Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
lasse_hansen
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020

Re: Lasse`s logg: Blir GAL! :P :p

Legg inn av lasse_hansen »

Grunnen til å gjøre noe med lyder som skal være der:
Det irriterer meg noe grenseløst. hehe :lol

Og helt seriøst, lyden har blitt en god del værre enn den var før. Hørtes ikke på tomgang før, det gjør den nå, veldig godt.

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Har vært ute en snartur nå. Har forsøkt å ta opp min motorlyd på tomgang og ved kjøring. Ledningen til mic var relativt kort, så det ble en merkelig kjørestilling :knegg

Laster videoklipp inn på maksina her nå, så skal jeg se om kvaliteten er slik at det er noe vits i å lage en liten samlet snutt ut av det! :thumleft

"I'll be back" :D

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

-- er ikke dette en 2012 modell med fulle garantier og klageretter. Har du vært hos leverandøren og lagt frem saken og hva sier de????? svaret er ikke nevnt så langt jeg har registrert.

Brukeravatar
lasse_hansen

Takk skal du ha Globe, venter spent! :yeyeye

Duville, ja har vært hos forhandler 3 ganger..
De prøvekjørte sykkelen alle gangene for å høre på lyden. Dem har ikke sjekket noe nærmere, enn å sjekke olja. hehe.

Den første gangen jeg var oppom så høre de også lyden, og sa at det ikke var noe farlig, men at dem kunne prøve en annen olje neste gang den skulle byttes.

Den andre gangen så var det en annen som prøvde den, og han sa at det ikke var noe galt, men han hørte lyden, men var sikkert ikke noe farlig sa han.

Den tredje gangen sa han også at det ikke var noe galt.

De gangene jeg var oppom så var lyden hørbar bare mellom 2-4000omd, men nå i det siste har lyden blitt mer ekstrem, høres hele tiden, også på tomgang.

Så ettersom dem også hører lyden så bør dem kunne si hva det er, det får jeg ikke svar på når jeg spørr om. Jeg har sendt dem mail nå istad, og lagt frem alt om når jeg var der oppe, og at lyden har blitt mere ekstrem nå. Så vi får høre hva dem sier.. Jeg synes dem bør se nærmere på det, ettersom det er jo en ny sykkel. OG dem la også merke til lyden første gang jeg var der oppe, de andre gangene sa dem bare: "tviler på at det er noe farlig, skal være sånn" og "bare kjør, ikke noe farlig lyd", osv...

MEN HVA ER DEN POKKERS LYDEN!!!! :P :p :-k
Kan det være CCT, har hørt på flere youtube filmer, og istad fant jeg en video om en som hadde tatt opp lyden, og den hørtes prikk lik ut som min. Og han fikk vekk lyden med å bytte CCT....
Skal se om jeg finner igjen den filmen.. :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev:Grunnen til å gjøre noe med lyder som skal være der:
Det irriterer meg noe grenseløst. hehe :lol

Og helt seriøst, lyden har blitt en god del værre enn den var før. Hørtes ikke på tomgang før, det gjør den nå, veldig godt.
Hvis denne lyden har noe med ventilklaring å gjøre er det på en måte betryggende at lyden øker i intensitet. Dette fordi økt ventilklakking/ulyd mest sannynlig betyr økt og ikke redusert ventilklaring, som ikke er bra og kan føre til brente ventiler.

Er vel ikke helt uvanlig, tror jeg, at ventilene blir noe ujustert de første 2-3000 km. på nye sykler... :-k
Eller tar jeg helt feil?

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Det er vel ikke uten grunn at det finnes manuelt innstillbare CCT'er på ettermarkedet som visstnok skal være bedre enn automatiske CCT'er som ikke er helt gode ?

Alternativt - kjør på - du har jo garanti !!! :prop: :knegg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
lasse_hansen

Her er den filmen jeg fant, den høres akkurat ut som min... Prikk lik..

[video]http://www.youtube.com/watch?v=dCpHEncbbcU[/video]

Og som sagt lyden hørtes bare mellom 2-3000omd før, så har den gradvis blitt værre.. Nå så er det ikke moro å kjøre engang, kun slitsomt.. Til og med når sykkelen står på tomgang, og jeg står 5-6meter unna, høres tikkinga..

