E-6 hele veien ned til Helsingborg osv ( kjedelig da vi har kjørt den veien 50 ganger med bil / mc)…
”indre Sverige” ned til Ystad, ferge fra Trelleborg –Tyskland,,,(okay for å se andre deler av Sverige ( Wallander-land) )
Danske båten Oslo –København ( Raskt , forholdsvis rimelig, behaglig) så sør enden av Sjælland på en par timer før en kort ferge tar deg til Puttgarden…
og siste løsning Kielfergen… veldig behagelig!
Fordi diverse Sverige/ danske løsning er nå er prøvd, så vil nok Kielfergen eller Danskebåten være løsningene framover…
Tyskland… Mitt inntrykk er at de som finner Tyskland kjedelig er de som stort sette har kjørt motorveier der;) Vår løsning er å finne ” Bunderstrasse” ,veier ( ca motorvei klasse B )og suse i 80-90-110 km/ t nedover mellom korselige mindre småbyer hvor en kaffekopp og annet er tilgjenglig på nye , ”annerledes” steder hver gang! Mer spennende og morsom en alle ”like” steder på motorveier.
Vi bruker vanligvis ca 1,5 dag fra Puttgarden/ Kiel til Østrike for eksempel med kaffekopper i f eks Berlin, Dresden, Praha eller en sving lenger inn i ”DDR” land…
Nå skal det sies at vi er av typen som foretrekker ”laid back” cruising … Inne mellom tar vi noen strekker på motorvei også for variasjonen
I helger, når lastebiler ikke kjører, er også motorveier annerledes å kjøre…ofte er hele trafikken lang mer rolig og avslappet!
Autozug høres fint ut, men de har ikke avganger så ofte som jeg liker…og det vil også si at man blir ”bundet” til noen datoer og klokkeslett, hvilket vi ikke liker. Vi vil ha så mye frihet som mulig ( = eventyr) og booker ikke inn hotell, tog, ferger på forhånd( unntatt Kiel / Danske båten ned som bookes 1-2 dager på forhånd) ,,,,slik kan vi hvert minutt hele dagen gjøre akkurat hva lysten, været, veier og mulighetene tilbyr!
Slik jeg ser et, sparer man ikke penger eller tid med tog, og vi er da på motorsykkel tur for søren!!!

Vi tar alltid hotell/ overnatting på sparket. Så langt har vi aldri ligget ute !!...men har en og annen gang havnet i både morsomme, spesielle og noen ganger flotte løsninger som vi aldri hadde vært i om ting var bestilt på forhånd. En og annen gang har vi sikkert betalt 100-200 kroner mer for en natt enn hva vi kanskje burde, men andre ganger har vi også ligget på 2-3 roms ”leiligheter” for pris av en dobbeltrom..OG , fy flate og mer spennende og morsomt det er og aldri vite hvor du skal sove neste natt!!
GPS er selvsagt din beste venn på alt dette!!!
Kjører man flere i en gruppe, kan jo noe bestillinger være med nødvendig,… og f eks Mozel dalen, i en god værs week end i August kan være full booket, men likevel får du rom til slutt

Tidligere lå vi ofte på 65-70-75 Euro/ natt for overnatting, mens i år var prisen oftere 90-100 Euro..Det har blitt litt dyrere nedover også,,
Vi bruker stort sett Eurocard alle veier, men unntaket har vært i Frankrike hvor de er litt mer sære på kort. Noen steder , bl.a. bensinstasjoner har kredittkort et ikke funket, men mitt vanlige bank-kort har da funket , eventuelt cash. ( Av prinsipp bruker jeg bank kort minst mulig i utlandet)
De luringene har jo også ”siesta” fra ca 13-15 eller noe, så jeg prøver alltid å ha full tank før det;)
Erfaring har også lært oss noen triks… Vi har alltid kopi av pass, førekort med. ( lært av politiet på et avhørsrom i Roma) Vi har alltid hver vår lapp med telefonnummer, data på forsikringer, kortsperre , samt telefonnummer til diverse fergeselskap hjem til Norge. ( De vanlige 800-nummerne vi bruker hjemme funkler ikke alltid fra utlandet, men du finner de på GPS vanligvis! ) . Vi har også alltid et kredittkort og litt cash liggende et annet sted enn lommeboka.
Så koser vi oss syd i europa…til vi plutselig kommer på: Nå vil vi hjem!
Hjemover går ferden oftest fra Hirtshals eller Fredrikshavn. Hirtshals har noen Hurtigferger til Larvik og Fredrikshavn dag seilas som er elegant til Oslo. Alternativene har vært en siste overnatting i Danmark på vei opp, eller om det er sommer å sol..kjøre natten til Fredrikshavn og sove noen timer på båten over. Der bestilles aldri billett, men tas på sparket. Fredrikshav-Gøteborg er også en mulighet..( Gøteborg avgang om kvelden, , men avgangen til Oslo er om morgenen),,men nattekjøring Gøteborg –Oslo kan være kaldt hahahah , guess how i know!!
De siste 2-3 årene har vi hver gangs snakket om et ” nå er det siste slik tur, det blir nok mer Norge/Norden framover nå !?,,,”,,,og med taktisk beregning har jeg da ikke nevnt neste års tur på noen uker eller kanskje måneder.. før maddamen ( senest i går kveld) når hun ser et eller annet bilde el lign. Sier: ”Du, vi må vel nedover en tur til!!??”
Å kjøre sykkel er kult!!
Å kjøre sykkel/ dele med madammen er 100 x mer kult og morsomt, både da og med alle minner for senere.
Å kjøre 3 eller flere = ”gjeng”…og mindre fleksibelt, mindre frihet

Jmho