Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, sesongslutt ?

Legg inn av Jompa »

Start bare din egen du, Maxtron. Æ kan holde liv i den.
E på tur ut i garasjen for å lete etter oljekilden.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: GYLLENE TIDER, sesongslutt ?

Legg inn av Snikkeren »

@MaxTron:
Jeg lurer på å gå for noen daytime running lights. Synes disse så interessante ut:

http://www.ebay.co.uk/itm/Projector-DRL ... 231d7e80ff" onclick="window.open(this.href);return false;

Virker ihvertfall som de er enkle å montere. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Maroder
Innlegg: 53
Registrert: 11 feb 2012, 10:15
Motorsykkelen din: .

Re: GYLLENE TIDER, sesongslutt ?

Legg inn av Maroder »

Snikkeren skrev:@MaxTron:
Jeg lurer på å gå for noen daytime running lights. Synes disse så interessante ut:

http://www.ebay.co.uk/itm/Projector-DRL ... 231d7e80ff" onclick="window.open(this.href);return false;

Virker ihvertfall som de er enkle å montere. :thumleft
Lurer meg på om eg ikkje såg noko tilsvarande i ein annan post for litt sidan, men då kjøpt på Biltema eller deromkring. Rett nok til ein V-Strom, men prinsippet var det same :thumleft
Som seg hør og bør husker eg ikkje kva eller kvar, og det kan og tenkast at eg huskar heilt feil. Det ville i so fall ikkje være første gongen :lol

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: GYLLENE TIDER, sesongslutt ?

Legg inn av MaxTron »

Maroder skrev:
Snikkeren skrev:@MaxTron:
Jeg lurer på å gå for noen daytime running lights. Synes disse så interessante ut:

http://www.ebay.co.uk/itm/Projector-DRL ... 231d7e80ff" onclick="window.open(this.href);return false;

Virker ihvertfall som de er enkle å montere. :thumleft
Lurer meg på om eg ikkje såg noko tilsvarande i ein annan post for litt sidan, men då kjøpt på Biltema eller deromkring. Rett nok til ein V-Strom, men prinsippet var det same :thumleft
Som seg hør og bør husker eg ikkje kva eller kvar, og det kan og tenkast at eg huskar heilt feil. Det ville i so fall ikkje være første gongen :lol
Godt tips Snikkeren :thumleft
Såg små å lett å plassere ut ja!!

Takk for tilbudet Jompa, får se hva det blir til utover vinter'n..
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: GYLLENE TIDER, sesongslutt ?

Legg inn av mekkern »

men de så ikke ut til å være E-merkede?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: GYLLENE TIDER, sesongslutt ?

Legg inn av MaxTron »

mekkern skrev:men de så ikke ut til å være E-merkede?
Nei, menblir jo sikkert ulovlig uansett.
Kjører heller (ulovlig) med for mange lys og kanskje blir lagt merke til... Er det 1 mere bilist som kommer fra en sidevei og ser meg så kan det være verdt det...
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: GYLLENE TIDER, sesongslutt ?

Legg inn av SuperMorten »

Maroder skrev:
Snikkeren skrev:@MaxTron:
Jeg lurer på å gå for noen daytime running lights. Synes disse så interessante ut:

http://www.ebay.co.uk/itm/Projector-DRL ... 231d7e80ff" onclick="window.open(this.href);return false;

Virker ihvertfall som de er enkle å montere. :thumleft
Lurer meg på om eg ikkje såg noko tilsvarande i ein annan post for litt sidan, men då kjøpt på Biltema eller deromkring. Rett nok til ein V-Strom, men prinsippet var det same :thumleft
Som seg hør og bør husker eg ikkje kva eller kvar, og det kan og tenkast at eg huskar heilt feil. Det ville i so fall ikkje være første gongen :lol
Tipper det var mine.. http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... &start=150 Vet enda ikke hvordan jeg skal feste de.. Tror det tvinger seg frem noen motorvernbøyler eller lignende.. :thumleft
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, sesongslutt ?

Legg inn av Jompa »

Så blei det etpar garasjetimer i kveld.
Æ fant "oljekilden" bakom dekslet på venstresida, akkurat som æ trudde.
Det var tettinga rundt trykkstanga til clutchen som var den store synderen, ikke tettinga rundt utgående aksling som æ hadde frykta.
Så for meg havarert lager og det som verre var.

