Carpas Blogg - Solgt Kawaen, hva nå?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Pugge litt teori da kanskje

Legg inn av Carpa »

Har funnet noe på nettet med ingen pålitelige kilder

Beregne fart per sekund = Fart / 3,6 = antall meter pr sekund

Bremselengde:
Hvis farten dobles, 4 dobles bremselengde.
Hvis farten 3 dobles, 9 dobles bremselengden
Hvis farten 10 dobles, 100 dobles bremselengden

Men fant ingen formel for beregning av bremselengde :-k
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Carpas Blogg - Pugge litt teori da kanskje

Legg inn av Duville »

Carpa skrev:Har funnet noe på nettet med ingen pålitelige kilder

Beregne fart per sekund = Fart / 3,6 = antall meter pr sekund

Bremselengde:
Hvis farten dobles, 4 dobles bremselengde.
Hvis farten 3 dobles, 9 dobles bremselengden
Hvis farten 10 dobles, 100 dobles bremselengden

Men fant ingen formel for beregning av bremselengde :-k

Bremselengde --- kå e de?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Carpas Blogg - Pugge litt teori da kanskje

Legg inn av jhn »

Det er veeldig lenge siden jeg hadde noen teoriprøve, men ut i fra det jeg vet om bremsing, så tror jeg det er for mange variabler til at biltilsynet forlanger at man skal regne ut bremselengden ved hjelp av en formel. Kanskje det er noen tommelfingerregler som sier at i x ant km/t er bremselengden y ant meter, eller no sånn.
Så har du jo dette til å hjelpe deg videre:
Hvis farten dobles, 4 dobles bremselengde.
Hvis farten 3 dobles, 9 dobles bremselengden
Hvis farten 10 dobles, 100 dobles bremselengden
Men det stemmer jo at km/t / 3,6 = m/s
Står det ikke noe om bremselengen i boka di?

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Pugge litt teori da kanskje

Legg inn av Carpa »

Det står ingenting om bremselengde i læreboka nei!
Men man skal vel kunne det som står i teoriboken for bil også (trafikalt grunnkurs) og der står det sikkert....

Men, det holder kanskje å kjenne til dette med hvor drastisk bremselengden øker ved større fart.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Carpas Blogg - Pugge litt teori da kanskje

Legg inn av poulet_cavalier »

Carpa skrev:Har funnet noe på nettet med ingen pålitelige kilder

Beregne fart per sekund = Fart / 3,6 = antall meter pr sekund

Bremselengde:
Hvis farten dobles, 4 dobles bremselengde.
Hvis farten 3 dobles, 9 dobles bremselengden
Hvis farten 10 dobles, 100 dobles bremselengden

Men fant ingen formel for beregning av bremselengde :-k
Her er en side som dekker dette bra: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=573695

Men jeg tror du kommer langt med det du har funnet. Bremselengden øker med kvadratet av fartsøkningen (i den virkelige verden er dette selvsagt både feil og irrelevant - det er erfaring som gjelder. Selv ikke den verste nerd sitter og regner i hodet når man kjører)

Ta online testene om igjen og om igjen. De første gangene blir det alltid mange feil pga. måten spørsmålene er stilt. Når du har 0-4 feil gjentatte ganger så løp ned til trafikkstasjonen og ta prøven.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Carpas Blogg - Pugge litt teori da kanskje

Legg inn av jhn »

Carpa skrev:Det står ingenting om bremselengde i læreboka nei!
Men man skal vel kunne det som står i teoriboken for bil også (trafikalt grunnkurs) og der står det sikkert....

Men, det holder kanskje å kjenne til dette med hvor drastisk bremselengden øker ved større fart.
Tjaa, kanskje det er nok, siden det ikke står noe om det

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Pugge litt teori da kanskje

Legg inn av Carpa »

poulet_cavalier skrev:Her er en side som dekker dette bra: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=573695

Men jeg tror du kommer langt med det du har funnet. Bremselengden øker med kvadratet av fartsøkningen (i den virkelige verden er dette selvsagt både feil og irrelevant - det er erfaring som gjelder. Selv ikke den verste nerd sitter og regner i hodet når man kjører)

Ta online testene om igjen og om igjen. De første gangene blir det alltid mange feil pga. måten spørsmålene er stilt. Når du har 0-4 feil gjentatte ganger så løp ned til trafikkstasjonen og ta prøven.

Supert, skal ta en titt på den :thumleft

Er jo enig i at man ikke har tid til å regne på bremselengde når man er ute og kjører (ja ikke jeg i hvertfall :redface )
men jeg tror det er mer for å bevistgjøre at det eksisterer en bremselengde og at den øker dramatisk ved høyere fart.

Skal bare lese litt mer i teoriboka så skal jeg hive meg over disse testene. Vi får jo også et tilfeldig valgt spørsmål av sensor ved oppkjøring så det er greit å kunne teorien også, ikke bare vite hva som er de riktige svarene på prøven.

