Jeg hadde en Suzuki GSX 1100 EF i 1991. Kjøpt etter innfallsmetoden etter å ha fått øye på den i vinduet hos en Opel-forhandler.
Dette var i tiden før internett og jeg hadde ingen eller liten peiling på sykkelen jeg valgte. Hadde vel lest en og annen brosjyre, et MC-blad osv., men utover det veldig liten peiling.
Ble med den ene sesongen...
14 år senere derimot... Da leste jeg meg opp så øyet ble stort og vått. I tillegg var jeg ute etter mest mulig sykkel for pengene jeg hadde tenkt å bruke. TDM 900 ble valget, noe jeg aldri angret på. Flott sykkel! Det synes jeg fortsatt.
Byttet denne inn i Tiger 1050 etter 60K kjørte km.
Ville har samme type sykkel. Dvs. med oppreist kjørestilling og god passasjerkomfort. Hadde ingen påtrengende behov for mer kubikk, men falt for utseende, stil og ikke minst motorkarakteristikk da jeg prøvekjørte Tigeren. At
Bakpå også fant seg til rette bakpå avgjorde valget.
To år senere ble det Stelvio. Hder var det også testkjøringen som avgjorde valget. En sykkel med samme kjørestillingen som TDM 900 og Tiger 1050, men med en motorkaraktersitikk, som jeg falt pladask for og som minner mer om TDM 900 enn Tiger 1050.
Lavere turtall og et lydbilde som gjorde at jeg fant meg godt til rette ganske så umiddelbart. Og ingtet minus at Bakpå ga uttrykk for at dette var den beste sykkelen hun hadde vært passasjer på. Mye bedre enn Tiger Explorer, iflg. henne. Dette var nemlig også en sykkel jeg sterkt vurderte, men som ikke falt i smak og som heller ikke hadde samme behagelig kjørestilling og sal som Stelvio'en.
Kraftigere motor med en god del mer HK - 105 (Stelvio) mot 137 (Tiger Explorer) var på ingen måte avgjørende.
Begge har mer enn nok krefter, etter min mening.
Hvorfor TDM 900, Tiger 1050 og Stelvio 1200?
Tja... Ikke helt lett å svare på.
Utseende er én faktor som var med på å avgjøre valget. Kjørestilling og motorkarakter en annen viktig faktor.
Når det gjelder Stelvio så har merkenavnet hatt sitt å si. Har alltid vært interessert i Moto Guzzi og etter testkjøringen over flere dager og flere hundre km., ble jeg overbevist om at
dette var sykkelen jeg skulle ha
nå!
Så får det værer at den ikke akselerer like kjapt som Tiger 1050 og at den ikke går like silkemykt som briten.
Men det
er noe med Moto Guzzi som ikke klan beskrives godt med ord, men som må oppleves.
Motorkonstruksjon og design er en ting som alle Moto Guzzi eiere liker å trekke fram. Noe jeg også gjør. Er jo noe spesielt og estetisk vakkert med denne V2'ern...
Hva som blir det neste gjenstår å se. Mye avhenger av hvor pålitelig Stelvio'en er. De to foregående - TDM'en og Tiger'n - var bunnsolide. Og
det er absolutt med å avgjøre min MC-valg.
Så får vi se om Stelvio vil leve opp til de forventningene jeg har...