MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

Uten å avspore på noen som helst måte, er det en tanke som har kommet igjen og igjen når jeg leser om MC-ulykker, uavhengig av skadeomfang osv: Det virker på meg som om de aller fleste ulykkene er "alene-ulykker". At MC-fører overvurderer egne ferdigheter, evt feiltolker veiens tilstand. eller på annen måte gjør en feil, som fører til ulykken. Nå finnes det sikkert statistikker på dette, men i skrivende stund har jeg ikke funnet noe som hverken bekrefter eller avkrefter mine synspunkter.
Men for min egen del tror jeg at jeg har opplevd de mest skremmende situasjonene alene. Jeg gjør en feilvurdering, er ikke våken nok, eller kjenner ikke veien godt nok til å vite at det var et hull akkurat der, altså kjørte jeg for fort akkurat der..

Derfor er jeg i ferd med å konkludere (kanskje både feil og farlig men...) med at bilførerne rundt meg ikke utgjør den største faren, men at det er JEG som mc-fører som utgjør den største faren mot meg selv..?

Etter å ha skrevet dette, ser jeg at dette kanskje skulle vært en egen tråd..?? Jeg lar andre avgjøre det tror jeg..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39732
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Det er nettopp dette som er litt komplisert...
Enten har MC-føreren overvurdert egne kjøreferdigheter og forulykket pga. førerfeil og mangel av kjøreerfaring sov., osv.
Eller så kan flere av ulykkene ha en "usynlig" (vært på åstedet, men ikke registret selv hva tilstedeværelsen har ført til) involvert part, som f.eks. dyr som har forvillet seg ut i veibanen og fått MC-føreren til å reagere på en måte som fører til at vedkommende mister kontrollen.
En annen årsak kan være bilførere som f.eks. kommer litt for kjapt rundt en sving midt i veien og får MC-føreren til å gjøre en unnamanøver som vedkommende ikke greier "å ta inn igjen" og som dermed fører til fatal grøftekjøring...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: MC-ulykker

Legg inn av ega16 »

Også har vi slike drapsmaskiner på veien da..

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10054378" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av rogg »

ega16 skrev:Også har vi slike drapsmaskiner på veien da..

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10054378" onclick="window.open(this.href);return false;
Vil jo velge og tro at vi ikke har så mange av dem på veiene. Erfaring jeg har med vogntogsjåfører på Norske veier er gode. Slitter litt mere med disse lastebilsjåførene i tippbiler. Ofte unge gutter som tror de er konge på veien. Disse holder jeg god avstand til.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

AJ skrev:Det er nettopp dette som er litt komplisert...
Enten har MC-føreren overvurdert egne kjøreferdigheter og forulykket pga. førerfeil og mangel av kjøreerfaring sov., osv.
Eller så kan flere av ulykkene ha en "usynlig" (vært på åstedet, men ikke registret selv hva tilstedeværelsen har ført til) involvert part, som f.eks. dyr som har forvillet seg ut i veibanen og fått MC-føreren til å reagere på en måte som fører til at vedkommende mister kontrollen.
En annen årsak kan være bilførere som f.eks. kommer litt for kjapt rundt en sving midt i veien og får MC-føreren til å gjøre en unnamanøver som vedkommende ikke greier "å ta inn igjen" og som dermed fører til fatal grøftekjøring...
Mulig du har rett i dine to siste teorier, men tro om ikke det ville vist sæ i statistikken til de overlevende. Altså at de som overlever slike ting hadde fortalt om det litt oftere.
Vi mc-førere kjører vel helst styggfort når vi er alene, derfor har jeg litt tro på SuperMortens teori.
Men gudene vet ... de burde i hvertfall vite

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

Teorien min er vel sånn ca 50/50 basert på hva jeg leser OG egne opplevelser.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: MC-ulykker

Legg inn av ega16 »

rogg skrev:
ega16 skrev:Også har vi slike drapsmaskiner på veien da..

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10054378" onclick="window.open(this.href);return false;
Vil jo velge og tro at vi ikke har så mange av dem på veiene. Erfaring jeg har med vogntogsjåfører på Norske veier er gode. Slitter litt mere med disse lastebilsjåførene i tippbiler. Ofte unge gutter som tror de er konge på veien. Disse holder jeg god avstand til.
Ja får håpe det ikke er så mange av dem. Mulig jeg har litt feil inntrykk men virker som vogntogn er innvolvert i mange av møteulykkene (både bil og mc).

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: MC-ulykker

Legg inn av ega16 »

Jeg vil tro at de fleste som kjører styggfort stortsett gjør dette på veier som de kjenner godt?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

ega16 skrev:
rogg skrev:
ega16 skrev:Også har vi slike drapsmaskiner på veien da..

