Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvenser?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Svolp
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell

Re: Mellomtung på papiret, full effekt på motor! Konsekvense

Legg inn av Svolp »

Litt av ei nøtt... Rart at forsikringen ikke stiller spørsmål til effekt i vognkort når den faktiske effekten er opplyst til og være nesten dobbel så høy!

Vell..
Han får jo styre som han vil men vi er nok alle enige i at konsekvensen ved og bli tatt kan bli
dyr :-k
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

joo skrev:
Carpa skrev:Har han virkelig opplyst til forsikringsselskapet at den er reg som mellomtung?
Forstår det sånn at forsikringsselskapet har forsikret etter full effekt...
Ja men uten å vite at den er reg som mellomtung i vk.....? Så lenge han kjører rundt med en ulovlig sykkel så er jeg temmelig sikker på at forsikringselskapet kan gå til regress.

Carpas Tap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Svolp

Legg inn av Svolp »

Han sier at han ble spurt om effekt, da opplyste han effekten til og være det den er.. Men i vognkortet er det jo mye mindre uansett.. Rart at forsikringen ikke ser på dette?!

Brukeravatar
Svolp

Legg inn av Svolp »

Ser ikke helt hvordan forsikringen skal sno seg unna.. om en avgift er betalt eller ei så lenge korrekt effekt er oppgitt gjør jo ikke det sykkel noe farligere eller dyrere så forsikringa skal slite med og sno seg unna der så lenge han betaler for fulleffekt og har førerkort..
Han er uansett alt for naiv til og bry seg med det virker det som..
Ifølge han har han alt på det tørre med untak av og bli tatt i en kontroll...

Jeg sier meg sterkt uenig.. :fool:

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

3 prikker på førerkortet også..siden det ikke er samsvar med kjøretøy/vognkort..se nr 8,
(selv om akkurat dette mest gjelder moped/lettsykkel)

§ 2. Grunnlaget for prikkbelastning
Følgende forhold som er avgjort ved rettskraftig dom, vedtatt forelegg eller vedtatt forenklet forelegg, og som ikke har medført tap av føreretten, fører til registrering av prikk, jf. § 3:
1. Overtredelse av fartsreglene når fartsgrensen på stedet er 60 km/t eller lavere og fartsoverskridelsen er på mer enn 10 km/t, jf. vegtrafikkloven § 5 og § 6, trafikkskilt 362 og 366.
2. Overtredelse av fartsreglene når fartsgrensen på stedet er 70 km/t eller høyere og fartsoverskridelsen er på mer enn 15 km/t, jf. vegtrafikkloven § 5 og § 6 og trafikkskilt 362 og 366.
3. Kjøring i strid med trafikklyssignal med fast eller blinkende lys med rød farge, jf. skiltforskriftene § 23 og § 24.
4. Ulovlig forbikjøring
a) like foran eller i vegkryss, eller der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte, jf. trafikkreglene § 12 nr. 5 første og annet ledd
b) foran gangfelt, jf. trafikkreglene § 12 nr. 6
c) i strid med trafikkskilt 334 «Forbikjøringsforbud».
5. Overtredelse av vikepliktsregler
a) etter trafikkskilt 202 « Vikeplikt » og 204 « Stopp »
b) overfor trafikk fra høyre, jf. trafikkreglene § 7 nr. 2
c) overfor gående i gangfelt, jf. trafikkreglene § 9 nr. 2
d) ved utkjøring fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller lignende område, jf. trafikkreglene § 7 nr. 4
e) overfor gående eller syklende der det skal kjøres inn ved svinging, jf. trafikkreglene § 7 nr. 3.
6. Kjøring med motorvogn i sperreområde begrenset av heltrukken gul linje eller parallelle gule sperrelinjer, jf. skiltforskriftene § 22 trafikkskilt 1014, jf. § 21 nr. 4.
7. Kjøring med for liten avstand til forankjørende, jf. trafikkreglene § 5 nr. 3.
8. Kjøring med trimmet motorsykkel, herunder moped, jf. vegtrafikkloven § 13 femte ledd og § 23.
9. Unnlatt sikring av passasjerer under 15 år, jf. vegtrafikkloven § 23a og forskrift 21. september 1979 nr. 7 om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn § 3 annet ledd.
0 Endret ved forskrift 20 mai 2011 nr. 509 (i kraft 1 juli 2011).

vegtrafikkloven § 13 femte ledd :

Endringer som øker den maksimale hastighet eller ytelse på motorsykkel (herunder moped) utover grenser fastsatt for vedkommende gruppe av motorsykler i medhold av annet ledd, må ikke foretas.

§ 23.

§ 23. Ansvar for kjøretøyets stand m.m.
Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.
Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand.
Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.

disse paragrafer kan også brukes som grunnlag for avkortning/regress,siden det som regel er noen forbehold i forsikringene/forsikringslovgivningen.som også omhandler brudd på vegtrafikkloven..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

Jeg tror joo + et par andre er inne på essensen i problemet.

Selv om det er en 'skatte fusk' sak må man huske på at skattefusk er verdens kardinal synd. Skattefusk fellte Al Capone og skattefusk ble Berlusconis bane.

