Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

OiOiOI

Dersom fremhjulet er i rett linje med bakhjulet går sykkelen rett frem uansett om den ligger 45 grader vinkel den ene eller andre veien. Sykkel går rett frem så lenge det ikke er utslag på fremhjul i forhold til bakhjul!

Svinger du styret 1 grad når mc er rett opp og ned så vil nok mcen svinge litt, men svært begrenset. Svinger du 1 grad når mc er 45 grader så vil fremhjulet ta bakken mye lenger frem på hjulbuen og du vil få ett mye større utslag. Svinger du 1 grad utover vil mc skjære ut og du faaller. (Forutsatt lik dim på for og bakhjul).

Kontrastyringen er det øyeblikket man styrer motsatt vei i forhold til den veien man egentlig skal før sving eller i sving dersom retningen må korrigeres på grunn av at det kommer en i mot som kjører midt i veien. Når man har utført kontrastyringen tar man svingen på normal måte inntil man skal ut av svingen og retter opp ved hjelp av å speede opp eller svinge hjulet inn under mc igjen og oppretter balansen på den måten.

Å kjøre med press på styret gjennom svingen til den ene eller den andre siden er vel kun deler av balansejustering i svingen på linje med å øke og redusere fart i svingen med gasshåntak. Dette er ikke vel ikke det som kalles kontrastyring. Finner du balansen så vil det ikke være noen problem å kjøre sving uten denne justeringen, fortsatt forutsatt at du har en korrekt avbalansert sykkel....

Kanskje dette faller ned på ett definisjonsspørsmål om hvilken del av svingen som kalles hva?

Er det ingen her som kan ta en tur på sykkel type TRØ med video på brystet og som kan slippe styret med begge hendene og lage en demo på dette da?

Kan jo legge inn godlyd fra kavaen for å demonstrere fartsøkning og reduksjon og sånn og så går tiden så mye fortere :) :roll. Om noen skulle finne på dette så må han eller hun selvfølgelig være forsiktig så han eller hun ikke faller og ødelegger seg og ha god plass rundt seg og bruke hjelm og alt.......

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Mange sykler må holdes aktivt nede-andre motsatt-dette har med styregeometrien og dekkstørrelser.
og ikke minst fasongen på dekkene.
noen sykler kan man nesten "tenke" gjennom svingene mens andre må brutalt knekkes ned.

Edit: dette gjelder ved svingkjøring med skikkelig nedlegg ikke motorvei-"sving"
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville

Legg inn av Duville »

mekkern skrev:Mange sykler må holdes aktivt nede-andre motsatt-dette har med styregeometrien og dekkstørrelser.
og ikke minst fasongen på dekkene.
noen sykler kan man nesten "tenke" gjennom svingene mens andre må brutalt knekkes ned.
Ikke i tvil om dette og med så mange mcer som finnes i mange forskjellige utgaver så vil dette sikkert være varierende. Tar man en avbalansert touringsykkel så kan man vel si at man kan holde gassen jevn gjennom svingen og "slippe styret"....

Kontrastyringen ligger jo i ordet - kontra betyr vel noe sånt som motsatt. Motsattstyring er jo ikke så fint ord men det er det vi gjør når vi gir styret ett lite dytt til motsatt retning like før en sving for å legge mc ned. Dette er vel det samme man gjør ved en unnamanøver, men da mye hardere...

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Snikkeren skrev:Har ikke du kjørt rundt med slark i gaflene? Det kan jo gjøre sånn at sykkelen får små input fra ujevnheter i veien, som da fører til at du må kontrastyre gjennom hele svingen.
Du er nok inne på noe der, sykkeln blir ihvertfall ikke mere lettkjørt med dårlig gaffel.
Jeg merka ikke slakken sånn direkte, annet enn under oppbremsing.
Da gikk forhjulet minst en cm frem og tilbake, skummelt.
Får se hvordan det blir når "mopeden" er komplett igjen til uka. Litt avhengig av Posten....
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

Da er teorien vedr både sykkelens sjel og kontrastyring godt lagret i hodet mitt. Skal bli artig å prøve ut irl :-) Når jeg tenker meg litt om så bedriver jeg nok litt kontrastyring med tråsykkelen min.
:mc3
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Det gjør du nok. Absolutt alt med to hjul på linje styres på samme måten. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Duville skrev:OiOiOI

Dersom fremhjulet er i rett linje med bakhjulet går sykkelen rett frem uansett om den ligger 45 grader vinkel den ene eller andre veien. Sykkel går rett frem så lenge det ikke er utslag på fremhjul i forhold til bakhjul!

Svinger du styret 1 grad når mc er rett opp og ned så vil nok mcen svinge litt, men svært begrenset. Svinger du 1 grad når mc er 45 grader så vil fremhjulet ta bakken mye lenger frem på hjulbuen og du vil få ett mye større utslag. Svinger du 1 grad utover vil mc skjære ut og du faaller. (Forutsatt lik dim på for og bakhjul).

Kontrastyringen er det øyeblikket man styrer motsatt vei i forhold til den veien man egentlig skal før sving eller i sving dersom retningen må korrigeres på grunn av at det kommer en i mot som kjører midt i veien. Når man har utført kontrastyringen tar man svingen på normal måte inntil man skal ut av svingen og retter opp ved hjelp av å speede opp eller svinge hjulet inn under mc igjen og oppretter balansen på den måten.

Å kjøre med press på styret gjennom svingen til den ene eller den andre siden er vel kun deler av balansejustering i svingen på linje med å øke og redusere fart i svingen med gasshåntak. Dette er ikke vel ikke det som kalles kontrastyring. Finner du balansen så vil det ikke være noen problem å kjøre sving uten denne justeringen, fortsatt forutsatt at du har en korrekt avbalansert sykkel....

Kanskje dette faller ned på ett definisjonsspørsmål om hvilken del av svingen som kalles hva?

Er det ingen her som kan ta en tur på sykkel type TRØ med video på brystet og som kan slippe styret med begge hendene og lage en demo på dette da?

Kan jo legge inn godlyd fra kavaen for å demonstrere fartsøkning og reduksjon og sånn og så går tiden så mye fortere :) :roll. Om noen skulle finne på dette så må han eller hun selvfølgelig være forsiktig så han eller hun ikke faller og ødelegger seg og ha god plass rundt seg og bruke hjelm og alt.......

Føler meg kallet :knegg

Gi meg noen direktiver, så skal jeg lage en TRØsykkeldemo jeg...med GoPro på brystet :thumleft

Duville

Legg inn av Duville »

Globe skrev:

Gi meg noen direktiver, så skal jeg lage en TRØsykkeldemo jeg...med GoPro på brystet :thumleft
Må sjekke dette ut på sykkelturen hjem fra jobb i kveld :mk ikke så langt men med mange svinger som kan bli fine :-k :thumleft

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Her er en video som viser "no hands":

[video]http://www.youtube.com/watch?v=HuRlxpC9l-g[/video]

..og her er et utdrag fra Keith Code (Twist of the Wrist II):

[video]http://www.youtube.com/watch?v=HWH_QiXw5n4[/video]

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

Ja, man kan styre den uten hender. Men det som skjer er at når man gir et input til sykkelen uten at man holder i styret er at styret selv beveger seg først motsatt vei, slik som under kontrastyring, for så å svinge inn i svingen. Phu, dagens lengste setning.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

Noen refleksjoner rundt kontrastyring.....

- sykkelramme og gaffel er konstruert for at sykkelen skal være stabil rett fram. Lengre gaffel gir ofte mer stabil sykkel rett fram, og ikke den kjappeste til å skifte høyre, venstre osv... ( send en førerløs sykkel i fart rette fram, og den går slik ganke lenge. Mindre utslag på hjulet vil den til og med rette opp selv)

- du kan svinge uten å bruke hender, men du gjør det langt mer nøyaktig med hender og ennå mer nøyaktig med push-styring.

- den "tippen" vi gir styret for at sykkelen skal "falle" inn i svingen , er kanskje ikke akkurat det samme som kontrastyring vi gjør i svingen når sykkelen allerede er lagt ned!? "Tippen" vi gir holken setter kanskje sykkelen bare litt ut av ballansen i en brøkdel av et sekund, og sykkeln "faller" inn i svingen- ( Omtrent som om noen står på et teppe og du napper teppet vekk under han. Napper du teppet til venstre, faller han til høyre.)

- fordi ramme/ gaffel/ vinkler er lagd for stabilitet rett fram , vil sykkelen prøve å sette seg opp ( noen mer enn andre), og for å holde den nede på vi bruk kontrastyring eller vår vekt.

- rulleomkretsen midt på dekket er lengre enn rulleomkretsen litt opp på siden , derfor vil det være et press innover i svingen på dekket ..
"Do the right thing"

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Globe skrev:

quote]

Husk nå bare at det fremdeles er BILER langs veiene, så du ikke skader noen, du brukte vel opp flaksen forrige gang
du filma og sykla. :-k
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Kan bare bidra med en liten detalj her. Det heter ikke lenger kontrastyring men styrekomando :P :p a
Blogg

Brukeravatar
MaxTron
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650

Legg inn av MaxTron »

Carpa skrev:Kan bare bidra med en liten detalj her. Det heter ikke lenger kontrastyring men styrekomando :P :p a
Må si meg uenig der.

Når det er snakk om å gi en styrekomando sier det ingenting om hvilken retning en skal gi denne styrekomandoen, det GJØR uttrykket kontrastyring.

Så vist de faktisk bruker styrekomando ISTEDEN for kontrastyring i nye lærebøker er jo dette i bestefall upresis og forvirrende :[-(
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

MaxTron skrev:
Carpa skrev:Kan bare bidra med en liten detalj her. Det heter ikke lenger kontrastyring men styrekomando :P :p a
Må si meg uenig der.

Når det er snakk om å gi en styrekomando sier det ingenting om hvilken retning en skal gi denne styrekomandoen, det GJØR uttrykket kontrastyring.

Så vist de faktisk bruker styrekomando ISTEDEN for kontrastyring i nye lærebøker er jo dette i bestefall upresis og forvirrende :[-(
Det er betegnelsen de bruker nå ja. Heftet "Full kontroll" bruker også ordet styrekommando. Er nok sikkert mange meninger om dette temaet her men jeg personlig synes styrekommando er mest riktig. Hva sier egentlig kontrastyring? Det handler jo om å gi sykkelen en styrekommando :-k
Blogg

Svar