Batterilader til BMW - original eller Biltema??
-
- Innlegg: 34
- Registrert: 22 aug 2012, 19:00
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2009
- Bosted: Øvre Telemark
Batterilader til BMW - original eller Biltema??
Har pakket bort doningen for vinteren og skal sørge for lading av batteriet. Er det noen som vet om jeg kan bruke en lader fra Biltema(koster 200kr...) eller om jeg må kjøpe en fra BMW (koster 1200kr)?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??
Ikke for å skremme livskiten ut av noen, men jeg forsøkte å lade bilbatteriet mens det sto i bilen med en lader fra Biltema i sommer og la tilfeldigvis merke til at det kom røyk fra siden på bilen. Og der sto jammen laderen i full fyr
!!
Var nære på at verre ting kunne skjedd, men heldigvis sto bilen ute på gårdsplassen og brannen ble kjapt slukket uten skade på noe som helt - annet enn den billige drittlader'n, så klart!
Aldri mer billiglader etter dette. :-)å
Har en Banner lader som dette til MC'en og den har det aldri vært problemer med:
http://www.ebay.co.uk/itm/Banner-Power- ... 41678cc412" onclick="window.open(this.href);return false;
Om du må ha en spesifikk BMW lader vet jeg ikke. Kan være siden BMW har dette CANBUS systemet, som kan påvirkes av hvilken lader man bruker? Men som sagt dette vet jeg ikke.
Men jeg brukte nå u hvert fall denne Banner laderen på Tiger 1050, som jeg også mener har CANBUS systemet, som jeg ikke vet så mye om, dessverre, annet enn at det har vært tilfeller med noe tull med dette på BMW sykler...

Var nære på at verre ting kunne skjedd, men heldigvis sto bilen ute på gårdsplassen og brannen ble kjapt slukket uten skade på noe som helt - annet enn den billige drittlader'n, så klart!
Aldri mer billiglader etter dette. :-)å

Har en Banner lader som dette til MC'en og den har det aldri vært problemer med:
http://www.ebay.co.uk/itm/Banner-Power- ... 41678cc412" onclick="window.open(this.href);return false;
Om du må ha en spesifikk BMW lader vet jeg ikke. Kan være siden BMW har dette CANBUS systemet, som kan påvirkes av hvilken lader man bruker? Men som sagt dette vet jeg ikke.
Men jeg brukte nå u hvert fall denne Banner laderen på Tiger 1050, som jeg også mener har CANBUS systemet, som jeg ikke vet så mye om, dessverre, annet enn at det har vært tilfeller med noe tull med dette på BMW sykler...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??
Ctek er veldig bra alternativ, jeg har hatt en slik i flere år:
http://www.jula.no/batterilader-zafir-4 ... -ah-608060" onclick="window.open(this.href);return false;
finnes på de fleste bilrekvisitaforretninger
http://www.jula.no/batterilader-zafir-4 ... -ah-608060" onclick="window.open(this.href);return false;
finnes på de fleste bilrekvisitaforretninger
-
- Innlegg: 114
- Registrert: 19 jul 2011, 23:33
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2011
- Bosted: Kolbotn
Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??
IKKE bruk Bilrema sin hvis du har CanBus på sykkelen din.Nanne skrev:Har pakket bort doningen for vinteren og skal sørge for lading av batteriet. Er det noen som vet om jeg kan bruke en lader fra Biltema(koster 200kr...) eller om jeg må kjøpe en fra BMW (koster 1200kr)?
Jeg kjøpte en:
"OPTIMATE-4 DUAL,(12 VOLT CAN-BUS)
Kan også brukes på sykler med CanBus elektrisk anlegg
Nye Optimate 4 Dual har også eget program for CAN-BUS.
(Skal du bruke CAN-BUS funksjonen må du bruke et spesielt kabelsett - dette kjøpes separat)."
Har hørt skrekkhistorier om flere som har grillet CanBus-anlegget.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??
