Suzuki GR 650 | Prosjekt tråd
Suzuki GR 650 | Prosjekt tråd
Satt en dag å grov meg i huet og lurte på hva jeg skulle finne på, så gikk på finn.no og fant denne hærligheten:
Det er en Suzuki GR 650 som rullet ut av fabrikken i 1983, så det er en veteran om et par mnd.
Grunnen til at jeg valgte denne sykkelen er at jeg vet at Suzuki kan lage motorer, og fordi den er veteran snart, noe som vil si at jeg må ut med 500 kr i året i forsikring, og 405,- i årsavgift.
Sykkelen sto uten forgassere, og var ikke startet på 15 år. Den har 28000km på samvittigheten.
Klarte å lirke på forgasserene og montere slangene riktig, og etter litt filing, smalt den igang. Litt røff i gangen, men kom seg etterhvert.
Sykklelen trenger litt vedlikehold og en liten opp pussingsjobb før den kan brukes, så har tenkt å legge ut litt om den saken her på forumet, så kan dere gi meg ideer og insprasjon
Har brukt den litt i sommer, men hefta ikke før jeg begynte å skru.
Plukka ut motorn, all elektronikken, luftfilterboks. Har også tatt svingarmen, bakhjule og fjæringssysteme =)
Sånn står den no, kommer mer etterhvert!
Planen er å lakke alle delene på den, å få den så fin som økonomisk mulig, går skole, så det blir busjett prosjekt
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hei
Har hatt meg en kjempeøkt idag.
Begynte å sandblåse svingarmen, men fant fort ut at jeg hadde for lite sand. Så jeg gikk over på å få motoren rengjort.
Heiv motorn bak i bilen, å kjørte t naboen å lånte steam høytrykkspyler. Dette funket hest, og motoren ble gulle ren etter litt marisol
Hadde så god tid at jeg lakkerte motoren i samme slengen.
1 kompressor er ikke nok for å sandblåse, så måtte koble 2 ilag =)
Kjede er ikke slitt, så legger det i diesel så det kan godgjøre seg ei stund.
Vasking
Hjemmemekket motorstativ
Fersk lakk på. Motoren blir svart matt
Almar ut!
Det er en Suzuki GR 650 som rullet ut av fabrikken i 1983, så det er en veteran om et par mnd.
Grunnen til at jeg valgte denne sykkelen er at jeg vet at Suzuki kan lage motorer, og fordi den er veteran snart, noe som vil si at jeg må ut med 500 kr i året i forsikring, og 405,- i årsavgift.
Sykkelen sto uten forgassere, og var ikke startet på 15 år. Den har 28000km på samvittigheten.
Klarte å lirke på forgasserene og montere slangene riktig, og etter litt filing, smalt den igang. Litt røff i gangen, men kom seg etterhvert.
Sykklelen trenger litt vedlikehold og en liten opp pussingsjobb før den kan brukes, så har tenkt å legge ut litt om den saken her på forumet, så kan dere gi meg ideer og insprasjon
Har brukt den litt i sommer, men hefta ikke før jeg begynte å skru.
Plukka ut motorn, all elektronikken, luftfilterboks. Har også tatt svingarmen, bakhjule og fjæringssysteme =)
Sånn står den no, kommer mer etterhvert!
Planen er å lakke alle delene på den, å få den så fin som økonomisk mulig, går skole, så det blir busjett prosjekt
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hei
Har hatt meg en kjempeøkt idag.
Begynte å sandblåse svingarmen, men fant fort ut at jeg hadde for lite sand. Så jeg gikk over på å få motoren rengjort.
Heiv motorn bak i bilen, å kjørte t naboen å lånte steam høytrykkspyler. Dette funket hest, og motoren ble gulle ren etter litt marisol
Hadde så god tid at jeg lakkerte motoren i samme slengen.
1 kompressor er ikke nok for å sandblåse, så måtte koble 2 ilag =)
Kjede er ikke slitt, så legger det i diesel så det kan godgjøre seg ei stund.
Vasking
Hjemmemekket motorstativ
Fersk lakk på. Motoren blir svart matt
Almar ut!
Sist redigert av alarm92 den 17 nov 2012, 20:42, redigert 2 ganger totalt.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Suzuki GR 650 | Prosjekt tråd
Velkommen hit alarm92 Og gratttlerre med Mottor-sykkern!
Vi liker bygge-tråder, med bilder, og ser fram til fortsettelsen
Lykke til!
Vi liker bygge-tråder, med bilder, og ser fram til fortsettelsen
Lykke til!
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37981
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Suzuki GR 650 | Prosjekt tråd
Artig sykkel det der, ja!
Velkommen hit til MCsiden
Spennende å følge prosjektet videre
Velkommen hit til MCsiden
Spennende å følge prosjektet videre
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 7615
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Suzuki GR 650 | Prosjekt tråd
Velkommen hit.
Flytt baklykta opp mot baksetet så slipper du at bakskjermen rister i stykker/sprekker.
Flytt baklykta opp mot baksetet så slipper du at bakskjermen rister i stykker/sprekker.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Suzuki GR 650 | Prosjekt tråd
mekkern skrev:Velkommen hit.
Flytt baklykta opp mot baksetet så slipper du at bakskjermen rister i stykker/sprekker.
Takk før velkomsten =) Baksjermen var opprustet og lappet med noe dårlig loddearbeid, og lykta er ødelagt. Så har bestilt en ny universal lykt =)
Skal legge ut mer bilda med kvert, må ta med et ordentlig kamera =)
- Kjellrf
- Innlegg: 1601
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Suzuki GR 650 | Prosjekt tråd
De som kjøpte ny GR650 i 83/84, fikk ny bakskjerm på garantien. En i klubben kjøpte ny, den rakk å gå over 4000 km før bakskjermen sprakk. Baklykta blei for tung. Sylinderfotspakningen røyk også ganske tidlig. Ellers har det vært noe tull med starterkrans/selvstarter, og selvfølgelig lading, hvis du kjører med dårlig batteri. Styret er jo gummiopphengt, og det merkes.
Lykke til, skal ikke mye til for å få en bedre sykkel :)
Lykke til, skal ikke mye til for å få en bedre sykkel :)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Suzuki GR 650 | Prosjekt tråd
Flott å ha noen som virkelig har erfaring med gammle sykkler! Styre er bytta, og det e satt på stålbraketter, det e fordi det har vært en kjøreskolesykkel, så det veltebøyle og litt anna custum på den.Kjellrf skrev:De som kjøpte ny GR650 i 83/84, fikk ny bakskjerm på garantien. En i klubben kjøpte ny, den rakk å gå over 4000 km før bakskjermen sprakk. Baklykta blei for tung. Sylinderfotspakningen røyk også ganske tidlig. Ellers har det vært noe tull med starterkrans/selvstarter, og selvfølgelig lading, hvis du kjører med dårlig batteri. Styret er jo gummiopphengt, og det merkes.
Lykke til, skal ikke mye til for å få en bedre sykkel :)
Heldigvis har æ sluppe unna større problema med elektronikken! Har en liten jordfeil i instrumente. Ene blinkelysindikatoren kommer på når æ skrur på lysan, ellers ser alt bra ut.. Verste som finns er elektriske problemer!
-
- Innlegg: 7615
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Suzuki GR 650 | Prosjekt tråd
Litt artig svinghjul på disse-2 "svinghjul" koblet sammen med sentifugalclutch-tungt på lavere tutall(under5000 tror jeg)så slipper clutchen og den blir mer"hissig"..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Sted: Oslo
Re: Suzuki GR 650 | Prosjekt tråd
Velkommen og lykke til med restaureringen!
For å gi deg ytterligere inspirasjon legger jeg ut et par bilder som viser hvordan min Kawa 650 var - og hvordan den ble etter en vinter i "bua".
Ble jo bra til slutt:
For å gi deg ytterligere inspirasjon legger jeg ut et par bilder som viser hvordan min Kawa 650 var - og hvordan den ble etter en vinter i "bua".
Ble jo bra til slutt:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 37981
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Suzuki GR 650 | Prosjekt tråd
Ble jo helt strålende
Utrolig mange dyktige folk her på forumet, må jeg si
Utrolig mange dyktige folk her på forumet, må jeg si
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Suzuki GR 650 | Prosjekt tråd
Se dær ja! Blei jo bedre en nytt Skal ikke så mye til før å gjøre en gammel slitar til å se ny og fin ut!taco skrev:Velkommen og lykke til med restaureringen!
