Jeg lærekjørte og hadde oppkjøring på først en Kawasaki ER5 og så kjørt litt på en Kawasaki ER6F/N og begge var veldig behagelige sykler å kjøre. Det eneste jeg tenkte var at 600 var antageligvis litt lite effekt da jeg har planer om å kjøre mye tur med bagasje. Hvis du hovedsakelig skal bruke den til pendling fra og til jobb så tror jeg Kawasakien er et godt valg.
Uansett er det aller viktigeste er at du
prøvekjører før du kjøper noe som helst, da finner du en sykkel som passer både kroppen din (høyde/vekt) og ikke minst kjørestil.
Jeg kjøpte nylig min første tunge sykkel selv og landet på en Triumph Sprint 955 (er utrolig fornøyd med det valget forresten siden du ber om anbefalinger

)
Jeg var igrunn litt bekymret for at en sykkel større enn 600-750 skulle bli for tung og vanskelig å håndtere for meg da jeg ikke er så stor og tung selv. Jeg prøvde først en eldre Suzuki Madura 700 og ble ikke mindre bekymret av det for jeg synst den var vanvittig tung og vanskelig å håndtere.
Sprinten som faktisk viste seg å være littegrann lettere i egenvekt var noe helt annet. Hvor vekten er plassert og hvor lavt tyngdepunktet er det som betyr noe, ikke egenvekt.
Det er veldig firstende å kjøpe det første og beste som ser kult ut når en akkurat har fått lappen men det svarer seg å bruke litt tid. Prøvesitt, prøvekjør og når du har bestemt deg for en modell kan det være lurt å søke litt rundt på internett. Noen timer med trykking og du kan lese på diverse forum om erfaringer til folk som har hatt eller fortsatt har sykkelelen og hva de mener om den, hva som eventuelt er kjente problemer med en gitt modell. Det er og stor sansynlighet for at du finner tester utført som du kan lese om. Dvs det er mye om du leser greit på engelsk, det finnes ikke like mye på norsk.
På google eller duckduckgo og søk feks. "NAVN MODELL ÅRSTALL known problems" - ""NAVN MODELL ÅRSTALL review" - "NAVN MODELL ÅRSTALL roadtest"