Er ihvertfall anbefalt å gjøre på en plass i første omgang. Ellers har jeg ikke noe tips - har ikke prøvd selv.
NB! Det ligger ihvertfall en video på Youtube som har overlevd MC-føreren - bl.a. en norsk gutt som filmer bakhjulskjøring på sin nye KTM - og han kjører på bakhjulet noen km langs trafikert vei på filmen. Så han har jo rimelig peiling da vil jeg tro... noen uker etter den videoen står det imidlertid R.I.P. fra kameratene i kommentarfeltet, så man kan jo gjøre seg sine tanker...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul. RuneMC's foto på Flickr Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC skrev:
NB! Det ligger ihvertfall en video på Youtube som har overlevd MC-føreren - bl.a. en norsk gutt som filmer bakhjulskjøring på sin nye KTM - og han kjører på bakhjulet noen km langs trafikert vei på filmen. Så han har jo rimelig peiling da vil jeg tro... noen uker etter den videoen står det imidlertid R.I.P. fra kameratene i kommentarfeltet, så man kan jo gjøre seg sine tanker...
Det skal sies at dersom jeg mestrer det kommer jeg aldri til å gjøre det på offentlige veier der det finnes tegn til annen trafikk!
Til dét er jeg for gammel og for opptatt av konsekvenser til å være i stand til
Mckjøring kan jo gå galt hver dag, så det er ikke sikkert at det var nettopp dette som tok knekken på han. Men synd uansett..
Jeg har også begynt så smått med clutch-wheelies på Duken. Har vel kjørt en 10 meter på bakhjulet til nå (i kraftig aksellerasjon, tør ikke ta den så høyt opp).
Vær forsiktig med å svinge styret noe som helst når forhjulet er i lufta, jeg gikk nesten på en blemme der jeg kom ned med det litt skjevt - som nesten resulterte i et nærmere bekjentskap av en hekk... :-)å
Lykke til! Fordel å ha høyrefoten på bakbremsen, slik at man kan korrigere om man går for langt
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Blei jaggu noen småløft idag gitt :) Hadde holdt på enda hadde ikke håndtaket løsnet fra gassrullen :) Hehe.. Gleder meg til det nye limet har tørket så jeg kan fortsette :)
Bjønnavind skrev:Blei jaggu noen småløft idag gitt :) Hadde holdt på enda hadde ikke håndtaket løsnet fra gassrullen :) Hehe.. Gleder meg til det nye limet har tørket så jeg kan fortsette :)
Baklhjulskjøring er gøy, men unngå å gjøre det i trafikken... spesielt ikke i f.eks operatunnellen med politisykler på slep -.-
Fikk ei velfortjent kjørepause for det tidligere i år. Ironisk nok kjører jeg penere nå som jeg har 200hk enn jeg gjorde med 72hk for noen mnd siden...
Edit:
For de med sport-tourer/streetfighter/sportsykkel kan det lønne seg å kjøre i lav fart (20-30km/t) og clutche. Dra opp turtallet litt og litt for å finne ut hvor høyt du kommer til hvilket turtall. ikke "jag" en wheelie med det første. Ellers kan det funke greit på kjøre i den hastigheten der powerbandet ligget på hugget og bare "choppe" gassen. Hvor mye du umiddelbart gir + hvor fort du kjører i utgangspunktet bestemmer hvor fort du havner på ryggen.
Anbefaler å prøve seg frem fra liten fart og lite pådrag uansett metode.
Grunnen til å ikke jage er at store sportssykler kan la deg jage en dårlig wheelie opp i stor fart, hvorpå faceplant blir verre enn i 40-50.
Sist redigert av StigRune den 25 sep 2012, 12:22, redigert 1 gang totalt.
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
StigRune skrev:Baklhjulskjøring er gøy, men unngå å gjøre det i trafikken... spesielt ikke i f.eks operatunnellen med politisykler på slep -.-
Fikk ei velfortjent kjørepause for det tidligere i år. Ironisk nok kjører jeg penere nå som jeg har 200hk enn jeg gjorde med 72hk for noen mnd siden...
Hvilken plast gikk med? Den i lomma eller den på sykkelen?
StigRune skrev:Baklhjulskjøring er gøy, men unngå å gjøre det i trafikken... spesielt ikke i f.eks operatunnellen med politisykler på slep -.-
Fikk ei velfortjent kjørepause for det tidligere i år. Ironisk nok kjører jeg penere nå som jeg har 200hk enn jeg gjorde med 72hk for noen mnd siden...
Hvilken plast gikk med? Den i lomma eller den på sykkelen?
Den i lomma. Hadde god kontroll på sykkelen, men de jeg passerte mellom synes sikkert ikke bunnpanna på er-6f'n inspirerte til tillitt. det syntes ihvertfall ikke politifolkene som stoppa meg. Og jeg må jo innrømme at jeg tenkte at dette ikek var det lureste jeg kunne drive på med selv også. Men de var hyggelige og profesjonelle, så det gikk greit. Var litt kjipt at jeg ikke fikk kjøre hjem engang, tho... kosta 2500 å få taua sykkelen de få km hjem. Også måtte jeg vise sykkelen pga jeg hadde ikke fått skrevet inn leovince potta i vognkortet. De mente den bråka fælt, noe den forsåvidt gjør, men nå er den godkjent og det står ikke noe om db-killer der, så da kan de ikke klage lengre ihvertfall..
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
StigRune skrev:Baklhjulskjøring er gøy, men unngå å gjøre det i trafikken... spesielt ikke i f.eks operatunnellen med politisykler på slep -.-
Fikk ei velfortjent kjørepause for det tidligere i år. Ironisk nok kjører jeg penere nå som jeg har 200hk enn jeg gjorde med 72hk for noen mnd siden...
Hvilken plast gikk med? Den i lomma eller den på sykkelen?
Den i lomma. Hadde god kontroll på sykkelen, men de jeg passerte mellom synes sikkert ikke bunnpanna på er-6f'n inspirerte til tillitt. det syntes ihvertfall ikke politifolkene som stoppa meg. Og jeg må jo innrømme at jeg tenkte at dette ikek var det lureste jeg kunne drive på med selv også. Men de var hyggelige og profesjonelle, så det gikk greit. Var litt kjipt at jeg ikke fikk kjøre hjem engang, tho... kosta 2500 å få taua sykkelen de få km hjem. Også måtte jeg vise sykkelen pga jeg hadde ikke fått skrevet inn leovince potta i vognkortet. De mente den bråka fælt, noe den forsåvidt gjør, men nå er den godkjent og det står ikke noe om db-killer der, så da kan de ikke klage lengre ihvertfall..
Kjipt (de burde da sette pris på sånt), men godt du har fått den tilbake igjen nå! Ble det mange måneder uten og mye i bot? Og var det paragraf 3 de tok deg på?
TBI81 skrev:
Kjipt (de burde da sette pris på sånt), men godt du har fått den tilbake igjen nå! Ble det mange måneder uten og mye i bot? Og var det paragraf 3 de tok deg på?
Vel, situasjonen var jo et stykke fra risikofri, så har forståelse for at de ikke var så imponert over dømmekraften min. Heldigvis (eller for å være litt greie) glemte de å ta underskriften min på at jeg godtok førerkortbeslag, så lappen kom i posten sammen med et forelegg på 6000 for uforsvarlig kjøring (§3 ja).
Vi hadde en liten diskusjon hvorvidt bakhjulskjøring i seg selv kvalifiserer til beslag, ettersom det i tapsforskriften står spesifisert at det gjelder etter ulykke eller i farlig situasjon (ikke ordrett, men sitter på jobb). Men ettersom situasjonen definitivt var risikofyllt pga to biler i <1 meters avstand la jeg meg rimelig flat... I motsetning til et tilfelle jeg hadde med en politistudent som ble lettere opphisset da jeg fortalte ham at jeg ikke hadde kommet til å godta beslag da han truet med det etter å ha gitt meg en advarsel for å ha kjørt på bakhjulet på en vei uten trafikk.
er-6f: ca 40.000km
zx-10r: 30.500km (17.000km med meg som eier)
Motorsykler kjørt:
Triumph: Street Triple, Speed Triple, Daytona 675, Sprint GT, Tiger
Aprilia: Superoduro (eller noe sånt), rs 125
Kawasaki: Er-6f, zx-10r, z1000, z1000sx, z750, vn900, bn125(lettsykkelen min)
Ktm: en eller annen 450f e.l. husker ikke
Skrusuki GSX-R 1000 '13... bleh..
Vi var jo ganske aktive på dette feltet i Gammle dager da vi kjørte mopped og lettvekter Sommer som vinter, i byn og hvor det måtte "passe", på hjulet skulle den. 100-vis av meter på hjulet var regelen
Men, det ble mindre av det når jeg fikk -67 Bonnevillen, den var ikke god å få på hjulet, den slura bare på kløtsjen hvis jeg herrja for mye men
Og nå er jeg for stiv og støl i skråtten til å drive det så langt i den spårtn, men det hender forhjule på 1050 Tigern eller Multistradan får seg en liten utilsiktet luftetur ut av et å annet veikryss, og 1200 Banditen var ganske lettbedd den og