Det har jeg prøvd, da gikk sykkelen rett i bakken... gudskjelov hadde jeg stoppet helt opp og unngikk dermed å slå meg (bare litt såra stolthet)
Jeg vet nå hva jeg gjorde feil men vet dere

Med fare for å lage mer bråkCarpa skrev:Bremse og svinge samtidig![]()
Det har jeg prøvd, da gikk sykkelen rett i bakken... gudskjelov hadde jeg stoppet helt opp og unngikk dermed å slå meg (bare litt såra stolthet)
Jeg vet nå hva jeg gjorde feil men vet dere
Jeg vet at sykkelen vil rette seg opp når du bremser i sving eller slipper opp gassen ja men legger den seg automatisk ned igjen når du slipper bremsen eller øker farten altså? Må man ikke korrigere littsimpson skrev:Med fare for å lage mer bråkCarpa skrev:Bremse og svinge samtidig![]()
Jeg vet nå hva jeg gjorde feil men vet dere![]()
![]()
Men du vet at sykkelen vil prøve å rette seg opp ved bremsing i sving sånn du må korrigere nedlegget på sykkelen og at den vil legge seg ned igjen når du slipper bremsen igjen?
Nei nei boblehue, her spikker vi fliser! Å legge press på innerste holke er ikke å kontre, det er først når du gir et push i motsatt retning at man foretar en kontrastyring.men slik jeg opplever det så må jeg legge press på innerste holke for å utjevne sykkelens naturlige vilje til å rette seg opp ved å automatisk svinge forhjulet inn i svingen. Om man kaller dette kontastyring eller ei er meg helt likegyldig...
Hvorfor i alle dager skal jeg drite i videoen? Har du sett den? Hele, og alle? Det er ganske mange av de. Jeg er såpass sterk i engelsk, at jeg forstår hva de sier, og jeg finner det de sier veldig overbevisende (Ergo, jeg er ikke forvirrert, tvert i mot). Dessuten, jeg har lest Full Kontroll, og jeg er ikke uenig, jeg bare tror de utelater et par ting, det er det hele. Du må huske at NMCU også har forfattet litteratur, og det kan hende de har glemt å si at sykkelen, i en liten grad, kontrastyrer litt av seg selv, når du faktisk ikke tenker at du gjør det på Ducatien din. NMCU er også er interesseorganisasjon, som i liten grad driver forskning. Jeg sier ikke at de tar feil, for det tror jeg ikke, men som sagt så kan det hende at de har utelatt noen detaljer i Full Kontroll, nettopp fordi de skriver litteratur som skal leses av vanlige folk, og ikke av folk som går på MiT.simpson skrev:Drit i videon og les "full kontroll" isetden.bshagen skrev:Den sykkelen som blir brukt i den videoen jeg postet noen sider tilbake, var en ZX-6R, som er en MEGET lettkjørt sykkel. Der viser de jo med et fast styre, altså som er helt uavhenging av framhjulet, at å styre kun ved kroppsvekt - lent over, og da LAAAANGT over, nesten ikke går. De prøver også med legge vekt på fothvilerne, med samme resultat. Jeg veit ikke jeg, men jeg syns det så veldig overbevisende ut.
Da slipper du å bli forvirret av hva du ser på hvilken type sykler osv.
De forklarer veldig godt på norsk hva som skal til for å svinge og hva de forskjellige brgrepene betyr.
Den vil legge seg ned igjen siden du har lagt mere press for å kompansere for bremsinga.Carpa skrev:Jeg vet at sykkelen vil rette seg opp når du bremser i sving eller slipper opp gassen ja men legger den seg automatisk ned igjen når du slipper bremsen eller øker farten altså? Må man ikke korrigere littsimpson skrev:Med fare for å lage mer bråkCarpa skrev:Bremse og svinge samtidig![]()
![]()
Men du vet at sykkelen vil prøve å rette seg opp ved bremsing i sving sånn du må korrigere nedlegget på sykkelen og at den vil legge seg ned igjen når du slipper bremsen igjen?
Nei, ikke slutt. Det er jo mye fornuft i det du sier her. Men alle videoene vi har sett har som formål å vise kontrastyring, ergo så prøver de ikke å vise at det kanskje ikke alltid er 100% nødvendig. Hvis man hadde funnet en video som forsøker å vise det motsatte, ville vi sett at det også er mulig.bshagen skrev: Hvorfor i alle dager skal jeg drite i videoen? Har du sett den? Hele, og alle? Det er ganske mange av de. Jeg er såpass sterk i engelsk, at jeg forstår hva de sier, og jeg finner det de sier veldig overbevisende. Dessuten, jeg har lest Full Kontroll, og jeg er ikke uenig, jeg bare tror de utelater et par ting, det er det hele. Du må huske at NMCU også har forfattet litteratur, og det kan hende de har glemt å si at sykkelen, i en liten grad, kontrastyrer litt av seg selv, når du faktisk ikke tenker at du gjør det på Ducatien din. NMCU er også er interesseorganisasjon, som i liten grad driver forskning. Jeg sier ikke at de tar feil, for det tror jeg ikke, men som sagt så kan det hende at de har utelatt noen detaljer i Full Kontroll, nettopp fordi de skriver litteratur som skal leses av vanlige folk, og ikke av folk som går på MiT.
Når jeg ser ned på styret mitt, og jeg veit at jeg ikke kontrastyrer, så kan jeg faktisk se en liten antydning til at sykkel "hjelper seg selv" i og legge seg ned. Selv uten at jeg har gjort det bevisst, så ser jeg at sykkel kontrastyrer litt for initiere nedlegget. Eksemplet viser de også i samme video, både med et fast styre, og ved hjelp av en pil de har ned på tanken, når de har vanlig styre. Jeg har vanskelig for å ikke tro på dette, og jeg mistenker at du ikke vil se det engang, for jeg tror du tar feil. Men jeg kan ikke være bastant på det, slik som du, fordi jeg sitter ikke med kunnskapen, eller utdannelsen for den saks skyld, til å komme med et bevis. Jeg ønsker meg et GoPro-kamera, for da kan jeg vise deg hva jeg mener.
Med det, så avslutter jeg min del av diskusjonen, det er ingen som trenger å tro på meg, jeg bare mener det jeg mener, og jeg har enda å se noen bra argumenter imot, annet enn "du er dum" osv, selv etter snart 50 sider.
:-)
Dette er en øvelse jeg ikke har praktisert noe særlig enda og som jeg kjenner meg usikket på. Blir vel å ha fokus på det ved neste anledning til å øvelseskjøresimpson skrev:Den vil legge seg ned igjen siden du har lagt mere press for å kompansere for bremsinga.Carpa skrev:Jeg vet at sykkelen vil rette seg opp når du bremser i sving eller slipper opp gassen ja men legger den seg automatisk ned igjen når du slipper bremsen eller øker farten altså? Må man ikke korrigere littsimpson skrev:Med fare for å lage mer bråkCarpa skrev:Bremse og svinge samtidig![]()
![]()
Hvis du ikke er klar over det, vil den da legge seg igjen nå du slipper bremsen hvis du ikke lener deg tilbake igjen.
Og i krappe svinger med hard bremsing er dette en betydelig kraft som påvirker sykkelen.
Jeg må hvertfall "holde" styret der på min sykkel, eller så retter den seg opp :)simpson skrev:Til dere som aktivt driver å presser styret mot svingretningen hele tiden for å justere svingretningen i hver eneste sving.
Dere må ha stort forbruk av framdekk?
Dere skaper jo en mye større friksjon mot asfalten siden dere faktisk tvinger hjulet til å svinge mer eller mindre en sykkelen gjør isteden for å la sykkelen svinge av seg selv ved hjelp av tyngdepunkt?
Omtrent like stort forbruk som deg tenker jeg, siden du kontrastyrer du og!simpson skrev:Til dere som aktivt driver å presser styret mot svingretningen hele tiden for å justere svingretningen i hver eneste sving.
Dere skaper jo en mye større friksjon mot asfalten siden dere faktisk tvinger hjulet til å svinge mer eller mindre en sykkelen gjør isteden for å la sykkelen svinge av seg selv ved hjelp av tyngdepunkt?
jhn skrev:Nei, ikke slutt. Det er jo mye fornuft i det du sier her. Men alle videoene vi har sett har som formål å vise kontrastyring, ergo så prøver de ikke å vise at det kanskje ikke alltid er 100% nødvendig. Hvis man hadde funnet en video som forsøker å vise det motsatte, ville vi sett at det også er mulig.bshagen skrev: Hvorfor i alle dager skal jeg drite i videoen? Har du sett den? Hele, og alle? Det er ganske mange av de. Jeg er såpass sterk i engelsk, at jeg forstår hva de sier, og jeg finner det de sier veldig overbevisende. Dessuten, jeg har lest Full Kontroll, og jeg er ikke uenig, jeg bare tror de utelater et par ting, det er det hele. Du må huske at NMCU også har forfattet litteratur, og det kan hende de har glemt å si at sykkelen, i en liten grad, kontrastyrer litt av seg selv, når du faktisk ikke tenker at du gjør det på Ducatien din. NMCU er også er interesseorganisasjon, som i liten grad driver forskning. Jeg sier ikke at de tar feil, for det tror jeg ikke, men som sagt så kan det hende at de har utelatt noen detaljer i Full Kontroll, nettopp fordi de skriver litteratur som skal leses av vanlige folk, og ikke av folk som går på MiT.
Når jeg ser ned på styret mitt, og jeg veit at jeg ikke kontrastyrer, så kan jeg faktisk se en liten antydning til at sykkel "hjelper seg selv" i og legge seg ned. Selv uten at jeg har gjort det bevisst, så ser jeg at sykkel kontrastyrer litt for initiere nedlegget. Eksemplet viser de også i samme video, både med et fast styre, og ved hjelp av en pil de har ned på tanken, når de har vanlig styre. Jeg har vanskelig for å ikke tro på dette, og jeg mistenker at du ikke vil se det engang, for jeg tror du tar feil. Men jeg kan ikke være bastant på det, slik som du, fordi jeg sitter ikke med kunnskapen, eller utdannelsen for den saks skyld, til å komme med et bevis. Jeg ønsker meg et GoPro-kamera, for da kan jeg vise deg hva jeg mener.
Med det, så avslutter jeg min del av diskusjonen, det er ingen som trenger å tro på meg, jeg bare mener det jeg mener, og jeg har enda å se noen bra argumenter imot, annet enn "du er dum" osv, selv etter snart 50 sider.
:-)
Hvis man leser de forskjellige definisjonene på kontrastyring, med et åpent sinn, så ser man at det brukes mange ord og uttrykk som antyder at kontrastyring ikke er eneste. alternativ.
Det er ingen, så langt jeg har fått med meg, av de "offisielle" som spesifikt sier at kontrastyring er eneste mulighet til å styre en motorsykkel
Jeg kontrastyrer ikke nei, og ikke driver jeg med det noen kaller for pull/push i svingen for å korrigere hellerbshagen skrev:Omtrent like stort forbruk som deg tenker jeg, siden du kontrastyrer du og!simpson skrev:Til dere som aktivt driver å presser styret mot svingretningen hele tiden for å justere svingretningen i hver eneste sving.