
Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Popcorn,nææ, æ blei tørst av all denne tullpraten 

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Du er sikkert inne på noe der, utrolig lettsvingt sykkel som er bygget for å kjøre fort i svinger.MaxTron skrev:Er jo (etter omtale, uten at æ har prøvd) en MEGET lettstyrt / kvikkstyrt sykkel du har, så det forklarer jo en del hvorfor du ikke bruker kontrastyring aktivt. (?)simpson skrev:Du får ett mye roligere nedbrekk uten å kontrastyre, siden kontrastyring kaster sykkelen kjappere ned(derfor brukt ved unnamanøver)Snikkeren skrev:Eh, nei, du får ikke en roligere og mer behagelig tur av å ikke bevisst bruke press på holkene til å svinge sykkelen med.
Eller roligere sikkert, da du ikke klarer samme hastighet gjennom en sving som en som bruker teknikken aktivt gjør.
Man velgerakkurat hvor mye og kraftig man presser på holken i forhold til hastighet og svingradius.
Hvis jeg kjører fortere i svingene blir jeg fotgjnger på livstid.
Har ikke behov for mere fart
Den var tungstyrt da jeg fikk den, da satt ett 200 bakhjul, bytta ut til 190 og nå går det mye lettere.
Hadde en 748 tidligere og den var enda lettere i svinger, så det har nok mye med sykkeltype å gjøre.
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Jeg vil si det er tilnærmet umulig å svinge kun ved hjelp av vektforflytting. Jeg forsøker ofte å kjøre uten hender i nedoverbakker, og styreutslaget er minimalt, selv ved hurtig vektforflytning skal du ha en voldsom stor kurve om du skal klare å komme igjennom.
Dette blir det samme som å starte en sving uten kontrastyring (min definisjon av kontrastyring er at man presser styret motsatt vei av der man skal før/i/etter sving).
Jeg mener derfor det blir tilnærmet umulig å kjøre uten å bruke i alle fall en liten dytt i motsatt svingretning (kontrastyring) før sving.
Dette blir det samme som å starte en sving uten kontrastyring (min definisjon av kontrastyring er at man presser styret motsatt vei av der man skal før/i/etter sving).
Jeg mener derfor det blir tilnærmet umulig å kjøre uten å bruke i alle fall en liten dytt i motsatt svingretning (kontrastyring) før sving.


Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Stille lenge nå, har alle "svingt seg ferdig" for denne gang?

Stille lenge nå, har alle "svingt seg ferdig" for denne gang?
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..


Dersom det er bakhjulet som svinger,må man kontrastyre da.


If it ain't broke, I'll break it.
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Ikke hvis du kjører truckejs skrev:![]()
Dersom det er bakhjulet som svinger,må man kontrastyre da.![]()

-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Kan man lage MC der bakhjulet svinger? o.Oejs skrev:![]()
Dersom det er bakhjulet som svinger,må man kontrastyre da.![]()

- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Ohh...yeah... :-)
http://cyrilhuzeblog.com/2010/08/20/qua ... -steering/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://cyrilhuzeblog.com/2010/08/20/qua ... -steering/" onclick="window.open(this.href);return false;
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Hmmm, bare for å presisere: Mente jo ikke at du ikke bruker kontrastyring, bare at du ikke er bevisst på det sjøl siden sykkelen er så lettstyrt.simpson skrev:Du er sikkert inne på noe der, utrolig lettsvingt sykkel som er bygget for å kjøre fort i svinger.MaxTron skrev:Er jo (etter omtale, uten at æ har prøvd) en MEGET lettstyrt / kvikkstyrt sykkel du har, så det forklarer jo en del hvorfor du ikke bruker kontrastyring aktivt. (?)simpson skrev:Du får ett mye roligere nedbrekk uten å kontrastyre, siden kontrastyring kaster sykkelen kjappere ned(derfor brukt ved unnamanøver)Snikkeren skrev:Eh, nei, du får ikke en roligere og mer behagelig tur av å ikke bevisst bruke press på holkene til å svinge sykkelen med.
Eller roligere sikkert, da du ikke klarer samme hastighet gjennom en sving som en som bruker teknikken aktivt gjør.
Man velgerakkurat hvor mye og kraftig man presser på holken i forhold til hastighet og svingradius.
Hvis jeg kjører fortere i svingene blir jeg fotgjnger på livstid.
Har ikke behov for mere fart
Den var tungstyrt da jeg fikk den, da satt ett 200 bakhjul, bytta ut til 190 og nå går det mye lettere.
Hadde en 748 tidligere og den var enda lettere i svinger, så det har nok mye med sykkeltype å gjøre.
Har sjøl prøvd sykkler der det bare føles som det er nok å feste blikket i utgangen av svingen, så kommer du dit, men en må jo nødvendigvis ha svingt..
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Kremt kremt ... vil bare minne om at man ikke nødvendigvis må kontrastyre, men man må jo svinge ja ... en eller annen veiMaxTron skrev:Hmmm, bare for å presisere: Mente jo ikke at du ikke bruker kontrastyring, bare at du ikke er bevisst på det sjøl siden sykkelen er så lettstyrt.simpson skrev:Du er sikkert inne på noe der, utrolig lettsvingt sykkel som er bygget for å kjøre fort i svinger.MaxTron skrev:Er jo (etter omtale, uten at æ har prøvd) en MEGET lettstyrt / kvikkstyrt sykkel du har, så det forklarer jo en del hvorfor du ikke bruker kontrastyring aktivt. (?)simpson skrev:Du får ett mye roligere nedbrekk uten å kontrastyre, siden kontrastyring kaster sykkelen kjappere ned(derfor brukt ved unnamanøver)Snikkeren skrev:Eh, nei, du får ikke en roligere og mer behagelig tur av å ikke bevisst bruke press på holkene til å svinge sykkelen med.
Eller roligere sikkert, da du ikke klarer samme hastighet gjennom en sving som en som bruker teknikken aktivt gjør.
Man velgerakkurat hvor mye og kraftig man presser på holken i forhold til hastighet og svingradius.
Hvis jeg kjører fortere i svingene blir jeg fotgjnger på livstid.
Har ikke behov for mere fart
Den var tungstyrt da jeg fikk den, da satt ett 200 bakhjul, bytta ut til 190 og nå går det mye lettere.
Hadde en 748 tidligere og den var enda lettere i svinger, så det har nok mye med sykkeltype å gjøre.
Har sjøl prøvd sykkler der det bare føles som det er nok å feste blikket i utgangen av svingen, så kommer du dit, men en må jo nødvendigvis ha svingt..

(så var vi tilbake til utgangspunktet igjen

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
jhn skrev:Kremt kremt ... vil bare minne om at man ikke nødvendigvis må kontrastyre, men man må jo svinge ja ... en eller annen veiMaxTron skrev:Hmmm, bare for å presisere: Mente jo ikke at du ikke bruker kontrastyring, bare at du ikke er bevisst på det sjøl siden sykkelen er så lettstyrt.simpson skrev:Du er sikkert inne på noe der, utrolig lettsvingt sykkel som er bygget for å kjøre fort i svinger.MaxTron skrev:Er jo (etter omtale, uten at æ har prøvd) en MEGET lettstyrt / kvikkstyrt sykkel du har, så det forklarer jo en del hvorfor du ikke bruker kontrastyring aktivt. (?)simpson skrev:Du får ett mye roligere nedbrekk uten å kontrastyre, siden kontrastyring kaster sykkelen kjappere ned(derfor brukt ved unnamanøver)Snikkeren skrev:Eh, nei, du får ikke en roligere og mer behagelig tur av å ikke bevisst bruke press på holkene til å svinge sykkelen med.
Eller roligere sikkert, da du ikke klarer samme hastighet gjennom en sving som en som bruker teknikken aktivt gjør.
Man velgerakkurat hvor mye og kraftig man presser på holken i forhold til hastighet og svingradius.
Hvis jeg kjører fortere i svingene blir jeg fotgjnger på livstid.
Har ikke behov for mere fart
Den var tungstyrt da jeg fikk den, da satt ett 200 bakhjul, bytta ut til 190 og nå går det mye lettere.
Hadde en 748 tidligere og den var enda lettere i svinger, så det har nok mye med sykkeltype å gjøre.
Har sjøl prøvd sykkler der det bare føles som det er nok å feste blikket i utgangen av svingen, så kommer du dit, men en må jo nødvendigvis ha svingt..![]()
(så var vi tilbake til utgangspunktet igjen)
Jo, en må "kontrastyre" ellers så svinger ikke biken!
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Niks nei og atter nei 

Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
simpson skrev:Niks nei og atter nei
Listen carefulyy,I say it only once. Jeg har vært påståelig,og tatt feil

Igårkveld var jeg ute og lufta kjærringa og ZX'en,på noen fine svingete veier. Og bare på løye så tenkte jeg at jeg skulle prøve å kjøre uten å kontrastyre,les pushe styret motsatt vei av svingen.
Under over alle under, det lot seg gjøre å kjøre svinger uten. Tilogmed i godt driv. Ikke så effektivt som med kontrastyring,men det gikk.
Og hjulet svinger med svingen

ikkebike.norwegianforum.net
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Kawasaki skrev:simpson skrev:Niks nei og atter nei
Listen carefulyy,I say it only once. Jeg har vært påståelig,og tatt feil![]()
Igårkveld var jeg ute og lufta kjærringa og ZX'en,på noen fine svingete veier. Og bare på løye så tenkte jeg at jeg skulle prøve å kjøre uten å kontrastyre,les pushe styret motsatt vei av svingen.
Under over alle under, det lot seg gjøre å kjøre svinger uten. Tilogmed i godt driv. Ikke så effektivt som med kontrastyring,men det gikk.
Og hjulet svinger med svingen
RESPEKT for den

- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Kawasaki skrev:simpson skrev:Niks nei og atter nei
Listen carefulyy,I say it only once. Jeg har vært påståelig,og tatt feil![]()
Igårkveld var jeg ute og lufta kjærringa og ZX'en,på noen fine svingete veier. Og bare på løye så tenkte jeg at jeg skulle prøve å kjøre uten å kontrastyre,les pushe styret motsatt vei av svingen.
Under over alle under, det lot seg gjøre å kjøre svinger uten. Tilogmed i godt driv. Ikke så effektivt som med kontrastyring,men det gikk.
Og hjulet svinger med svingen

Ikke enig,tar du de samme svingene i samme fart,uten å ha hendene på styret,da skal jeg gi meg.
Mener at sykkel må komme i ubalanse for å svinge.

If it ain't broke, I'll break it.