Men klart, jeg iler ned så fort dise onlinetestene beherskes. . Etter hva jeg har skjønt så kan jeg bare møte opp på slik dropp inn hos biltilsynet. Trenger vistnok ikke å melde meg opp på forhånd siden jeg har lappen på bil
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Bosted: Oslo

Re: Carpas Blogg - Pugge litt teori da kanskje

Legg inn av taco »

Holder nok å vite det sånn noenlunde. Det kan da ikke være noe fasitsvar på det. Det er alt for mange parametere for å fastslå bremselengde for mc. Det er teknikk, sykkel, vekt, dekk og ikke minst føret. (og ABS)
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Carpas Blogg - Pugge litt teori da kanskje

Legg inn av poulet_cavalier »

Bare et sånt lite ekstra tips: om du bruker briller eller linser så ikke glem dem når du tar prøven. Det henger gjerne to bilskilt eller lignende i enden av lokalet. Før du får ta prøven blir du bedt om å snu deg og lese det som står på skiltet.

Hva som skjer om du ikke klarer å lese bokstavene vet jeg ikke, men det er nok ikke bra.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Pugge litt teori da kanskje

Legg inn av Carpa »

poulet_cavalier skrev:Bare et sånt lite ekstra tips: om du bruker briller eller linser så ikke glem dem når du tar prøven. Det henger gjerne to bilskilt eller lignende i enden av lokalet. Før du får ta prøven blir du bedt om å snu deg og lese det som står på skiltet.

Hva som skjer om du ikke klarer å lese bokstavene vet jeg ikke, men det er nok ikke bra.
Åå, hmm da får jeg ta med lesebrillene da :thumleft

edit: eller, de henger vel på god avstand de. Er sikkert for å se om du kan se et skilt fra 30 meters avstand som er kriteriet for å få lov til å kjøre motorkjøretøy i trafikken.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Bosted: Kongsberg

Re: Carpas Blogg - Pugge litt teori da kanskje

Legg inn av Chevy1974 »

poulet_cavalier skrev:Bare et sånt lite ekstra tips: om du bruker briller eller linser så ikke glem dem når du tar prøven. Det henger gjerne to bilskilt eller lignende i enden av lokalet. Før du får ta prøven blir du bedt om å snu deg og lese det som står på skiltet.

Hva som skjer om du ikke klarer å lese bokstavene vet jeg ikke, men det er nok ikke bra.
Hææ? :scratch Det gjorde det ikkje når eg tok teorien :-k
Mulig det er ulike praksis rundt om i landet, eller mulig det er for "første-gangs" førerkort (altså når du ikkje har førarkort i andre klasser frå før)? Eller var det berre tilfeldigvis slik at eg slapp akkurat då? :roll
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Pugge litt teori da kanskje

Legg inn av Carpa »

Chevy1974 skrev:
poulet_cavalier skrev:Bare et sånt lite ekstra tips: om du bruker briller eller linser så ikke glem dem når du tar prøven. Det henger gjerne to bilskilt eller lignende i enden av lokalet. Før du får ta prøven blir du bedt om å snu deg og lese det som står på skiltet.

Hva som skjer om du ikke klarer å lese bokstavene vet jeg ikke, men det er nok ikke bra.
Hææ? :scratch Det gjorde det ikkje når eg tok teorien :-k
Mulig det er ulike praksis rundt om i landet, eller mulig det er for "første-gangs" førerkort (altså når du ikkje har førarkort i andre klasser frå før)? Eller var det berre tilfeldigvis slik at eg slapp akkurat då? :roll
På vegvesenet sine sidet står det: I forbindelse med teoritesten man må ta en synstest før prøven. Det er vel den enkleste delen, stryker jeg på den så ligger jeg vel tynt ann :lol:

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Carpas Blogg - Pugge litt teori da kanskje

Legg inn av poulet_cavalier »

Chevy1974 skrev:
poulet_cavalier skrev:Bare et sånt lite ekstra tips: om du bruker briller eller linser så ikke glem dem når du tar prøven. Det henger gjerne to bilskilt eller lignende i enden av lokalet. Før du får ta prøven blir du bedt om å snu deg og lese det som står på skiltet.

Hva som skjer om du ikke klarer å lese bokstavene vet jeg ikke, men det er nok ikke bra.
Hææ? :scratch Det gjorde det ikkje når eg tok teorien :-k
Mulig det er ulike praksis rundt om i landet, eller mulig det er for "første-gangs" førerkort (altså når du ikkje har førarkort i andre klasser frå før)? Eller var det berre tilfeldigvis slik at eg slapp akkurat då? :roll
Tror du slapp ved en inkurie. Jeg tok A i mai i år (og tok kl. B i 1983). ;-)

Edit: poenget er: ikke glem brillene (om man trenger dem).
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Bosted: Kongsberg

Re: Carpas Blogg - Pugge litt teori da kanskje

Legg inn av Chevy1974 »

poulet_cavalier skrev:Edit: poenget er: ikke glem brillene (om man trenger dem).
Hehe, det har du heilt rett i ;-)
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Pugge litt teori da kanskje

Legg inn av Carpa »

Min 7 år gamle datter tenker mye tanker og i dag fikk jeg følgende beskjed av henne:
"Mamma, når du skal kjøre motorsykkel så må du begynne med moped"

Vel, jeg er ikke enig med henne :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar