Ja, pleier det.Ikke noe problem, har jo to henderDuville skrev:Hilser du hvis du møter noen når du er i sving da? Vanskelig dersom du skal holde trykk på styret for å komme gjennom...

Ja, pleier det.Ikke noe problem, har jo to henderDuville skrev:Hilser du hvis du møter noen når du er i sving da? Vanskelig dersom du skal holde trykk på styret for å komme gjennom...
jhn skrev:Jo, styrekommando er vel å gi en "beskjed" til sykkelen, kontra eller ikke, rett eller feil, det er en styrekommando.Carpa skrev:Men er det ikke slik at kontrastyringen er det dyttet du utfører på styret. Man skal jo også ha presset på motsatt fotpinne og derfor mener jeg at kontrastyring ikke er dekkende nok
Kontrastyring er et lite øyeblikk å styre motsatt vei av den retningen du vil kjøre sykkelen. Da er styrekommandoen "kontrastyring"
Eller du kan velge at styrekommandoen skal være "banan", som Joddlevann er inne på, altså styre den veien du skal svinge, da spesielt i lange slakke svinger, fortrinnsvis i lavere fart, men det er fremdeles riktig å ha presset på ytterste pinne
Det å kontrastyre gjennom hele svingen er noe alle gjør, bevisst eller ubevisst, altså legger press på innerste holken gjennom hele svingen. Det er fremdeles en del av hele prossessen i det å kontrastyre.simpson skrev:Jeg har sett deler av den. Synes det blir litt søkt for min del.Snikkeren skrev:@Simpson: Har du sett filmen? Der viser de det i praksis, med en spesialbygget sykkel for formålet. Etter å ha sett det, så kan jeg ikke skjønne at noen kan være uenig i hvordan styring av en tohjuling fungerer. Da kan de jo ikke tro hva de ser med egne øyne.
Jeg bruker kontrastyring bevist ved kjappe kursendringer.
Det at sykkelen gjør ett lite utslag motsatt av svingretning uten at jeg påvirker dette er en del av fysikken.
Men det at folk "kontrastyrer" gjennom hele svingen er vel heller misforståelse om begreper.
Men å påstå at folk skal se filmen for å unngå en diskusjon på ett diskusjonsforum synes jeg er å skyte seg selv i benet uavhengig av emnet det diskuteres.
JEG har ihverfall ikke hengitt meg til filmen og alt dens innhold. Tar det som en informasjon men ikke som en Bibel som bastant påstår at dette og kun dette er korrekt.
Og Keith Code er ingen guru i mine øyne.
Sykkelgeometrien gjør at den kan svinge i det uendelige. Når fører gir et gasspådrag gjennom svingen, vi sykkelen reise seg opp, derfor må man kompensere med et kontratrykk. Fysikken er godt beskrevet i "Full Kontroll".Snikkeren skrev:Det å kontrastyre gjennom hele svingen er noe alle gjør, bevisst eller ubevisst, altså legger press på innerste holken gjennom hele svingen. Det er fremdeles en del av hele prossessen i det å kontrastyre.simpson skrev:Jeg har sett deler av den. Synes det blir litt søkt for min del.Snikkeren skrev:@Simpson: Har du sett filmen? Der viser de det i praksis, med en spesialbygget sykkel for formålet. Etter å ha sett det, så kan jeg ikke skjønne at noen kan være uenig i hvordan styring av en tohjuling fungerer. Da kan de jo ikke tro hva de ser med egne øyne.
Jeg bruker kontrastyring bevist ved kjappe kursendringer.
Det at sykkelen gjør ett lite utslag motsatt av svingretning uten at jeg påvirker dette er en del av fysikken.
Men det at folk "kontrastyrer" gjennom hele svingen er vel heller misforståelse om begreper.
Men å påstå at folk skal se filmen for å unngå en diskusjon på ett diskusjonsforum synes jeg er å skyte seg selv i benet uavhengig av emnet det diskuteres.
JEG har ihverfall ikke hengitt meg til filmen og alt dens innhold. Tar det som en informasjon men ikke som en Bibel som bastant påstår at dette og kun dette er korrekt.
Og Keith Code er ingen guru i mine øyne.
Hadde man hatt et 100 % plant underlag, uten noen form for ujevnheter, så ville sykkelen i teorien svingt en uendelig sving hvis ingen forhold innvirket på sykkelen. Men slik er det jo ikke. Når man lener seg mot en side, vil man automatisk legge press på innerste holke. Dette har med tyngdekraften å gjøre.
Og i det man avslutter svingen legger man press på ytterste holken, og sykkelen retter seg opp igjen.
Når man snakker om at man ikke kontrastyrer for å styre en sykkel i lav fart, så er det en sannhet med modifikasjoner. Når man kjører i lav fart og styrer mot den siden man vil svinge til, så lener man seg motsatt vei igjen. Dette opphever effekten av kontrastyringen. Men merk at dette virker kun i lav fart. Ligger man i 100 km/t, så vil sykkelen automatisk legge seg motsatt vei av det styret vrir seg mot.