For å gi deg ytterligere inspirasjon legger jeg ut et par bilder som viser hvordan min Kawa 650 var - og hvordan den ble etter en vinter i "bua".
Hvordan lakk brukte du på motoren? Jeg tenkte å bare bruke varmebestandig akryllakk, beregenet for Aluminium, men er litt usikker på om det er no tess?
Pappa hadde en sånn gammel Kawa, men det va en 1100(eller nakka i den duren). Fantastisk sykkel å kjøre, og gikk som et udyr.
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Sted: Oslo
Re: Suzuki GR 650 | Prosjekt tråd
Takk!
Tja, noen timer gikk det jo med da.
Når det gjelder motoren så ble sylinder/topp bare glassblåst. På nedre del er det noe svart som egentlig bare ble renset og gnikket.
Aluminiumsdekslene ble polert opp samt lakkert med sort spray. Tror ikke jeg brukte motorlakk en gang på de.
Ellers så spørs det hvor høyt du legger lista, og den ble høyere og høyere for min del. Tar du den så tar du den...
Kunne jo ikke ha blanding av rustne skruer, nypolerte deksler, glassblåst motor, nylakkert tank og deksler, osv. Nei, alt skulle skinne!
En eske med rustne skruer, skiver, muttere, fjærer og slikt ble sendt til elforzinking og fikk de igjen som nye!
Jada, mye man kan gjøre.
Tja, noen timer gikk det jo med da.
Når det gjelder motoren så ble sylinder/topp bare glassblåst. På nedre del er det noe svart som egentlig bare ble renset og gnikket.
Aluminiumsdekslene ble polert opp samt lakkert med sort spray. Tror ikke jeg brukte motorlakk en gang på de.
Ellers så spørs det hvor høyt du legger lista, og den ble høyere og høyere for min del. Tar du den så tar du den...
Kunne jo ikke ha blanding av rustne skruer, nypolerte deksler, glassblåst motor, nylakkert tank og deksler, osv. Nei, alt skulle skinne!
En eske med rustne skruer, skiver, muttere, fjærer og slikt ble sendt til elforzinking og fikk de igjen som nye!
Jada, mye man kan gjøre.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
Re: Suzuki GR 650 | Prosjekt tråd
Stili! Hvor fikk du sinket skruene, og hva kostet det?taco skrev:Takk!
Tja, noen timer gikk det jo med da.
Når det gjelder motoren så ble sylinder/topp bare glassblåst. På nedre del er det noe svart som egentlig bare ble renset og gnikket.
Aluminiumsdekslene ble polert opp samt lakkert med sort spray. Tror ikke jeg brukte motorlakk en gang på de.
Ellers så spørs det hvor høyt du legger lista, og den ble høyere og høyere for min del. Tar du den så tar du den...
Kunne jo ikke ha blanding av rustne skruer, nypolerte deksler, glassblåst motor, nylakkert tank og deksler, osv. Nei, alt skulle skinne!
En eske med rustne skruer, skiver, muttere, fjærer og slikt ble sendt til elforzinking og fikk de igjen som nye!
Jada, mye man kan gjøre.
Er selvfølgelig meget stygt med masse rustene skruer, når alt annet er nylakkert opp polert!
Re: Suzuki GR 650 | Prosjekt tråd
Et godt alternativ er å kjøpe rustfrie unbrako-skruer og bytte ut de gamle stygge skruene.alarm92 skrev:Er selvfølgelig meget stygt med masse rustene skruer, når alt annet er nylakkert opp polert!
ikkebike.norwegianforum.net
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Sted: Tysnes
Re: Suzuki GR 650 | Prosjekt tråd
Masse bra jobb her, ser eg.
Skal eg ha meg en gammel sykkel igjenn, kan det godt bli en Kawa 650.
Blir spennende å følge med på GR 650 prosjektet :-)
Skal eg ha meg en gammel sykkel igjenn, kan det godt bli en Kawa 650.
Blir spennende å følge med på GR 650 prosjektet :-)