Tetteringer, eller simmeringer begynner etterhvert å bli et gnagsår, har bytta 3 sett på forgaffelen på 3 år.
Begynner etterhvert å lure på om de man bestiller på orginalnummer, er like gamle som sykkeln, at de mao har vært på lager i snart
30 år ? Da er det vel ikke å vente at de skal holde.

Det gikk greit å demontere de tre tettingene, tok like godt ut alle med en gang, både den til trykkstanga, utgående aksling og
gearskiftakslingen. Skal se om æ får tak i tilsvarende hos en lokal verktøybutikk i morra, men tviler på at de har de to minste.

Æ fant den største lekkasjen med en gang dekslet var fjerna. Man ser tydelig at det har rent en bekk fra trykkstanga til clutshen.
Oljelekkasje 003.jpg
Uten kjededrevet ser man det enda bedre.
Oljelekkasje 011.jpg
Her er den verste gusja vaska bort, og simmeringene trekt ut.
Oljelekkasje 014.jpg
Æ bomma litt på oljenivået i motoren da den siste ringen blei tatt ut, så det kom en halvliter til.
Oljelekkasje 016.jpg
Og sånn ser drevet ut etter 2 sesonger, ca 6000 km. Ikke verst :thumleft
Oljelekkasje 013.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: GYLLENE TIDER, Ringenes herre tilbake i garagen.

Legg inn av mekkern »

til clutchstanga på cbr`n så var standard maskinforretning simmringen snaut 1mm for "tjukk" men den slipte jeg ned på baksiden. ;-)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, Ringenes herre tilbake i garagen.

Legg inn av Jompa »

Var innom to forretninger i dag som begge hadde skuffene fulle av simringer som enten var akkurat for store eller små :sorry
Så jeg kan ikke kalle meg "Ringenes Herre" enda, måtte bare krype til korset og bestille.
I dag er været perfekt for en ettermiddagstur, hadde æ ikke vært så snar og demontere de gamle simmeringene,
lekkasjen var jo ikke såå stor.
Vel,vel, shit happens.
Det er jo mye annet artig og nyttig man kan finne på i finværet.
Fruen ymter frempå om at "vi" burde tømme blomsterpotter og klippe hekken før vinteren.
Ja, ja, "vi" får vel gjøre det, da :-)å
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: GYLLENE TIDER, Ringenes herre tilbake i garagen.

Legg inn av MaxTron »

Bare dumt å bytte den der ringen vel Jompa? burde heller bøyd til en liten blikkbit å lagd automatisk kjedesmøring :knegg

Minner mæ om ein æ kjenne som kjørte 30-talls HD på 90-tallet, der var slangen fra veivhusventilasjonen lagt sånn at oljedampen smurte kjedet.

På ei ferge fikk han den bemerkningen som mange av de som kjører gammelsykkler IKKE er så glad i: "Det drypper olje fra sykkelen din"
Svaret kom kjappt og greit: "Det SKA dryp olje der, vest ittj så er det tomt!" :twisted :knegg
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, Ringenes herre tilbake i garagen.

Legg inn av Jompa »

MaxTron skrev:Bare dumt å bytte den der ringen vel Jompa? burde heller bøyd til en liten blikkbit å lagd automatisk kjedesmøring :knegg
Ideen om kjedesmøring va ikke så dum, det som derimot va gørrdumt va at æ røkka ut den gamle tetningsringen uten å ha en ny.
For etterpå har det vært bare finvær, 12 grader midt på dagen i går.
Bestilte nye i går, og fikk beskjed om at det går ei uke ++. Nå, sesongen e vel omtrent over uansett :mk
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: GYLLENE TIDER, Ringenes herre tilbake i garagen.

Legg inn av MaxTron »

Jompa skrev:
MaxTron skrev:Bare dumt å bytte den der ringen vel Jompa? burde heller bøyd til en liten blikkbit å lagd automatisk kjedesmøring :knegg
Ideen om kjedesmøring va ikke så dum, det som derimot va gørrdumt va at æ røkka ut den gamle tetningsringen uten å ha en ny.
For etterpå har det vært bare finvær, 12 grader midt på dagen i går.
Bestilte nye i går, og fikk beskjed om at det går ei uke ++. Nå, sesongen e vel omtrent over uansett :mk
Bestilte du orginasldeler??

Er kanskje kjappere å bestille frå ett av de firmaene som leverer lager og tetningringer til industrien, de aller fleste dimensjoner?
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: GYLLENE TIDER, Ringenes herre tilbake i garagen.

Legg inn av joo »

MaxTron skrev:
Er kanskje kjappere å bestille frå ett av de firmaene som leverer lager og tetningringer til industrien, de aller fleste dimensjoner?
Handla en bærepose med lager og simmeringer til kråssern på Kulelagerhuset (17 items). De har det meste, men selvsagt var det EN simmering de ikke hadde. Ganske typisk, hadde vært for gæli å få hele jobben gjort i en smell, men tingenes iboende faenskap gjorde selvsagt at man måtte vente noen dager for å bli helt ferdig. Murphys første lov lever i beste velgående den :mk
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: GYLLENE TIDER, Ringenes herre tilbake i garagen.

Legg inn av Kjellrf »

.... og japsene bruker noen ganger simmerringer som ikke er standard....
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, Ringenes herre tilbake i garagen.

Legg inn av Jompa »

Fikk sms fra Kawaspecialisten på fredag. " Deler er sendt", beløp og kontonummer, så da er de ikke langt unna.
Monterte simmeringen på utgående aksling i kveld, og fikk på plass kjede og drev.
Vet ikke hvor godt kjedefettet fra Yamalube smører, men det sitt som faen på fingrene ihvertfall.
Sikkert feil type fett hvis jeg hadde spurt han typen i Porsgrunn :scratch
Iflg han var det Yamaluben som var årsak til at gaffelen pumpet ut olje, det kunne umulig være de originale simmeringene. :-)å
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, Ringenes herre tilbake i garagen.

Legg inn av Jompa »

Den første sneen kom i dag :sorry

Mc-sesongen utendørs 2012 er derfor avslutta for min del. Det ble ikke den store "grand finalen" som æ hadde tenkt meg,
men det var min egen feil. Hadde æ ikke vært så snar å røkke vekk tettingene på gearkassa, kunne æ godt kjørt litt til.
Vel. skit i det, æ har hadd en kjempefin sesong i år, både på veien og i garasjen. En time på veien osv.......

Skal komme tilbake med ei oppsummering senere. Kanskje æ legg inn noen bilder som aldri er vist tidligere.

For ei uke siden fikk engelsksettern vår 8 valper.
Alt er vel med mor og barn.
Valper 001.jpg
Valper 003.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Bosted: Elverum

Re: GYLLENE TIDER, Vinterparkert.

Legg inn av Svein2 »

Å bæssfar har grunn til å være stolt. Ett par uker til med pupping og driting
begynner de å bli livate og fine. Lykke til med avkommet. :P :p

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, Vinterparkert.

Legg inn av Jompa »

Nattefrost og snevær i vente, iflg TV2 som alltid melder litt "mere vær" enn NRK. Merkelig :-k
Det er uansett på tide å starte innesesongen.
Har allerede sånn noenlunde klart for meg hva som skal gjøres med sykkelen i vinter.
Bremsene foran skal overhales, for klossene ligger for hardt på skivene.
"Lyshornet" skal repareres, det har ikke fungert så lenge jeg har eid sykkelen.
Bryter 001.jpg
Jeg fikk ikke prøvekjørt skikkelig etter at jeg byttet tre tetteringer på gearkassa, men antar at den er tett, ihvertfall tett nok nå.
Ellers har sesongen vært preget av svikende tetteringer i forgaffelen.
Gaffelen er demontert to ganger i løpet av sommeren, og jeg tør fremdeles ikke å kalle meg sjøl "ringenes herre".
Forgaffel 002.jpg
Sesongen starta med at jeg skulle sveise noen små hull i det gamle eksosanlegget.
De som har fulgt med har sikkert fått med seg at det endte med nytt 4-1 anlegg.
Jeg er godt fornøyd med anlegget, legg merke til at lyddemperen IKKE skal stikke ut bak hjulet.
Tur til Kviby 310512 001.jpg
En av de mere vellykkede "operasjonene" var lakkeringa av hjulene. Når jeg ser bilder av felgene med grå lakk, fatter jeg ikke at
lakkinga ikke ble gjort tidligere. Men, bedre sent enn aldri.
Logo og div 019.jpg
Sykkelen begynner i det hele tatt å nærme seg ganske strøken....
Logo og div 010.jpg
Æ har egentlig fått gjort ganske mye i sommer, bytta innsugsgummier og ordna skikkelig lys.
Lyset fikk Æ ikke så mye glede av, men det var min egen feil. Stikkord; oljelekkasje.
Innsug 003.jpg
Kveldstur 24.09.12 003.jpg
Æ har da ikke brukt hele sommeren i garasjen, det har blitt flere fine turer med Norgestreffet i Lofoten som den absolutte "høydaren"
Her er AJ i ferd med å "selge" Tigern til Rogg og bikeridr.
Norgestreffet i Lofoten 2012 007.jpg
Og her smaker han på Rigabalsamen.
Norgestreffet i Lofoten 2012 029.jpg
Hjemturen fra Norgestreffet ble en våt fornøyelse, ca 50 mil i sammenhengende regnvær. Det begynte å regne straks Æ trykte på
startknappen på Leknes.
De fleste turene har vært finværsturer. Dette bildet ble tatt to dager etter at Tagesk kjørte over vidda mot Nordkapp i et
"helvetes vær".
Tur 0507 008.jpg
Er alt i alt kjempefornyd med sesongen.
Traff en hel flokk med forumfolk på Norgestreffet, kjempeartig. ( dialektord, betyr kjempegøy)
Neste år MÅ det bli litt flere kveldsturer, kanskje litt færre garasjetimer, og minst ett treff.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, Vinterparkert, oppsummering av 2012-seson

Legg inn av Jompa »

5 cm nysne i dag, og kaldt.
For to dager siden skjønte æ at det e mye man kan klare seg uten i en bil.
Handbrekk, sentrallås, vindusspylevæske, abs, antispinn, ei pære eller to, radio.
Men når varmeapparatet svikter e det krise, og av en eller annen faens merkelig årsak skal det absolutt
skje når man har mest bruk for varmen.

Nåvel, æ e ikke frøsse ihjel enda, og i morra skal bilen på verksted.
Så da blir det fri fra jobb og vaskedag, hvis ikke kjerringa har tenkt ut nokka som "vi" burda ha gjort.

Det var altså sykkelen æ hadde ment å vaske, ikke huset.
Akkurat nå ser det ikke så lovende ut, med 6 kuldegrader.

Fikk forresten et ar garasjetimer i kveld, æ hjalp den ene av mine tiltenkte svigersønner med å
montere xenonlyz i 1000- meterne hans, som er på størrelse med ei vaskebøtte.
Da han kjørte herifra var det omtrent dagslys nedover hele dalen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, Vinterparkert

Legg inn av Jompa »

I går kom vinteren. 20 cm sne, minst, og vind.
Æ hadde tenkt å vaske sykkelen i dag, men så ringte verksredet og gav beskjed om at arbeidsbilen er ferdig. Så da e det bare å komme seg på jobb.
Nå, i morra e det en ny dag, lørdag til og med..

Var så vidt innom Wemoto i går kveld og sjekka litt priser på bremsedeler.
Æ fant det æ va ute etter, pakningssett og stempel til caliperne m.m.
Så litt på skiver også. De har to forskjellige skiver til min sykkel, den ene koster 120£ og den andre
60 £.
Betyr det at den ene skiva er dobbelt så god som den billigste ?
Skivene er fra to forskjellige produsenter.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, Vinterparkert

Legg inn av Jompa »

Nå kan vintern bare komme, forsåvidt er den jo allerede kommet.
Idag fikke æ endelig tatt høstvasken på sykkelen, skulle egentlig ha gjort det for ei uke siden.
Det nådde å bli kuldegrader før sykkelen var ferdigvaska, så det siste skyllevannet frøs litt her og der.

Fikk satt på kjettinger på traktorn også. Får se om æ begynne å mekke litt på sykkelen til uka.
Først skal bremsene foran demonteres og deler bestilles, og så dukke det vel opp ting etterhvert.
Kunne godt tenkt meg ei klokke, ca 30 mm i diameter, til å felle inn i kåpa.

I 1986, første året æ hadde GSen, nådde sneen å komme den samme dagen som sykkelen skulle på service.
Da æ kjørte til verkstedet, som var i garasjen til en av brødrene som startet MotorNorge, var det to cm sne på sideveiene.
Opp til garasjen var det en liten bakke, og umulig å komme opp med sykkelen.
Løsninga ble å legge en lang planke fra veien til garasjeporten. Det gikk bra, men æ har mange gang senere tenkt på
at enn om æ hadde kjørt utfor planken og rutsja baklengs nedd bakken.
Æ hadde nok ikke greid å holde sykkelen på hjulan.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, Vinterparkert

Legg inn av Intruder »

Er vel gaissene man ser på bildet over,vakkert i Finnmark----.
De fleste synes vel lell at det er penest der de bor selv.. :vs
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, Vinterparkert

Legg inn av Jompa »

Intruder skrev:Er vel gaissene man ser på bildet over,vakkert i Finnmark----.
De fleste synes vel lell at det er penest der de bor selv.. :vs
Ja, bildet er tatt fra Sennaland østover mot gaissene og Stabbursdalen.
Nå diskuteres det heftig om navn på kartene. I dag brukes både norske og samiske stedsnavn om hverandre, og noen mener at det bør være norske navn på samtlige fjell, myrer, vann osv.

Lurer på hvem som skal "døpe" alle de plassene som ikke har norske navn.
Hele greia er bare tull, spør du meg. De som ferdes på fjellet og vidda vet uansett hva slags steder
det er snakk om enten navnet er norsk, samisk eller finsk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: GYLLENE TIDER, Vinterparkert

Legg inn av jhn »

Jompa skrev:
Intruder skrev:Er vel gaissene man ser på bildet over,vakkert i Finnmark----.
De fleste synes vel lell at det er penest der de bor selv.. :vs
Ja, bildet er tatt fra Sennaland østover mot gaissene og Stabbursdalen.
Nå diskuteres det heftig om navn på kartene. I dag brukes både norske og samiske stedsnavn om hverandre, og noen mener at det bør være norske navn på samtlige fjell, myrer, vann osv.

Lurer på hvem som skal "døpe" alle de plassene som ikke har norske navn.
Hele greia er bare tull, spør du meg. De som ferdes på fjellet og vidda vet uansett hva slags steder
det er snakk om enten navnet er norsk, samisk eller finsk.
Det e vel strengt tatt ikke det diskusjonen dreier seg om. Det var vel en kar som hadde lagt merke til at de navn som stod på kartet ikke alltid var de samme som blir brukt av befolkningen. Det finnes flere slike eksempler her på Magerøya, det står noen samiske navn på kartet på et par vann, som er kjent under helt andre navn. Æ snakka med min gamle far om dette, han e 85 år og meget godt kjent i terrenget, han har aldri hørt disse navnene bli brukt. Slikt skaper forvirring under en leteaksjon o.l.
Denne mannen som startet rabalderet, foreslo jo bare å tiføye de navn som blir brukt i det daglige, ikke konstuere nye navn. I mitt hode e det fornuftig.
Æ har sjøl opplevd hvilken forvirring det kan skape med et navn på kartet, og et annet som e i bruk.
En kompis fikk et illebefinnende på fjellet en gang og jeg løp ned for å ringe etter hjelp.
På spørsmål om hvor kompisen ligger, svarte jeg det eneste navnet jeg har hørt på stedet, og som hele Porsanger kommune bruker, men det navnet stod ikke på kartet til helikoptergutta.
Hvis man går et par hundre år tilbake og ser på gamle kart, så ser man en overvekt av norske navn.
Dess nyere kart dess flere samiske navn, så ting kan tyde på omdøpingen allerede har skjedd, men fra norsk til samisk.
Men poenget er altså å få de navn som blir brukt trykt på kartet, uavhengig av språk

Svar