Jeg har såvidt begynt med vintermekkinga og har startet med forbremsene.
Etter å ha byttet klosser i sommer merket jeg at skivene blir varme, ca 50 - 60 grader under kjøring.
Klossene ligger mot skivene, såpass at forhjulet er tungt å dreie rundt.
Har demontert kaliperne i dag, uten å tappe ut bremsevæska. Begge stemplene går lett inn til bunnen av kaliperne med handmakt.
Så jeg har friskmeldt stempler og pakninger.
Men da jeg delte kaliperne og tok ut klossene, var de nesten umulig å få fra hverandre.
Den ene styrebolten, som ligger inne i ei gummihylse(friction boot), var omtrent umulig å trekke ut. Den ga seg etter litt lirking.
Den andre bolten, som går direkte i aluminiumen på "sylinderdelen" slapp lett.
Skal disse to boltene smøres ?
Og i tilfelle med hva ?
Og er det galt å bruke Dot 5.1 bremsevæske på et anlegg som skal ha Dot 3 ?
Det står på boksen at Dot 5.1 er "kompatibel" med Dot 3 og 4 så lenge de ikke er silikonbasert.
Varme bremseskiver
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Varme bremseskiver
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Andreas
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Re: Varme bremseskiver
Jeg har brukt drivakselfett før når jeg har overhalt glidekalippere til bil. Men de har vert av stål. Går sikkert greit å bruke på alu.kalippere og. Men kanskje aluminiumspasta er lurt å bruke? Ivertfall må en grease som tåler varme og belasting brukes. Og for korrosjonen sin del så er kanskje aluminiumspasta bedre å bruke.
Dot 5,1 går bra å bruke i system for Dot 3 og 4 ja. Vet ikke om jeg ville ha blandet det, men pump godt igjenom ved skifte av væske, så blir det bra
Dot 5,1 er litt overkill og dyrt for vanlig gatebruk, det er jo væske som har kokepunkt så høyt at den brukes i racing. Noen mener også at dot 5,1 er mer hygroskopisk en 3 og 4, alltså at den absorberer vann fortere
Men igjen, på et sesongkjøretøy som sikkert får årlig(?) service, går det nok helt bra 
Dot 5,1 går bra å bruke i system for Dot 3 og 4 ja. Vet ikke om jeg ville ha blandet det, men pump godt igjenom ved skifte av væske, så blir det bra

- Dexter
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Jeg har smurt med kobberpasta på mine bremser og det har fungert fint. DOT5 er den du ikke må bruke når den er foreskrevet å ha DOT3 eller 4. DOT5.1 er bare en nyere (og bedre?) bremseveske i samme kategori som 3 og 4 slik JEG har oppfattet det. Jeg bruker selv 5.1.
Det er det samme for skylda hvem som har den...
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Siden vi ikke driver i stålindustrien er det Aluminiumspasta som gjelder-denne gir ikke galvanisk tæring på aluminium og har ellers de samme egenskapene.
men som med kobberpastaen skal denne heller ikke ha kontakt med tetningene til bremsestemplene-her er det silikonfett/bremsefett/bremseveske som gjelder-tåler ikke petroleumsbaserte smøre/rensemidler-Rødsprit eller bremseveske skal brukes til rengjøring. :-)å
men som med kobberpastaen skal denne heller ikke ha kontakt med tetningene til bremsestemplene-her er det silikonfett/bremsefett/bremseveske som gjelder-tåler ikke petroleumsbaserte smøre/rensemidler-Rødsprit eller bremseveske skal brukes til rengjøring. :-)å
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Ja, det er dette jeg har gjort også de få gangene jeg har byttet bremseklosser.mekkern skrev:Siden vi ikke driver i stålindustrien er det Aluminiumspasta som gjelder-denne gir ikke galvanisk tæring på aluminium og har ellers de samme egenskapene.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Takk for svarene.
jeg vaska og smurte boltene på begge kaliperne i går kveld.
Brukte et helsyntetisk fett som heter Superlube og skal tåle 320 F.
Begge kaliperne "flyter" fint nå, får se til våren om det fungerer skikkelig.
Da gjenstår bremsepumpa. Klipa vil ikke returnere helt ut, så jeg har kjørt noen mil med bremsyset på
Skal bestille repsett før det blir gjort noe mer.
jeg vaska og smurte boltene på begge kaliperne i går kveld.
Brukte et helsyntetisk fett som heter Superlube og skal tåle 320 F.
Begge kaliperne "flyter" fint nå, får se til våren om det fungerer skikkelig.
Da gjenstår bremsepumpa. Klipa vil ikke returnere helt ut, så jeg har kjørt noen mil med bremsyset på

Skal bestille repsett før det blir gjort noe mer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Jeg har holdt på litt med bilbremser i det siste, og der sies det at boltene ikke bør smøres med kopperfett fordi denne kan tørke inn over tid og dessuten bryte ned gummien. Littegranne silisiumfett er så vidt jeg forstår det som bør brukes.Jompa skrev: Skal disse to boltene smøres ?
Og i tilfelle med hva ?
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Superlube er god guffe til alle ting som ikke blir veldig varmt.men litt dyr til "generell bruk"Jompa skrev:Brukte et helsyntetisk fett som heter Superlube og skal tåle 320 F.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后