Vel....Snikkeren skrev:Visste du at absolutt alle kontrastyrer når de kjører mc?
Med din oppfattelse av begrepet stemmer jo det, men............

Vel....Snikkeren skrev:Visste du at absolutt alle kontrastyrer når de kjører mc?
Noen vil kalle det kontrastyring, men ikke æ, for mæ e det styring eller korrigering elnsejs skrev: OK, så når jeg kjører i en sving som kniper,og må legge mer og mer press på indre styreholke for å komme gjennom så er det ikke kontrastyring?
....
Det kommer sikkert av ordet "kontra". Forholdsvis logisk i mitt hodeZZR-Erling skrev: Noen her inne vil gjerne skille på om hjulet peker motsatt vei, eller ikke, noe det gjør helt til å begynne med når man begynner en sving.
:
Det e nok de aller fleste enig iZZR-Erling skrev: Bruker man teknikken aktivt, er det ingen grenser for hvor "lett" det kan bli å legge biken ned.
Bra du klarte å holde hodet kaldt, godt jobbaSuperMorten skrev:Tror faktisk denne tråden + filmen reddet meg i dag. På vei til jobb ligger jeg i fint driv på motorveien, men så begynner det å regne. Jeg finner første og beste avkjøring for å stoppe å kle på meg regntøy. En ukjent avkjøring, med en veldig ukjent og altfor skarp sving. Feil plassering i svingen, våt vei, og litt for høy fart gjorde at jeg så autovernet komme mot meg litt for fort. X antall timer på forumet i går har tydeligvis trengt så langt inn i øverste etasjen hos meg at jeg rakk å tenke "press", og fikk lagt ned sykkelen til sving, og kom meg lekende lett igjennom svingen, dog med litt påfølgende hjertebank og et par svetteperler i panna..
@Begge to: Så når man man legger press på innerste holke styrer man ikke motsatt vei? Man presser jo styret motsatt vei av den veien man svinger, og dermed kontrastyrer man jo. Bare prøv å vri styret samme vei som dere svinger, så ser dere hva som skjer.simpson skrev:Det er ikke bare i ditt hode.jhn skrev:Snikkeren, vi har nok forskjellig forståelse av begrepet "kontrastyring". I mitt hode er det kun det lille øyeblikket vi styrer bort fra svingretningen for å legge sykkelen, det som følger etter, når forhjulet peker mot kjøreretningen, er bare ... styring, i mitt hode
Som jeg skrev tidligere så er kontrastyring noe du velger å gjøre før en sving for å kjappere respons på sykkel.
Så fort sykkelen har begynt å svinge er kontrastyringen opphørt.
Men om fysiske lover gjør at du må ha press på styre under en sving er ikke dette kontrastyring.
Hvor mye press du må ha avhenger av bredde og diameter på hjul, gaffelvinkel, forsprang, bredde på styre, vekt av sykkel osv osv.
Tror noen har sett litt for mye film og har hengt seg opp i og misforstått begreper.
Snikkeren skrev:@Begge to: Så når man man legger press på innerste holke styrer man ikke motsatt vei? Man presser jo styret motsatt vei av den veien man svinger, og dermed kontrastyrer man jo. Bare prøv å vri styret samme vei som dere svinger, så ser dere hva som skjer.simpson skrev:Det er ikke bare i ditt hode.jhn skrev:Snikkeren, vi har nok forskjellig forståelse av begrepet "kontrastyring". I mitt hode er det kun det lille øyeblikket vi styrer bort fra svingretningen for å legge sykkelen, det som følger etter, når forhjulet peker mot kjøreretningen, er bare ... styring, i mitt hode
Som jeg skrev tidligere så er kontrastyring noe du velger å gjøre før en sving for å kjappere respons på sykkel.
Så fort sykkelen har begynt å svinge er kontrastyringen opphørt.
Men om fysiske lover gjør at du må ha press på styre under en sving er ikke dette kontrastyring.
Hvor mye press du må ha avhenger av bredde og diameter på hjul, gaffelvinkel, forsprang, bredde på styre, vekt av sykkel osv osv.
Tror noen har sett litt for mye film og har hengt seg opp i og misforstått begreper.
Tror du bør se filmen nok en gang. Jeg siterte direkte ut fra filmen for deg tidligere:Duville skrev:
Svært enig med Jhn og Simpson selvfølgelig og flere med ----- det er jo dette de sier i filmen også - og på kjørekurs viser det seg.....
Hvis du påstår at du faktisk styrer samme vei som du svinger, så kan du jo ta deg en tur ut og prøve det. Som jeg har forklart tidligere, så er er det den første kontrastyringsbevegelsen som får sykkelen til å legge seg. Når sykkelen da legger seg ned, så vil hjulet svinge inn i svingen, men det er det hverken du eller jeg som besstemmer vinkelen på, det er de fysiske lovene som gjør. I det du prøver å bruke krefter for å styre lenger inn i svingen med hjulet, så retter sykkelen seg opp igjen.Keith Code skrev:To go right, you apply pressure to the right handlebar. That action initiates the turn. The bike then leanes over, and the front wheel turns in to the turn. It's called counter steering.
Hvilket jorde du er på vet jeg ikke med det er ikke det samme som andre er på. Selvfølgelig er det den som legger press på styret som bestemmer hvor stort utslaget skal bli, hvis du ikke er enig i dette er jeg veldig glad for at du stort sett kjører oppe på mørekysten og ikke her nede. Jeg er skjeldent nord for sognefjorden...Snikkeren skrev:Tror du bør se filmen nok en gang. Jeg siterte direkte ut fra filmen for deg tidligere:Duville skrev:
Svært enig med Jhn og Simpson selvfølgelig og flere med ----- det er jo dette de sier i filmen også - og på kjørekurs viser det seg.....
Hvis du påstår at du faktisk styrer samme vei som du svinger, så kan du jo ta deg en tur ut og prøve det. Som jeg har forklart tidligere, så er er det den første kontrastyringsbevegelsen som får sykkelen til å legge seg. Når sykkelen da legger seg ned, så vil hjulet svinge inn i svingen, men det er det hverken du eller jeg som besstemmer vinkelen på, det er de fysiske lovene som gjør. I det du prøver å bruke krefter for å styre lenger inn i svingen med hjulet, så retter sykkelen seg opp igjen.Keith Code skrev:To go right, you apply pressure to the right handlebar. That action initiates the turn. The bike then leanes over, and the front wheel turns in to the turn. It's called counter steering.
Edit: Og hvis svingen kniper på slutten hva gjør du da? Jo, du legger mer trykk på innerste holke for å kontrastyre mer, og sykkelen legger seg lenger ned.
Uten et styreutslag motsatt vei av hvor man skal svinge vil ikke sykkelen legge seg. I Hvis du "ikke" kontrastyrer, så lener du deg, og da får du det styreutslaget ubevisst. Det er hverken du eller jeg som bestemmer at det er slik, men de fysiske lovene.simpson skrev:Vel....Snikkeren skrev:Visste du at absolutt alle kontrastyrer når de kjører mc?
Snikkeren skrev:Uten et styreutslag motsatt vei av hvor man skal svinge vil ikke sykkelen legge seg. I Hvis du "ikke" kontrastyrer, så lener du deg, og da får du det styreutslaget ubevisst. Det er hverken du eller jeg som bestemmer at det er slik, men de fysiske lovene.simpson skrev:Vel....Snikkeren skrev:Visste du at absolutt alle kontrastyrer når de kjører mc?