Vedlikeholdtips for nybegynnere

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Borgers
Motorsykkelen din: Din MC her

Vedlikeholdtips for nybegynnere

Legg inn av Borgers »

God lørdagskveld:)

Var en tur innom Biltema istad og tittet på litt polish wax, avfetning o.l. Valgte og ikke kjøpe noe før jeg hadde fått litt tips og triks av dere her. Så blant annet at de polishwaxene var for forksjellige farger på lakken. Litt usikker om det har noe å si?

Jeg lurer egentlig på alt fra hva slags kjedeolje jeg burde bruke, motorolje, fjerne dritt på felger og potte, mest effektivt vaskemetode, fjerning av småriper og ikke minst å holde motorsykkelen rustfri. Hva slags merker anbefales osv?:)

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Re: Vedlikeholdtips for nybegynnere

Legg inn av RuneMC »

Bruker Biltema's voksshampoo når det er vanlig vask. Egentlig er ikke det noen favoritt men grei nok. Clas Ohlson solgte før Autosmart (svensk merke) med carnuba voks - beste bilvask (funker sikkert på MC også) jeg har hatt. Selv svampen ble ren - det er et godt tegn :thumleft

For lakkerte flater kan du sikkert bruke samme som til bil når det gjelder polering.

Noen ganger bruker jeg S100 og en oppvaskbørste til å fordele det - men ganske dyr, så forbeholdt de gangene jeg vil ha den til å se spesielt ren og pen ut.

Autosol hvis du skal ha noe krom/metall fint igjen. Fint til å fjerne asfaltprikker/flekker med også.

Kjedeolje - noen bruker girolje og synes det er billig og bra. (Står faktisk anbefalt i brukermanualen min også.) Selv bruker jeg div sprayer. Biltema's "Racing" synes jeg var val klissete. Shell's har jeg brukt endel og nå sist Motul's Chain Lube "roadPlus" som er av en tørrere type med teflon. Har også bruk Profi Dry Lube noe, men liten boks gjør den udrøy og dyr i bruk.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

For en tid siden skulle jeg vaske den gamle sykkelen gør salg og bakfelgen var helt svart av olje og dritt fra kjedet etter ganske ivrig dmøring på langtur.
Hadde ingenting om egnet seg å vaske med så måtte være kreativ. Har sett dette programmet ekstrem rengjøring og jammen har jeg ikke lært noe av disse gamle damene.
Bruk olje for å fjerne olje sa de.

Så fant frem noe tennveske og jammen skal jeg si det var efektivt. Møkka rant av felgen.
Ellers er CRC sin easyclean fin å fjerne asfalt med.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

JohnnyTh skrev:Bruk olje for å fjerne olje sa de.

Så fant frem noe tennveske og jammen skal jeg si det var efektivt
så du har smørt kjedet med tennveske? :lol :lol :P :p
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

mekkern skrev:
JohnnyTh skrev:Bruk olje for å fjerne olje sa de.

Så fant frem noe tennveske og jammen skal jeg si det var efektivt
så du har smørt kjedet med tennveske? :lol :lol :P :p
Nei har brukt olje til det og siden tennveske er petroliumsbasert så er det vel derfor det virket å bra:)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar