Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Kontrastyring [utskilte poster]

Legg inn av simpson »

Snikkeren skrev:Visste du at absolutt alle kontrastyrer når de kjører mc? :knegg
Vel....
Med din oppfattelse av begrepet stemmer jo det, men............ :[-(

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Bosted: Kongsberg

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Chevy1974 »

Denne tråden er alt for lang til at eg gidder å lese heile (og den starta jo med eit anna tema :P )

Som fersking skal eg vere forsiktig med å uttale meg bastant, men dette var eitt av dei viktige temaene på køyreskulen. I dag kallar dei det ikkje for kontrastyring, men styrekommando.

Kontrastyring gir veldig lett assosiasjonar til å rette opp ein bakhjulsskrens med bil (eventuelt også på MC) der du må styre motsatt retning for å rette opp eit kjøretøy som er i ferd med å snurre rundt.

Ein styrekommando blir brukt heilt i starten av svingen for å legge sykkelen hurtig ned. På banekurset var det veldgi mykje snakk om forskjellane på aktiv bruk av styrekommando og "banansvinger" som resultatet blir når du ikkje gjer dette aktivt.

Svingen kan gjerne utførast ved å lene seg til sida, og sykkelen vil følge etter, men ved unnamanøver er det viktig å ha øvd inn gode rutiner for styrekommando. Eg var veldig overraska over resultatet når eg testa dette ut i praksis. Styrekommando var ekstremt effektivt i forhold til å lene seg med kroppen.

No har eg testa både sprotstourer og cruiser, og med aktiv styrekommando er cruiseren herlig å køyre svingar med. Den krever berre ein del meir trykk på innerste styrearm for å legge seg ned. Eg trur også det er riktig som enkelte har sagt før her at du må fortsette å presse litt gjennom heile svingen.

Ved akselerasjon vil sykkelen rette seg opp sjølv, eg det går også an å gi ein motsatt styrekommando (krappare sving) for å rette opp. (Dette er i så fall ein handling som eg føler naturleg å kalle kontrastyring fordi det er motsatt retning av det eg hadde i utgangspunktet :D )

Eg håpar dette gav meining sjølv om eg er fersk og ikkje veit like mykje som eliten / veteranane her :-)
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av SuperMorten »

Tror faktisk denne tråden + filmen reddet meg i dag. På vei til jobb ligger jeg i fint driv på motorveien, men så begynner det å regne. Jeg finner første og beste avkjøring for å stoppe å kle på meg regntøy. En ukjent avkjøring, med en veldig ukjent og altfor skarp sving. Feil plassering i svingen, våt vei, og litt for høy fart gjorde at jeg så autovernet komme mot meg litt for fort. X antall timer på forumet i går har tydeligvis trengt så langt inn i øverste etasjen hos meg at jeg rakk å tenke "press", og fikk lagt ned sykkelen til sving, og kom meg lekende lett igjennom svingen, dog med litt påfølgende hjertebank og et par svetteperler i panna.. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av jhn »

ejs skrev: OK, så når jeg kjører i en sving som kniper,og må legge mer og mer press på indre styreholke for å komme gjennom så er det ikke kontrastyring?
....
Noen vil kalle det kontrastyring, men ikke æ, for mæ e det styring eller korrigering elns

ZZR-Erling skrev: Noen her inne vil gjerne skille på om hjulet peker motsatt vei, eller ikke, noe det gjør helt til å begynne med når man begynner en sving.
:
Det kommer sikkert av ordet "kontra". Forholdsvis logisk i mitt hode
ZZR-Erling skrev: Bruker man teknikken aktivt, er det ingen grenser for hvor "lett" det kan bli å legge biken ned. :prop:
Det e nok de aller fleste enig i :thumleft

