Biler bak som ikke holder nok avstand

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av AndreasB »

Lamberghini skrev:Lastebilsjåførene har gjerne beregnet slik at de gjennomsnittlig holder fartsgrensen under hele turen. For å få til dette må de kjøre taktisk mtp. motbakker, og derfor blir de ofte sure på folk som ikke har behov for å hente tilfart før neste stigning, og heller vil holde seg innenfor reglene. Har hatt et par sånne opp i brunøyet.
Jeg ligger aldri under fartsgrensa med mindre jeg blir presset ned i fart av en idiot foran.. (Snakk om 5-10 km over som regel)

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av ZZR-Tom »

Har kjørt vogntog eg og, og det der er overhode ingen unskyldning.

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av bergenser83 »

Hadde en gammal boble en gang. på de er ikke ryggelys orginalt. Men ekstramontert 1000meter med manuell bryter. kjekt når noen ble for nær

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av kjellv »

Å skremme litt med et realt hugg i bremsen kan være greit det med bil, det har jeg gjort mange ganger. Men med sykkel er dette i så fall med livet som innsats. Det vil jeg ikke prøve.
Blunke litt hissig med bremselyset hjelper av og til, men ikke alltid. Jeg tror det er mange bilførere som har for vane å legge seg tett på forankjørende. Jeg fatter ikke at de tørr, men slik er det i alle fall.

Husker en gang mange kjørte rundt med et eller annet klistremerke i bakruta som minnet om å holde avstand på en eller annen måte. Var greit det på bil den gangen, men vet ikke om det er like kult på sykkel i dag. Men et "hold avstand, det er MITT liv du leker med" på toppboksen hadde nok vært en tankevekker for enkelte.

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av TheBandit »

Jeg fikk ett tips av en som har kjørt sykkel i mange år: Ha lomma full av klinkekuler/kuler fra kulelager eller småstein så hiv bakover på de hvis de ikke holder avstand. Tenker de holder avstand får panseret og frontruta er full av bulker (eller man bør kjøre som f...) :lol

Har ikke prøvd tipset ut i praksis enda, men noen ganger frister det. Men det har hendt seg at jeg har kjørt forbi bila foran for å slippe å ha en hissig audi/volvo klin oppi rævva ja :prf

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av Kawasaki »

Biler bak som ikke holder nok avstand? Når man kjører moppe?

Forstår ikke problemet,de blir ikke liggende lenge :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av JohnnyTh »

Kawasaki skrev:Biler bak som ikke holder nok avstand? Når man kjører moppe?

Forstår ikke problemet,de blir ikke liggende lenge :knegg
Fartgrenser gjelder jo på sykkel og. Stort sett prøver jeg å holde meg sånn ca i nærheten av dem. Er for glad i lappen. Men holde litt på bremsen slik at bremselyset lyser men uten å bremse pleier å hjelpe på biler tett bak. Ekkelt å kjøre bak norn når bremselyset lyser.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

RoteEddie
Innlegg: 19
Registrert: 03 jan 2011, 17:52
Motorsykkelen din: KTM 690 Enduro R, 1190 Adv

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av RoteEddie »

En liten historie.....

Jeg kjører stort sett relativvt aktivt og har sjelden problemer med innpåslitne biler. På en av mine mange utfarter i Hardanger nærmet jeg meg Ytre Ålvik. Kom i relativt friskt tempo da jeg så en Ford Focus som var i ferd med å legge seg ut i veibanen etter en stans. Jeg passerte ham på utsiden i ca 110. Dette var på vei inn i en 60-sone med noen fine svinger som gjør seg best i 80+. Jeg roet ned til ca 80 og forserte nevnte kurver med godt nedlegg og den der "godfølelsen" bare vi motorsyklister kjenner. Plutselig oppdager jeg Focusen i bakspeilet litt nærmere enn hva jeg oppfatter som akseptabelt. Jeg kjører i ca 80, og da vi kommer ut av 60-sonen gasser jeg meg opp i ca 110 med Focusen i følge. Vi nærmer oss på ny noen fine svinger og da jeg ser en betongbil som jeg absolutt ikke ønsker å ligge bak gjennom nevnte svinger, drar jeg forbi i friskt tempo. Koser meg alene gjennom de neste kilometrene, og Focusen er selvfølgelig borte :-)

