Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Jompa »

Trykket på styret er vel også avhengig av bredden på det samme styret ?
Bredt styre - lite trykk, smalt styre- mere trykk ubder ellers like forhold.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av pelsen »

Snikkeren skrev:He he. Ja, trykket blir større ved "inspirert" kjøring. No snakket jeg mer om "normal"? kjøring etter fartsgrensene. :knegg
det var banekjøring jeg tenkte på, slike ting gjør man ikke på vei, det er altfor farlig

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

Kawasaki skrev:
jhn skrev: der ser du en HD komme rundt en sving.

Egne regler gjelder for HD, den kan nærmest sammenlignes med en trillebår. Er ihvertfall det de sier er årsaken til at HD-folk ikke slipper styret og hilser på andre mopedister :roll
Slipper du styret på ei full trillebår for å hilse på han som kommer i mot, så stopper det ganske snart i hvert fall - glemte denne : :lol noen kunne finne på å ta det alvorlig, selv om det er akkurat det :twisted
Sist redigert av Duville den 09 sep 2012, 23:10, redigert 1 gang totalt.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av pelsen »

Kawasaki skrev:
jhn skrev: der ser du en HD komme rundt en sving.

Egne regler gjelder for HD, den kan nærmest sammenlignes med en trillebår. Er ihvertfall det de sier er årsaken til at HD-folk ikke slipper styret og hilser på andre mopedister :roll
trillebårsammenlikningen gjelder vel for cruisere og såftsjåppere generelt, ikke bare HD :knegg

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av pelsen »

Jompa skrev:Trykket på styret er vel også avhengig av bredden på det samme styret ?
Bredt styre - lite trykk, smalt styre- mere trykk ubder ellers like forhold.
kraft ganger arm - ja
problemet er kanskje at de syklene som kjøres fortest og som krever mye trykk på styret også har de smaleste styrene

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Snikkeren skrev:De forklarer jo i filmen at man initierer svingen ved å styre motsatt vei, før hjulet svinger inn i svingen av seg selv. Men i det man prøver å styre mer inn i svingen, retter den seg opp.
Når jeg sier at man kontrastyrer gjennom hele svingen vil ikke det si at man presser hardt på innerste holke, men at man holder et lett trykk hele veien. Dette trykket er så lite at om man ikke tenker over det, så legger man kanskje ikke merke til det. Det er vekten av at du lener deg inn i svingen som utgjør denne kraften.
Du ser at de styrer inn i svingen gjennom hele svingen, hvis du ser etter.
Det samme kan du se ved 41,34 og 41,46
Med litt godvilje så ser du det også flere steder i filmen

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Jompa »

jhn skrev:
Snikkeren skrev:De forklarer jo i filmen at man initierer svingen ved å styre motsatt vei, før hjulet svinger inn i svingen av seg selv. Men i det man prøver å styre mer inn i svingen, retter den seg opp.
Når jeg sier at man kontrastyrer gjennom hele svingen vil ikke det si at man presser hardt på innerste holke, men at man holder et lett trykk hele veien. Dette trykket er så lite at om man ikke tenker over det, så legger man kanskje ikke merke til det. Det er vekten av at du lener deg inn i svingen som utgjør denne kraften.
Du ser at de styrer inn i svingen gjennom hele svingen, hvis du ser etter.
Det samme kan du se ved 41,34 og 41,46
Med litt godvilje så ser du det også flere steder i filmen
Æ påstod det samme som deg, jhn, for ca ett halvt år siden.
Ble erklært utilregnelig av " ekspertisen" på foumet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

Duville skrev:
For noen teorier du har. Dette har du ikke fra filmen...
Se filmen igjen. Og da fra 04:17-04:28.
Keith Code skrev:To go right, you apply pressure to the right handlebar. That action initiates the turn. The bike then leanes over, and the front wheel turns into the turn. It's called counter steering.
@jhn: Ja, det er jo det jeg skriver også. Men det er sykkelen selv som bestemmer det styreutslaget. I det du prøver å styre mer inn i svingen, så retter sykkelen seg opp.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Jammen Jompa, da e du vel det da :lol

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Jompa »

jhn skrev:Jammen Jompa, da e du vel det da :lol
Pass deg, æ vet kor du bor
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

Nei, 6 sider med kontrastyring får holde for i kveld. :knegg
No er det på tide å finne puten. Må jo opp tidlig opp i morgen. :sover
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

Snikkeren, vi har nok forskjellig forståelse av begrepet "kontrastyring". I mitt hode er det kun det lille øyeblikket vi styrer bort fra svingretningen for å legge sykkelen, det som følger etter, når forhjulet peker mot kjøreretningen, er bare ... styring, i mitt hode

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

jhn skrev:Snikkeren, vi har nok forskjellig forståelse av begrepet "kontrastyring". I mitt hode er det kun det lille øyeblikket vi styrer bort fra svingretningen for å legge sykkelen, det som følger etter, når forhjulet peker mot kjøreretningen, er bare ... styring, i mitt hode
Det er ikke bare i ditt hode.
Som jeg skrev tidligere så er kontrastyring noe du velger å gjøre før en sving for å kjappere respons på sykkel.
Så fort sykkelen har begynt å svinge er kontrastyringen opphørt.
Men om fysiske lover gjør at du må ha press på styre under en sving er ikke dette kontrastyring.
Hvor mye press du må ha avhenger av bredde og diameter på hjul, gaffelvinkel, forsprang, bredde på styre, vekt av sykkel osv osv.
Tror noen har sett litt for mye film og har hengt seg opp i og misforstått begreper.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ejs »

OK, så når jeg kjører i en sving som kniper,og må legge mer og mer press på indre styreholke for å komme gjennom så er det ikke kontrastyring?
Bremser jeg i denne svingen må jeg presse enda mere.
kjører en gammel sykkel som ikke faller inn i svingene,hjelper jo også å speede på litt,slik at rompa kommer litt ut....
If it ain't broke, I'll break it.

ZZR-Erling

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av ZZR-Erling »

ejs skrev:OK, så når jeg kjører i en sving som kniper,og må legge mer og mer press på indre styreholke for å komme gjennom så er det ikke kontrastyring?
Bremser jeg i denne svingen må jeg presse enda mere.
kjører en gammel sykkel som ikke faller inn i svingene,hjelper jo også å speede på litt,slik at rompa kommer litt ut....

Noen her inne vil gjerne skille på om hjulet peker motsatt vei, eller ikke, noe det gjør helt til å begynne med når man begynner en sving. Resten av svingen følger jo hjulet "med", men man trykker mot slik at biken faller og utlignes mot kraften som vil dra den opp, sentrifugalkraften. Hva som er rett eller ikke vet ikke jeg, men æ har skjønt det :knegg

Bruker man teknikken aktivt, er det ingen grenser for hvor "lett" det kan bli å legge biken ned. :prop:

Svar