RuneMC skrev:Fullsyntetisk eller ikke har lite å si - den oljen du har er sannsynligvis for bil, tilsatt diverse som skal gjøre den glattest mulig. (Diverse API klassifiseringer som ikke er egnet for MC med våt clutch). http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil -> Les om JASO MA2 klassifiseringen. Står ikke det på etiketten på oljen du har kjøpt, bør du kjøpe en som har denne klassifiseringen istedenfor.
For MC skal oljen ikke bare smøre, den skal gi friksjon i clutchen og ikke degraderes pga slitasjen i clutchen - det er nettopp det som JASO MA2 klassifiseringen gir en garanti for.
Så 4 takts olje med JASO MA2 på etiketten og viskositeten som er angitt i brukermanualen (mange MC'er bruker 10w-40)
Peileglass som man ser på et par min etter at motoren har gått litt og mellom max og min merket - eneste sikre metode fordi variabel mengde kan være i filter og motoren kan bruke noe olje over tid (ellers hadde din metode med å fylle på akkurat det du tar ut vært grei). Overfylling kan være like alvorlig som underfylling på vissse MC. Peiles når MC er loddrett på flatt underlag - senterstøtte til god hjelp da. Når motoren går vil oljen være i sirkulasjon og borte fra peileglasset.
Problemet med Honda's første generasjon V4 er meget høyt trykk mellom vippearm og kamaksler. 2 x stive dobble ventilfjærer inn på en knast på kammen.
Og lang vei fra oljepumpe til kammer. Og at oljepumpa leverer lite olje på tomgang.Skal man ha en olje som fungerer, må man ha en olje med stor nok andel sink, eller som har svært sterk oljefilm.
I dagens oljer blir sink tatt bort, fordi den påvirker katalysatorer negativt.
Derfor står man igjen med oljer som Motul 300V, som har meget sterk oljefilm. En mineralolje tåler 6-700 kg/cm2 før filmen brytes, 300V tåler 22 tonn (gjett hvor positivt det er i en motor med høyt fjærtrykk på kammen). Det er en himla stor forskjell, som gjør den særdeles godt egnet på sykler med denslags problemer. Jeg har solgt såpass mange sett kamaksler til VF'ene, at jeg merket kjempeforskjellen på hva slags olje man brukte. Og derfor er jeg fortsatt skeptisk til Castrol GPS (selv om den nok er bedre nå enn dengang)...
Det finns sikkert andre oljer som kan fungere, bla veit jeg at Pennzoil kan fungere ok. Og Spectro med Honda's molybdentilsetning. Men jeg anbefaler den oljen jeg jeg har desidert best kjennskap til. Jeg levde tross alt av å selge deler til disse syklene på 80 og 90-tallet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
fotan skrev:Min VF 750 fra 82 har vandret 39000 miles, da sverger jeg til Motul 300V Compotition...og bare den. Noen som vet om exakt sjappe den selges?
fotan skrev:Min VF 750 fra 82 har vandret 39000 miles, da sverger jeg til Motul 300V Compotition...og bare den. Noen som vet om exakt sjappe den selges?