Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

Duville skrev:Hilser du hvis du møter noen når du er i sving da? Vanskelig dersom du skal holde trykk på styret for å komme gjennom...
Ja, pleier det.Ikke noe problem, har jo to hender ;-)

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev:
Carpa skrev:Men er det ikke slik at kontrastyringen er det dyttet du utfører på styret. Man skal jo også ha presset på motsatt fotpinne og derfor mener jeg at kontrastyring ikke er dekkende nok
Jo, styrekommando er vel å gi en "beskjed" til sykkelen, kontra eller ikke, rett eller feil, det er en styrekommando.
Kontrastyring er et lite øyeblikk å styre motsatt vei av den retningen du vil kjøre sykkelen. Da er styrekommandoen "kontrastyring"
Eller du kan velge at styrekommandoen skal være "banan", som Joddlevann er inne på, altså styre den veien du skal svinge, da spesielt i lange slakke svinger, fortrinnsvis i lavere fart, men det er fremdeles riktig å ha presset på ytterste pinne

:-)å

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

simpson skrev:
Snikkeren skrev:@Simpson: Har du sett filmen? Der viser de det i praksis, med en spesialbygget sykkel for formålet. Etter å ha sett det, så kan jeg ikke skjønne at noen kan være uenig i hvordan styring av en tohjuling fungerer. Da kan de jo ikke tro hva de ser med egne øyne. :scratch
Jeg har sett deler av den. Synes det blir litt søkt for min del.
Jeg bruker kontrastyring bevist ved kjappe kursendringer.
Det at sykkelen gjør ett lite utslag motsatt av svingretning uten at jeg påvirker dette er en del av fysikken.
Men det at folk "kontrastyrer" gjennom hele svingen er vel heller misforståelse om begreper.
Men å påstå at folk skal se filmen for å unngå en diskusjon på ett diskusjonsforum synes jeg er å skyte seg selv i benet uavhengig av emnet det diskuteres.
JEG har ihverfall ikke hengitt meg til filmen og alt dens innhold. Tar det som en informasjon men ikke som en Bibel som bastant påstår at dette og kun dette er korrekt.
Og Keith Code er ingen guru i mine øyne.
Det å kontrastyre gjennom hele svingen er noe alle gjør, bevisst eller ubevisst, altså legger press på innerste holken gjennom hele svingen. Det er fremdeles en del av hele prossessen i det å kontrastyre.
Hadde man hatt et 100 % plant underlag, uten noen form for ujevnheter, så ville sykkelen i teorien svingt en uendelig sving hvis ingen forhold innvirket på sykkelen. Men slik er det jo ikke. Når man lener seg mot en side, vil man automatisk legge press på innerste holke. Dette har med tyngdekraften å gjøre.
Og i det man avslutter svingen legger man press på ytterste holken, og sykkelen retter seg opp igjen.

Når man snakker om at man ikke kontrastyrer for å styre en sykkel i lav fart, så er det en sannhet med modifikasjoner. Når man kjører i lav fart og styrer mot den siden man vil svinge til, så lener man seg motsatt vei igjen. Dette opphever effekten av kontrastyringen. Men merk at dette virker kun i lav fart. Ligger man i 100 km/t, så vil sykkelen automatisk legge seg motsatt vei av det styret vrir seg mot.

Og ja, man kan styre en sykkel uten å holde hendene på styret, men da vil sykkelen selv skape kontrastyringsbevegelsen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Bosted: Bærum

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jodlevann »

Snikkeren skrev:
simpson skrev:
Snikkeren skrev:@Simpson: Har du sett filmen? Der viser de det i praksis, med en spesialbygget sykkel for formålet. Etter å ha sett det, så kan jeg ikke skjønne at noen kan være uenig i hvordan styring av en tohjuling fungerer. Da kan de jo ikke tro hva de ser med egne øyne. :scratch
Jeg har sett deler av den. Synes det blir litt søkt for min del.
Jeg bruker kontrastyring bevist ved kjappe kursendringer.
Det at sykkelen gjør ett lite utslag motsatt av svingretning uten at jeg påvirker dette er en del av fysikken.
Men det at folk "kontrastyrer" gjennom hele svingen er vel heller misforståelse om begreper.
Men å påstå at folk skal se filmen for å unngå en diskusjon på ett diskusjonsforum synes jeg er å skyte seg selv i benet uavhengig av emnet det diskuteres.
JEG har ihverfall ikke hengitt meg til filmen og alt dens innhold. Tar det som en informasjon men ikke som en Bibel som bastant påstår at dette og kun dette er korrekt.
Og Keith Code er ingen guru i mine øyne.
Det å kontrastyre gjennom hele svingen er noe alle gjør, bevisst eller ubevisst, altså legger press på innerste holken gjennom hele svingen. Det er fremdeles en del av hele prossessen i det å kontrastyre.
Hadde man hatt et 100 % plant underlag, uten noen form for ujevnheter, så ville sykkelen i teorien svingt en uendelig sving hvis ingen forhold innvirket på sykkelen. Men slik er det jo ikke. Når man lener seg mot en side, vil man automatisk legge press på innerste holke. Dette har med tyngdekraften å gjøre.
Og i det man avslutter svingen legger man press på ytterste holken, og sykkelen retter seg opp igjen.