Stopper på første rasteplass for å drikke litt. Akkurat fått av meg hjelmen da jeg ser Focusen svinge inn. Til min overraskelse ser jeg han har blålys på taket :-k Lettere oppkavet kommer det en svilkledd kar løpende og vifter med politiskiltet sitt.
"Prøver du å stikke av, eller...." sier politimannen.
"Hva.....øh, vet du, jeg så faktisk ikke at dere hadde lys på......"sier jeg.
"Friskt unna gikk det ihvertfall?"
"Vel, jeg vet jeg lå sånn ca 20 over grensen, men du må tro meg når jeg sier jeg ikke så at dere hadde blålys på.....Speilet mitt er ikke av det beste slaget, og jeg ser egentlig bare at det er en bil bak meg".
"Har du førerkort med deg? Ettersøkt for noe? Narkotika?".
Jeg ga ham førerkortet og måtte skuffe ham angående tidligere synder. Politimannen gav førerkortet til kollegaen sin som tok det med seg inn i bilen og kalte opp sentralen for en sjekk. Etter noen minutter kom han ut igjen og konfererer dempet med kollegaen.
"Du må få deg et bedre speil. Fin Triumph det der! Kjør pent og ha en fortsatt god dag."

Viste seg altså det var to hyggelige politimenn. Tenker med gru på hva som hadde blitt utfallet om jeg hadde møtt på noen skikkelige sheriffer i sivil up bil med kamera etc. Heldigvis er vi stort sett forskånet for slikt på våre svingete vestlandsveier :D

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Biler bak som ikke holder nok avstand

Legg inn av fikse »

RoteEddie skrev:En liten historie.....
[SNIP]
Viste seg altså det var to hyggelige politimenn. Tenker med gru på hva som hadde blitt utfallet om jeg hadde møtt på noen skikkelige sheriffer i sivil up bil med kamera etc. Heldigvis er vi stort sett forskånet for slikt på våre svingete vestlandsveier :D
Igrunnen samme oppfattelse har jeg av snuten på vestlandet. Opp igjennom årene har jeg blitt stoppet noen ganger (ikke bare for forseelser, så det er sagt :knegg ) av sjonkel, og har ennå til gode å oppleve bølletryner.
På vei til og fra arbeid kjører jeg på forholdsvis smale veier med relativt saktegående trafikk/kø, så der blir en god del forbikjøringer på veien der det er plass til det. Ofte har jeg selskap av en politi-motorsyklist, som kjører i behagelig tempo forbi biler, så jeg pleier å legge meg bak ham. Effektivt (bilene kjører godt ut til siden når de ser en politisykkel) og behagelig. Men idag morges hentet jeg inn en politi-motorsyklist som absolutt ikke kjørte forbi en eneste bil. Tok ikke sjansen på å kjøre forbi fyren, han virket litt for fersk i faget til at jeg våget å "provosere". Så idag kom jeg en halvtime for sent på jobb gitt! :prop:

Apropos de som kjører tett i rævva: Personlig lager jeg litt ekstra stor avstand til forankjørende, for å øke sikkerheten. Gjerne 4-5 sekunder. Og så varierer jeg gjerne en del på farten (uten å direkte bremse). De fleste bilister tar hintet da og legger seg litt lenger bak. Men løkhoder finner en overalt, så da er det enten å frese forbi eventuell bil foran, eller om det alt går friskt nok unna så kjører jeg inn til siden. Selv etter såpass mange år i trafikken klarer jeg ikke la være å bli stresset av de som kjører mindre enn halvannet sekund bak rævva :redface

For en tid siden installerte jeg en "SupaBrake" bremselysmodulator på baiken. Ikke helt lovlig, men akkurat det dr... jeg i. Poenget er at det funker som en kule. Tydelig bedre effekt med å få rævslikkerne til å holde litt bedre avstand. Og så blinker den ikke i hytt og pine, bare akkurat nok til å få oppmerksomheten. Den, i kombinasjon med et heftig LED-bremselys under skiltet, samt bremselys i toppkofferten vekker de fleste :knegg :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Svar