Og ja, man kan styre en sykkel uten å holde hendene på styret, men da vil sykkelen selv skape kontrastyringsbevegelsen.
Det stemmer, men det er jo også andre faktorer som spiller inn som ujevnheter i veien, dosering av veien, vind, og sikkert mye mer.jodlevann skrev:
Sykkelgeometrien gjør at den kan svinge i det uendelige. Når fører gir et gasspådrag gjennom svingen, vi sykkelen reise seg opp, derfor må man kompensere med et kontratrykk. Fysikken er godt beskrevet i "Full Kontroll".
ZZR-Erling skrev:jhn skrev:Jo, styrekommando er vel å gi en "beskjed" til sykkelen, kontra eller ikke, rett eller feil, det er en styrekommando.Carpa skrev:Men er det ikke slik at kontrastyringen er det dyttet du utfører på styret. Man skal jo også ha presset på motsatt fotpinne og derfor mener jeg at kontrastyring ikke er dekkende nok
Kontrastyring er et lite øyeblikk å styre motsatt vei av den retningen du vil kjøre sykkelen. Da er styrekommandoen "kontrastyring"
Eller du kan velge at styrekommandoen skal være "banan", som Joddlevann er inne på, altså styre den veien du skal svinge, da spesielt i lange slakke svinger, fortrinnsvis i lavere fart, men det er fremdeles riktig å ha presset på ytterste pinne
:-)å
Hastigheten er en vesentlig faktor her, mer fart - hardere styrekommandoSnikkeren skrev:Det stemmer, men det er jo også andre faktorer som spiller inn som ujevnheter i veien, dosering av veien, vind, og sikkert mye mer.jodlevann skrev:
Sykkelgeometrien gjør at den kan svinge i det uendelige. Når fører gir et gasspådrag gjennom svingen, vi sykkelen reise seg opp, derfor må man kompensere med et kontratrykk. Fysikken er godt beskrevet i "Full Kontroll".
Riktig det. Lærte å kjøre på Tempo 150cc motorsykkel. Ved å legge seg over i svingen, ble det sving men veldig mye banan. Vi brukte ikke speedway-teknikken. Men se på de kara hvordan de presser kontrastyring hele svingen igjennom! En kjørelærer jeg snakket med styrte sykkelen dit han ville kun med kroppen og knærne, dersom eleven ikke hadde riktig posisjon.Snikkeren skrev:Det stemmer, men det er jo også andre faktorer som spiller inn som ujevnheter i veien, dosering av veien, vind, og sikkert mye mer.jodlevann skrev:
Sykkelgeometrien gjør at den kan svinge i det uendelige. Når fører gir et gasspådrag gjennom svingen, vi sykkelen reise seg opp, derfor må man kompensere med et kontratrykk. Fysikken er godt beskrevet i "Full Kontroll".
Vel....jeg skjønner du har sett lyset og har en oppfatning om dette emnetSnikkeren skrev:Det å kontrastyre gjennom hele svingen er noe alle gjør, bevisst eller ubevisst, altså legger press på innerste holken gjennom hele svingen. Det er fremdeles en del av hele prossessen i det å kontrastyre.simpson skrev:Jeg har sett deler av den. Synes det blir litt søkt for min del.Snikkeren skrev:@Simpson: Har du sett filmen? Der viser de det i praksis, med en spesialbygget sykkel for formålet. Etter å ha sett det, så kan jeg ikke skjønne at noen kan være uenig i hvordan styring av en tohjuling fungerer. Da kan de jo ikke tro hva de ser med egne øyne.
Jeg bruker kontrastyring bevist ved kjappe kursendringer.
Det at sykkelen gjør ett lite utslag motsatt av svingretning uten at jeg påvirker dette er en del av fysikken.
Men det at folk "kontrastyrer" gjennom hele svingen er vel heller misforståelse om begreper.
Men å påstå at folk skal se filmen for å unngå en diskusjon på ett diskusjonsforum synes jeg er å skyte seg selv i benet uavhengig av emnet det diskuteres.
JEG har ihverfall ikke hengitt meg til filmen og alt dens innhold. Tar det som en informasjon men ikke som en Bibel som bastant påstår at dette og kun dette er korrekt.
Og Keith Code er ingen guru i mine øyne.
Hadde man hatt et 100 % plant underlag, uten noen form for ujevnheter, så ville sykkelen i teorien svingt en uendelig sving hvis ingen forhold innvirket på sykkelen. Men slik er det jo ikke. Når man lener seg mot en side, vil man automatisk legge press på innerste holke. Dette har med tyngdekraften å gjøre.
Og i det man avslutter svingen legger man press på ytterste holken, og sykkelen retter seg opp igjen.
Når man snakker om at man ikke kontrastyrer for å styre en sykkel i lav fart, så er det en sannhet med modifikasjoner. Når man kjører i lav fart og styrer mot den siden man vil svinge til, så lener man seg motsatt vei igjen. Dette opphever effekten av kontrastyringen. Men merk at dette virker kun i lav fart. Ligger man i 100 km/t, så vil sykkelen automatisk legge seg motsatt vei av det styret vrir seg mot.
Og ja, man kan styre en sykkel uten å holde hendene på styret, men da vil sykkelen selv skape kontrastyringsbevegelsen.
tør ikkje å skrive noe, blir svett bare av å lese. er det så vanskeleg å ta en svingjhn skrev:ZZR-Erling skrev:jhn skrev:Jo, styrekommando er vel å gi en "beskjed" til sykkelen, kontra eller ikke, rett eller feil, det er en styrekommando.Carpa skrev:Men er det ikke slik at kontrastyringen er det dyttet du utfører på styret. Man skal jo også ha presset på motsatt fotpinne og derfor mener jeg at kontrastyring ikke er dekkende nok
Kontrastyring er et lite øyeblikk å styre motsatt vei av den retningen du vil kjøre sykkelen. Da er styrekommandoen "kontrastyring"
Eller du kan velge at styrekommandoen skal være "banan", som Joddlevann er inne på, altså styre den veien du skal svinge, da spesielt i lange slakke svinger, fortrinnsvis i lavere fart, men det er fremdeles riktig å ha presset på ytterste pinne
:-)åMå jo innrømme at man begynner å lure på hva man egentlig har sagt her siden en kar tar kaffepause og en annen kar blir svett
Dette er jeg ikke enig i, det er ingen nødvendighet. Se ned på styret ditt neste gang du er ute å kjørerSnikkeren skrev: Det å kontrastyre gjennom hele svingen er noe alle gjør, bevisst eller ubevisst, altså legger press på innerste holken gjennom hele svingen.
Hvilke modifikasjoner?Snikkeren skrev: Når man snakker om at man ikke kontrastyrer for å styre en sykkel i lav fart, så er det en sannhet med modifikasjoner.
.
Dette er jeg heller ikke nødvendigvis enig i. Ingen nødvendighetSnikkeren skrev: Når man kjører i lav fart og styrer mot den siden man vil svinge til, så lener man seg motsatt vei igjen.
hehejhn skrev:ZZR-Erling skrev:jhn skrev:Jo, styrekommando er vel å gi en "beskjed" til sykkelen, kontra eller ikke, rett eller feil, det er en styrekommando.Carpa skrev:Men er det ikke slik at kontrastyringen er det dyttet du utfører på styret. Man skal jo også ha presset på motsatt fotpinne og derfor mener jeg at kontrastyring ikke er dekkende nok
Kontrastyring er et lite øyeblikk å styre motsatt vei av den retningen du vil kjøre sykkelen. Da er styrekommandoen "kontrastyring"
Eller du kan velge at styrekommandoen skal være "banan", som Joddlevann er inne på, altså styre den veien du skal svinge, da spesielt i lange slakke svinger, fortrinnsvis i lavere fart, men det er fremdeles riktig å ha presset på ytterste pinne
:-)åMå jo innrømme at man begynner å lure på hva man egentlig har sagt her siden en kar tar kaffepause og en annen kar blir svett
Nei, det e ikke så vanskelig, men veldig vanskelig å prate omTysnes skrev:tør ikkje å skrive noe, blir svett bare av å lese. er det så vanskeleg å ta en svingjhn skrev:ZZR-Erling skrev:jhn skrev:Jo, styrekommando er vel å gi en "beskjed" til sykkelen, kontra eller ikke, rett eller feil, det er en styrekommando.Carpa skrev:Men er det ikke slik at kontrastyringen er det dyttet du utfører på styret. Man skal jo også ha presset på motsatt fotpinne og derfor mener jeg at kontrastyring ikke er dekkende nok
Kontrastyring er et lite øyeblikk å styre motsatt vei av den retningen du vil kjøre sykkelen. Da er styrekommandoen "kontrastyring"
Eller du kan velge at styrekommandoen skal være "banan", som Joddlevann er inne på, altså styre den veien du skal svinge, da spesielt i lange slakke svinger, fortrinnsvis i lavere fart, men det er fremdeles riktig å ha presset på ytterste pinne
:-)åMå jo innrømme at man begynner å lure på hva man egentlig har sagt her siden en kar tar kaffepause og en annen kar blir svett
![]()
Jeg er enig med deg om dettejhn skrev:Dette er jeg ikke enig i, det er ingen nødvendighet. Se ned på styret ditt neste gang du er ute å kjørerSnikkeren skrev: Det å kontrastyre gjennom hele svingen er noe alle gjør, bevisst eller ubevisst, altså legger press på innerste holken gjennom hele svingen.Hvilke modifikasjoner?Snikkeren skrev: Når man snakker om at man ikke kontrastyrer for å styre en sykkel i lav fart, så er det en sannhet med modifikasjoner.
.Dette er jeg heller ikke nødvendigvis enig i. Ingen nødvendighetSnikkeren skrev: Når man kjører i lav fart og styrer mot den siden man vil svinge til, så lener man seg motsatt vei igjen.
simpson skrev: Så fort sykkelen bikker over vil hjulet legge seg og styre samme vei som sykkel svinger.