Du e jo en provokatør av historiske dimensjonerJompa skrev:Ikke for å bære bensin te bålet, men æ bruke Statoil ClassicWay 10W-40 olje på sykkelen og skriv på dialekt.
hvor mye olje?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: hvor mye olje?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: hvor mye olje?
Fatter ikke at det blir akseptert.. Begynner å snakke om bensin i en oljetråd...jhn skrev:Du e jo en provokatør av historiske dimensjonerJompa skrev:Ikke for å bære bensin te bålet, men æ bruke Statoil ClassicWay 10W-40 olje på sykkelen og skriv på dialekt.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: hvor mye olje?
Jadda..., såå.. neida!!SuperMorten skrev:Fatter ikke at det blir akseptert.. Begynner å snakke om bensin i en oljetråd...jhn skrev:Du e jo en provokatør av historiske dimensjonerJompa skrev:Ikke for å bære bensin te bålet, men æ bruke Statoil ClassicWay 10W-40 olje på sykkelen og skriv på dialekt.
Den der Classic Way har æ brukt på GammlMax'n æ og, har kjørt ett par sessonga på Castrol GTX3 og, begge er vel mineralsk, og begge er vel biloljer.
Men så har vi vel litt mindre fintfølende motora vi Jompa, kanskje vi er litt mindre fintfølende sjøl og...

karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: hvor mye olje?
I stedet for å starte enda en oljetråd fant jeg denne, og spør her:
Min 2005 BMW R1200RT bruker så og si ikke olje, men jeg kontrollerer jevnlig, og etterfyller en liten skvett av og til. Har kjørt ca 7000, og etterfylt max 2 dl. Men så til spørsmålet: Jeg fylte en liten skvett i helgen, slik at det stod like oppunder max på vinduet. I går morges parkerer jeg etter nattevakt, i garasjen hjemme. Setter den på midtstøtta, med tanke på å sjekke oljen senere. "Senere" ble utpå ettermiddagen når jeg står opp. Da var det plutselig helt i nederste kant på inspeksjonsvinduet. Sykkelen hadde da stått på midtstøtta i 6 timer. Siden det fortsatt var nok olje, kjørte jeg en liten runde og parkerer igjen. I dag tidlig når jeg skal ut igjen, sjekker jeg. Sykkelen har nå stått på midtstøtta siden i går kveld, og nå er det plutselig oppe på noe i nærheten av max igjen... Hva er det som gjør dette? Finnes det "lommer" hvor oljen kan gjemme seg? Finnes det noen BMW-eksperter her som skjønner noe av dette...?
Min 2005 BMW R1200RT bruker så og si ikke olje, men jeg kontrollerer jevnlig, og etterfyller en liten skvett av og til. Har kjørt ca 7000, og etterfylt max 2 dl. Men så til spørsmålet: Jeg fylte en liten skvett i helgen, slik at det stod like oppunder max på vinduet. I går morges parkerer jeg etter nattevakt, i garasjen hjemme. Setter den på midtstøtta, med tanke på å sjekke oljen senere. "Senere" ble utpå ettermiddagen når jeg står opp. Da var det plutselig helt i nederste kant på inspeksjonsvinduet. Sykkelen hadde da stått på midtstøtta i 6 timer. Siden det fortsatt var nok olje, kjørte jeg en liten runde og parkerer igjen. I dag tidlig når jeg skal ut igjen, sjekker jeg. Sykkelen har nå stått på midtstøtta siden i går kveld, og nå er det plutselig oppe på noe i nærheten av max igjen... Hva er det som gjør dette? Finnes det "lommer" hvor oljen kan gjemme seg? Finnes det noen BMW-eksperter her som skjønner noe av dette...?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: hvor mye olje?
Det er nok noe skikkelig traktormaskineri hvor sylinderne er helt oljefylte og da kommer det an på stemplenes posisjon
Men fant forøvrig dette på et utenlandsk forum. Det er visst ikke bare eieren som har et anfall av "BBF" (Bavarian Brain Fart) og ser syner - for oljenivået kan variere ganske mye og følgende metode skal brukes:

Men fant forøvrig dette på et utenlandsk forum. Det er visst ikke bare eieren som har et anfall av "BBF" (Bavarian Brain Fart) og ser syner - for oljenivået kan variere ganske mye og følgende metode skal brukes:
The procedure is along these lines to check the oil level and get consistent readings of level and avoid getting too low and thus a warning:
1) Go ride the bike until the oil is hot
2) Park the bike on the side-stand and wait for at least 5 minutes
3) Put the bike on the center stand and check your oil level. You are now looking at the actual level (normally one fills to at least the centre of the sight glass - I tend to fill to the top of the sight glass)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: hvor mye olje?
Så jeg må han den på skrå først en stund, før jeg setter den opp på midtstøtta?RuneMC skrev:Det er nok noe skikkelig traktormaskineri hvor sylinderne er helt oljefylte og da kommer det an på stemplenes posisjon![]()
Men fant forøvrig dette på et utenlandsk forum. Det er visst ikke bare eieren som har et anfall av "BBF" (Bavarian Brain Fart) og ser syner - for oljenivået kan variere ganske mye og følgende metode skal brukes:The procedure is along these lines to check the oil level and get consistent readings of level and avoid getting too low and thus a warning:
1) Go ride the bike until the oil is hot
2) Park the bike on the side-stand and wait for at least 5 minutes
3) Put the bike on the center stand and check your oil level. You are now looking at the actual level (normally one fills to at least the centre of the sight glass - I tend to fill to the top of the sight glass)

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km