avhengig av sykkeltype, men på en R-sykkel kan motorbremsen være kraftig nok til at bakhjulet slipper ved kraftig brems framme. Med bakhjul som slipper er ikke sykkern grei å kontrollere, så bakbremsen bruker man ikke på en R.JohnnyTh skrev:Ser ikke på megselv som veldig uerfaren selv om jeg har mye å lære. Jeg er enig i alt det som står her men innbiller meg at ved kraftig nedbremsing så er det en fordel at bakhjulet og bremser litt.
Bremseteknikk
Re: Bremseteknikk
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Bremseteknikk
Jeg kjører som sikkert mange har fått med seg HD og bruker motoren aktivt.. Til regulering av fart bruker jeg gassen, og i verste fall girer jeg ned et hakk. Kan også hende at jeg ikke girer og dytter litt borti bakbremsa.. Men da er det mer for å gjøre biler bak OBS på at jeg faktisk bremser.
Frembremsen brukes ofte til å rette opp sykkelen ut av en sving, kjapt lite kontrollert bremsetrygg så vipper sykkelen seg opp.
Nødbrems sier seg selv. Flat pine på absolutt alt.. og da mener jeg alt... Har en lei tendens til å også vri på gassen samtidig som jeg trykker inn det som lar seg trykke inne.
Men har de siste gangene jeg har øvd på dette klart å la være å gasse, så det kommer seg
Som Pelsen sier. På R-sykler kan det være lite gunstig å gå på bakbremsen... Har hørt skrekk historier om folk som har hatt bra gasspådrag for å slippe gassen brått som har fått skrens på bakhjulet... Kan ikke verifisere at dette stemmer, men det skulle absolutt ikke forundre meg om det var mulig på de mest motorsterke syklene.
Frembremsen brukes ofte til å rette opp sykkelen ut av en sving, kjapt lite kontrollert bremsetrygg så vipper sykkelen seg opp.
Nødbrems sier seg selv. Flat pine på absolutt alt.. og da mener jeg alt... Har en lei tendens til å også vri på gassen samtidig som jeg trykker inn det som lar seg trykke inne.


Som Pelsen sier. På R-sykler kan det være lite gunstig å gå på bakbremsen... Har hørt skrekk historier om folk som har hatt bra gasspådrag for å slippe gassen brått som har fått skrens på bakhjulet... Kan ikke verifisere at dette stemmer, men det skulle absolutt ikke forundre meg om det var mulig på de mest motorsterke syklene.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Bremseteknikk
har ikke mange av dagens plast raketter slipper clutch?
Re: Bremseteknikk
ja, men det er ikke noe man trenger på veien, det er på bane at slipperclutch hjelper litt. Men er man obs på hva som skjer og ruser opp motoren før nedgiring er det ikkeno problemega16 skrev:har ikke mange av dagens plast raketter slipper clutch?

- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Bremseteknikk
Det er noen med trimma 750turbo som har lockup clutch ,ikke jegpelsen skrev:ja, men det er ikke noe man trenger på veien, det er på bane at slipperclutch hjelper litt. Men er man obs på hva som skjer og ruser opp motoren før nedgiring er det ikkeno problemega16 skrev:har ikke mange av dagens plast raketter slipper clutch?

If it ain't broke, I'll break it.
Re: Bremseteknikk
jammen lock-up er jo noe helt annet, slipper-clutchen hindrer at bakhjulet slipper inn i sving. Lock-up er jo for drag, for å slippe sluring pga clutchfjærer.ejs skrev:Det er noen med trimma 750turbo som har lockup clutch ,ikke jegpelsen skrev:ja, men det er ikke noe man trenger på veien, det er på bane at slipperclutch hjelper litt. Men er man obs på hva som skjer og ruser opp motoren før nedgiring er det ikkeno problemega16 skrev:har ikke mange av dagens plast raketter slipper clutch?

Re: Bremseteknikk
:-) er nok noe jeg kan unnvære på veisykkel, det er alltid greit å kunne fri ut motor'nejs skrev:![]()
vett det
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Bremseteknikk
pelsen skrev::-) er nok noe jeg kan unnvære på veisykkel, det er alltid greit å kunne fri ut motor'nejs skrev:![]()
vett det
De skriver at det går greit å løse ut clutchen dersom de slipper speeden.
Er nok de med mer enn 200 rwhp som trenger det.
Sterkere fjærer er godt nok for de fleste med moderat trimming..

