Jeg har fått noen spørsmål angående det å reise på MC-tur til Russland. Her kommer noen tanker rundt dette.
Når det gjelder veier så kommer det helt an på hva man liker. Skal man kjøre offroad eller på vanlige veier?
Ved offroad, eller på spennende og kreative veier, så finnes det mange gode muligheter i østerled. Men skal du ut på disse vegene er en lett sykkel å foretrekke. Jeg kjørte en BMW R1200 GSA i fjor. Denne var egentlig alt for tung til de vegene som ble valgt. Mye løs sand, elvekryssinger og velting. Da sliter du mye unødvendig med en tung sykkel. På Sibirturen i år skal vi bruke en BMW G650 XChallenge. Denne veier halvparten av en GS. Da blir livet enklere.
Når det gjelder vanlige veier så er de av ymse kvalitet. Mye hull i veiene så vær forsiktig. Fort å punktere eller slå flat en felg. Det er også mange fine grusveger å kjøre på. Vær nøye med å holde fartsgrensene og ikke krysse hvite linjer. De har en del kontroller, men vi opplevde aldri noen problem med myndighetene. Nå kjørte dog vi veldig lovlydig. Vi var jo på tur og da skal man ha god tid :-)
Tenk litt på å holde deg borte fra hovedveiene. Mye trafikk på disse på sommeren og kjøringen kan være "kreativ". Langs bakvegene finnes etter min mening de fineste plassene og småbyene. De vennlige menneskene. Det er her opplevelsene ligger.
Generelt så er det bra å være Biker i Russland. Du er godt ansett og de fleste vil ta kontakt med deg når du stopper. Dette gjelder spesielt litt utenfor alfarvei. Ofte blir du invitert inn på en vodka og mat. Det er jo hyggelig, men all vodkaen kan bli et problem. Det å dele vodka har sterke tradisjoner i Russland og det kan ansees som en formnærmelse om du sier nei. Jeg løste dette ved å smile stort, peke på magen og si:" Problema, medisina, doktor nje vodka." Dette tok de fleste med en gang og klappet meg på ryggen. Så skålte de for min videre helse

Noe å tenke på er at en dyr norsk sovepose tilsvarer en årslønn der borte. Jeg reiste med to lommebøker. En langt inne på kroppen med operative kort, dokumenter og litt ekstra penger i. En til dagligbruk med kopi af sertifikat (kopimaskin hjemme og laminering), kopi av internasjonalt førerkort, kopi av grønt kort (forsikringsbevis), noen utgåtte kredittkort og litt penger. Viste aldri at jeg hadde mye Rubler. Ikke noe vits å friste folk. Sykkelen var også støvete og skitten. Blir mindre fristende da.
Jeg hadde også med en billig MC-presenning fra Biltema. Denne var sølv/grå. Veldig greit å trekke over sykkelen når man parkerer for natten. Den forsvinner nesten og de fleste har en høy terskel for å løfte opp presenningen for å kikke under. Dette er forøvrig noe jeg bruker uansett hvor jeg ferdes.
Tenk nøye på rutevalg. Google Maps er din venn her, samt advrider. På advrider finnes mye informasjon. Det også greit å opprette kontakter der. I så henseende brukte jeg også Facebook mye. Moro å chatte litt med folk før en tur og så møte dem senere.
Det er rimelig å kjøre i Russland. Rundt kr. 5 per liter for bensinen. En god middag for to er en hundrelapp. Overnatting er også rimelig.
På turen i fjor gikk ett bakhjulslager adundas på den ene sykkelen og jeg flatet ut fremfelgen min litt. Bakhjulslageret ble reparert kl. 2100 en kveld av noen lokale Bikere i Kirovsk. De ordnet alt og ville ikke ha betaling :-) De sa bare: "Bikers brotherhood".
Min hovedfølelse etter å ha kjørt på Kola er "vennlighet og hjelpsomhet". Det er vel derfor man vil tilbake

Her er en lenke til fjorårets tur her på forumet: Kolahalvøya
Er det noe mer noen lurer på kan jeg svare etter fattig evne :-)
Beste hilsner
EtronX