spoilere som kan vinne deg noen millisekunder, eller man må ha "halehjul" som dragracere har, men dette gir også bare noen tideler dersom man skal bruke hjul til å forplante kraften i bakken.
Eneste man kan klare å ræse fortere avgårde med, er med jet eller rakett som bruker skyvekraft, men da snakker vi om rimelig kraftige greier, og de fleste har vel neppe en slik sykkel i garasjen.
Ja. Skulle nok presisert det i første setning, men det står jo forsåvidt i avsnitt to og tre. :-)SuperMorten skrev:Det du snakker om her handler altså om hjuldrift, hvor friksjon (hjulene mot veien) er det som sørger for kraften forover..?Bikeridr skrev:Det er fysisk umulig (her på jorden) å aksellerere fortere enn 2,8 sek fra 0-100km/t med "standard utstyr". Alle som sier de har motorsykler som er raskere enn dette har enten strøket i fysikk/dynamikk eller håper på at den de forteller dette til har strøket. :-)
Skal man aksellerere fortere må man ha downforce spoilere som kan vinne deg noen millisekunder, eller man må ha "halehjul" som dragracere har, men dette gir også bare noen tideler dersom man skal bruke hjul til å forplante kraften i bakken.
Eneste man kan klare å ræse fortere avgårde med, er med jet eller rakett som bruker skyvekraft, men da snakker vi om rimelig kraftige greier, og de fleste har vel neppe en slik sykkel i garasjen.
Skjønte det, men begynte å tenke fysikk, og da løp tankene til geværkulen osv..Bikeridr skrev:Ja. Skulle nok presisert det i første setning, men det står jo forsåvidt i avsnitt to og tre. :-)SuperMorten skrev:Det du snakker om her handler altså om hjuldrift, hvor friksjon (hjulene mot veien) er det som sørger for kraften forover..?Bikeridr skrev:Det er fysisk umulig (her på jorden) å aksellerere fortere enn 2,8 sek fra 0-100km/t med "standard utstyr". Alle som sier de har motorsykler som er raskere enn dette har enten strøket i fysikk/dynamikk eller håper på at den de forteller dette til har strøket. :-)
Skal man aksellerere fortere må man ha downforce spoilere som kan vinne deg noen millisekunder, eller man må ha "halehjul" som dragracere har, men dette gir også bare noen tideler dersom man skal bruke hjul til å forplante kraften i bakken.
Eneste man kan klare å ræse fortere avgårde med, er med jet eller rakett som bruker skyvekraft, men da snakker vi om rimelig kraftige greier, og de fleste har vel neppe en slik sykkel i garasjen.
Nå prater du bare tull.Bikeridr skrev:Det er fysisk umulig (her på jorden) å aksellerere fortere enn 2,8 sek fra 0-100km/t med "standard utstyr". Alle som sier de har motorsykler som er raskere enn dette har enten strøket i fysikk/dynamikk eller håper på at den de forteller dette til har strøket. :-)
Skal man aksellerere fortere må man ha downforce spoilere som kan vinne deg noen millisekunder, eller man må ha "halehjul" som dragracere har, men dette gir også bare noen tideler dersom man skal bruke hjul til å forplante kraften i bakken.
Eneste man kan klare å ræse fortere avgårde med, er med jet eller rakett som bruker skyvekraft, men da snakker vi om rimelig kraftige greier, og de fleste har vel neppe en slik sykkel i garasjen.
Du strøk m.a.o i fysikk du da..?mekkern skrev:Nå prater du bare tull.Bikeridr skrev:Det er fysisk umulig (her på jorden) å aksellerere fortere enn 2,8 sek fra 0-100km/t med "standard utstyr". Alle som sier de har motorsykler som er raskere enn dette har enten strøket i fysikk/dynamikk eller håper på at den de forteller dette til har strøket. :-)
Skal man aksellerere fortere må man ha downforce spoilere som kan vinne deg noen millisekunder, eller man må ha "halehjul" som dragracere har, men dette gir også bare noen tideler dersom man skal bruke hjul til å forplante kraften i bakken.
Eneste man kan klare å ræse fortere avgårde med, er med jet eller rakett som bruker skyvekraft, men da snakker vi om rimelig kraftige greier, og de fleste har vel neppe en slik sykkel i garasjen.
foreslår at du legger fram bevis for din påstand førstBikeridr skrev:Du strøk m.a.o i fysikk du da..?mekkern skrev:Nå prater du bare tull.Bikeridr skrev:Det er fysisk umulig (her på jorden) å aksellerere fortere enn 2,8 sek fra 0-100km/t med "standard utstyr". Alle som sier de har motorsykler som er raskere enn dette har enten strøket i fysikk/dynamikk eller håper på at den de forteller dette til har strøket. :-)
Skal man aksellerere fortere må man ha downforce spoilere som kan vinne deg noen millisekunder, eller man må ha "halehjul" som dragracere har, men dette gir også bare noen tideler dersom man skal bruke hjul til å forplante kraften i bakken.
Eneste man kan klare å ræse fortere avgårde med, er med jet eller rakett som bruker skyvekraft, men da snakker vi om rimelig kraftige greier, og de fleste har vel neppe en slik sykkel i garasjen.
(Evt motbevis mine påstander)
Ja og det er mer enn bare noen tideler raskere også......ArcticTiger skrev:Top fuel dragstere er jo ikke helt "standard utstyr" for de fleste, men de ruller på hjul, har forbrenningsmotor som driver hjula, og de som har dette utstyret, kjører 1000fot/305 m på under 3,8 sek med en fart på over 530 kmt over målstreken. 0-160 kmt gjøres unna på 0,7 sek
men har lite/ingen effekt under 100km/h...hvis ingen har funnet opp "gravitasjonsøkende" utstyr for downforce er aerodynamiske effekter..og "wheelie bars" er kun for sikring mot å slå rundt..Duville skrev: "hjelpemidler" som downforce utstyr ol og det har vel i grunnen dragstere i "hauevis"