Om han forulykker er det ille nok, men om han blir invalidisert og trenger hjelp resten av livet tror jeg han havner i 'deep shit'.

Forsikringselskapene driver ikke blå-kors. Om de kan sno seg unna en utbetaling på 20 mill+ ved å peke på uriktige dokument så lar de neppe muligheten gå fra seg. De forholder seg til vognkort og tekniske data fra Biltilsynet, ikke hva som muntlig er opplyst til en saksbehandler pr tlf.

Om uhellet er ute kan besparelsen på undratte avgifter bli en særdeles dyr besparelse.

EasyRider
Motorsykkelen din: Kawa

Legg inn av EasyRider »

Bare for å blåse litt liv i denne igjen.

Jeg har bladd igjennom finn.no/MC en del ganger denne våren.
Er en del av de som er registrert på 34hk eller 106hk som står som full effekt.

Er det virkelig så mange som bare gir f.. og kjører som ikke noe skulle ha vært galt?.
Og hvor lett er det å få solgt en sykkel som ikke er lovlig?
Hadde du kjøpt en sykkel som var registrert som 34hk eller 106 som har full effekt?

Jeg kjenner riktig nok en kar som har en 34hk som står med full effekt. Han har også "tunet" den til å ha enda mer hester.
Ikke noe problem sier han, han bare tilbakestiller hvis det skulle skje noe og rulla har han aldri sett. NB han kan kjøre tung sykkel.

Hadde jeg kjøpt en slik sykkel?
Nei, jeg er vel litt for redd for problemene som kan oppstå ved tilfelle ulykke. Men om det hadde vært fristende om den rette sykkelen hadde dukket opp til god pris, det kan jeg ikke nekte for.

Nå har vi jo også fått en ny mellomtung klasse 48hk om jeg husker riktig. :scratch
Er det nok av hester? Slik at de som ikke kan kjøre tung sykkel gidder å tukle med ECU'n?
Eller er det uvensentlig hvor mange hester den mellomtunge sykklen har, folk "trimmer" uansett?
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
jonnykr
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993

Legg inn av jonnykr »

Svolp skrev:Ser ikke helt hvordan forsikringen skal sno seg unna.. om en avgift er betalt eller ei så lenge korrekt effekt er oppgitt gjør jo ikke det sykkel noe farligere eller dyrere så forsikringa skal slite med og sno seg unna der så lenge han betaler for fulleffekt og har førerkort..

Det store spørsmålet her er om den opprinnelig er solgt som mellomklasse. Da er den også avgiftsbelagt som mellomklasse og stemmer det, så vil han få en solid avgift i tillegg til en saftig bot. Avgiftsunndragelse pluss dokumentfalsk smaker det penger av i Norge.

Han kjører også rundt på et ulovlig kjøretøy og det skulle forundre meg mye om ikke forsikringsselskapet ville reagere på det. For husk, eieren vet hva som står i vognkortet og har unnlatt å informere forsikringsselskapet om det og jeg tviler sterkt på om et forsikringsselskap ville ha forsikret sykkelen dersom de hadde visst om de faktiske forhold.

Så han unnaholder bevisst fakta for selskapet. Og jeg tror ikke at et forsikringsselskap betaler ut en eneste krone hvis de ikke må. Så dette kan bli veldig dyrt tror jeg.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
tor2502
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited

Legg inn av tor2502 »

jonnykr skrev:
Svolp skrev:Ser ikke helt hvordan forsikringen skal sno seg unna.. om en avgift er betalt eller ei så lenge korrekt effekt er oppgitt gjør jo ikke det sykkel noe farligere eller dyrere så forsikringa skal slite med og sno seg unna der så lenge han betaler for fulleffekt og har førerkort..

Det store spørsmålet her er om den opprinnelig er solgt som mellomklasse. Da er den også avgiftsbelagt som mellomklasse og stemmer det, så vil han få en solid avgift i tillegg til en saftig bot. Avgiftsunndragelse pluss dokumentfalsk smaker det penger av i Norge.

Han kjører også rundt på et ulovlig kjøretøy og det skulle forundre meg mye om ikke forsikringsselskapet ville reagere på det. For husk, eieren vet hva som står i vognkortet og har unnlatt å informere forsikringsselskapet om det og jeg tviler sterkt på om et forsikringsselskap ville ha forsikret sykkelen dersom de hadde visst om de faktiske forhold.

Så han unnaholder bevisst fakta for selskapet. Og jeg tror ikke at et forsikringsselskap betaler ut en eneste krone hvis de ikke må. Så dette kan bli veldig dyrt tror jeg.
Når det gjelder slike ting er det beste å ha alt på stell også etter lover og regler , det kan spare vedkommende for mange ubehageligheter, både med det offentlige og forsikringsselskap.
Konsekvensen kan fort bli økonomisk ruin.
Eks. Kommer utenfor en ulykke.... Risikerer antakelig vis regress fra forsikringsselskap, hvis om personskade med invaliditet blir det fort 6 nuller i det regresset.

Kjøretoyet blir som regel tatt inn til biltilsynet for tekniske undersøkelser....
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Svar