Trur folk her det kan vært CCT?

Brukeravatar
lasse_hansen

RuneMC skrev:Det er vel ikke uten grunn at det finnes manuelt innstillbare CCT'er på ettermarkedet som visstnok skal være bedre enn automatiske CCT'er som ikke er helt gode ?

Alternativt - kjør på - du har jo garanti !!! :prop: :knegg
Ved å bruke garantien så bytter dem vel evt bare den orginale CCTèn vel??
Men om jeg skal montere manuell CCT så må jeg betale selv? Hva koster det å få en slik montert evt? Noen som har peil??
Egentlig føler jeg det slik nå at: Koste det det vil!! Går meg på nervene! Kommer ikke til å kjøre på noen flere lengre turer føre den lyden er borte, rett og slett.. Og jeg synes egentlig det er moro å kjøre, men ikke sånn som lyden er nå.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Ser jo ut som at du er på sporet av noe nå. Men noen kompetente verkstedfolk der du kjøpte sykker'n bør jo kunne finne ut mer om dette?
Og særlig hvis samme fenomen ikke er helt ukjent blant Kawa-eiere i utlandet...

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Med kommentaren om garanti tenkte jeg enda litt enklere - kjør på og lat som ingenting - til noe evt går i stykker :lol
Du har jo rådspurt deg med forhandleren flere ganger, så det er isåfall ikke din skyld om noe blir feil.

...men klart er det en uvanlig lyd som blir bare mer og mer irriterende er det best å få gjort noe med den. Kan jo hende det er noe som kan justeres på en slik automatisk CCT også - eller at det rett og slett er en mindre feil på den - kjenner ikke teknikken i detalj.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

:scratch Hva betyr CCT fornoe a? Kan det være Constant Clicking Terror :-k

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Det ble en liten filmsnutt ut av det.....publiseres til YouTube nå, legger den her når den er lastet ferdig :thumleft

Brukeravatar
Svolp
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell

Legg inn av Svolp »

Hvis du syntes den laga mye lyd skal du høre min 1400...
Kawasaki har mye lyd i motorene sine uten at det er noe galt med det..
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
lasse_hansen

Takker Globe :prf Hel Maks Globe :prop:

Aj: Som du sier, kan være ventiler også, men etter å ha sett en del filmer og slikt om CCT, så virker dette veldig likt mitt problem.
Leste også på en engelsk side at CCT tikking kan bli værre og værre. Det har jo min blitt... Vet ikke hvordan det er med ventiler?

Hvordan skal jeg høre forskjell på ventiltikking og CCT? hehe. Blir spennende å lese hva forhandler skriver tilbake på mail. Evt får jeg ringe dem etter jeg har fått mailen i morra, og nevne dette med CCT og evt ventiltikking..
Du sier at ventiltikking kan være normalt på nye sykler ved 2-3000km Aj, Må de evt justere ventilene for meg da???
For i følge service heftet, så er det en god stund til de skal justeres, mener jeg å huske?

Svolp, den tikkelyden jeg har er ekstrem, må få gjort noe med den. Må kunne gjøres noe, evt manuell cct, ellers vurderer jeg rett og slett å bytte sykkel, uansett hvor god og gla jeg er i denne sykkelen... Sier kanskje litt om hvor irriterenes den er å høre på når jeg kjører? :redface

Og forresten, om jeg har virket litt sur, irritert, forbannet eller slikt i postene mine hittill, så ber jeg om unnskyldning, det var bare veldig mye fustrasjon som kom ut i fingrene mine når jeg begynte å fortelle om tikk tikk tikk tikk, i sykkelen. hehe.
Men har tatt meg et glass med cola og satt meg ned å slappet av litt nå, så nå er det bedre! :thumleft

FORBANNA tikkelyd :knegg :yeyeye :prop:

Også CCT problem, samme lyd som jeg har:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=SN-LeZsq ... ure=relmfu[/video]

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

..og her er mitt bidrag, til "Lyden Av Norge" :knegg

Tatt i ettermiddag:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=M-cn7BE-qvQ[/video]