Bare gi deg Carpa, enkelte skjønner ikke forskjell på fysikk og bevisste handlinger :-)åCarpa skrev:Hehe mulig at det ble en ørliten bevegelse men som sagt så stivnet armene mine og hodet nektet å sende signaler om at jeg skulle vri styret litt mot grøftekantet... Så jeg tror ganske sikkert at det var bodyen som gjorde jobben. Kan jo høre med boblehue, som kjørte rett bak meg, hva han så.ejs skrev:Sikker på at du ikke dro litt i ytre holke når du flyttet kroppen ???
Carpas Tap a talk
Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
- boblehue
- Innlegg: 237
- Registrert: 11 sep 2012, 11:32
- Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Carpa skrev:Hehe mulig at det ble en ørliten bevegelse men som sagt så stivnet armene mine og hodet nektet å sende signaler om at jeg skulle vri styret litt mot grøftekantet... Så jeg tror ganske sikkert at det var bodyen som gjorde jobben. Kan jo høre med boblehue, som kjørte rett bak meg, hva han så.ejs skrev:Sikker på at du ikke dro litt i ytre holke når du flyttet kroppen ???
Carpas Tap a talk

Det var nok en kombinasjon av at du beveget kroppen og dro litt i styret, men etter hvert som farten ble mindre så styrte du også med svingen. Noe du også gjorde når farten var høy nok til at kontrastyringen har effekt og var noe av grunnen til at du havnet i trøbbel ved at sykkelen rettet seg opp og styrte mot grøfta!
Du er fortsatt litt redd for å legge ned sykkelen og det som skjedde er ett resultat av det. Hjernen og armene kobler ikke helt bevegelsene i sykkelen enda!
Jeg mener man må kontrastyre om sykkelen legges i vinkel, "vanlig" styring fungerer kun i sakte fart og med sykkelen i oppreist stilling.
boblehue
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
Live to ride, ride to live.
[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Jeg er ikke så veldig påståelig da Simpson. Prøver vel bare å rekonstruere min egen hendelse med den lille kunnskapen jeg har. Boblehue sin oppfatning er nok sikkert ganske så riktig 

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Neida, ikke påståelig, bare en advarsel.......Carpa skrev:Jeg er ikke så veldig påståelig da Simpson. Prøver vel bare å rekonstruere min egen hendelse med den lille kunnskapen jeg har. Boblehue sin oppfatning er nok sikkert ganske så riktig

Tror du har fått med hva jeg mener om saken.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Et lite spørsmål bare: Hva menes med dette?
"Hvordan får du så sykkelen til å lene seg over – bikke? Det kan gjøres ved å bruke din egen kroppsvekt for å lene sykkelen over til den ene eller andre siden. Vi understreker imidlertid at dette er en langsom og upresis måte å styre på, som gir lange, trege ”banansvinger”.
Ut i fra dette burde man vel kunne trekke den konklusjonen at det kan styres ved hjelp av vektforflytning og styring i svingretningen?
Æ synes de kunne lagt til at man også kan/bør/må styre til den siden de bikker for å komme gjennom svingen. (uten kontra)
Det er også en sammenheng mellom nedleggsvinkel, svingradius, fart og styreutslag.
Alt dette bør/må være riktig i forhold til hverandre.
Er det ingen sjåførlærere her inne, eller noen som kjenner en som kan komme med en "ekspertuttalelse"?
"Hvordan får du så sykkelen til å lene seg over – bikke? Det kan gjøres ved å bruke din egen kroppsvekt for å lene sykkelen over til den ene eller andre siden. Vi understreker imidlertid at dette er en langsom og upresis måte å styre på, som gir lange, trege ”banansvinger”.
Ut i fra dette burde man vel kunne trekke den konklusjonen at det kan styres ved hjelp av vektforflytning og styring i svingretningen?
Æ synes de kunne lagt til at man også kan/bør/må styre til den siden de bikker for å komme gjennom svingen. (uten kontra)
Det er også en sammenheng mellom nedleggsvinkel, svingradius, fart og styreutslag.
Alt dette bør/må være riktig i forhold til hverandre.
Er det ingen sjåførlærere her inne, eller noen som kjenner en som kan komme med en "ekspertuttalelse"?
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
jhn skrev:Et lite spørsmål bare: Hva menes med dette?
"----
Er det ingen sjåførlærere her inne, eller noen som kjenner en som kan komme med en "ekspertuttalelse"?
Sjåførlærerene sitter og ler av alle teoriene her inne

