Jada, oppfattet det.biker7 skrev:Bare for å repetere litt: Skade det er snakk om er på motparts bil. Ingen skade på firmabilen arbeidstaker kjørte. Det som kreves er for å dekke bonustapet som blir påført firmaet. (utregnet fram til bonus er opptjent igjen om noen år, altså på forskudd)
Mitt poeng var at dersom utgiften som skal dekkes (reparasjon og evt leiebil for motparten) er mindre enn bonustapet over x antall år, så lønner det seg å betale den for å unngå at forsikringsselskapet betaler den og slår til med et saftig bonustap.
Det blir et regnestykke på hva som lønner seg. F.eks. hvis det er lav fart etc, så kanskje det kun er ny støtfanger som skal til - ca 15K. Mye mer lønnsomt å betale 15K da enn å ta et bonustap som i praksis betyr at du betaler 40-60K sammenlagt via mye høyere forsikringspremie de neste årene.
Men, om man ikke har nok penger til å betale for reparasjonen eller at skaden koster mer enn bonustapet over x antall år, så tar man det selvfølgelig på forsikringen.
For et firma vil jeg tro det er enklere å cashe ut en skade for å unngå bonustap - dersom dette er det mest lønnsomme.