Lærte ganske fort at når vinteren kommer snikenes var det flere her inne som klaget over PMS, altså Parkert Motorsykkel Syndrom.. Jeg har nå sjekket litt opp i dette, og ble ganske overrasket... Spesielt siden det er flere gutter/menn her inne som klager over PMS..
PMS er nemlig

Premenstruelt syndrom (PMS) (også kalt PMT eller premenstruelle spenninger ) er en samling av fysiske, psykologiske og emosjonelle symptomer knyttet til kvinnens menstruasjonssyklus. De fleste kvinner i fertil alder (opp til 85 %) oppgir å ha opplevd fysiske symptomer i forbindelse med menstruasjonssyklusen, som for eksempel oppblåsthet og ømme bryster.
Så hvordan er det for dere menn her inne med oppblåsthet, det er ganske normalt blant gutta? Men Ømme bryster, og menstruasjon? Det har jeg enda ikke opplevd.. Så hvordan er det egentlig å ha PMS?

Årsak:

Man forstår ikke fullt ut hva som forårsaker PMS. (Det har jo vi funnet ut, eller?) De eksakte årsakene til PMS er ikke helt og holdent kjent. Selv om PMS er knyttet til lutealfasen, viser målinger at nivået av kjønnshormoner er innenfor normalområdet. Innenfor tvillingforskning har man funnet at konkordansen av PMS er dobbelt så høy hos eneggete tvillinger som hos toeggete tvillinger, hvilket antyder muligheten for en genetisk komponent. (Vil det si at de som er eneggete tvillinger har dobbelt opp av Parkert Motorsykkel syndromet?)
Behandling:
Her trur jeg de fleste her har misforstått, det er vist ikke bare å ta sykkelen frem til våren igjen, så er det over.. Ifølge wikipedia så må muligens følgende til:
Mange typer behandlinger for PMS har blitt foreslått, inkludert endringer i kosthold eller livsstil. Ved medisinsk behandling er man primært opptatt av hormonelle inngrep og bruk av selektive serotoninreopptakshemmere
Til slutt en liten ting til, wikipedia sier:
"PMS er generelt sett en stabil diagnose."
Så da trur jeg de av dere her inne som sier at PMS er værst nå og da, osv. Dere har misforstått litt. Leger sier det er stabilt?
PS!!
All informasjon om PMS ble funnet på wikipedia, dette er ikke kunnskap jeg har inni hode... Og forresten, er det samme PMS det snakkes om her på MC siden tru?