GrusMC, vinterMC, lekeMC - KJØPT - ENDELIG!!
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Bosted: Oslo
Re: GrusMC, vinterMC, lekeMC Ønskes kjøpt! Ramme +/- 30.000,
Glem endurosyklene (KTM EXC, Husaberg etc), men om du absolutt skal ha en av dem til daglig bruk, ville jeg valgt Yamaha WR 450.
Jeg tror den rette sykkelen til ditt bruk er Suzuki DR-Z 400, som du allerede har fått tips om. Kjøp den.
:-)
Jeg tror den rette sykkelen til ditt bruk er Suzuki DR-Z 400, som du allerede har fått tips om. Kjøp den.
:-)
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: GrusMC, vinterMC, lekeMC Ønskes kjøpt! Ramme +/- 30.000,
Takk for "straight to the Bone tips"
Skal ta en titt på den, den befinner seg i "nabolaget"!

Skal ta en titt på den, den befinner seg i "nabolaget"!
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: GrusMC, vinterMC, lekeMC Ønskes kjøpt! Ramme +/- 30.000,
Dette gjelder vel primært totaktere?ArcticTiger skrev:Endel av offroadera er rimelig pottente, med 60-70 hk utav en ensyl 500 ccm. Mottora er lettbygde og har lite olje, noen bare ca 1-2 liter. Det er klart disse "rasedyra" krever hyppig service for å yte maksimalt.
Mens andre er noe mer robust bygd, med mer moderat effektuttak og større oljevolum. De kan ha lengre serviceintervall.
Jeg vil anta at til allround-/leke-/vinterkjøring i trafikk er en mer moderat mottor det gunstigste
Min énsylindrede Duke, med 1.7 liters oljetank, har oljeskift hver 10.000km. Bytter selv en gang mellom hver, kan jo ikke skade


Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: GrusMC, vinterMC, lekeMC Ønskes kjøpt! Ramme +/- 30.000,
Sønn min hadde en Husqvarna 510 med med mellom 1 og 2 liter olje på, og 2000 km skiftintervall, og noen Husaberger er det vel ennå kortere intervall påTheHaughom skrev:Dette gjelder vel primært totaktere?ArcticTiger skrev:Endel av offroadera er rimelig pottente, med 60-70 hk utav en ensyl 500 ccm. Mottora er lettbygde og har lite olje, noen bare ca 1-2 liter. Det er klart disse "rasedyra" krever hyppig service for å yte maksimalt.
Mens andre er noe mer robust bygd, med mer moderat effektuttak og større oljevolum. De kan ha lengre serviceintervall.
Jeg vil anta at til allround-/leke-/vinterkjøring i trafikk er en mer moderat mottor det gunstigste
Min énsylindrede Duke, med 1.7 liters oljetank, har oljeskift hver 10.000km. Bytter selv en gang mellom hver, kan jo ikke skade

- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: GrusMC, vinterMC, lekeMC Ønskes kjøpt! Ramme +/- 30.000,
Dominatorn min har bare ca 1,8 - 1,9liter olje. Mener anbefalt oljeskift-intervall er 3000km. Jeg skifter både olje og oljefilter(lite insatsfilter) på 2000-3000km. Koster da ca 250-300kr. Syns dette er en billig "motor-forsikring" :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: GrusMC, vinterMC, lekeMC Ønskes kjøpt! Ramme +/- 30.000,
Da er jeg i gang igjen!
Etter kjretillatelsen dukket opp i postkassa igjen, har jeg storkost meg med noen dags. og kveldsturer på min Kawa Z1000SX. Men....nå lurer kong vinter...rett rundt hjørnet. Er nok fortsat noen "ordinøre" kjøredager igjen.....i følge værmeldinga, men "Grus-MC/vinter-MC"-fokuset er np tilbake igjen.
Aktuelle kandidater på finn i disse tider, som jeg har funnet så langt, er:
Husaberg 550 FE 2005, 3 500 km http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=37712583" onclick="window.open(this.href);return false;
Kawasaki KLX 650 1993, 19 600 km http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=37060760" onclick="window.open(this.href);return false;
Suzuki drz 400 2003 http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=37618057" onclick="window.open(this.href);return false;
Da er kverna i gang igjen.....jeg gir meg 10 dager....så skal kjøpet være i boks!
Etter kjretillatelsen dukket opp i postkassa igjen, har jeg storkost meg med noen dags. og kveldsturer på min Kawa Z1000SX. Men....nå lurer kong vinter...rett rundt hjørnet. Er nok fortsat noen "ordinøre" kjøredager igjen.....i følge værmeldinga, men "Grus-MC/vinter-MC"-fokuset er np tilbake igjen.
Aktuelle kandidater på finn i disse tider, som jeg har funnet så langt, er:
Husaberg 550 FE 2005, 3 500 km http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=37712583" onclick="window.open(this.href);return false;
Kawasaki KLX 650 1993, 19 600 km http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=37060760" onclick="window.open(this.href);return false;
Suzuki drz 400 2003 http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=37618057" onclick="window.open(this.href);return false;
Da er kverna i gang igjen.....jeg gir meg 10 dager....så skal kjøpet være i boks!
- Busa Trond
- Innlegg: 2744
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: GrusMC, vinterMC, lekeMC Ønskes kjøpt! Ramme +/- 30.000,
Her var det jo noen tøffe kandidater Globe
.
Bare drømmer litt her nå
, denne sykkelen er jo ikke en kandidat til +/- 30.000,- og krav til registrering for vei bruk. Men hadde en vunnet i Lotto og hatt egen crossbane i hagen, og kansje hadde verdens sterkest underarmer som takler 101Kg og ca 80 2-takts hester, så hadde kansje dette vært kjempe moro
. Eneste man slipper å bytte på denne sykkelen ved vedlikehold er fremhjulet
http://www.thebikergene.com/dirtbikes/m ... -my-mummy/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg skal følge med i bloggen din på hva du ender opp med, og når du har bestemt deg blir det nok noen artige You Tube klipp også kjenner jeg deg rett

Bare drømmer litt her nå



http://www.thebikergene.com/dirtbikes/m ... -my-mummy/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg skal følge med i bloggen din på hva du ender opp med, og når du har bestemt deg blir det nok noen artige You Tube klipp også kjenner jeg deg rett

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: GrusMC, vinterMC, lekeMC Ønskes kjøpt! Ramme +/- 30.000,
Busa Trond: Ja, det ligger an til flere HD-filmsnutter...denne vinteren.
Well, hva gjelder "jakten", så er jeg kommer så langt:
I går, var jeg å så på denne:
Husaberg 650fe 2003, 100 km,

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36693091" onclick="window.open(this.href);return false;
Det var da, i utgangspunktet, en 650(n), men var så "nedgradert" til en 450 (fabrikktrimmet motor), det var skiftet bremser foran, og det var en del andre tilpassninger gjort på den her og der. Handelen blir det nok ingenting av, blir for mye "modding" for meg! Ingen prøvetur på denne!
I dag, var jeg å tittet på denne:
Yamaha XT660R 2008, 18 766 km

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=37028818" onclick="window.open(this.href);return false;
Eieren hadde vært i bakken med den, skiftet kåpe, kjede og drev. Og den var noe oppskrapet på motordeksel på venstre side, samt varmeskjold på den ene potta og styrevekta på samme side. Forskjermen hadde også fått seg en skramme. Sykkelen var fin den, men veier 177 KG og jeg synes den var litt "livløs" under prøvekjøring. Greit bunndrag, men virker å være "kortpustet". Men, den var behagelig å sitte på og kjøre. Denne har jo rene touringsalen :) Denne sykkelen er jo i utganspunktet utenfor min prisramme, men om jeg strekker 30.000 +, litt ekstra, så går det greit :) Men, jeg tror nok at jeg blir å gå for en noe mer lett sykkel (i vekt), eller en litt eldre modell, som jeg ikke blir å passe på som en hauk hva gjelder faren for velt eller andre "bruksskader".
På mandag, skal jeg ta en titt på denne:
Husqvarna 610 SMR 2000, 26 221 km

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=37675233" onclick="window.open(this.href);return false;
Har gjort avtale om "visning" og prøvekjøring på mandag ettermiddag. Har fått en del advarsler vedr. denne modellen da den, visstnok, har en tendens til å "ry fra hverandre". De hadde visstnok en del motorprobemer, har fått anbefalt å holde med til årsmodell 2003 + innenfor Husqvarna.
Denne:
Husaberg 550 FE 2005, 3 500 km

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=37712583" onclick="window.open(this.href);return false;
..synes jeg virker å være en god kandidat, "Riktig" vekt, grei motorkraft (ingen rå wheeliemaskin har jeg lest) men med en god effektkurve både for skogsveier og for litt landeveisetapper og gruskjøring.
Den Suzuki DRZ'n jeg sjekket, ble solgt i dag.

Etter å ha hørt litt om, lest litt om og sett på et par DMZ'er...synes jeg den sykkelen virker å være helt ok. SÅ dukker det opp en slik, i løpet av uka igjen, kan den fort seile opp som en sterk kandidat.
Hva gjelder dette med tette serviceintervaller på en del av disse modellene, så snakker vi her stort sett om oljeskift (m/filter) samt ventiljustering...som utførelse. Som jeg skjønner er ventiljustering nærmest som en lek å regne, da mtorplassering og omkringliggende plast er "laget" for at dette skal kunne uføres, nærmest "on the fly". Og oljeskift...det er jo bare "koseservice" :)
Det jeg lurer litt på, er om jeg "våger" å reise 60 mil for hente en slik MC'modell (ala husaberg 550 FE) og kjøre den hjem
En slik tur vil kanskje bli litt vel mye "fartsetappekjøring" mer en hva slike modeller er laget for?....i tillegg til at jeg da regner med at baken (min bak ja) vil være sterkt preget av det nødvendige antall timer på salen

Well, hva gjelder "jakten", så er jeg kommer så langt:
I går, var jeg å så på denne:
Husaberg 650fe 2003, 100 km,

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36693091" onclick="window.open(this.href);return false;
Det var da, i utgangspunktet, en 650(n), men var så "nedgradert" til en 450 (fabrikktrimmet motor), det var skiftet bremser foran, og det var en del andre tilpassninger gjort på den her og der. Handelen blir det nok ingenting av, blir for mye "modding" for meg! Ingen prøvetur på denne!

I dag, var jeg å tittet på denne:
Yamaha XT660R 2008, 18 766 km

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=37028818" onclick="window.open(this.href);return false;
Eieren hadde vært i bakken med den, skiftet kåpe, kjede og drev. Og den var noe oppskrapet på motordeksel på venstre side, samt varmeskjold på den ene potta og styrevekta på samme side. Forskjermen hadde også fått seg en skramme. Sykkelen var fin den, men veier 177 KG og jeg synes den var litt "livløs" under prøvekjøring. Greit bunndrag, men virker å være "kortpustet". Men, den var behagelig å sitte på og kjøre. Denne har jo rene touringsalen :) Denne sykkelen er jo i utganspunktet utenfor min prisramme, men om jeg strekker 30.000 +, litt ekstra, så går det greit :) Men, jeg tror nok at jeg blir å gå for en noe mer lett sykkel (i vekt), eller en litt eldre modell, som jeg ikke blir å passe på som en hauk hva gjelder faren for velt eller andre "bruksskader".
På mandag, skal jeg ta en titt på denne:
Husqvarna 610 SMR 2000, 26 221 km

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=37675233" onclick="window.open(this.href);return false;
Har gjort avtale om "visning" og prøvekjøring på mandag ettermiddag. Har fått en del advarsler vedr. denne modellen da den, visstnok, har en tendens til å "ry fra hverandre". De hadde visstnok en del motorprobemer, har fått anbefalt å holde med til årsmodell 2003 + innenfor Husqvarna.

Denne:
Husaberg 550 FE 2005, 3 500 km

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=37712583" onclick="window.open(this.href);return false;
..synes jeg virker å være en god kandidat, "Riktig" vekt, grei motorkraft (ingen rå wheeliemaskin har jeg lest) men med en god effektkurve både for skogsveier og for litt landeveisetapper og gruskjøring.
Den Suzuki DRZ'n jeg sjekket, ble solgt i dag.

Etter å ha hørt litt om, lest litt om og sett på et par DMZ'er...synes jeg den sykkelen virker å være helt ok. SÅ dukker det opp en slik, i løpet av uka igjen, kan den fort seile opp som en sterk kandidat.
Hva gjelder dette med tette serviceintervaller på en del av disse modellene, så snakker vi her stort sett om oljeskift (m/filter) samt ventiljustering...som utførelse. Som jeg skjønner er ventiljustering nærmest som en lek å regne, da mtorplassering og omkringliggende plast er "laget" for at dette skal kunne uføres, nærmest "on the fly". Og oljeskift...det er jo bare "koseservice" :)
Det jeg lurer litt på, er om jeg "våger" å reise 60 mil for hente en slik MC'modell (ala husaberg 550 FE) og kjøre den hjem



- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: GrusMC, vinterMC, lekeMC Ønskes kjøpt! Ramme +/- 30.000,
Spennende prosess! :-)Globe skrev: Det jeg lurer litt på, er om jeg "våger" å reise 60 mil for hente en slik MC'modell (ala husaberg 550 FE) og kjøre den hjemEn slik tur vil kanskje bli litt vel mye "fartsetappekjøring" mer en hva slike modeller er laget for?....i tillegg til at jeg da regner med at baken (min bak ja) vil være sterkt preget av det nødvendige antall timer på salen
![]()
Morsomme sykler, disse Husaberg'ene. Men det vet du jo fra før at jeg mener


Hadde det vært snakk om en KTM Duke 690, 2012 mod., derimot...

Nema problema

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: GrusMC, vinterMC, lekeMC Ønskes kjøpt! Ramme +/- 30.000,
Aldri planta ræva på en Husaberg, men setet var skremmende likt det som er på DR-Z. Og på DR-Z fikk jeg fort følelsen av at sykkelen gjerne ville dele kroppen... vekta på fotpinnene, mye av vekta på fotpinnene helst! Men ta med noe å legge på salen du, så er det bare en dags "slit" med å få leketøyet i husGlobe skrev:
Det jeg lurer litt på, er om jeg "våger" å reise 60 mil for hente en slik MC'modell (ala husaberg 550 FE) og kjøre den hjemEn slik tur vil kanskje bli litt vel mye "fartsetappekjøring" mer en hva slike modeller er laget for?....i tillegg til at jeg da regner med at baken (min bak ja) vil være sterkt preget av det nødvendige antall timer på salen
![]()



Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- Busa Trond
- Innlegg: 2744
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: GrusMC, vinterMC, lekeMC Ønskes kjøpt! Ramme +/- 30.000,
Ta en liten titt på Aprilia SXV 550 eller RXV 550 også. Kjenner en som gikk fra DRZ og opp/ned
til SXV, det var vist positivt på alle måter. Ikke mange på finn.no akkurat nå da 


- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: GrusMC, vinterMC, lekeMC Ønskes kjøpt! Ramme +/- 30.000,
Det er en del avveininger man skal gjøre når man har tenkt seg å ha en MC nr. 2 for å leke bl.a. på grusveier.
Jeg bor slik til at tilgangen til grusveier, innenfor en radius på 50 km, er noe begrenset. Dette gjør at en nok må legge inn en viss transportetappe, før en kommer til egnede områder for slik "utforskende kjøring". Det gjør igjen at jeg nok er "litt" skeptisk til disse "hardcore" gate/grussyklene Husaberg/Husqvarna/"Cross"KTM'er...egentlig. I og med at jeg bør kunne legge inn transportetapper på ca. 200 km tur/retur, så bør nok modellen ha både motor og kjørekomfort tilstrekkelig til at nettop ikke slikt blir til hinder for bruken av motorsykkelen.
Jeg har en kandidat til som vurderes, og som har seilet opp som svært aktuell da eier tydelighvis har kommet frem til et noe mer "normalt" prisleie på en slik modell.
Det gjelder da:
Kawasaki KLX 650 1993

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=37060760" onclick="window.open(this.href);return false;
Denne har vært annonsert en stund, men har ligget godt over 40.000,- i pris, på Finn.no
Skal ta kontakt med eier i dag, så får jeg se om det kan ligge ann til noe der. :-)
..og en ekstra KaWa i garasjen...det er det jo plass til
Jeg bor slik til at tilgangen til grusveier, innenfor en radius på 50 km, er noe begrenset. Dette gjør at en nok må legge inn en viss transportetappe, før en kommer til egnede områder for slik "utforskende kjøring". Det gjør igjen at jeg nok er "litt" skeptisk til disse "hardcore" gate/grussyklene Husaberg/Husqvarna/"Cross"KTM'er...egentlig. I og med at jeg bør kunne legge inn transportetapper på ca. 200 km tur/retur, så bør nok modellen ha både motor og kjørekomfort tilstrekkelig til at nettop ikke slikt blir til hinder for bruken av motorsykkelen.
Jeg har en kandidat til som vurderes, og som har seilet opp som svært aktuell da eier tydelighvis har kommet frem til et noe mer "normalt" prisleie på en slik modell.
Det gjelder da:
Kawasaki KLX 650 1993

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=37060760" onclick="window.open(this.href);return false;
Denne har vært annonsert en stund, men har ligget godt over 40.000,- i pris, på Finn.no
Skal ta kontakt med eier i dag, så får jeg se om det kan ligge ann til noe der. :-)
..og en ekstra KaWa i garasjen...det er det jo plass til

- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: GrusMC, vinterMC, lekeMC Ønskes kjøpt! Ramme +/- 30.000,
Se der ja, det er jo absolutt en spennende modell ogsåBusa Trond skrev:Ta en liten titt på Aprilia SXV 550 eller RXV 550 også. Kjenner en som gikk fra DRZ og opp/nedtil SXV, det var vist positivt på alle måter. Ikke mange på finn.no akkurat nå da

...må si jeg kjenner tendensen, allerede nå, til at dette fort kan bli en oppadgående spiral. Man skaffer seg en modell...finner noen begrensninger med den, finner tilleggsønsker for et eventuelt skifte av modell...og vips så er man i god fart..i spiralen :-)
Gleder meg til å erfare et nytt segment av MC

..og alt dette skjer...samtidig som jeg sitter her å smygtitter på ZZR-1400 2012


Re: GrusMC, vinterMC, lekeMC Ønskes kjøpt! Ramme +/- 30.000,
Jeg har også lyst på vinter/grus sykkel, men er det noen som kan passe til oss kortvokste?
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: GrusMC, vinterMC, lekeMC Ønskes kjøpt! Ramme +/- 30.000,
GV: Tja, uten "modding" så er vel Yamaha XT 350 den laveste jeg har prøvd, har en sittehøyde på ca 84 cm. Det er vel drøye 14 cm høyere enn det du har på VTX'n din, ser jeg.

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=37132817" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=37132817" onclick="window.open(this.href);return false;