Husker jeg ellers riktig, så økte MG størrelsen på Oljekjøleren på denne maskinen i 2010 mod.
Hmmm...sikkert en grunn til dette. Jeg har bestilt olje temp. måleren.
Den er på vei...

Stelvio'en jeg testkjørte i sommer (2011 modell?) hadde åtte registerrader på kjøleren mens 2012 modellen jeg kjøpte i september har 12 slike rader, det samme som nye California 1400 har.L-NA skrev:
Husker jeg ellers riktig, så økte MG størrelsen på Oljekjøleren på denne maskinen i 2010 mod.
Hmmm...sikkert en grunn til dette. Jeg har bestilt olje temp. måleren.
Den er på vei...
Suzuki kalte sitt olje/luftkjølesystem for SACS, Suzuki Advansed CoolingSystem.Bikeridr skrev:Jepp, det er nok her den der "åttehundrefaktoren" kommer inn. En radiator (som jo er luftkjølt) har ganske mange fler kvadratmeter flate å transportere varmen ut på enn de der (relativt) knøttsmå kjøleflensene på en luftkjølt sylinder.JohnnyTh skrev: Stilig, takk. Lærte noe idag og. Men kan man da si at vann kjøler 800 ganger mer i en motor siden man ikke har en liter luft men ubegrenset tilgang på luft siden den strømmer forbi motoren?
Egentlig kan man vel si at alle motorer er luftavkjølte til slutt siden man har luft for å kjøle det vannet som er i radiatoren. Vesken er vel bare en mer effektiv metode å lede varmen bort fra motoren.
Umm, vel, var det ikke både Kawasaki og Suzuki (GSX-R) som hadde den der "skryte-dekalen" med "Liquid Cooled", som jo, oversatt til litt mer lokalt språk skulle bety noe slikt som "væskekjølt"..?JohnnyTh skrev:Jeg har bare aldri hørt sånn motor omtalt som veskekjølt, altid vannkjølt. Hvis man har både olje og vnn kjøling er det da veskekjølt x2
Forøvrig, vann/væske/frostvæske/glyol osv; skipsmotorer (som jeg jobber med) skal ha *kun* ferskvann (destillert) med et lavere kloridinnhold ("salt") enn 20ppm eller 0,002% salt. Vi tilsetter nitritt, som også er en type salt som korrosjonshindrende. Det er rådyrt stoff og kan forøvrig ikke brukes på aluminiumsmotorer (i praksis *samtlige* MC-motorer), så da er det like greit å bruke glykolinnblanding. :-)
(Og ja, skipsmotorer kalles væskekjølt eller "liquid cooled").
Og ja, én gang til; Porsche 911 og alle dens avarter er luft/oljekjølte, derfor har den relativt lille 3,3l motoren 16 liter olje i systemet, mot normalt gjennomsnittlig 4-5 liter på en væskekjølt bensinmotor (eller "ottomotor" på fagspråket). Dieselmotorer har som regel 7-10 liter olje pga den utnytter oljens renseeffekt siden dieselmotorer
soter litt mer, spesielt når de er kalde.
Om bilen på Mars har så veldig mye med saken å gjøre annet enn at det viser god ingeniørkløkt og kunnskap som muliggjør denslags "månelandinger", skal jeg ikke mene så mye om. Men kan slå fast at; joda, det finnes sykler som ikke har oljetermometer på instrumentpanelet.tagesk skrev: Finnes det forresten sykler i 2012, året hvor menneskeheten satte en bil på Mars, som ikke har noe så enkelt som et oljetermometer på instrumentpanelet?
Og det fungerer: En ny 1200 GS bruker 30% mindre drivstoff enn min ti år gamle 1150 men tilbyr 20% mer ytelse.
[TaSK]
AJ skrev:Om bilen på Mars har så veldig mye med saken å gjøre annet enn at det viser god ingeniørkløkt og kunnskap som muliggjør denslags "månelandinger", skal jeg ikke mene så mye om. Men kan slå fast at; joda, det finnes sykler som ikke har oljetermometer på instrumentpanelet.tagesk skrev: Finnes det forresten sykler i 2012, året hvor menneskeheten satte en bil på Mars, som ikke har noe så enkelt som et oljetermometer på instrumentpanelet?
Og det fungerer: En ny 1200 GS bruker 30% mindre drivstoff enn min ti år gamle 1150 men tilbyr 20% mer ytelse.
[TaSK]
Min 2012 modell Moto Guzzi Stelvio har ikke noe slikt... Sitter her og studerer den omfattende 'Use & maintenance book' og heller ikke her funnet noen opplysninger om sykkelen er utstyrt med denslags måleinstrument.
Mulig det står noe om at en varsellampe tennes når oljetemp.'en når et farenivå, men har heller ikke så langt funnet info om dette.
En glipp fra de som lager Stelvio? Mulig det... Ellers kanskje der har såpass stor tro på konseptet og dets tåleevne at de rett og slett ikke så nødvendigheten av et slikt termometer?![]()
Uansett skal det bli spennende å følge Moto Guzzi utviklingen videre. Den nye 1400 kubikkeren, den største V-motoren for motorsykler noensinne utviklet i Europa, er fortsatt luft- og oljekjølt og det er all grunn til å tro at fabrikken har laget denne med tanke på at den skal vare en stund. Ikke bare i mekanisk holdbarhet i all slags vær og temperaturforhold, men også i forhold til framtidige støy og utslippskrav.
Det Moto Guzzi kan tape terreng på er nettopp poenget med å kunne følge med på "effekthysteriet", hvor produsenter og forbrukere langt på vei gjensidig påvirker hverandre uten at man kan si noe helt klart om hva som kom først; "høna eller egget"...
Min forrige luftkjølte boxer hadde 122-123 HK originalt. Men så var neppe utslippene iht de nye kravene som kommer. Gikk ikke ekstremt silkemykt under 3500RPM heller...tagesk skrev: For å konkurrere med Ducati og KTM er det ikke mulig med luftkjøling. Markedet vil ha 125 HK og da må man ty til vannkjøling for å holde seg innenfor de strenge kravene til utslipp.
[TaSK]
Moto Guzzi Stelvio har beskjedne 105 HK, men ble målt til 106 i den svenske Motorrad-testen tidligere i år.joo skrev:Min forrige luftkjølte boxer hadde 122-123 HK originalt. Men så var neppe utslippene iht de nye kravene som kommer. Gikk ikke ekstremt silkemykt under 3500RPM heller...tagesk skrev: For å konkurrere med Ducati og KTM er det ikke mulig med luftkjøling. Markedet vil ha 125 HK og da må man ty til vannkjøling for å holde seg innenfor de strenge kravene til utslipp.
[TaSK]