Plombering
Plombering
Hei!
Sitter å vurderer om jeg skal kjøpe storesøss sin Honda CBR 600f, men denne er reg som tung, og har selv bare mellomtung, er det noen som har erfaringer med pris på plombering? er dette noe som kan gjøres selv eller må jeg inn til ett verksted?
Sitter å vurderer om jeg skal kjøpe storesøss sin Honda CBR 600f, men denne er reg som tung, og har selv bare mellomtung, er det noen som har erfaringer med pris på plombering? er dette noe som kan gjøres selv eller må jeg inn til ett verksted?
- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Plombering
Hvor gammel... (årsmodell)??
Er det forgassere eller innsprøytning?
Ja, du MÅ ha dokumentasjon fra ett autorisert verksted på at det er gjort forskriftsmessig for å få nedregistrert den.
Er det forgassere eller innsprøytning?
Ja, du MÅ ha dokumentasjon fra ett autorisert verksted på at det er gjort forskriftsmessig for å få nedregistrert den.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Plombering
Plomberinger er ikke noe du har lov å drive med selv. Dette må utføres av et godkjent MC-verksted, som også kan stille med den nødvendige dokumentasjon på utført arbeid overfor biltilsynet før omregistrering.
Kontakt nærmeste merkeforhandler.
Kontakt nærmeste merkeforhandler.
Re: Plombering
Et eller annet sier meg at dette vil koste mye mere enn det smaker.
Men send spørsmålet til Statens Veivesen,så får du svar
Men send spørsmålet til Statens Veivesen,så får du svar
ikkebike.norwegianforum.net
Re: Plombering
Det du må først finne ut av er kor mangen KW det står i vognkortet at motoren skal ha, for fra neste år så må orginal KW ikkje vere meir en dobelt så stort som den er nedtrimmet. Altso vist du trimer ned CBR`n i 2013 til 35KW så kan ikkje den vere opprinnlig meir en 70KW!
Overstiger den 70KW så må du gjere det før nyåret slik som eg tolker det.
Overstiger den 70KW så må du gjere det før nyåret slik som eg tolker det.
Ny klasse A2 erstatter nåværende mellomtunge klasse. Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (største effekt økes fra 25 til 35 kW og største effekt/vekt fra 0,16 til 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" men mer enn halvparten av opprinnelig effekt) med eller uten sidevogn.
Re: Plombering
det er 1999 modellMaxTron skrev:Hvor gammel... (årsmodell)??
Er det forgassere eller innsprøytning?
Ja, du MÅ ha dokumentasjon fra ett autorisert verksted på at det er gjort forskriftsmessig for å få nedregistrert den.
usikker på om det er forgasser eller innsprøytning, tips til hvor jeg kan se dette?

Re: Plombering
si jeg gjør det i 2012 da, har jeg lov til å trimme den til fulleffekt i 2014 igjen da? (når jeg får tung sertifikatet)ZZR-Tom skrev:Det du må først finne ut av er kor mangen KW det står i vognkortet at motoren skal ha, for fra neste år så må orginal KW ikkje vere meir en dobelt så stort som den er nedtrimmet. Altso vist du trimer ned CBR`n i 2013 til 35KW så kan ikkje den vere opprinnlig meir en 70KW!
Overstiger den 70KW så må du gjere det før nyåret slik som eg tolker det.
Ny klasse A2 erstatter nåværende mellomtunge klasse. Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (største effekt økes fra 25 til 35 kW og største effekt/vekt fra 0,16 til 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" men mer enn halvparten av opprinnelig effekt) med eller uten sidevogn.
Re: Plombering
noen som kjenner til prisen når den skal "vises fram" til vegvesenet også?
Re: Plombering
Du får den nok tilbake til orginalstand igjen ja, men cluet er at vist det skjer etter nyår så får du den ikkje godkjent som laveffekter VIST den har over 70KW orginalt.vetpou skrev:si jeg gjør det i 2012 da, har jeg lov til å trimme den til fulleffekt i 2014 igjen da? (når jeg får tung sertifikatet)ZZR-Tom skrev:Det du må først finne ut av er kor mangen KW det står i vognkortet at motoren skal ha, for fra neste år så må orginal KW ikkje vere meir en dobelt så stort som den er nedtrimmet. Altso vist du trimer ned CBR`n i 2013 til 35KW så kan ikkje den vere opprinnlig meir en 70KW!
Overstiger den 70KW så må du gjere det før nyåret slik som eg tolker det.
Ny klasse A2 erstatter nåværende mellomtunge klasse. Klassen gjelder føring av mellomtung motorsykkel (største effekt økes fra 25 til 35 kW og største effekt/vekt fra 0,16 til 0,2 kW/kg - og motorsykkelen må ikke være "nedtrimmet" men mer enn halvparten av opprinnelig effekt) med eller uten sidevogn.
Kostnadane på biltilsynet er nok ikkje dei største og vil tippe rundt 500kr+- men med tanke på Kawasaki 300R som kjem og andre like sykkler så ville eg ha gått for 250/300cc eller en ferdig nedtrimmet 600cc.
Det blir nok ikkje bere ned regginga som blir arbeid og utgifter med, oppregginga blir nok det samme.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Plombering

Har rotet rundt litt på www- og funnet at hondaen har forgassere, 81kW /110hk (F4)

If it ain't broke, I'll break it.
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Plombering
http://www.greybikes.no/side1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Aner ikke om disse er seriøse eller hva.. Men en start iallfall, og en indikasjon på kostnad. Forøvrig er CBR-en en flott sykkel med god kvalitet. Fruen hadde en '98-modell i svart/sølv. Sprek som juling, "dessverre" med så gode veiegenskaper at det for min del var kjedelig å kjøre i lovlige hastigheter med den
Litt usikker om jeg vil anbefale den sykkelen (i fulleffekt) til en ung og adrenalinsugen ung herremann. Fort gjort å "doble fartsgrensen" på en slik...
Aner ikke om disse er seriøse eller hva.. Men en start iallfall, og en indikasjon på kostnad. Forøvrig er CBR-en en flott sykkel med god kvalitet. Fruen hadde en '98-modell i svart/sølv. Sprek som juling, "dessverre" med så gode veiegenskaper at det for min del var kjedelig å kjøre i lovlige hastigheter med den

Litt usikker om jeg vil anbefale den sykkelen (i fulleffekt) til en ung og adrenalinsugen ung herremann. Fort gjort å "doble fartsgrensen" på en slik...

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Plombering
ettersom den har over 70KW orginalt er det bare å glemme å kjøre nedplombert på A2,pga førerkortbegrensningen gjør at de andre syklene ikke lengre kan benyttes.
"gamle" nedreggede sykler til 25KW kan ikke benyttes hvis "fulleffeken" er over 70Kw
"gamle" nedreggede sykler til 25KW kan ikke benyttes hvis "fulleffeken" er over 70Kw
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Plombering
A2 klassen gjelder vel kun for dei som kjører opp etter 19jan 2013? Dei som har mellomklassen før ny regelen blir gjeldande vil vel fremdeles kjøre etter den "gammle" mellomklasse regelen?mekkern skrev:ettersom den har over 70KW orginalt er det bare å glemme å kjøre nedplombert på A2,pga førerkortbegrensningen gjør at de andre syklene ikke lengre kan benyttes.
"gamle" nedreggede sykler til 25KW kan ikke benyttes hvis "fulleffeken" er over 70Kw
Men vist så, vil en bli begrensa til 25KW eller får en kjøre 35KW

Usj godt eg slipper å tenke på det :-)å
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Plombering
Hvis en tar A med begrensning før 19 januar 2013 kan du kjøre 25Kw-etter denne dato vil erverv gi A2 og 35Kw.
Så nei -en kan ikke kjøre 35Kw med A begrenset.
Så nei -en kan ikke kjøre 35Kw med A begrenset.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后