Når man snakker om at man ikke kontrastyrer for å styre en sykkel i lav fart, så er det en sannhet med modifikasjoner. Når man kjører i lav fart og styrer mot den siden man vil svinge til, så lener man seg motsatt vei igjen. Dette opphever effekten av kontrastyringen. Men merk at dette virker kun i lav fart. Ligger man i 100 km/t, så vil sykkelen automatisk legge seg motsatt vei av det styret vrir seg mot.

Og ja, man kan styre en sykkel uten å holde hendene på styret, men da vil sykkelen selv skape kontrastyringsbevegelsen.
Sykkelgeometrien gjør at den kan svinge i det uendelige. Når fører gir et gasspådrag gjennom svingen, vi sykkelen reise seg opp, derfor må man kompensere med et kontratrykk. Fysikken er godt beskrevet i "Full Kontroll".

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

jodlevann skrev:
Sykkelgeometrien gjør at den kan svinge i det uendelige. Når fører gir et gasspådrag gjennom svingen, vi sykkelen reise seg opp, derfor må man kompensere med et kontratrykk. Fysikken er godt beskrevet i "Full Kontroll".
Det stemmer, men det er jo også andre faktorer som spiller inn som ujevnheter i veien, dosering av veien, vind, og sikkert mye mer.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:
jhn skrev:
Carpa skrev:Men er det ikke slik at kontrastyringen er det dyttet du utfører på styret. Man skal jo også ha presset på motsatt fotpinne og derfor mener jeg at kontrastyring ikke er dekkende nok
Jo, styrekommando er vel å gi en "beskjed" til sykkelen, kontra eller ikke, rett eller feil, det er en styrekommando.
Kontrastyring er et lite øyeblikk å styre motsatt vei av den retningen du vil kjøre sykkelen. Da er styrekommandoen "kontrastyring"
Eller du kan velge at styrekommandoen skal være "banan", som Joddlevann er inne på, altså styre den veien du skal svinge, da spesielt i lange slakke svinger, fortrinnsvis i lavere fart, men det er fremdeles riktig å ha presset på ytterste pinne

:-)å
:-k Må jo innrømme at man begynner å lure på hva man egentlig har sagt her siden en kar tar kaffepause og en annen kar blir svett :scratch

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av pelsen »

Snikkeren skrev:
jodlevann skrev:
Sykkelgeometrien gjør at den kan svinge i det uendelige. Når fører gir et gasspådrag gjennom svingen, vi sykkelen reise seg opp, derfor må man kompensere med et kontratrykk. Fysikken er godt beskrevet i "Full Kontroll".
Det stemmer, men det er jo også andre faktorer som spiller inn som ujevnheter i veien, dosering av veien, vind, og sikkert mye mer.
Hastigheten er en vesentlig faktor her, mer fart - hardere styrekommando

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Bosted: Bærum

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jodlevann »

Snikkeren skrev:
jodlevann skrev:
Sykkelgeometrien gjør at den kan svinge i det uendelige. Når fører gir et gasspådrag gjennom svingen, vi sykkelen reise seg opp, derfor må man kompensere med et kontratrykk. Fysikken er godt beskrevet i "Full Kontroll".
Det stemmer, men det er jo også andre faktorer som spiller inn som ujevnheter i veien, dosering av veien, vind, og sikkert mye mer.
Riktig det. Lærte å kjøre på Tempo 150cc motorsykkel. Ved å legge seg over i svingen, ble det sving men veldig mye banan. Vi brukte ikke speedway-teknikken. Men se på de kara hvordan de presser kontrastyring hele svingen igjennom! En kjørelærer jeg snakket med styrte sykkelen dit han ville kun med kroppen og knærne, dersom eleven ikke hadde riktig posisjon.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

Snikkeren skrev:
simpson skrev:
Snikkeren skrev:@Simpson: Har du sett filmen? Der viser de det i praksis, med en spesialbygget sykkel for formålet. Etter å ha sett det, så kan jeg ikke skjønne at noen kan være uenig i hvordan styring av en tohjuling fungerer. Da kan de jo ikke tro hva de ser med egne øyne. :scratch
Jeg har sett deler av den. Synes det blir litt søkt for min del.
Jeg bruker kontrastyring bevist ved kjappe kursendringer.
Det at sykkelen gjør ett lite utslag motsatt av svingretning uten at jeg påvirker dette er en del av fysikken.
Men det at folk "kontrastyrer" gjennom hele svingen er vel heller misforståelse om begreper.
Men å påstå at folk skal se filmen for å unngå en diskusjon på ett diskusjonsforum synes jeg er å skyte seg selv i benet uavhengig av emnet det diskuteres.
JEG har ihverfall ikke hengitt meg til filmen og alt dens innhold. Tar det som en informasjon men ikke som en Bibel som bastant påstår at dette og kun dette er korrekt.
Og Keith Code er ingen guru i mine øyne.
Det å kontrastyre gjennom hele svingen er noe alle gjør, bevisst eller ubevisst, altså legger press på innerste holken gjennom hele svingen. Det er fremdeles en del av hele prossessen i det å kontrastyre.
Hadde man hatt et 100 % plant underlag, uten noen form for ujevnheter, så ville sykkelen i teorien svingt en uendelig sving hvis ingen forhold innvirket på sykkelen. Men slik er det jo ikke. Når man lener seg mot en side, vil man automatisk legge press på innerste holke. Dette har med tyngdekraften å gjøre.
Og i det man avslutter svingen legger man press på ytterste holken, og sykkelen retter seg opp igjen.

Når man snakker om at man ikke kontrastyrer for å styre en sykkel i lav fart, så er det en sannhet med modifikasjoner. Når man kjører i lav fart og styrer mot den siden man vil svinge til, så lener man seg motsatt vei igjen. Dette opphever effekten av kontrastyringen. Men merk at dette virker kun i lav fart. Ligger man i 100 km/t, så vil sykkelen automatisk legge seg motsatt vei av det styret vrir seg mot.

Og ja, man kan styre en sykkel uten å holde hendene på styret, men da vil sykkelen selv skape kontrastyringsbevegelsen.
Vel....jeg skjønner du har sett lyset og har en oppfatning om dette emnet :notworthy:
Men det jeg mener og vet at mange andre også har oppfattet er at Kontrastyring er en bevisst handling utført før en sving for å få sykkelen til å legge seg kjapt ned. Det gjøres ved eks svinge til høyre i en venstresving.
Da vil sykkelen legge seg ned og sykkelen svinger til venstre. Men da har den bevisste handlingen kalt kontrastyring opphørt.
Så fort sykkelen bikker over vil hjulet legge seg og styre samme vei som sykkel svinger.
Dette kan du teste stillestående. Sitt på sykkel og legg den over fra høyre til venstre og du vil se dette.
Det at noen må korrigere nedlegge gjennom en sving med å presse mot svingretningen på styret er ikke det som begrepet kontrastyring omhandler i min verden, mange kjøreskoler og andre motorsykkelister verden.
Men jøsses navn, hvis du vil kalle det for kontrastyring, vel bekomme........
Men en annen ting, Mange sykler har forskjell i størrelse på fram/bakhjul og da vil dette svinge kun med nedlegg av sykkel.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Tysnes »

jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:
jhn skrev:
Carpa skrev:Men er det ikke slik at kontrastyringen er det dyttet du utfører på styret. Man skal jo også ha presset på motsatt fotpinne og derfor mener jeg at kontrastyring ikke er dekkende nok
Jo, styrekommando er vel å gi en "beskjed" til sykkelen, kontra eller ikke, rett eller feil, det er en styrekommando.
Kontrastyring er et lite øyeblikk å styre motsatt vei av den retningen du vil kjøre sykkelen. Da er styrekommandoen "kontrastyring"
Eller du kan velge at styrekommandoen skal være "banan", som Joddlevann er inne på, altså styre den veien du skal svinge, da spesielt i lange slakke svinger, fortrinnsvis i lavere fart, men det er fremdeles riktig å ha presset på ytterste pinne

:-)å
:-k Må jo innrømme at man begynner å lure på hva man egentlig har sagt her siden en kar tar kaffepause og en annen kar blir svett :scratch
tør ikkje å skrive noe, blir svett bare av å lese. er det så vanskeleg å ta en sving :P :p

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Snikkeren skrev: Det å kontrastyre gjennom hele svingen er noe alle gjør, bevisst eller ubevisst, altså legger press på innerste holken gjennom hele svingen.
Dette er jeg ikke enig i, det er ingen nødvendighet. Se ned på styret ditt neste gang du er ute å kjører
Snikkeren skrev: Når man snakker om at man ikke kontrastyrer for å styre en sykkel i lav fart, så er det en sannhet med modifikasjoner.
.
Hvilke modifikasjoner?
Snikkeren skrev: Når man kjører i lav fart og styrer mot den siden man vil svinge til, så lener man seg motsatt vei igjen.
Dette er jeg heller ikke nødvendigvis enig i. Ingen nødvendighet

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:
jhn skrev:
Carpa skrev:Men er det ikke slik at kontrastyringen er det dyttet du utfører på styret. Man skal jo også ha presset på motsatt fotpinne og derfor mener jeg at kontrastyring ikke er dekkende nok
Jo, styrekommando er vel å gi en "beskjed" til sykkelen, kontra eller ikke, rett eller feil, det er en styrekommando.
Kontrastyring er et lite øyeblikk å styre motsatt vei av den retningen du vil kjøre sykkelen. Da er styrekommandoen "kontrastyring"
Eller du kan velge at styrekommandoen skal være "banan", som Joddlevann er inne på, altså styre den veien du skal svinge, da spesielt i lange slakke svinger, fortrinnsvis i lavere fart, men det er fremdeles riktig å ha presset på ytterste pinne

:-)å
:-k Må jo innrømme at man begynner å lure på hva man egentlig har sagt her siden en kar tar kaffepause og en annen kar blir svett :scratch
hehe

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Tysnes skrev:
jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:
jhn skrev:
Carpa skrev:Men er det ikke slik at kontrastyringen er det dyttet du utfører på styret. Man skal jo også ha presset på motsatt fotpinne og derfor mener jeg at kontrastyring ikke er dekkende nok
Jo, styrekommando er vel å gi en "beskjed" til sykkelen, kontra eller ikke, rett eller feil, det er en styrekommando.
Kontrastyring er et lite øyeblikk å styre motsatt vei av den retningen du vil kjøre sykkelen. Da er styrekommandoen "kontrastyring"
Eller du kan velge at styrekommandoen skal være "banan", som Joddlevann er inne på, altså styre den veien du skal svinge, da spesielt i lange slakke svinger, fortrinnsvis i lavere fart, men det er fremdeles riktig å ha presset på ytterste pinne

:-)å
:-k Må jo innrømme at man begynner å lure på hva man egentlig har sagt her siden en kar tar kaffepause og en annen kar blir svett :scratch
tør ikkje å skrive noe, blir svett bare av å lese. er det så vanskeleg å ta en sving :P :p
Nei, det e ikke så vanskelig, men veldig vanskelig å prate om :knegg

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

jhn skrev:
Snikkeren skrev: Det å kontrastyre gjennom hele svingen er noe alle gjør, bevisst eller ubevisst, altså legger press på innerste holken gjennom hele svingen.
Dette er jeg ikke enig i, det er ingen nødvendighet. Se ned på styret ditt neste gang du er ute å kjører
Snikkeren skrev: Når man snakker om at man ikke kontrastyrer for å styre en sykkel i lav fart, så er det en sannhet med modifikasjoner.
.
Hvilke modifikasjoner?
Snikkeren skrev: Når man kjører i lav fart og styrer mot den siden man vil svinge til, så lener man seg motsatt vei igjen.
Dette er jeg heller ikke nødvendigvis enig i. Ingen nødvendighet
Jeg er enig med deg om dette :thumleft

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Kawasaki »

simpson skrev: Så fort sykkelen bikker over vil hjulet legge seg og styre samme vei som sykkel svinger.

Neineinei,du tar feil. Å prøve dette stillestående har ingen verdi,der har du gjerne rett. Men i fart gjennom venstresvingen,så ligger hjulet mot høyre. Hvor vanskelig skal dette være å forstå? Ta en tur ut med moppen og prøv,vel :-)å :mk :lol
ikkebike.norwegianforum.net

Svar