If it ain't broke, I'll break it.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Bremseteknikk
Ang. det å bruke bakbremsa samtidig som forbremsa i forhold til vektfordeling på hjula ... R-sykler osv ... I teorien så skulle det hjelpe å bruke bakbremsa også, men da posjonere den riktig mtp vekta på bakhjulet.
Men i følge noen "eksperter" eller "proffer" elns, så skulle det en betydelig mengde øvelse til før man klarte å stoppe hurtigere med begge bremsene enn med bare forbremsa, fordi man da ikke hadde full fokus på forbremsa, men tenkte også på foten og bakbremsa osv.
Man skulle visstnok være litt over en gjennomsnittsfører for å få det til på en god måte.
De snakket nok sikkert om type R-sykler, eller nær opp til R, ikke Crinos og hans like
Om dette stemmer skal ikke æ mene så mye om ...
enn så lenge ... men kanskje andre har noen meninger om dette som kan trigge kranglefanten i oss
Det e vel få ting i livet som e så godt egna til å krangle om som "ekspertuttalelser"
Men i følge noen "eksperter" eller "proffer" elns, så skulle det en betydelig mengde øvelse til før man klarte å stoppe hurtigere med begge bremsene enn med bare forbremsa, fordi man da ikke hadde full fokus på forbremsa, men tenkte også på foten og bakbremsa osv.
Man skulle visstnok være litt over en gjennomsnittsfører for å få det til på en god måte.
De snakket nok sikkert om type R-sykler, eller nær opp til R, ikke Crinos og hans like
Om dette stemmer skal ikke æ mene så mye om ...


Det e vel få ting i livet som e så godt egna til å krangle om som "ekspertuttalelser"

- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Bremseteknikk
jhn skrev:Ang. det å bruke bakbremsa samtidig som forbremsa i forhold til vektfordeling på hjula ... R-sykler osv ... I teorien så skulle det hjelpe å bruke bakbremsa også, men da posjonere den riktig mtp vekta på bakhjulet.
Men i følge noen "eksperter" eller "proffer" elns, så skulle det en betydelig mengde øvelse til før man klarte å stoppe hurtigere med begge bremsene enn med bare forbremsa, fordi man da ikke hadde full fokus på forbremsa, men tenkte også på foten og bakbremsa osv.
Man skulle visstnok være litt over en gjennomsnittsfører for å få det til på en god måte.
De snakket nok sikkert om type R-sykler, eller nær opp til R, ikke Crinos og hans like
Om dette stemmer skal ikke æ mene så mye om ...enn så lenge ... men kanskje andre har noen meninger om dette som kan trigge kranglefanten i oss
![]()
Det e vel få ting i livet som e så godt egna til å krangle om som "ekspertuttalelser"
Sykler med kort akselavstand og gode bremser kan jo ha 100% bremse effekt på forhjulet,men da kommer vel rompa sidelengs.
If it ain't broke, I'll break it.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Bremseteknikk
ejs skrev:jhn skrev:Ang. det å bruke bakbremsa samtidig som forbremsa i forhold til vektfordeling på hjula ... R-sykler osv ... I teorien så skulle det hjelpe å bruke bakbremsa også, men da posjonere den riktig mtp vekta på bakhjulet.
Men i følge noen "eksperter" eller "proffer" elns, så skulle det en betydelig mengde øvelse til før man klarte å stoppe hurtigere med begge bremsene enn med bare forbremsa, fordi man da ikke hadde full fokus på forbremsa, men tenkte også på foten og bakbremsa osv.
Man skulle visstnok være litt over en gjennomsnittsfører for å få det til på en god måte.
De snakket nok sikkert om type R-sykler, eller nær opp til R, ikke Crinos og hans like
Om dette stemmer skal ikke æ mene så mye om ...enn så lenge ... men kanskje andre har noen meninger om dette som kan trigge kranglefanten i oss
![]()
Det e vel få ting i livet som e så godt egna til å krangle om som "ekspertuttalelser"
Sykler med kort akselavstand og gode bremser kan jo ha 100% bremse effekt på forhjulet,men da kommer vel rompa sidelengs.



Re: Bremseteknikk
Jeg har øvd mye på dette med nødbremsing og har et veistrekk i nærheten som er full av bremsespor fra forhjulet mitt. Synes de jeg laget mens jeg brukte bakbrems er litt kortere.
Hadde lite bakhjulsløft på min gamle zzr1100. Har ikke fått forsøkt noen nedbremsingsøvelser med gtr'en men blir vel anderledes med abs
Hadde lite bakhjulsløft på min gamle zzr1100. Har ikke fått forsøkt noen nedbremsingsøvelser med gtr'en men blir vel anderledes med abs
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Bremseteknikk
Nå er ikke jeg noen mattematiker, men har man en fordeling på f.eks 90-10 med fordelt bremseeffekt vil man ha kortere bremsestrekning med bakbrems ved optimale forhold hvis man er dreven på det. Så kommer jo kjøreforhold inn i bildet da, våt vei, dekk og temperatur, og da vil vel riktig bruk av bakbrems bli enda viktigere..? Så i teorien vil man bremse bedre med bakbrems, men i teorien kan man jo fange ål med lasso også da så..
Men med ABS er det vel bare å klemme/tråkke inn alt og holde seg fast.
For min del, med en tung HD har jeg god nytte av bakbrems, og bruker den en god del.

Men med ABS er det vel bare å klemme/tråkke inn alt og holde seg fast.
For min del, med en tung HD har jeg god nytte av bakbrems, og bruker den en god del.
Re: Bremseteknikk
Bruker ALDRI bakbrems.
Har prøvd men merker ingen forskjell så lar den være.
Kjører V-twin og har mer motorbrems enn rekkermotorer og bruker mye motorbrems i kjøringen.
Har prøvd men merker ingen forskjell så lar den være.
Kjører V-twin og har mer motorbrems enn rekkermotorer og bruker mye motorbrems i kjøringen.