Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Problemet er vel at det er en del som har misforstått fullstendig hva som egentlig ligger i begrepet kontrastyring.
Slik det kommer frem i all dokumentasjon så er dette definert som kun den lille innputten man gir i motastt retning for å endre retning og resultatet av denne lille påvirkningen i begynnelsen av svingen. Kan eventuellt utføres flere ganger i svingen, men på ingen måte kontinuerlig gjennom svingen.
Dette kan gjøres nesten ubevisst siden man har lært det fra tidligere eller man gjør det ved aktiv kjøring i svinger og for å øke sikkerheten slik at man vet hvordan man skal utføre en rask unnamanøver.
De som argumenterer med at dette er noe udefinert, noe press gjennom hele svingen eller noe uforklarlig har ikke skjønt hva som ligger i selve begrepet. Sier her ikke at de ikke kan utføre det som skal til, heller ikke at de ikke kan kjøre, men de er helt på jordet når det gjelder definisjonen av selve begrepet. Egentlig forvirrer og vanskeliggjør de hele situasjonen for de som virkelig trenger å lære dette. Enkelte snakker om at dette er "farlig" - det er vel heller ett must å kunne for å kjøre på en sikker måte. Når påvirkningen er påført MCen så går resten nesten av seg selv.
Slik det kommer frem i all dokumentasjon så er dette definert som kun den lille innputten man gir i motastt retning for å endre retning og resultatet av denne lille påvirkningen i begynnelsen av svingen. Kan eventuellt utføres flere ganger i svingen, men på ingen måte kontinuerlig gjennom svingen.
Dette kan gjøres nesten ubevisst siden man har lært det fra tidligere eller man gjør det ved aktiv kjøring i svinger og for å øke sikkerheten slik at man vet hvordan man skal utføre en rask unnamanøver.
De som argumenterer med at dette er noe udefinert, noe press gjennom hele svingen eller noe uforklarlig har ikke skjønt hva som ligger i selve begrepet. Sier her ikke at de ikke kan utføre det som skal til, heller ikke at de ikke kan kjøre, men de er helt på jordet når det gjelder definisjonen av selve begrepet. Egentlig forvirrer og vanskeliggjør de hele situasjonen for de som virkelig trenger å lære dette. Enkelte snakker om at dette er "farlig" - det er vel heller ett must å kunne for å kjøre på en sikker måte. Når påvirkningen er påført MCen så går resten nesten av seg selv.
Duville skrev:Problemet er vel at det er en del som har misforstått fullstendig hva som egentlig ligger i begrepet kontrastyring.

Men dette har opptil flere prøvd å banke inn i hue på enkelte her inne, men de forsetter å bruke begrepet helt feil.
Begynner å lure på om de gjør dette for å provosere og for å holde tråden i gang.
Hvis ikke er de utrolig tunglærte og ikke vil innse at de kanskje har misforstått.........
- tror nok de tror på det de sier sjøl - synd for de som tror på vaset (beklager, men) og kanskje ikke ser hvor enkelt dette egentlig er......simpson skrev:Duville skrev:Problemet er vel at det er en del som har misforstått fullstendig hva som egentlig ligger i begrepet kontrastyring.
De som argumenterer med at dette er noe udefinert, noe press gjennom hele svingen eller noe uforklarlig har ikke skjønt hva som ligger i selve begrepet. Sier her ikke at de ikke kan utføre det som skal til, heller ikke at de ikke kan kjøre, men de er helt på jordet når det gjelder definisjonen av selve begrepet. Egentlig forvirrer og vanskeliggjør de hele situasjonen for de som virkelig trenger å lære dette. Enkelte snakker om at dette er "farlig" - det er vel heller ett must å kunne for å kjøre på en sikker måte. Når påvirkningen er påført MCen så går resten nesten av seg selv.![]()
Men dette har opptil flere prøvd å banke inn i hue på enkelte her inne, men de forsetter å bruke begrepet helt feil.
Begynner å lure på om de gjør dette for å provosere og for å holde tråden i gang.
Hvis ikke er de utrolig tunglærte og ikke vil innse at de kanskje har misforstått.........
"På grensen"...vel da har jeg overlevd ca 600 000km "på grensen"taco skrev:Helt enig i dette!SuperMorten skrev:Jeg har nå lest hele tråden. 640 innlegg inklusiv dette.. :-)å og tror jeg for min egen del vil konkludere med følgende: Kontrastyring er visstnok noe vi gjør hele tiden, bevisst eller ubevisst. Det er egentlig ikke så interessant. Det som derimot er interessant er å være klar over handling og resultat i en nødsituasjon. Det å kunne benytte seg av kontrastyring som et instinktivt hjelpemiddel når en potensielt farlig situasjon oppstår.
Med litt erfaring klarer vel alle å gjennomføre en sving uten å tenke at man må kontrastyre! Det går ganske automatisk etter hvor stor hastighet du har. Men kommer følelsen av at - nå har jeg alt for stor fart inn i svingen, så blir det vel enten bremse og dra rett frem (kan sevlfølgelig slippe opp og kontrastyre) eller satse på at kontrastyring får deg helskinnet gjennom svingen.
![]()
I moderat fart og rolig cruising er det jo ikke denne problemstillingen aktuell i det hele tatt. Temaet er nok mest aktuelt for de som utfordrer hastighetene og ligger "på grensa".
Det sies at kontrastyring er det eneste saliggjørende i en nødsituasjon (bortsett fra bremsing selvfølgelig). Det er jeg enig i. Problemet er at det er veldig mange forskjellige nødsituasjoner der ute i trafikken. Landevei er en ting, men i tett storbytrafikk lurer vel så mange farer, som kommer jævlig brått! Der kommer også kjøreadferden til mc-sjåføren inn i bildet, men det er en annen sak.
En ting er å trene på unnamanøver (hvor mange gjør det hver dag?), en annen ting er å gjøre dette i en kritisk situasjon.
Hvem er det som på ett hundredels sekund, eller på en avstand av 5-10 meter i hastighet av 50-60 klarer å tenke kontrastyring og kaste sykkelen forbi hindringen! De aller fleste får vel panikk og bremser.
Samtidig er det kanskje ikke plass til å svinge utenom uten å treffe motgående trafikk, og det er ikke no' bedre.
Kjør vakkert!

Edit: vel, nesten hele tiden..holder man presset hele svingen, vil biken gå mer og mer og mer ned...men så løfter man biken opp ved motsatt kontra. Også varierer man graden av press, og graden henger sammen med fart, radius på sving og geometrien i biken, og hvordan man sitter på biken.
Sist redigert av ZZR-Erling den 22 sep 2012, 10:34, redigert 1 gang totalt.
..ja, ser liten eller ingen forskjell på om biken er oppreist eller heller når man presser holka/drar den til seg.simpson skrev:ZZR-erling
Du må gjerne være motsatt av de fleste andre og "kontrastyre" gjnnom alle svinger hele tiden.
What ever....... :-)å
- er faktisk ikke i tvil om at du gjør dette riktig, ellers hadde du ikke kommet så langt, men du definerer ikke kontrastyrigen slik de aller fleste alle andre gjør det og da blir din argumentasjon for dette feil. Når du sier du skyver og trekker i styret hele tiden gjennom hele svingen så er jo dette noe alle gjør og det er vel definert som styrepåvirkning.ZZR-Erling skrev:..ja, ser liten eller ingen forskjell på om biken er oppreist eller heller når man presser holka/drar den til seg.simpson skrev:ZZR-erling
Du må gjerne være motsatt av de fleste andre og "kontrastyre" gjnnom alle svinger hele tiden.
What ever....... :-)å
MEN kontrastyring er mer snevert definert, det er kun når du skyver styret fra deg du kontrastyrer. Det øyeblikket du faktisk setter MCen i ubalanse og styrer motsatt vei av den veien den du skal. Dette er ikke avhengig av at du er i sving eller på rettstrekk, men på rettstrekk er det mer synlig og bevisst.
- Carpa
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Sist jeg var i kjøregården trente jeg mye på svinger.
Den ene øvelsen jeg utførte en del ganger var å svinge rundt en i gitt sirkel eks antall runder. Når jeg fikk en perfekt posisjon i sirkelen kunne jeg bare sitte helt rolig uten å verken flytte på meg selv eller på styret, det var bare når jeg kom litt ut av posisjon at jeg måtte jeg korrigere.
ZZR- erling, hvordan klarte jeg å svinge slik rundt og rundt uten å kontrastyre "hele" tiden

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Snikkeren
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Nå synes jeg nesten at enkelte her begynner å bli litt usmakelige her. Å bortimot kall oss som definerer kontrastyring som det presset mang legger på holken for dumme synes jeg ikke henger på greip, og vitner om bruk av dårlig hersketeknikk i mangel på argumenter.
Og å påstå at det gjør det forvirrende skjønner jeg heller ikke. Man presser på venstre holke for å svinge til venstre, og man presser på høyre holke for å svinge til høyre. Enklere blir det vel ikke.
De eneste gangene man faktisk kan svinge inn i svingen (og da snakker jeg ikke om at hjulet peker inn i svingen, men å fysisk styre inn i svingen) er når farten er så lav at man kan motvirke sentrifugalkraften ved å lene seg. Og for de som mener at vi sjelden kjører så fort at det ikke går, så er det bare å prøve. Sentrifugalkraften blir for stor et sted mellom 20 og 35 km/t avhengig av hvilken sykkel man kjører (vekt, høyde, styregeometri).
Sånn, no skal kverulantene få leke videre, så går jeg ut og kontrastyrer litt.
Og å påstå at det gjør det forvirrende skjønner jeg heller ikke. Man presser på venstre holke for å svinge til venstre, og man presser på høyre holke for å svinge til høyre. Enklere blir det vel ikke.
De eneste gangene man faktisk kan svinge inn i svingen (og da snakker jeg ikke om at hjulet peker inn i svingen, men å fysisk styre inn i svingen) er når farten er så lav at man kan motvirke sentrifugalkraften ved å lene seg. Og for de som mener at vi sjelden kjører så fort at det ikke går, så er det bare å prøve. Sentrifugalkraften blir for stor et sted mellom 20 og 35 km/t avhengig av hvilken sykkel man kjører (vekt, høyde, styregeometri).
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Det som er dumt her er at du selv sier følgende:Snikkeren skrev:Nå synes jeg nesten at enkelte her begynner å bli litt usmakelige her. Å bortimot kall oss som definerer
-------
Man presser på venstre holke for å svinge til venstre, og man presser på høyre holke for å svinge til høyre. Enklere blir det vel ikke.
Dette er det som er definisjonen på kontrastyring. Dette er det alle du diskuterer så fillene fyker med enige i er rett. Du er faktisk dødelig fornærmet på alle de du er enig med fordi ?????? ja, jeg vet ikke.
Hvem som kaller seg selv dum kan ikke diskuteres. Den eneste som har tatt dette ordet i sin munn er - Snikkeren - inntil nå.
Å krangle med de man egentlig er helt enig med må jo være toppen av kvervulering

- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Med fare for å starte noe stort og farlig som jeg ikke ser rekkevidden av nå,taco skrev: ... så blir det vel enten bremse og dra rett frem (kan sevlfølgelig slippe opp og kontrastyre) eller satse på at kontrastyring får deg helskinnet gjennom svingen.
![]()

Begrepsforvirring, ja. Ordet "kontra" har jo en betydning, mot, motsatt, i forhold til, i motsetning til osv. "Motsatt kontra" betyr vel nærmest ... ingenting.ZZR-Erling skrev: ...men så løfter man biken opp ved motsatt kontra. ....
Kontra i denne sammenhengen (kontrastyring) henspeiler vel på det paradokset at man starter svingen ved å styre motsatt vei av det man ønsker å kjøre.
Hvis enhver bevegelse man gjør med styret er en kontra, bare det at noen av de er en "motsatt kontra" så blir hele begrepet meningsløst.
Kan vi ikke være enige om å bruke den "offisielle" definisjonen av kontrastyring?
Den dagen dette skjer så dør diskusjonen ut. Det er uenighet om definisjonen som gjennomsyerer hele diskusjonen. Enkelte har en feil oppfatning av begrepet, i forhold til det som sies i Full kontroll, diverse filmer og annet enn det de fleste har og diskuterer ut fra dette, og så har vi de som er enige og diskuterer så fillene fyker likevel....jhn skrev:
Kan vi ikke være enige om å bruke den "offisielle" definisjonen av kontrastyring?
- Carpa
Kanskje på tide å finne et nytt emne å diskutere 
Men, vet ikke hva det skulle være for det er vel ingenting som er så vrient som kontrastyring

Men, vet ikke hva det skulle være for det er vel ingenting som er så vrient som kontrastyring

Blogg
Carpa skrev:Kanskje på tide å finne et nytt emne å diskutere
Er du snusfornuftig nå eller er det bare noe som kommer naturlig

- Carpa
Det faller meg helt naturlig å være snusfornuftigDuville skrev:Carpa skrev:Kanskje på tide å finne et nytt emne å diskutere
Er du snusfornuftig nå eller er det bare noe som kommer naturlig

Blogg
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Jeg tenkte at dette kanskje hadde potensiale, men de rette folka er kanskje ikke påloggaCarpa skrev: Kanskje på tide å finne et nytt emne å diskutere
jhn skrev:Med fare for å starte noe stort og farlig som jeg ikke ser rekkevidden av nå,taco skrev: ... så blir det vel enten bremse og dra rett frem (kan sevlfølgelig slippe opp og kontrastyre) eller satse på at kontrastyring får deg helskinnet gjennom svingen.
![]()
men man kan jo bremse og svinge samtidig