Makan til svada, en batterilader er og blir en batterilader. Om en kobler seg rett på polene er det ingenting som går til helv.Boxer skrev:IKKE bruk Bilrema sin hvis du har CanBus på sykkelen din.Nanne skrev:Har pakket bort doningen for vinteren og skal sørge for lading av batteriet. Er det noen som vet om jeg kan bruke en lader fra Biltema(koster 200kr...) eller om jeg må kjøpe en fra BMW (koster 1200kr)?
Jeg kjøpte en:
"OPTIMATE-4 DUAL,(12 VOLT CAN-BUS)
Kan også brukes på sykler med CanBus elektrisk anlegg
Nye Optimate 4 Dual har også eget program for CAN-BUS.
(Skal du bruke CAN-BUS funksjonen må du bruke et spesielt kabelsett - dette kjøpes separat)."
Har hørt skrekkhistorier om flere som har grillet CanBus-anlegget.
Nå har jeg lada en skokk av batterier på både k12s og k13s ja jeg starta tilogmed en k13gt med startkabler pga flatt batteri. Men en skal være oppmerksomme på vedlikeholdskding av gel batteri. Er endel som har "kokt" de ved å ha laderen stående på hele vinter'n
Om en er overtroisk så kan man eventuellt koble av batteripolene ved lading.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
-
- Innlegg: 95
- Registrert: 09 okt 2010, 08:24
- Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL
Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??
Det er forskjell på batteriladere.
F.eks så er den originale BMW laderen slik at du setter pluggen inn i strømuttaket i MC og så sørger den for riktig vedlikeholdslading gjennom vinteren.
Gjør du det med en Biltema lader (ikke vanskelig å sette på en slik plugg), så får du ikke ladet fordi Canbus ikke får det riktige signalet for å slippe strøm "feil vei" gjennom systemet.
Du kan selvfølgelig koble rett på batteriet, men da må du koble fra når batteriet er ladet opp.
Så tilbake til spørsmålet ditt:
Du kan fint bruke en biltema lader som du kobler rett på batteriet og kobler av igjen etter 1 døgn (bør jo være toppladet etter den tiden) og gjentar den operasjon f.eks hver mnd gjennom vinteren. Men du kan ikke koble på en biltema lader og så "glemme" den til våren.
Det er mulig at det kan gjøres med de andre laderne som er nevnt her.
F.eks så er den originale BMW laderen slik at du setter pluggen inn i strømuttaket i MC og så sørger den for riktig vedlikeholdslading gjennom vinteren.
Gjør du det med en Biltema lader (ikke vanskelig å sette på en slik plugg), så får du ikke ladet fordi Canbus ikke får det riktige signalet for å slippe strøm "feil vei" gjennom systemet.
Du kan selvfølgelig koble rett på batteriet, men da må du koble fra når batteriet er ladet opp.
Så tilbake til spørsmålet ditt:
Du kan fint bruke en biltema lader som du kobler rett på batteriet og kobler av igjen etter 1 døgn (bør jo være toppladet etter den tiden) og gjentar den operasjon f.eks hver mnd gjennom vinteren. Men du kan ikke koble på en biltema lader og så "glemme" den til våren.
Det er mulig at det kan gjøres med de andre laderne som er nevnt her.
Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??
Denne ble jeg anbefalt til BMW.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=32580761" onclick="window.open(this.href);return false;
Har brukt den 2 vintere nå og batteriet lever i beste velgående her enda.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=32580761" onclick="window.open(this.href);return false;
Har brukt den 2 vintere nå og batteriet lever i beste velgående her enda.
Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??
Kort-versjon:
Om du ønsker å kunne benytte sykkelens strøm uttak for tilkobling av lader bør du gå for BMW lader. Enkelt og greit å koble til.
Dersom du ønsker å spare noen hundrelapper kan du kjøpe en av de regulerte kvalitetsladere allerede nevnt i andre svar, men da må du ta bryet med å koble lader rett på batteriet, i den grad det ansees som et problem.
Uregulerte ladere bør unngåes. Spenningen over batteriet kan, om du er uheldig, bli så høy at sykkelens computere tar skade.
Om du ønsker å kunne benytte sykkelens strøm uttak for tilkobling av lader bør du gå for BMW lader. Enkelt og greit å koble til.
