Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Trykket på styret er vel også avhengig av bredden på det samme styret ?
Bredt styre - lite trykk, smalt styre- mere trykk ubder ellers like forhold.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
det var banekjøring jeg tenkte på, slike ting gjør man ikke på vei, det er altfor farligSnikkeren skrev:He he. Ja, trykket blir større ved "inspirert" kjøring. No snakket jeg mer om "normal"? kjøring etter fartsgrensene.
Slipper du styret på ei full trillebår for å hilse på han som kommer i mot, så stopper det ganske snart i hvert fall - glemte denne :Kawasaki skrev:jhn skrev: der ser du en HD komme rundt en sving.
Egne regler gjelder for HD, den kan nærmest sammenlignes med en trillebår. Er ihvertfall det de sier er årsaken til at HD-folk ikke slipper styret og hilser på andre mopedister

Sist redigert av Duville den 09 sep 2012, 23:10, redigert 1 gang totalt.
trillebårsammenlikningen gjelder vel for cruisere og såftsjåppere generelt, ikke bare HDKawasaki skrev:jhn skrev: der ser du en HD komme rundt en sving.
Egne regler gjelder for HD, den kan nærmest sammenlignes med en trillebår. Er ihvertfall det de sier er årsaken til at HD-folk ikke slipper styret og hilser på andre mopedister

kraft ganger arm - jaJompa skrev:Trykket på styret er vel også avhengig av bredden på det samme styret ?
problemet er kanskje at de syklene som kjøres fortest og som krever mye trykk på styret også har de smaleste styrene
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Du ser at de styrer inn i svingen gjennom hele svingen, hvis du ser etter.Snikkeren skrev:De forklarer jo i filmen at man initierer svingen ved å styre motsatt vei, før hjulet svinger inn i svingen av seg selv. Men i det man prøver å styre mer inn i svingen, retter den seg opp.
Når jeg sier at man kontrastyrer gjennom hele svingen vil ikke det si at man presser hardt på innerste holke, men at man holder et lett trykk hele veien. Dette trykket er så lite at om man ikke tenker over det, så legger man kanskje ikke merke til det. Det er vekten av at du lener deg inn i svingen som utgjør denne kraften.
Det samme kan du se ved 41,34 og 41,46
Med litt godvilje så ser du det også flere steder i filmen
- Jompa
Æ påstod det samme som deg, jhn, for ca ett halvt år siden.jhn skrev:Du ser at de styrer inn i svingen gjennom hele svingen, hvis du ser etter.Snikkeren skrev:De forklarer jo i filmen at man initierer svingen ved å styre motsatt vei, før hjulet svinger inn i svingen av seg selv. Men i det man prøver å styre mer inn i svingen, retter den seg opp.
Når jeg sier at man kontrastyrer gjennom hele svingen vil ikke det si at man presser hardt på innerste holke, men at man holder et lett trykk hele veien. Dette trykket er så lite at om man ikke tenker over det, så legger man kanskje ikke merke til det. Det er vekten av at du lener deg inn i svingen som utgjør denne kraften.
Det samme kan du se ved 41,34 og 41,46
Med litt godvilje så ser du det også flere steder i filmen
Ble erklært utilregnelig av " ekspertisen" på foumet.
- Snikkeren
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Se filmen igjen. Og da fra 04:17-04:28.Duville skrev:
For noen teorier du har. Dette har du ikke fra filmen...
@jhn: Ja, det er jo det jeg skriver også. Men det er sykkelen selv som bestemmer det styreutslaget. I det du prøver å styre mer inn i svingen, så retter sykkelen seg opp.Keith Code skrev:To go right, you apply pressure to the right handlebar. That action initiates the turn. The bike then leanes over, and the front wheel turns into the turn. It's called counter steering.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- jhn
Jammen Jompa, da e du vel det da 

- Jompa
Pass deg, æ vet kor du borjhn skrev:Jammen Jompa, da e du vel det da
- Snikkeren
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Nei, 6 sider med kontrastyring får holde for i kveld.
No er det på tide å finne puten. Må jo opp tidlig opp i morgen.

No er det på tide å finne puten. Må jo opp tidlig opp i morgen.

http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- jhn
Snikkeren, vi har nok forskjellig forståelse av begrepet "kontrastyring". I mitt hode er det kun det lille øyeblikket vi styrer bort fra svingretningen for å legge sykkelen, det som følger etter, når forhjulet peker mot kjøreretningen, er bare ... styring, i mitt hode
Det er ikke bare i ditt hode.jhn skrev:Snikkeren, vi har nok forskjellig forståelse av begrepet "kontrastyring". I mitt hode er det kun det lille øyeblikket vi styrer bort fra svingretningen for å legge sykkelen, det som følger etter, når forhjulet peker mot kjøreretningen, er bare ... styring, i mitt hode
Som jeg skrev tidligere så er kontrastyring noe du velger å gjøre før en sving for å kjappere respons på sykkel.
Så fort sykkelen har begynt å svinge er kontrastyringen opphørt.
Men om fysiske lover gjør at du må ha press på styre under en sving er ikke dette kontrastyring.
Hvor mye press du må ha avhenger av bredde og diameter på hjul, gaffelvinkel, forsprang, bredde på styre, vekt av sykkel osv osv.
Tror noen har sett litt for mye film og har hengt seg opp i og misforstått begreper.
- ejs
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
OK, så når jeg kjører i en sving som kniper,og må legge mer og mer press på indre styreholke for å komme gjennom så er det ikke kontrastyring?
Bremser jeg i denne svingen må jeg presse enda mere.
kjører en gammel sykkel som ikke faller inn i svingene,hjelper jo også å speede på litt,slik at rompa kommer litt ut....
kjører en gammel sykkel som ikke faller inn i svingene,hjelper jo også å speede på litt,slik at rompa kommer litt ut....
If it ain't broke, I'll break it.
ejs skrev:OK, så når jeg kjører i en sving som kniper,og må legge mer og mer press på indre styreholke for å komme gjennom så er det ikke kontrastyring?
Noen her inne vil gjerne skille på om hjulet peker motsatt vei, eller ikke, noe det gjør helt til å begynne med når man begynner en sving. Resten av svingen følger jo hjulet "med", men man trykker mot slik at biken faller og utlignes mot kraften som vil dra den opp, sentrifugalkraften. Hva som er rett eller ikke vet ikke jeg, men æ har skjønt det

Bruker man teknikken aktivt, er det ingen grenser for hvor "lett" det kan bli å legge biken ned.