Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.)
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.)
anslagsvis mellom 5 og 20 km/t. Jeg satt over sykkelen min (Ninja 250R) med motoren av.
Etter dette må jeg holde styret ørlite til høyre for normal kjøring rett fram.
Jeg har også mistanke om at de fremre deler av kåpa ble flyttet noen millimeter.
En jeg snakket med mente at dersom man løsnet fester til framgaffel og komprimerte gaffelen
gjentatt ganger, ville dette kunne "gå seg til", og lett kunne la seg korrigere. Da snakker jeg om
styregeometri, og ikke kåpa, selvsagt.
Er det noen som har erfaring med slikt, og kan uttale seg om hvorvidt det høres sannsynlig ut
at en reparasjon er så enkel?
Han som kolliderte med meg kjørte en CX 500, og har antakelig (bare) ansvarsforsikring.
Bør jeg uansett involvere forsikringsselskape(ne)?
På forhånd takk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.
Nå har ikke jeg greie på mekking av sykler men det at styret har fått seg en trøkk og virker ørlite skjevt høres ikke bra ut. Den har tross alt en veldig viktig funksjon.
Jeg ville blandet inn forsikringsselskapet, da får du jo dekt eventuell reparasjon. At han har "bare" ansvarsforsikring går kun utover hans egen sykkel. Ansvarsforsikringen dekker dine reparasjoner så lenge det er hans skyld.
Carpas Tap a talk
Jeg ville blandet inn forsikringsselskapet, da får du jo dekt eventuell reparasjon. At han har "bare" ansvarsforsikring går kun utover hans egen sykkel. Ansvarsforsikringen dekker dine reparasjoner så lenge det er hans skyld.
Carpas Tap a talk
Sist redigert av Carpa den 24 sep 2012, 19:36, redigert 1 gang totalt.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
-
- Innlegg: 193
- Registrert: 29 mar 2011, 16:47
- Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
- Bosted: Bergen
Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.
Ikke minst fordi du da vil få dekket hele skaden. Dette er jo ikke din skyld. Hvis dere skulle klare å fikse det, og bli enige om at alt var i orden, ville det jo vært ekstra kjipt om det skulle dukke opp ting senere som kan spores tilbake til hendelsen. At han bare har ansvarsforsikring har ikke noe å si - den er jo nettopp til for å dekke skade på andre. Det er skader på hans egen doning han ikke vil få dekket.
Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.
Ja, etter en så liten trøkk er det mest sannsynlig at gaffelen bare har flyttet seg i festene. Dette er en enkel fiks.gsx750_80 skrev:En jeg snakket med mente at dersom man løsnet fester til framgaffel og komprimerte gaffelen
gjentatt ganger, ville dette kunne "gå seg til", og lett kunne la seg korrigere. Da snakker jeg om
styregeometri, og ikke kåpa, selvsagt.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.
Carpa, Lamberghini - takk for svar. Skadene på hans sykkel ble minimale, etter alt å dømme. Når han traff speilet mitt fikk hanpelsen skrev:Ja, etter en så liten trøkk er det mest sannsynlig at gaffelen bare har flyttet seg i festene. Dette er en enkel fiks.gsx750_80 skrev:En jeg snakket med mente at dersom man løsnet fester til framgaffel og komprimerte gaffelen
gjentatt ganger, ville dette kunne "gå seg til", og lett kunne la seg korrigere. Da snakker jeg om
styregeometri, og ikke kåpa, selvsagt.
en flenge i noe lerret mellom vindskjerm og frontlykt.
Jeg antar han bare har ansvarsforsikring, og antakelig betaler lite (på CX'en som er veteran). Evt bonustap blir antakelig mindre enn
de reelle kostnadene jeg vil ha for reparasjon. Som amatør har jeg lyst til å benytte verksted(et) uansett..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.
Ja, jeg håper det. selv om sykkelen ikke er beregnet for å ta belastninger av denne typen regner jeg med at styrekrona mm (om det er detpelsen skrev:Ja, etter en så liten trøkk er det mest sannsynlig at gaffelen bare har flyttet seg i festene. Dette er en enkel fiks.gsx750_80 skrev:En jeg snakket med mente at dersom man løsnet fester til framgaffel og komprimerte gaffelen
gjentatt ganger, ville dette kunne "gå seg til", og lett kunne la seg korrigere. Da snakker jeg om
styregeometri, og ikke kåpa, selvsagt.
det heter), ikke har tatt skade. På den annen side : hva vet jeg om hva som skal "regnes med" - jeg har kjørt mye sykkel, men har ikke så mye
peil på det mekaniske, egentlig.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.
Styret og gaflene kan vri seg. Å løsne og vri tilbake kan være nok, men jeg tror kanskje jeg ville fått det sjekket for å forsikre meg om at selve gaffelbeina ikke har blitt bøyd. Dette vil fort kunne påvirke dempingen og etterhvert gjøre at disse blir dårlige.
Gammelgutt som var på forumet her gikk i bakken i en rundkjøring. Han vridde tilbake gaflene og har kjørte flere titusener med kilometer etter dette... så det trenger ikke å være værre.
Gammelgutt som var på forumet her gikk i bakken i en rundkjøring. Han vridde tilbake gaflene og har kjørte flere titusener med kilometer etter dette... så det trenger ikke å være værre.
Det er det samme for skylda hvem som har den...
Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.
hvis gaffelen går lett etter at den er fikset på denne måten er den rett. Hvis gaffelen har blitt skjev vil den nype etter at man har skrudd til alle festene. Så dette kjenner man lett.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.
Det har jeg ikke tenkt på. Det virker ikke helt usannsynlig at et eller begge gaffelbein kan ha blitt skjeve. En fulltanket CX med sidevesker pluss fører kan kanskje veie 350 - 400 kg. Når denne ekvipasjen stopper i siden på en 250 kan vel litt av hvert skje, selv om hastigheten antakelig var bare 10-20 km/t.Dexter skrev:Styret og gaflene kan vri seg. Å løsne og vri tilbake kan være nok, men jeg tror kanskje jeg ville fått det sjekket for å forsikre meg om at selve gaffelbeina ikke har blitt bøyd. Dette vil fort kunne påvirke dempingen og etterhvert gjøre at disse blir dårlige.
Gammelgutt som var på forumet her gikk i bakken i en rundkjøring. Han vridde tilbake gaflene og har kjørte flere titusener med kilometer etter dette... så det trenger ikke å være værre.
Ut fra det folk sier her blir jeg mer og mer overbevist om at det sannsynligvis er best å involvere forsikringsselskapene først som sist.
Faktisk er det snart 2 uker siden kollisjonen - jeg la ikke merke til skjevhetene den første dagen eller så..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.
Parkerte Triumphen til eks-kjerringa i sida på en BMW i ei rundkjøring en gang. (BMWen stakk av men dukket opp igjen senere...) Forhjulet stod MYE ute av stilling, men bare et gaffelbein ble faktisk bøyd. Det andre ble målt og friskmeldt. Kunne ikke kjøre sykkelen etter smellen.
Husk å alltid skrive skademelding. Blir dere enige om å ta oppgjøret privat trenger dere ikke bruke forsikringene, men du har i alle fall en signert melding. Og som hos deg kan det dukke opp ting senere.
Husk å alltid skrive skademelding. Blir dere enige om å ta oppgjøret privat trenger dere ikke bruke forsikringene, men du har i alle fall en signert melding. Og som hos deg kan det dukke opp ting senere.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- KrankenWagen
- Innlegg: 135
- Registrert: 26 apr 2012, 12:21
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R
Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.
Bruk forsikringen. Få et verksted til å se på det.
Styrekronen kan være skadd og, i tillegg til annet du ikke kan se selv sånn med engang.
Styrekronen kan være skadd og, i tillegg til annet du ikke kan se selv sånn med engang.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.
Statens vegvesen opplyser at den sykkelen som traff min er begjært avskiltet i november i fjor.KrankenWagen skrev:Bruk forsikringen. Få et verksted til å se på det.
Styrekronen kan være skadd og, i tillegg til annet du ikke kan se selv sånn med engang.
Den har ingen forsikring. Da må jeg finne ut hva jeg skal gjøre..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=563171gsx750_80 skrev:Statens vegvesen opplyser at den sykkelen som traff min er begjært avskiltet i november i fjor.KrankenWagen skrev:Bruk forsikringen. Få et verksted til å se på det.
Styrekronen kan være skadd og, i tillegg til annet du ikke kan se selv sånn med engang.
Den har ingen forsikring. Da må jeg finne ut hva jeg skal gjøre..
Høy risiko
- Skulle du kollidere med en som ikke har ansvarsforsikring, vil Trafikkforsikringsforeningen utbetale erstatning. Trafikkforsikringsforeningen kan kreve regress fra den som har kjørt uten forsikring, forklarer Osland.
- Hvis du er ansvarlig for skadepåførselen, ikke har betalt ansvarsforsikring, og det i tillegg er snakk om alvorlige personskader, kan du i verste fall risikere en milliongjeld og bli gjeldslave resten av livet.
Kontakt ditt eget forsikringsselskap så hjelper de deg sikkert med dette.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.
Meget nyttig informasjon, og nytt for meg. Mange takk!!Carpa skrev:http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=563171gsx750_80 skrev:Statens vegvesen opplyser at den sykkelen som traff min er begjært avskiltet i november i fjor.KrankenWagen skrev:Bruk forsikringen. Få et verksted til å se på det.
Styrekronen kan være skadd og, i tillegg til annet du ikke kan se selv sånn med engang.
Den har ingen forsikring. Da må jeg finne ut hva jeg skal gjøre..
Høy risiko
- Skulle du kollidere med en som ikke har ansvarsforsikring, vil Trafikkforsikringsforeningen utbetale erstatning. Trafikkforsikringsforeningen kan kreve regress fra den som har kjørt uten forsikring, forklarer Osland.
- Hvis du er ansvarlig for skadepåførselen, ikke har betalt ansvarsforsikring, og det i tillegg er snakk om alvorlige personskader, kan du i verste fall risikere en milliongjeld og bli gjeldslave resten av livet.
Kontakt ditt eget forsikringsselskap så hjelper de deg sikkert med dette.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Skjev styregeometri og forskjøvet kåpe (påkjørt høyre s.
Hvis kåperamma har fått seg en smell, vil du seinere kune oppleve at plasten sprekker, fordi plasten står litt i spenn. Når vi takserte sykler, blei det alltid bestilt/taksert ny kåperamme, når det var en liten skjeivhet.
Gaffelen har de fleste skrevet noe vettigt om, er du heldig, er det bare å løsne litt på skruene på styrestem og topplate, og line opp riktig. Skru så fast igjen. Men er det en skjeivhet i styrestem, vil gaffelen vri seg tilbake i feil posisjon etterhvert.
Gaffelen har de fleste skrevet noe vettigt om, er du heldig, er det bare å løsne litt på skruene på styrestem og topplate, og line opp riktig. Skru så fast igjen. Men er det en skjeivhet i styrestem, vil gaffelen vri seg tilbake i feil posisjon etterhvert.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.