Dersom fremhjulet er i rett linje med bakhjulet går sykkelen rett frem uansett om den ligger 45 grader vinkel den ene eller andre veien. Sykkel går rett frem så lenge det ikke er utslag på fremhjul i forhold til bakhjul!
Svinger du styret 1 grad når mc er rett opp og ned så vil nok mcen svinge litt, men svært begrenset. Svinger du 1 grad når mc er 45 grader så vil fremhjulet ta bakken mye lenger frem på hjulbuen og du vil få ett mye større utslag. Svinger du 1 grad utover vil mc skjære ut og du faaller. (Forutsatt lik dim på for og bakhjul).
Kontrastyringen er det øyeblikket man styrer motsatt vei i forhold til den veien man egentlig skal før sving eller i sving dersom retningen må korrigeres på grunn av at det kommer en i mot som kjører midt i veien. Når man har utført kontrastyringen tar man svingen på normal måte inntil man skal ut av svingen og retter opp ved hjelp av å speede opp eller svinge hjulet inn under mc igjen og oppretter balansen på den måten.
Å kjøre med press på styret gjennom svingen til den ene eller den andre siden er vel kun deler av balansejustering i svingen på linje med å øke og redusere fart i svingen med gasshåntak. Dette er ikke vel ikke det som kalles kontrastyring. Finner du balansen så vil det ikke være noen problem å kjøre sving uten denne justeringen, fortsatt forutsatt at du har en korrekt avbalansert sykkel....
Kanskje dette faller ned på ett definisjonsspørsmål om hvilken del av svingen som kalles hva?
Er det ingen her som kan ta en tur på sykkel type TRØ med video på brystet og som kan slippe styret med begge hendene og lage en demo på dette da?
Kan jo legge inn godlyd fra kavaen for å demonstrere fartsøkning og reduksjon og sånn og så går tiden så mye fortere :)
