Første sykkel for høy person

Forum for fulleffekt tung-MC
joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av joo »

Kan svare for GS i alle fall: setehøyder fra ca. 81 med lavt sete, til justerbart mellom ca.85-87 (standard) og 91 cm med dedikert høyt sete for modellene fra 2004 i alle fall.
Fothvilerne kan man kjøpe senkesett til, det er ikke originalt. Jeg har standard fothvilere og standardsete i høy posisjon foran og lav bak. Hadde jeg vært anelsen lengre i beina hadde nok senkesett til fothvilerne blitt vurdert.
Styrehevere er det noen som liker. Jeg er i grenseland, for gatekjøring er det bra, men litt langt ned til styret hvis hendlene settes i offroad-posisjon og man skal stå mye.

Som TheHaugtom sier så kan man prøve i sjappe her og så bestille...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av L-NA »

Det er lett å kjenne seg igjen i denne problemstillingen. Jeg ser det er foreslått b.l.a TDM 900, og V-Strom 650. Jeg tror begge disse er gode alternativer, og selv så endte jeg opp med en gammel TDM850. Denne har jeg gitt meg 4 år med problemfrie lange og korte turer. Generelt så ville jeg nok anbefalt en høy Adventur sykkel med din høyde. Er jo komet fantastisk mye nytt og flott her siste årene, men TDM, tiger, V-Strom. Varadero, KTM..osv, er alle bra alternativer. Lykke til, Og til slutt. Gratulerer, og Gled deg:)

torsan
Innlegg: 11
Registrert: 26 sep 2012, 21:02
Motorsykkelen din: Ingen

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av torsan »

Har vært rundt og prøvd litt forskjellig idag. Både adventure modeller som Honda Transalp til Kawazaki Z750, sistnevnte som overraskende nok satt ganske bra (beina passet fint ved tanken og passe lengde til bakken), men det ser ut som utvalget er litt mindre hos forhandlere nå på siste del av høstsesongen. Har noen flere butikker imorgen, så mye spennende å prøve :)

Er det kun meg som er sær, eller er det andre som er svak for analoge paneler med nåler som beveger seg, istedet for heldigitale instrumentpaneler ? :)

mekkern
Innlegg: 7627
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av mekkern »

torsan skrev:Er det kun meg som er sær, eller er det andre som er svak for analoge paneler med nåler som beveger seg, istedet for heldigitale instrumentpaneler ? :)
du er ikke alene.... :vs
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av ejs »

mekkern skrev:
torsan skrev:Er det kun meg som er sær, eller er det andre som er svak for analoge paneler med nåler som beveger seg, istedet for heldigitale instrumentpaneler ? :)
du er ikke alene.... :vs
+1 :vs :vs
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av ZZR-Tom »

ejs skrev:
mekkern skrev:
torsan skrev:Er det kun meg som er sær, eller er det andre som er svak for analoge paneler med nåler som beveger seg, istedet for heldigitale instrumentpaneler ? :)
du er ikke alene.... :vs
+1 :vs :vs
Er enig med deg der, og her har du cockpiten min :thumleft
Bilde

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av TheHaughom »

Må si meg enig. Har selv "analog" turteller, men digitalt speedometer.
Fungerer greit det også, men kunne gjerne gjort om speedometeret, jah! :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av JohnnyTh »

Kawa GTR1400 er av mange regnet som høy. Noe pga bred sal. Jeg er 181cm og treves godt på den men kona som er 175 liker den ikke pga høyden. Tror ikke jeg sulle være mye lavere før den hadde vært for høy. Usikker for hvordan den hadde vært for noen som er så utenfor norsk standard som det du er:)
GTR har oppreist sittestilling og lettkjørt som bare det. med sportslige egenskaper. og krefter i overflod(for min del i alle fall) Instrumenteringen er lik til zzr-tom sitt bilde
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

torsan
Innlegg: 11
Registrert: 26 sep 2012, 21:02
Motorsykkelen din: Ingen

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av torsan »

Kawasaki GTR 1400 er nok hverken den type sykkel jeg er på jakt etter, og noe litt for kraftig for det jeg ser etter og. Jeg er som sagt positivt overrasket over at nakne sykler ikke var så små som jeg først fryktet. Det er jo klart, et lite kompromiss må jeg gå med på, men sålenge det holder seg innenfor rimelighetens grenser.

Det hjelper nok litt på at sykkelen jeg brukte på kjøreskolen, har jeg oppdaget (Bandit S), virker til å ha vært enda mindre, for der hadde jeg enda mindre avstand til bakken enn de jeg så langt har testa.

De fleste forhandlere hadde litt skuffende utvalg av slike sykler nå på tampen av høstsesongen. Jeg har stort sett blitt anbefalt Kawasaki Z800, men denne er nok litt for "sint" for stilen min (for ikke å snakke om at jeg vil ha analoge instrumenter ;)). Så jeg tror nok jeg skal finne en naken sykkel som kan passe allikevel, før jeg bestemmer meg skal jeg sitte på en GSR750, en BMW F800R, samt vil jeg og prøve en Honda Hornet.

Skal si, jeg fikk tatt en titt på GSen og. Den var mye større på ordentlig enn jeg så for meg. Et skikkelig stort dyr av en sykkel :)

mekkern
Innlegg: 7627
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av mekkern »

setter pris på mindre sykler jeg..da er det jeg som kjører sykkelen og ikke sykkelen som kjører meg.. :prf

men en Honda DAX blir litt snau da.. :P :p
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av joo »

torsan skrev:
Skal si, jeg fikk tatt en titt på GSen og. Den var mye større på ordentlig enn jeg så for meg. Et skikkelig stort dyr av en sykkel :)
Sittet på, og evt kjørt? Syntes slett ikke den er stor jeg...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38031
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av AJ »

Moto Guzzi Stelvio kan jo være et tips til storvoks MCist... ;-)

Ikke veldig stor den heller, egentlig. Men noen lettvekter er den likevel ikke...
Åsså kjører den bra, skikkelig bra! :prop:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av GSF »

Hva med denne: http://www.helmethairblog.com/worlds-largest-motorcycle" onclick="window.open(this.href);return false; :vs :lol

torsan
Innlegg: 11
Registrert: 26 sep 2012, 21:02
Motorsykkelen din: Ingen

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av torsan »

Tenkte jeg skulle oppdatere alle som har bidratt med gode råd til meg i denne tråden hvordan valget mitt ligger an :) Jeg har enda ikke kjøpt noe, men har nå bestemt meg for hva det blir.

Har i tillegg til alt anna nevnt her sterkt vurdert bla.a en Triumph Street Triple, men etter å ha tenkt nøye over hva jeg faktisk skal bruke den til og trenger, så har jeg nedprioritert "stil og wow faktor" og bestemt meg for en BMW F800GS. Jeg planlegger jo et par lengre turer, og tror denne i så måte blir en perfekt kompis til oppgaven :)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Første sykkel for høy person

Legg inn av JohnnyTh »

Høres ut som et godt valg. Aldri lett å bestemme seg.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar