Etter å ha irritert meg i årevis over stabilitet, sikkerhet, og hastighet i Windows har jeg tatt steget og installert Ubuntu på min bærbare pc. Så langt er jeg imponert over både hastighet og stabilitet.
Det skal sies at jeg også har Windows, slik at jeg kan velge begge OS ved boot.
Opplevelse av Ubuntu 12.10 så langt:
Installasjon:

Veldig enkelt å installere, valgte å installere på disk D:/, slik at jeg har C:/ intakt dersom jeg finner ut at Ubuntu ikke blir min favoritt, og har også en "escape" mulighet dersom jeg roter det til for mye :-)
Brukergrensesnitt:

Uvant, dette er noe helt annet enn Windows for å si det sånn, men ved litt POF (prøv og feil) og masse lesing begynner jeg å få taket på det. Blant annet er det litt uvant å måtte bruke "Terminal" for å kjøre noen nødvendige kommandoer etc. Her har jeg enda mye å lære! Minner meg om tiden da man måtte beherske DOS. Det er også en fryd å se hvor raskt oppstart går med Ubuntu,... i motsetning til Windows som nå er som sirup på min PC.
Programvare:

Det ser ut som det finnes mer enn nok programmer for å dekke mine behov.
Jeg bruker hovedsaklig PC'n til musikk, epost, surfing, litt avanserte regneark og tekstbehandling.
Et annet viktig punkt for meg er å få til en mer stabil og raskere PC. Spesielt fordi jeg har satt den opp som en privat musikkserver som jeg kan logge inn på fra hvorsomhelst, både på PC og på mobil. Til dette bruker jeg Subsonic musikkserver. Blir spennende å se hvordan det blir fremover.
Dersom noen har erfaringer eller nyttige tips tar jeg imot med takk, ellers kommer det nok noen tilbakemeldinger etter hvert hvordan det går.