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10054378" onclick="window.open(this.href);return false;
Vil jo velge og tro at vi ikke har så mange av dem på veiene. Erfaring jeg har med vogntogsjåfører på Norske veier er gode. Slitter litt mere med disse lastebilsjåførene i tippbiler. Ofte unge gutter som tror de er konge på veien. Disse holder jeg god avstand til.
Ja får håpe det ikke er så mange av dem. Mulig jeg har litt feil inntrykk men virker som vogntogn er innvolvert i mange av møteulykkene (både bil og mc).
Det var en dokumentar på tv om dette for en tid tilbake. Det er vel mistanke om at mange av disse ulykkene er selvmord, selv om også dette er vanskelig å bevise.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

ega16 skrev:Jeg vil tro at de fleste som kjører styggfort stortsett gjør dette på veier som de kjenner godt?
Joda, ikke så usannsynlig, men likevel, jo nærmere grensen for dine evner du er, dess større sannsynlighet for å tråkke over.
På kjente veier vil man kanskje også pushe grensene litt ekstra

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: MC-ulykker

Legg inn av ega16 »

SuperMorten skrev:
ega16 skrev:
rogg skrev:
ega16 skrev:Også har vi slike drapsmaskiner på veien da..

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10054378" onclick="window.open(this.href);return false;
Vil jo velge og tro at vi ikke har så mange av dem på veiene. Erfaring jeg har med vogntogsjåfører på Norske veier er gode. Slitter litt mere med disse lastebilsjåførene i tippbiler. Ofte unge gutter som tror de er konge på veien. Disse holder jeg god avstand til.
Ja får håpe det ikke er så mange av dem. Mulig jeg har litt feil inntrykk men virker som vogntogn er innvolvert i mange av møteulykkene (både bil og mc).
Det var en dokumentar på tv om dette for en tid tilbake. Det er vel mistanke om at mange av disse ulykkene er selvmord, selv om også dette er vanskelig å bevise.
Håper virkelig folk er så egoistiske at de involverer andre uskyldige mennesker sin egen frivillige død, ille nok med familie og venner.

jhn skrev:Joda, ikke så usannsynlig, men likevel, jo nærmere grensen for dine evner du er, dess større sannsynlighet for å tråkke over.
På kjente veier vil man kanskje også pushe grensene litt ekstra
Godt poeng. Så lenge man forsetter å pushe grenser så vil man nok nå et visst punkt.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: MC-ulykker

Legg inn av AndreasB »

RuneMC skrev:
Svolp skrev:http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/osta ... /1.8341203
Usj.. Håper det går bra!
Nja, jeg har begrenset sympati med de som kjører altfor fort i tettbebygd strøk - litt mer detaljer her: http://dt.no/nyheter/kritisk-skadd-i-mo ... -1.7562999 og om råkjøring i veien her http://www.eikernytt.no/nyhet.cfm?nyhetid=81 Har selv blitt passert av sorten som kommer i 100+ noen ganger i 60-soner både på Hurumlandet og på Vestsideveien i Lier - synes at 60 og under bør man respektere. Dessverre er det en minoritet som ikke gjør det, og da krever beboerne fartsdumper og da må fartsgrensen ned til 40 ...og derfor blir det stadig flere 40-soner... :doh
Om 60-sonen ikke står i stil med området den er satt i da? Nei, norske fartsregler er patetiske..

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: MC-ulykker

Legg inn av AndreasB »

RuneMC skrev: og om råkjøring i veien her http://www.eikernytt.no/nyhet.cfm?nyhetid=81
Løsningen er jo enkel! Sett opp fartsgrensa! :)

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Bosted: Oslo!

Re: MC-ulykker

Legg inn av AndreasB »

jhn skrev:Joda, ikke så usannsynlig, men likevel, jo nærmere grensen for dine evner du er, dess større sannsynlighet for å tråkke over.
På kjente veier vil man kanskje også pushe grensene litt ekstra
Pushe grenser er eneste måte å øke grensen på. Om man hele tiden kjører safe, kommer man få seg en jævla overraskelse en vakker dag..

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: MC-ulykker

Legg inn av ega16 »

AndreasB skrev:
jhn skrev:Joda, ikke så usannsynlig, men likevel, jo nærmere grensen for dine evner du er, dess større sannsynlighet for å tråkke over.
På kjente veier vil man kanskje også pushe grensene litt ekstra
Pushe grenser er eneste måte å øke grensen på. Om man hele tiden kjører safe, kommer man få seg en jævla overraskelse en vakker dag..
Sant nok, men det bør man gjøre på bane og ihvertfall ikke på veier i tettbygde strøk. Ellers så er jeg ikke helt enig i det siste du sier, kjører man safe så har man også større marginer for å hente seg inn dersom noe uforutsett skulle skje, man skal ikke mye opp i hastighet for å merke at beslutning og handlingsrommet krymper betraktelig.

Svar