Bikke MC til siden:
Ingen problem å legge ned sykkelen under seg til en av sidene og fortsatt kjøre rett frem - dersom du balanserer den med kroppen - ingen problem.
Svinger du med styret nedover / innover så svinger sykkelen inn i svingen og du må balansere dette - som oftest ingen problem.
Svinger du sykkelen med en liten kontra mens den ligger nede og kjører rett frem, legger du sykkelen ytterligere ned og da risikerer du å falle dersom du ikke er forsiktig... har du prøvd og trent lit så går det greit...
I svingen styrer du selvfølgelig ørlite i samme retning som du svinger i tillegg til at du ligger nede - balanseringen og teknisk hjelp til dette er vinkel på fremgaffel som gjør at ett lite utslag på styret gir relativt stort utslag på svingen...
Ser helt bort fra de som sladder med bakhjulet under seansen. Fremhjulet går i kjøreretningen men svingen på mc i forhold til fremhjulet er jo selvfølgelig da ute av retning i forhold til mc.
Uansett så gjør vi stort set det samme alle samma. Enkelte går litt unødig i kontraen midt i svingen men generellt så har jeg i hvert fall en huskeregel i svingen:
Uansett hvor mye jeg svinger / ligger nede i svingen så kan jeg legge meg enda mye mer fordi det gjør de med banesykkel, det har jeg sett. Med dette i bakholdet i alle svingene vet jeg at jeg alltid har mye mer å gå på og slipper å "stivne" så fort.
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Akkurat det å brenne inn den tanken der i bakhodet har redda mæ ett par gang når svingen har vært MYE krappere enn den først såg ut...Duville skrev:Uansett hvor mye jeg svinger / ligger nede i svingen så kan jeg legge meg enda mye mer fordi det gjør de med banesykkel, det har jeg sett. Med dette i bakholdet i alle svingene vet jeg at jeg alltid har mye mer å gå på og slipper å "stivne" så fort.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Jeg spurte sjåførlæreren min men han begynte bare å prate om kroppskontroll
Men, uansett hvor mye du legger deg ned
Til slutt så har du lagt deg helt ned altså ...

Men, uansett hvor mye du legger deg ned

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Fikla litt med zzr i dag, og å kjøre med noe annet enn push pull teknikk, gir for meg i hvertfall, en løs slarkete følelse i biken. Får også bare et ordentlig utslag dersom jeg slipper gassen.
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Vel' min Ducati går så fotvilere skrubber. Vil tro at det er første tegn på de fleste sykler at det er på tide å slippe gassen.Carpa skrev:Jeg spurte sjåførlæreren min men han begynte bare å prate om kroppskontroll![]()
Men, uansett hvor mye du legger deg nedTil slutt så har du lagt deg helt ned altså ...
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Før vi ligger nede noen av oss (mens vi kjører mc) så har vi garantert mye å gå på. Vi føler nok at er på grensen, men har alltid mye mer reserver enn vi tror, så vi har mye å gå på - få den tanken inn i hodet så fryser du ikke så fort i svingen... dette gjelder jo for oss som fortsatt har kyllingstriper på dekket etter 500 km...Carpa skrev:Jeg spurte sjåførlæreren min men han begynte bare å prate om kroppskontroll![]()
Men, uansett hvor mye du legger deg nedTil slutt så har du lagt deg helt ned altså ...


- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Det er nok mulig at jeg har enda litt å gå på når det gjelder å legge seg ned ja.....Duville skrev:Før vi ligger nede noen av oss (mens vi kjører mc) så har vi garantert mye å gå på. Vi føler nok at er på grensen, men har alltid mye mer reserver enn vi tror, så vi har mye å gå på - få den tanken inn i hodet så fryser du ikke så fort i svingen... dette gjelder jo for oss som fortsatt har kyllingstriper på dekket etter 500 km...Carpa skrev:Jeg spurte sjåførlæreren min men han begynte bare å prate om kroppskontroll![]()
Men, uansett hvor mye du legger deg nedTil slutt så har du lagt deg helt ned altså ...
![]()

Skal prøve å ha den tanken i hodet mitt.
Men, egentlig så er jeg vel heller på det stadiet at jeg kanskje synes det er litt skummelt å legge seg over... selv bare bittelitt.. tenk om sykkelen velter

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- JanK
- Innlegg: 738
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Bosted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Orket ikke gå igjennom 35 sider men denne videoen burde avgjøre saken...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=C848R9xWrjc&[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=C848R9xWrjc&[/video]
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Kroppskontroll ja... tok en stund med eksperimentering det også etter lappen før jeg syntes jeg fikk dreis på det...
Kroppen med tenkt "kuleledd" i hoftene og lene overkroppen motsatt vei av sykkelen. Da går sykkelen lenger ned og du gjør egentlig jobben vanskeligere for sykkelen. Kan se kult ut og kan fjerne kyllingstripene mer enn metodene nedenro - men er som sagt ikke beste metode for best kontroll og margin i svingen.
Fortsatt "kuleledd" i hoftene - men du lener overkroppen inn i svingen, og starter gjerne med det en stund før du kommer til svingen ("pre-positioning") - god metode som gjør at sykkelen trenger å lene seg mindre (for din vekt som henger inn i svingen bidrar til at tilsvarende mindre vekt av sykkelen trenger å lene inn i svingen). Dvs når svingen begynner så lener du selvfølgelig sykkelen (ved å dytte framover på samme side av styret som du ønsker å styre mot), men trenger da å lene MC'en tilsvarende mindre for å være i balanse pga kroppsvekten som nå er flyttet inn i svingen. Å henge litt inn i svingen på denne måten gir ekstra margin - men krever endel øvelse for å kjenne på hvordan det fungerer. Etterhvert lærer du å stole på at sykkelen går "på skinner" og er solid plantet gjennom svingen og du kan ha mer gøy.
Svinge med sykkelen med kroppen som en rett forlengelse - dvs uten "kuleledd" i hofta. Vanligst for moderate til slake svinger og morsomt når man vil kjenne på svingene.
Jo høyere fart i en sving dess mer må man lene sykkelen og/eller seg selv inn i svingen. Når både fører og sykkel har max nedlegg så er det ikke mulig å kjøre så mye fortere...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=3aW01UaHyC4[/video][video]http://www.youtube.com/watch?v=5wYD9SSBBNQ[/video]
Forøvrig Mordeth13 om "counter steering" med demonstrasjon - dvs push right -> go right ... push left -> go left (glem første biten han viser om pull - bare forvirrer, "push" er mer logisk )
[video]http://www.youtube.com/watch?v=B8IdTq3_3WI[/video]
Kroppen med tenkt "kuleledd" i hoftene og lene overkroppen motsatt vei av sykkelen. Da går sykkelen lenger ned og du gjør egentlig jobben vanskeligere for sykkelen. Kan se kult ut og kan fjerne kyllingstripene mer enn metodene nedenro - men er som sagt ikke beste metode for best kontroll og margin i svingen.
Fortsatt "kuleledd" i hoftene - men du lener overkroppen inn i svingen, og starter gjerne med det en stund før du kommer til svingen ("pre-positioning") - god metode som gjør at sykkelen trenger å lene seg mindre (for din vekt som henger inn i svingen bidrar til at tilsvarende mindre vekt av sykkelen trenger å lene inn i svingen). Dvs når svingen begynner så lener du selvfølgelig sykkelen (ved å dytte framover på samme side av styret som du ønsker å styre mot), men trenger da å lene MC'en tilsvarende mindre for å være i balanse pga kroppsvekten som nå er flyttet inn i svingen. Å henge litt inn i svingen på denne måten gir ekstra margin - men krever endel øvelse for å kjenne på hvordan det fungerer. Etterhvert lærer du å stole på at sykkelen går "på skinner" og er solid plantet gjennom svingen og du kan ha mer gøy.
Svinge med sykkelen med kroppen som en rett forlengelse - dvs uten "kuleledd" i hofta. Vanligst for moderate til slake svinger og morsomt når man vil kjenne på svingene.
Jo høyere fart i en sving dess mer må man lene sykkelen og/eller seg selv inn i svingen. Når både fører og sykkel har max nedlegg så er det ikke mulig å kjøre så mye fortere...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=3aW01UaHyC4[/video][video]http://www.youtube.com/watch?v=5wYD9SSBBNQ[/video]
Forøvrig Mordeth13 om "counter steering" med demonstrasjon - dvs push right -> go right ... push left -> go left (glem første biten han viser om pull - bare forvirrer, "push" er mer logisk )
[video]http://www.youtube.com/watch?v=B8IdTq3_3WI[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
:-)
Prøve å feste knepuckene på skuldrene ??

Prøve å feste knepuckene på skuldrene ??

If it ain't broke, I'll break it.