Dersom du ønsker å spare noen hundrelapper kan du kjøpe en av de regulerte kvalitetsladere allerede nevnt i andre svar, men da må du ta bryet med å koble lader rett på batteriet, i den grad det ansees som et problem.
Uregulerte ladere bør unngåes. Spenningen over batteriet kan, om du er uheldig, bli så høy at sykkelens computere tar skade.
Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??
Ta ut batteriet og lad det med en batterilader som er tilpasset ditt batteri....sansyneligvis et AGM-batteri.
Det står vel AGM på det, eventuelt MF.
http://en.wikipedia.org/wiki/VRLA_batte ... _glass_mat" onclick="window.open(this.href);return false;
Det står vel AGM på det, eventuelt MF.
http://en.wikipedia.org/wiki/VRLA_batte ... _glass_mat" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 34
- Registrert: 22 aug 2012, 19:00
- Motorsykkelen din: BMW F650GS 2009
- Bosted: Øvre Telemark
Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??
Takk for alle gode råd :) Jeg går en BMW-lader jeg. Det er nok tryggest :)
Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??
De aller fleste BMWene med Can-Bus, din inkludert, er utstyrt med en ekstra kontakt som bl.a benyttes om man kobler til GPS. Kontakten er normalt tildekket fra fabrikk.Nanne skrev:Takk for alle gode råd :) Jeg går en BMW-lader jeg. Det er nok tryggest :)
Vær oppmerksom på at om du har noe tilkoblet til denne kontakten vil ikke lader funke om du kobler den til det ekstra strømuttaket.
Det som skjer er at når du kobler lader til strømuttaket så registrer sykkelens utstyrs computer (ZFE) at der er ekstern spenning på strømuttak. Dette er signal til computer om å 'åpne porten'.
Nevnte strømuttak tilhører samme kretsløp. Således vil ZFE registrere om der er 'uatorisert' strømbelastning på denne kretsen. Om den finner noe slikt vil den automatisk lukke porten, og lader vil ikke virke.
Eksempel:
På min sykkel (BMW) har jeg koblet et rele til denne ekstra kontakten. Relet kobler strøm til egen krets som føder musikkspiller og en del annet ekstrautstyr, som således blir skrudd på og av med tenningen.
Men dette rele slår også inn om jeg kobler lader i ekstrauttaket, så de tilhører tilsynelatende samme krets.
Poenget er at for å få lader til å virke må jeg koble fra ledningen til releet.
Egentlig feil å si at lader ikke virker, fordi problemet ligger i sykkel, ikke lader. Lader funker den, men sykkel vil ikke åpne for å akseptere strøm fra strømuttaket. Men resultat blir jo det samme- :-)
KnutK
Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??
Jeg bare drar ut kontakten på releet. Det sitter greit til og er mye enklerer enn å ta ut hele battteriet.ZZR-Erling skrev:Så ta ut batteriet da.
Det er ikke et problem, ville bare nevne det. Det er ikke alltid like lett å vite hva Fritz har programmert inn i 'greiene', ikke alt som står i bruksanvisningen.
Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??
Nei, kjører Kawa med CAN-BUS, men har ikke hatt diverse krøllknutk skrev:Jeg bare drar ut kontakten på releet. Det sitter greit til og er mye enklerer enn å ta ut hele battteriet.ZZR-Erling skrev:Så ta ut batteriet da.
Det er ikke et problem, ville bare nevne det. Det er ikke alltid like lett å vite hva Fritz har programmert inn i 'greiene', ikke alt som står i bruksanvisningen.

- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Batterilader til BMW - original eller Biltema??
Man trenger ikke å gå via canbus systemet for å lade batteriet på en trygg måte.
Som pelsen sier, Ctek er kjempe gode, og overkommelige i pris.
Disse kobler du en "easy access" kabel rett på batteriet og med det bypasser du Canbus systemet.
Som pelsen sier, Ctek er kjempe gode, og overkommelige i pris.
Disse kobler du en "easy access" kabel rett på batteriet og med det bypasser du Canbus systemet.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom