Er ikke sikker på at det programmet er feilfritt

Det er forsåvidt greit det, men jeg mener at da må () allerede stå der.. Eller så begynner man forfra. 4x4 = 16 + 4 = 20 *4 = 80 etcGSF skrev:Edit: (litt trøtt så måtte rette mitt eget innlegg)
Man må regne slik: (4x4)+(4x4)+4-(4x4) = 16+16+4-16= 20
Ref. 8.-klassepensum:AndreasB skrev:Det er forsåvidt greit det, men jeg mener at da må () allerede stå der.. Eller så begynner man forfra. 4x4 = 16 + 4 = 20 *4 = 80 etcGSF skrev:Edit: (litt trøtt så måtte rette mitt eget innlegg)
Og hvordan skal jeg da skrive det hvis jeg FAKTISK mener 4*4+4*4 ? (Som skrevet over)TheHaughom skrev:Ref. 8.-klassepensum:AndreasB skrev:Det er forsåvidt greit det, men jeg mener at da må () allerede stå der.. Eller så begynner man forfra. 4x4 = 16 + 4 = 20 *4 = 80 etcGSF skrev:Edit: (litt trøtt så måtte rette mitt eget innlegg)
Regelen er at multiplikasjon og divisjon alltid utføres før addisjon og subtraksjon
Så, nei...
(4*4+4)*4AndreasB skrev:Og hvordan skal jeg da skrive det hvis jeg FAKTISK mener 4*4+4*4 ? (Som skrevet over)TheHaughom skrev:Ref. 8.-klassepensum:AndreasB skrev:Det er forsåvidt greit det, men jeg mener at da må () allerede stå der.. Eller så begynner man forfra. 4x4 = 16 + 4 = 20 *4 = 80 etcGSF skrev:Edit: (litt trøtt så måtte rette mitt eget innlegg)
Regelen er at multiplikasjon og divisjon alltid utføres før addisjon og subtraksjon
Så, nei...
Var det jeg kom til...Carpa skrev:Jeg mener at svaret er 32x4 =128
Det er veldig mange som svarer 20 så jeg går ut i fra at det er feil
Les mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Order_of_operationsPlease Excuse My Dear Aunt Sally
Ok, da tar jeg den på nytt når PMS perioden kommer. Men det kommer til å bli rabalder og sikkert tresifra sideantall før vi blir enige om å være uenige om våre matteregler :-)åGielas skrev:Uansett; dette er et emne jeg mener trådstarter burde ha spart til PMS-perioden...
Vi burde kanskje ikke melde oss på " Are you smarter then a 5th grader"Duville skrev:Fasit:
4x4+4x4+4-4x4=20
(4x4+4)*4=80
Ett enkelt regnestykke for 4 klassingen lager en tråd pr nå på nesten 3 sider - er det rart det ikke blir enighet om styring
Alle kan jo ikke nå opp derCarpa skrev:Vi burde kanskje ikke melde oss på " Are you smarter then a 5th grader"Duville skrev:Fasit:
4x4+4x4+4-4x4=20
(4x4+4)*4=80
Ett enkelt regnestykke for 4 klassingen lager en tråd pr nå på nesten 3 sider - er det rart det ikke blir enighet om styring
Trøsten er at jeg tjener mer kroner enn mattelæreren minDuville skrev:Alle kan jo ikke nå opp derCarpa skrev:Vi burde kanskje ikke melde oss på " Are you smarter then a 5th grader"Duville skrev:Fasit:
4x4+4x4+4-4x4=20
(4x4+4)*4=80
![]()
![]()
![]()
Fasiten din er feil.Duville skrev:Fasit:
4x4+4x4+4-4x4=20
(4x4+4)*4=80
Æ gikk også nettopp ut av fagskolen, ikke med A, men kom fram til det samme svaret :-)å HeldigvisSnikkeren skrev:Fasiten din er feil.Duville skrev:Fasit:
4x4+4x4+4-4x4=20
(4x4+4)*4=80
Man multipliserer først, så kommer addisjon/subtraksjon.
4x4+4x4+4-4x4=(4x4)+(4x4)+4-(4x4)=16+16+4-16=20
PS: Nevnte jeg at jeg gikk ut fra Teknisk fagskole med A i matte og fysikk nylig?
Har ikke teknisk fagskole men gikk ut fra videregående med 6 i matte :-) . Bare synd dette er mer enn 20 år sidenjhn skrev:Æ gikk også nettopp ut av fagskolen, ikke med A, men kom fram til det samme svaret :-)å HeldigvisSnikkeren skrev:Fasiten din er feil.Duville skrev:Fasit:
4x4+4x4+4-4x4=20
(4x4+4)*4=80
PS: Nevnte jeg at jeg gikk ut fra Teknisk fagskole med A i matte og fysikk nylig?
Snikkeren skrev:Fasiten din er feil.Duville skrev:Fasit:
4x4+4x4+4-4x4=20
(4x4+4)*4=80
Når det ikke er noen parenteser i regnestykket, så kan du sette en parentes rundt hver av multiplikasjonsdelene.Duville skrev:Snikkeren skrev:Fasiten din er feil.Duville skrev:Fasit:
4x4+4x4+4-4x4=20
(4x4+4)*4=80
Hm - må du forklare litt om hva du lærte på fagskolen - det er jo noen år siden jeg gikk der karakteren snakker vi ikke så mye om men den var sikkert ikke noe dårligere enn dinog alle skjønner at matte endrer seg dramatisk over tid så fortell nå hva som er feil
Hva er det du egentlig snakker om???????? - jeg setter opp 2 - to - mattestykker med 2 - to - forskjellige svar - ett med svar 20 og ett med svar 80.Snikkeren skrev:Når det ikke er noen parenteser i regnestykket, så kan du sette en parentes rundt hver av multiplikasjonsdelene.Duville skrev:Snikkeren skrev:Fasiten din er feil.Duville skrev:Fasit:
4x4+4x4+4-4x4=20
(4x4+4)*4=80
Hm - må du forklare litt om hva du lærte på fagskolen - det er jo noen år siden jeg gikk der karakteren snakker vi ikke så mye om men den var sikkert ikke noe dårligere enn dinog alle skjønner at matte endrer seg dramatisk over tid så fortell nå hva som er feil
Så regner du ut det som er inni parentesene først, og løser opp parentesene. Da er det bare å legge sammen, og du vil komme til svaret.
Ah.Duville skrev:Hva er det du egentlig snakker om???????? - jeg setter opp 2 - to - mattestykker med 2 - to - forskjellige svar - ett med svar 20 og ett med svar 80.Snikkeren skrev:Når det ikke er noen parenteser i regnestykket, så kan du sette en parentes rundt hver av multiplikasjonsdelene.Duville skrev:Snikkeren skrev:Fasiten din er feil.Duville skrev:Fasit:
4x4+4x4+4-4x4=20
(4x4+4)*4=80
Så regner du ut det som er inni parentesene først, og løser opp parentesene. Da er det bare å legge sammen, og du vil komme til svaret.
Hva er galt med mattematikken?