Viktig å helle olje i sylindrene?
Viktig å helle olje i sylindrene?
Har hørt at man bør helle litt olje eller bruke "fogging oil" i sylindrene om en motor skal stå lenge. Dette for å forhindre korrosjon. I dette tilfelle vinterlagring av min Kawasaki ER6N. Det er ganske komplisert å komme til tennpluggene på denne sykkelen. Så mitt spørsmål er: Hvor viktig er dette på en moderne motor?
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Re: Viktig å helle olje i sylindrene?
hvis du bare skal vinterlagre kan du glemme dette hvis den ikke står ekstremt utsatt til for salt/sjø... 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Har den innendørs i rundt 10-12 grader.
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
lad batteriet et par ganger i vinter siden den står varmt-start og kjør til våren. thats it.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Svolp
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Hear hear!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- MaxTron
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Næææ....
Går'e bra de 'a tru?
Er ikke de faaali' 'a???
Går'e bra de 'a tru?
Er ikke de faaali' 'a???
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Hvis du kjører en lang tur, stopper motoren og ikke starter den igjen før til våren, er du godt sikret. Blir sykkelen startet og stoppet uten å ha blitt kjørt en halvtimes tid eller mer, kan det være igjen endel kondens i motoren, som kan gi rust innvendig. Men det skjer ikke ofte, akkurat.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Andreas
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Står sykkelen på midtstøtte, depostøtte e.l, så kan man jo også sette motoren i høyeste gir for så å dra rundt bakhjulet noen runder. Da får nå stemplene rørt på seg og skrapet ren sylinderveggene og ventilene åpnet og lukket litt
Om det har noen hensikt på en frisk motor som har stått helt stille etter en ordentlig varmkjøring vet jeg ikke.
For noen år siden blåste jeg toppakningen på en bil jeg har. Dette skjedde midt oppe i en flytteprosses fra Stavanger til Trondheim, så jeg hadde ikke tid til å ordne motoren på en stund. Så da prøvde jeg ivertfall et par ganger i uken å få rotert motoren litt via reimhjulet. Når jeg endelig fikk tatt av toppen å åpnet den, så var sylinderveggene helt rene, men helt på toppen av et par av veggene var det litt rust. Jeg tror det hadde vært værre om jeg ikke hadde rotert motoren innimellom. Dette er en 3liter rekkesekser med 500hk, å den lever i beste vellgående enda

For noen år siden blåste jeg toppakningen på en bil jeg har. Dette skjedde midt oppe i en flytteprosses fra Stavanger til Trondheim, så jeg hadde ikke tid til å ordne motoren på en stund. Så da prøvde jeg ivertfall et par ganger i uken å få rotert motoren litt via reimhjulet. Når jeg endelig fikk tatt av toppen å åpnet den, så var sylinderveggene helt rene, men helt på toppen av et par av veggene var det litt rust. Jeg tror det hadde vært værre om jeg ikke hadde rotert motoren innimellom. Dette er en 3liter rekkesekser med 500hk, å den lever i beste vellgående enda

- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Det med å ha olje i forbrenningskammeret kan ha noe for seg ved langtidslagring, og da snakkes det om flere år...
Ikke overdriv dette. Det er faktisk ikke uproblematisk heller. Oljen skal ut igjen også. Er det mye av den på stemplene vil det ikke være plass til den når motoren snus, og ventilene lukket. Er det en nyere sykkel med katalysator er det heller ikke heldig. det er ikke til å unngå at mye av denne oljen kommer igjen i eksosanlegget og kald katalysator.
Ikke overdriv dette. Det er faktisk ikke uproblematisk heller. Oljen skal ut igjen også. Er det mye av den på stemplene vil det ikke være plass til den når motoren snus, og ventilene lukket. Er det en nyere sykkel med katalysator er det heller ikke heldig. det er ikke til å unngå at mye av denne oljen kommer igjen i eksosanlegget og kald katalysator.
Tror nok at de "par" sylinderveggene du fant litt rust,er de samme som området der toppakningen var gåen,slik at det hadde vært vann der.Andreas skrev:Når jeg endelig fikk tatt av toppen å åpnet den, så var sylinderveggene helt rene, men helt på toppen av et par av veggene var det litt rust. Jeg tror det hadde vært værre om jeg ikke hadde rotert motoren innimellom.
For trådstarter sin del,og parkering av en moppe i 4-5 måneder; glem det.
ikkebike.norwegianforum.net
Istedenfor å ha olje i sylindere, bare kjør starteren lenge nok til at du for oljetrykk.
Trenger ikke å starte den
Trenger ikke å starte den
- Andreas
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Ja, det stemmer. Både topp og toppakning var sprukket mellom syl 4 og 5Kawasaki skrev:Tror nok at de "par" sylinderveggene du fant litt rust,er de samme som området der toppakningen var gåen,slik at det hadde vært vann der.Andreas skrev:Når jeg endelig fikk tatt av toppen å åpnet den, så var sylinderveggene helt rene, men helt på toppen av et par av veggene var det litt rust. Jeg tror det hadde vært værre om jeg ikke hadde rotert motoren innimellom.

- Crinos
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Kontakt:
Jeg pleide å hive litt olje inn i sylindrene før vinterlagring. Men har sluttet helt med dette. De siste årene har jeg flushet olja til en "vinter olje" kjørt noen mil og satt fra meg sykkelen for så å starte den til våren.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom