Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..

Legg inn av simpson »

jolan skrev:
MaxTron skrev:Virker som folk egentlig er enige om hva de gjør, men uenige om navn / definisjoner.
...
En kort dytt på styre for å forandre retning er en styrekommando.
...
Resten av svingen styrer man, vist en hele tiden holder press på styre i motsatt retning av svingen, så kontrastyrer man.
...
Men styrekommando og kontrastyring er ikke en og samme ting
+1

:thumleft
Styrekommando og kontrastyring er samme ting, men styrekommando er ett ord som har dukket opp i nyere tid.

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Uansett, enig eller ikke, så er dette en utrolig flott diskusjon. Som relativt fersk MC-fører har jeg lært masse :thumleft

Jeg tok lappen på lett mc i 87. Kan ikke huske noe om kontrastyring her. Husker bare kjørelæreren var veldig opptatt av wobbling.. (dette var på 80 tallet..) Når jeg så tok lappen på tung i 2009, slapp jeg unna det meste, siden jeg hadde på lett, og fikk derfor lite om kontrastyring her også.

Så derfor: SUPER tråd.. :thumleft :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
MaxTron
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650

Legg inn av MaxTron »

Fint vist du føler du får noe ut av dette, og vi ikke BARE forvirrer :thumleft
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

MaxTron skrev:Fint vist du føler du får noe ut av dette, og vi ikke BARE forvirrer :thumleft
Kjører som sagt 20 mil om dagen, og det er ikke få "trykk" jeg har gitt styret siden temaet kom opp.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:Uansett, enig eller ikke, så er dette en utrolig flott diskusjon. Som relativt fersk MC-fører har jeg lært masse :thumleft

Jeg tok lappen på lett mc i 87. Kan ikke huske noe om kontrastyring her. Husker bare kjørelæreren var veldig opptatt av wobbling.. (dette var på 80 tallet..) Når jeg så tok lappen på tung i 2009, slapp jeg unna det meste, siden jeg hadde på lett, og fikk derfor lite om kontrastyring her også.

Så derfor: SUPER tråd.. :thumleft :prf
Jeg er så enig! Uansett definisjon på kontrastyring så er vi ihvertfall utrolig beviste på denne effektive måten å styre sykkelen kjapt og effektivt på (ja,,, dere da) :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Btw, jeg lå forresren bak en bil som drev med kontrastyring i en rundkjøring i dag. Hun la bilen litt ut til høyre for så å følge rundkjøringens retning som jo er til venstre. Artig fenomen, muligens litt dårlig svingradius på den bilen :scratch
Blogg

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Det er jo i praksis stort sett definisjonen på handlingen som er diskutert hele tiden da uansett. Å styre på denne måten som i hvert fall begynner med en dytt i motsatt retning av den veien man skal er den mest effektive og sikreste måten å komme rundt en sving på....

Brukeravatar
jolan
Motorsykkelen din: mc

Legg inn av jolan »

simpson skrev:
jolan skrev:
MaxTron skrev:Virker som folk egentlig er enige om hva de gjør, men uenige om navn / definisjoner.
...
En kort dytt på styre for å forandre retning er en styrekommando.
...
Resten av svingen styrer man, vist en hele tiden holder press på styre i motsatt retning av svingen, så kontrastyrer man.
...
Men styrekommando og kontrastyring er ikke en og samme ting
+1

:thumleft
Styrekommando og kontrastyring er samme ting, men styrekommando er ett ord som har dukket opp i nyere tid.
Det kan hende at ordet dukket opp i nyere tid, men det er kanskje ikke uten grunn at det har dukket opp. Styrekommando og kontrastyring er kanskje det samme ved praktisk gjennomføring, men semantisk er det ikke det samme. Du kan si at styrekommando er kontrastyring utført i øyeblikket man tvinger frem endring av mc-ens bevegelsesretning, idet du "legger ned" sykkelen. Etter denne kommandoen kontrastyrer man ved å holde jevnt trykk på styreholken. Dvs. at "styrekommando" har en begrenset og presisert betydning ift. "kontrastyring". Styrekommando inngår i (er begynnelsen på) kontrastyringsmanøveret. Det er som med "kvadrat" og "rektangel", for å bruke et skoleeksempel - en kvadrat er en rektangel, men med flere bestemte egenskaper.

Puh, det var språknørden i meg som snakket... :-)å

Jeg har brukt noen år på å ta lappen hos forskjellige lærere og mentorer, og alle har understreket at kontrastyring ikke er en nødvendighet i enhver situasjon, men det så mye mer effektivt enn andre måter å styre på (i hastigheter over ca.10-15km/h, vel å merke) at det er ønskelig at man bruker den i alle situasjoner. Om ikke annet så for å trene på det, så har man det som instinktiv handling i en eventuell nødsituasjon.

Sånn, ferdig :vs

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

jolan skrev:Jeg har brukt noen år på å ta lappen hos forskjellige lærere og mentorer, og alle har understreket at kontrastyring ikke er en nødvendighet i enhver situasjon, men det så mye mer effektivt enn andre måter å styre på (i hastigheter over ca.10-15km/h, vel å merke) at det er ønskelig at man bruker den i alle situasjoner. Om ikke annet så for å trene på det, så har man det som instinktiv handling i en eventuell nødsituasjon.

Bryr meg ikke særlig om kontrastyring,men jeg ble litt nyssgjerrig nå; hvorfor har du brukt noen år på å ta lappen?
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Carpa

Legg inn av Carpa »

Kawasaki skrev:
jolan skrev:Jeg har brukt noen år på å ta lappen hos forskjellige lærere og mentorer, og alle har understreket at kontrastyring ikke er en nødvendighet i enhver situasjon, men det så mye mer effektivt enn andre måter å styre på (i hastigheter over ca.10-15km/h, vel å merke) at det er ønskelig at man bruker den i alle situasjoner. Om ikke annet så for å trene på det, så har man det som instinktiv handling i en eventuell nødsituasjon.

Bryr meg ikke særlig om kontrastyring,men jeg ble litt nyssgjerrig nå; hvorfor har du brukt noen år på å ta lappen?
Det er bra noen spør om det vi lurer på :knegg
Blogg

Brukeravatar
jolan

Legg inn av jolan »

Kawasaki skrev: Bryr meg ikke særlig om kontrastyring,men jeg ble litt nyssgjerrig nå; hvorfor har du brukt noen år på å ta lappen?
[ot]
Hadde aldri kjørt motorsykkel eller bil før, såvidt tråsykkel :redface
Så jeg måtte ta både det kjøretekniske og det trafikale fra scratch. Begynte med kjøreopplæring ett år, men kom ikke helt i mål det året. Forsatte året etter ved samme kjøreskole, men litt sånn halvhjertet, og strøk på oppkjøringen. Da ga jeg litt opp, hadde pause året etter, i stor grad pga. såkalt "livssituasjon" :sk? (skillsmisse)... Så fortsatte jeg opplæring med en annen kjøreskole igjen året etter igjen.
Totalt 4 år. På et tidspunkt slå min dårlige selvtillit til og jeg trodde jeg at jeg hadde brukt frrryktelig mye penger bare på å overbevise meg selv at jeg _ikke_ kunne kjøre motorsykkel. Det gikk bra til slutt... ;-)
[/ot]

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

jolan skrev:
Kawasaki skrev: Bryr meg ikke særlig om kontrastyring,men jeg ble litt nyssgjerrig nå; hvorfor har du brukt noen år på å ta lappen?
[ot]
Hadde aldri kjørt motorsykkel eller bil før, såvidt tråsykkel :redface
Så jeg måtte ta både det kjøretekniske og det trafikale fra scratch. Begynte med kjøreopplæring ett år, men kom ikke helt i mål det året. Forsatte året etter ved samme kjøreskole, men litt sånn halvhjertet, og strøk på oppkjøringen. Da ga jeg litt opp, hadde pause året etter, i stor grad pga. såkalt "livssituasjon" :sk? (skillsmisse)... Så fortsatte jeg opplæring med en annen kjøreskole igjen året etter igjen.
Totalt 4 år. På et tidspunkt slå min dårlige selvtillit til og jeg trodde jeg at jeg hadde brukt frrryktelig mye penger bare på å overbevise meg selv at jeg _ikke_ kunne kjøre motorsykkel. Det gikk bra til slutt... ;-)
[/ot]

:thumleft Bra du ikke gav opp,da.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jolan

Legg inn av jolan »

Kawasaki skrev: :thumleft Bra du ikke gav opp,da.
Hehe, jeg er glad for det , jeg óg :-) MC hadde vært drømmen siden jeg var 10 år gammel. Tok litt tid, det... Har lappen, nå er det bare å lære å kjøre! :P :lol

Brukeravatar
Voodoodoo
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013

Legg inn av Voodoodoo »

Jeg driter i hva kjørelærere og andre sier. Når jeg styrer motsatt vei av svingen for å komme meg igjennom så kontrastyrer jeg. At det liksom skal ha et annet navn FØR sving enn I sving blir jo bare tøys.
Det brukes jo like fullt til retningsendring eller???

Simpson skriver at kontrastyring før sving er noe man velger. Problemet er om man velger det bort så havner man laaaangt ute i periferien. Man kan altså ikke velge å la det være.

Når en kjører bil så kalles det å foresten motratte, når en må svinge feil veg for å komme gjennom svingen.
En teknikk ofte brukt i hine hårde dager med 78 Ascona.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Voodoodoo skrev:Jeg driter i hva kjørelærere og andre sier. Når jeg styrer motsatt vei av svingen for å komme meg igjennom så kontrastyrer jeg. At det liksom skal ha et annet navn FØR sving enn I sving blir jo bare tøys.
Det brukes jo like fullt til retningsendring eller???

Simpson skriver at kontrastyring før sving er noe man velger. Problemet er om man velger det bort så havner man laaaangt ute i periferien. Man kan altså ikke velge å la det være.

Når en kjører bil så kalles det å foresten motratte, når en må svinge feil veg for å komme gjennom svingen.
En teknikk ofte brukt i hine hårde dager med 78 Ascona.
Jeg lurer på om hjulet i det lille øyeblikket før svingen, svinger helt motsatt vei, mens når biken har lagt seg over svinger hjulet med selv om man kontrastyrer......?

Svar