farge rd 350

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
veggen
Innlegg: 5
Registrert: 12 nov 2012, 19:47
Motorsykkelen din: yamaha rd 350 1973

farge rd 350

Legg inn av veggen »

Hei. Har en 73mod. rd 350 som jeg holder på å pusse opp, fargen på den er nå er mørkegrønn, men har funnet ut at de kommer også i en farge som heter ruby red, er det noen som kan hjelpe med evt. fargekode eller låne bort et deksel, har en lakkerer som da kan scanne dekselet. Bor i kristiansand hvis det er noen som er villig til å låne bort.

knutr
Innlegg: 28
Registrert: 28 okt 2011, 23:14
Motorsykkelen din: Noen...
Sted: Vestre Toten
Kontakt:

Re: farge rd 350

Legg inn av knutr »

Sjekk her: http://www.2strokeworld.com/forum/index ... pic=9972.0" onclick="window.open(this.href);return false;
Her har du iallefall en original fargekode i et innlegg.

Jeg må sjekke, men tror jeg iallefall har et deksel med den lillafargen som er på det ene bildet i innlegget.
Det KAN være at jeg har noe med den andre rødfargen også, men da må jeg lete litt.
"Does this smell like chlorofome to you?"

veggen
Innlegg: 5
Registrert: 12 nov 2012, 19:47
Motorsykkelen din: yamaha rd 350 1973

Re: farge rd 350

Legg inn av veggen »

Dette så jo veldig lovende ut, ble litt klokere nå ja. hvis du finner det andre dekselt å er int i å låne det bort litt, setter jeg stor pris på det. Men mange takk for hjelpa :-)

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: farge rd 350

Legg inn av knutk »

Problemstilling med å gjenskape gamle farger har flere aspekt.

Om man har en 'orginal' farge er sjangsene stor for at den er falmet. Da er det best å lete på steder på sykkelen hvor solen ikke skinner (jeg sa på sykkelen :-)). Kanskje er der klistermerker som skjuler friske farger eller lignende.

Om sykkel har klarlakk så hadde klarlakk fra denne periode ikke UV filter, så fargen gulner. Igjen, let (på sykkelen) hvor solen ikke skinner.

Fargekode:
Fargeblandingen fra denne periode inneholdt bestanddeler som i dag ikke er lovelig å fremstille. Således er der ingen automatikk i at man får en ny farge som ligner den gamle om man benytter fargekoden.
I de senere år har riktig nok Glasuritt lagt mye tid og penger i å gjenskape de gamle fargene med moderne lakk. De kaller det sin 'Classic' serie. Hvorvidt denne serien inkluderer Japanske sykler vet jeg ikke.

knutr
Innlegg: 28
Registrert: 28 okt 2011, 23:14
Motorsykkelen din: Noen...
Sted: Vestre Toten
Kontakt:

Re: farge rd 350

Legg inn av knutr »

veggen skrev:Dette så jo veldig lovende ut, ble litt klokere nå ja. hvis du finner det andre dekselt å er int i å låne det bort litt, setter jeg stor pris på det. Men mange takk for hjelpa :-)
Da har jeg fasit:
Den burgunder-fargen der tror jeg er lik den jeg har på sidedeksel & oljetank utti her.
Litt usikker på rødfargen, jeg fant to lykteører med en rødfarge, men den ser mer oransje-rød ut...?
Bilde
"Does this smell like chlorofome to you?"

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: farge rd 350

Legg inn av Tysnes »

knutr skrev:
veggen skrev:Dette så jo veldig lovende ut, ble litt klokere nå ja. hvis du finner det andre dekselt å er int i å låne det bort litt, setter jeg stor pris på det. Men mange takk for hjelpa :-)
Da har jeg fasit:
Den burgunder-fargen der tror jeg er lik den jeg har på sidedeksel & oljetank utti her.
Litt usikker på rødfargen, jeg fant to lykteører med en rødfarge, men den ser mer oransje-rød ut...?
Bilde
Hei,var litt blass den rødfargen :-k
mener å huske att rødfargen var noe mørk, men det hjelper lakkeren lite :scratch
håper det løser seg :-)

knutr
Innlegg: 28
Registrert: 28 okt 2011, 23:14
Motorsykkelen din: Noen...
Sted: Vestre Toten
Kontakt:

Re: farge rd 350

Legg inn av knutr »

Jeg synes også den så litt orange ut. Tror de hadde en orange/rød farge på US-modellen (dette er fra en delesykkel fra California).
Skal se om jeg finner noe mer vettugt på sikt =)
"Does this smell like chlorofome to you?"

veggen
Innlegg: 5
Registrert: 12 nov 2012, 19:47
Motorsykkelen din: yamaha rd 350 1973

Re: farge rd 350

Legg inn av veggen »

Mange takk for hjelpen, har sittet å pratet med lakkereren nå, så han fant noe på den fargekoden som skulle være i nærheten av ruby red, men hvis noen har et godt bilde på fargen ville dette også hjelpe han noe mer, så tar gjerne imot bilder på mailen. vsolstad@gmail.com

knutr
Innlegg: 28
Registrert: 28 okt 2011, 23:14
Motorsykkelen din: Noen...
Sted: Vestre Toten
Kontakt:

Re: farge rd 350

Legg inn av knutr »

Fikser bilde av det andre dekselet i ettermiddag :)
"Does this smell like chlorofome to you?"

veggen
Innlegg: 5
Registrert: 12 nov 2012, 19:47
Motorsykkelen din: yamaha rd 350 1973

Re: farge rd 350

Legg inn av veggen »

Helt supert, venter i spennig :thumleft

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: farge rd 350

Legg inn av joo »

Hvis en gammel artikkel stemmer med virkeligheten så skulle -73 være levert i en grønnfarge og så Brandy Red... Og da stemmer det med gammel kode "00A2 BRR". Men det hjelper kanskje ikke?
Her fant jeg i alle fall kodene: http://www.pure-2-stroke-spirit.info/do ... _codes.pdf Samme området som Knutr har vært inne på.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

knutr
Innlegg: 28
Registrert: 28 okt 2011, 23:14
Motorsykkelen din: Noen...
Sted: Vestre Toten
Kontakt:

Re: farge rd 350

Legg inn av knutr »

Jeg er kronisk treg (alternativt mange jern i ilden), så ettermiddag ble til kveld.
Du har fått mail, veggen :)
"Does this smell like chlorofome to you?"

veggen
Innlegg: 5
Registrert: 12 nov 2012, 19:47
Motorsykkelen din: yamaha rd 350 1973

Re: farge rd 350

Legg inn av veggen »

Fikk bare en mail fra yamaha-norge, de sa at den kom i ruby red å gold dust å 250èn kom i brigade blue å amber brown, min 350 er grønn nå, men er ikke den orginal fargen tror jeg, er nok lakket om ei gang i tiden. Yamaha norge scannet ei side med hvilke farger og hvilke land de kom i de forskjellige fargene.

Svar