Nå som jeg trodde at jeg trygt kunne kjøreSuperMorten skrev:Ikke for å skremme, men jeg mistet venstre forhjul i 90 km/t (Tror det var i 1988/89). Verkstedet hadde byttet bremser, og ikke festet hjulet skikkelig. Kjente en massiv vibrering, som ble værre og værre. Husker jeg tenkte at jeg skulle se på det senere, men ung og dum som jeg var (nå er jeg ikke ung lenger), skjønte jeg ikke hva det var.. Jeg så plutselig et hjul som forsvant foran meg. Et par sekunder senere var det et gnistregn værre enn nyttårsaften opp på siden av bilen, og jeg stoppet... Måtte løpe langt etter hjulet. Veldig langt. Verkstedet beklaget, og rettet alle feil, og ba på sine knær om at jeg aldri fortalte det til noen.. Sånt var visst dårlig reklame..
Ihvertfall en 8-10 mil. Det er lange avstander i bygde-Norge.. Men hvis bolter/muttere er sjekket, og det ikke er løst, detter det ihvertfall ikke av. Hos meg ble vibrasjonene værre og værre jo fortere jeg kjørte, og så mener jeg å huske at høyresvinger (løst hjul "ytterst" fikk mest vekt) gjorde vibrasjonene sterkere..Carpa skrev:Nå som jeg trodde at jeg trygt kunne kjøreSuperMorten skrev:Ikke for å skremme, men jeg mistet venstre forhjul i 90 km/t (Tror det var i 1988/89). Verkstedet hadde byttet bremser, og ikke festet hjulet skikkelig. Kjente en massiv vibrering, som ble værre og værre. Husker jeg tenkte at jeg skulle se på det senere, men ung og dum som jeg var (nå er jeg ikke ung lenger), skjønte jeg ikke hva det var.. Jeg så plutselig et hjul som forsvant foran meg. Et par sekunder senere var det et gnistregn værre enn nyttårsaften opp på siden av bilen, og jeg stoppet... Måtte løpe langt etter hjulet. Veldig langt. Verkstedet beklaget, og rettet alle feil, og ba på sine knær om at jeg aldri fortalte det til noen.. Sånt var visst dårlig reklame..
![]()
Hvor langt kom du forresten før hjulet stakk av?
Takk takkmekkern skrev:hvis hjulboltene sitter skrudd til og det ikke rister over 60 så reis på ferie og ta det når du kommer hjem-God tur forresten.
RuneMC skrev:Her forsvinner vibreringen over en viss hastighet, sånn sett bør det ikke være noe alvorlig galt.
Men er det ALU eller stålfelg? Stålfelg - ingen problem med sveising. ALU - er et notorisk vanskelig materiale å reparere/sveise. Men igjen, det kommer helt an på hvor gode kunnskaper de har i den felgrettings-butikken. Hvis vi antar at de har et rykte å ta vare på vil jeg tro det er safe å kjøre. Bør ihvertfall være tryggere enn f.eks. adventure syklister som får sveiset ramma på motorsykkelen i en bakgård i indre Mongolia :-)
Jo, det var de som gjorde hele jobben.RuneMC skrev:Åja, så det var ikke Oslo Felgretting som gjorde hele jobben? Antok at det var det, siden det stod både om retting og sveising på siden deres.
Her en diskusjon om temaet sveising av lettmetallsfelger http://www.mig-welding.co.uk/forum/show ... hp?t=11639 - noen av debattantene er ganske kategoriske i å fraråde at amatører gjør det ihvertfall...
Ja, for da er det jo lett å punktereCarpa skrev:Takk, jeg får bare kjøre pent og følge godt med på om det eventuelt utvikler seg.
Det er skikkelig irriterende å måtte kjøre på "nåler" da
Det blir jo som å vente på en punktering daMaxTron skrev:Ja, for da er det jo lett å punktereCarpa skrev:Takk, jeg får bare kjøre pent og følge godt med på om det eventuelt utvikler seg.
Det er skikkelig irriterende å måtte kjøre på "nåler" da
Så lenge du unngår nålene så går det nok braCarpa skrev:Det blir jo som å vente på en punktering daMaxTron skrev:Ja, for da er det jo lett å punktereCarpa skrev:Takk, jeg får bare kjøre pent og følge godt med på om det eventuelt utvikler seg.
Det er skikkelig irriterende å måtte kjøre på "nåler" da![]()
men håpe på at den ikke skal skje