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:Tror faktisk denne tråden + filmen reddet meg i dag. På vei til jobb ligger jeg i fint driv på motorveien, men så begynner det å regne. Jeg finner første og beste avkjøring for å stoppe å kle på meg regntøy. En ukjent avkjøring, med en veldig ukjent og altfor skarp sving. Feil plassering i svingen, våt vei, og litt for høy fart gjorde at jeg så autovernet komme mot meg litt for fort. X antall timer på forumet i går har tydeligvis trengt så langt inn i øverste etasjen hos meg at jeg rakk å tenke "press", og fikk lagt ned sykkelen til sving, og kom meg lekende lett igjennom svingen, dog med litt påfølgende hjertebank og et par svetteperler i panna.. :prf
Bra du klarte å holde hodet kaldt, godt jobba :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

simpson skrev:
jhn skrev:Snikkeren, vi har nok forskjellig forståelse av begrepet "kontrastyring". I mitt hode er det kun det lille øyeblikket vi styrer bort fra svingretningen for å legge sykkelen, det som følger etter, når forhjulet peker mot kjøreretningen, er bare ... styring, i mitt hode
Det er ikke bare i ditt hode.
Som jeg skrev tidligere så er kontrastyring noe du velger å gjøre før en sving for å kjappere respons på sykkel.
Så fort sykkelen har begynt å svinge er kontrastyringen opphørt.
Men om fysiske lover gjør at du må ha press på styre under en sving er ikke dette kontrastyring.
Hvor mye press du må ha avhenger av bredde og diameter på hjul, gaffelvinkel, forsprang, bredde på styre, vekt av sykkel osv osv.
Tror noen har sett litt for mye film og har hengt seg opp i og misforstått begreper.
@Begge to: Så når man man legger press på innerste holke styrer man ikke motsatt vei? Man presser jo styret motsatt vei av den veien man svinger, og dermed kontrastyrer man jo. Bare prøv å vri styret samme vei som dere svinger, så ser dere hva som skjer.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

Snikkeren skrev:
simpson skrev:
jhn skrev:Snikkeren, vi har nok forskjellig forståelse av begrepet "kontrastyring". I mitt hode er det kun det lille øyeblikket vi styrer bort fra svingretningen for å legge sykkelen, det som følger etter, når forhjulet peker mot kjøreretningen, er bare ... styring, i mitt hode
Det er ikke bare i ditt hode.
Som jeg skrev tidligere så er kontrastyring noe du velger å gjøre før en sving for å kjappere respons på sykkel.
Så fort sykkelen har begynt å svinge er kontrastyringen opphørt.
Men om fysiske lover gjør at du må ha press på styre under en sving er ikke dette kontrastyring.
Hvor mye press du må ha avhenger av bredde og diameter på hjul, gaffelvinkel, forsprang, bredde på styre, vekt av sykkel osv osv.
Tror noen har sett litt for mye film og har hengt seg opp i og misforstått begreper.
@Begge to: Så når man man legger press på innerste holke styrer man ikke motsatt vei? Man presser jo styret motsatt vei av den veien man svinger, og dermed kontrastyrer man jo. Bare prøv å vri styret samme vei som dere svinger, så ser dere hva som skjer.

Svært enig med Jhn og Simpson selvfølgelig og flere med ----- det er jo dette de sier i filmen også - og på kjørekurs viser det seg.....

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

Bra SuperMorten klarte seg uansett hva det heter :thumleft

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

Duville skrev:
Svært enig med Jhn og Simpson selvfølgelig og flere med ----- det er jo dette de sier i filmen også - og på kjørekurs viser det seg.....
Tror du bør se filmen nok en gang. Jeg siterte direkte ut fra filmen for deg tidligere:
Keith Code skrev:To go right, you apply pressure to the right handlebar. That action initiates the turn. The bike then leanes over, and the front wheel turns in to the turn. It's called counter steering.
Hvis du påstår at du faktisk styrer samme vei som du svinger, så kan du jo ta deg en tur ut og prøve det. Som jeg har forklart tidligere, så er er det den første kontrastyringsbevegelsen som får sykkelen til å legge seg. Når sykkelen da legger seg ned, så vil hjulet svinge inn i svingen, men det er det hverken du eller jeg som besstemmer vinkelen på, det er de fysiske lovene som gjør. I det du prøver å bruke krefter for å styre lenger inn i svingen med hjulet, så retter sykkelen seg opp igjen.

Edit: Og hvis svingen kniper på slutten hva gjør du da? Jo, du legger mer trykk på innerste holke for å kontrastyre mer, og sykkelen legger seg lenger ned.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

Snikkeren skrev:
Duville skrev:
Svært enig med Jhn og Simpson selvfølgelig og flere med ----- det er jo dette de sier i filmen også - og på kjørekurs viser det seg.....
Tror du bør se filmen nok en gang. Jeg siterte direkte ut fra filmen for deg tidligere:
Keith Code skrev:To go right, you apply pressure to the right handlebar. That action initiates the turn. The bike then leanes over, and the front wheel turns in to the turn. It's called counter steering.
Hvis du påstår at du faktisk styrer samme vei som du svinger, så kan du jo ta deg en tur ut og prøve det. Som jeg har forklart tidligere, så er er det den første kontrastyringsbevegelsen som får sykkelen til å legge seg. Når sykkelen da legger seg ned, så vil hjulet svinge inn i svingen, men det er det hverken du eller jeg som besstemmer vinkelen på, det er de fysiske lovene som gjør. I det du prøver å bruke krefter for å styre lenger inn i svingen med hjulet, så retter sykkelen seg opp igjen.

Edit: Og hvis svingen kniper på slutten hva gjør du da? Jo, du legger mer trykk på innerste holke for å kontrastyre mer, og sykkelen legger seg lenger ned.
Hvilket jorde du er på vet jeg ikke med det er ikke det samme som andre er på. Selvfølgelig er det den som legger press på styret som bestemmer hvor stort utslaget skal bli, hvis du ikke er enig i dette er jeg veldig glad for at du stort sett kjører oppe på mørekysten og ikke her nede. Jeg er skjeldent nord for sognefjorden...

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Duville »

Snikkeren
Hva er det egentlig du er uenig i - du diskuterer iherdig mot det du selv er enig i med argumentasjon som fullstendig sier deg enig med de du krangler med.... ??????? :sk?

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Snikkeren »

Jeg tror du må faktisk begynne å lese hva jeg skriver. Hvor stort utslag du har på kontrastyringen er det den som styrer sykkelen som bestemmer. Men når sykkelen ligger nede er det ikke den som styrer sykkelen som har vridd styret så mye inn i svingen som det ligger. Det skjer automatisk. Så må man holde et visst press for å opprettholde nedlegget.

Når man så skal ut av svingen, legger man press på den ytterste holken, og sykkelen retter seg opp igjen.

Send meg en PM med mail adressen din, så skal jeg sende deg boken som filmen er basert på på PDF. Kanskje du skjønner litt bedre da.

Edit: Til siste innlegget ditt: Jeg diskuterer om man faktisk styrer inn i svingen eller ikke.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Visste du at... ?

Legg inn av Snikkeren »

simpson skrev:
Snikkeren skrev:Visste du at absolutt alle kontrastyrer når de kjører mc? :knegg
Vel....
Med din oppfattelse av begrepet stemmer jo det, men............ :[-(
Uten et styreutslag motsatt vei av hvor man skal svinge vil ikke sykkelen legge seg. I Hvis du "ikke" kontrastyrer, så lener du deg, og da får du det styreutslaget ubevisst. Det er hverken du eller jeg som bestemmer at det er slik, men de fysiske lovene. :mk
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av Globe »

Uannsett hva fysikken skulle si, inneholder nok begrepsbruken, erfaringer og oppfatninger av innholdet i forhold til denne diskusjonen(e) litt mer enn enten/eller. Legger til grunn dette "kartet":

Bilde

:knegg

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Visste du at... ?

Legg inn av Duville »

Snikkeren skrev:
simpson skrev:
Snikkeren skrev:Visste du at absolutt alle kontrastyrer når de kjører mc? :knegg
Vel....
Med din oppfattelse av begrepet stemmer jo det, men............ :[-(
Uten et styreutslag motsatt vei av hvor man skal svinge vil ikke sykkelen legge seg. I Hvis du "ikke" kontrastyrer, så lener du deg, og da får du det styreutslaget ubevisst. Det er hverken du eller jeg som bestemmer at det er slik, men de fysiske lovene. :mk

Skal du infisere alle trådene med dette her.

Svar